Asperger - vad är det egentligen?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Zombie » 2011-05-24 23:38:41

Sigvard Lingh skrev:En personlighetsteori som utgår från ett biologiskt synsätt skiljer sig från en psykologisk teori. Därför är påståendet att autistiska barn skulle kunna bedöma andra människors personlighet osannolikt. Autistiska barn är däremot skickliga på att avgöra om en person verkligen älskar dem. De bryr sig inte om den person som bara pratar vänligt, men som inte hjälper dem.

Kan du utveckla det? Bara första meningen tål nog att sättas förstoringsglas mot.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Miche » 2011-05-24 23:45:34

Sigvard Lingh skrev:Hans Asperger (1998)

Du måste skrivit fel årtal där!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-24 23:46:00

Zombie skrev:Kan du utveckla det? Bara första meningen tål nog att sättas förstoringsglas mot.


Uta Frith skriver det i förordet till Asperger, H. (1998) ”Autism och Aspergers syndrom.” Libers förlag
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Zombie » 2011-05-24 23:51:39

Sigvard Lingh skrev:
Zombie skrev:Kan du utveckla det? Bara första meningen tål nog att sättas förstoringsglas mot.


Uta Frith skriver det i förordet till Asperger, H. (1998) ”Autism och Aspergers syndrom.” Libers förlag

Okej. Men som du skrev det uppfattade jag det som din uppfattning. Om inte, hur tar du spjärn mot den? I vilket fall som helst: vad innebär orden? Hur då "biologisk begreppsvärld" kontra hur då "psykologisk"? grundat på vad för observationer och tolkningar? ...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 0:00:01

Miche skrev:Du måste skrivit fel årtal där


Det borde stå Frith, U. Redaktör (1998) "”Autism och Aspergers syndrom.” Libers förlag". Aspergers gamla text ingår.

Jag ska ändra det i min bok. Tack.
Senast redigerad av Sigvard Lingh 2011-05-25 0:07:24, redigerad totalt 1 gång.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 0:06:34

Zombie skrev:Okej. Men som du skrev det uppfattade jag det som din uppfattning. Om inte, hur tar du spjärn mot den? I vilket fall som helst: vad innebär orden? Hur då "biologisk begreppsvärld" kontra hur då "psykologisk"? grundat på vad för observationer och tolkningar? ...


Zombie, min bok är extremt innehållsrik. Jag kan inte redogöra så detaljerat vad de olika 2000 refenserna består av. Uta Frith är en aktad forskare, så jag tog texten rakt av. Men, OK, jag borde kanske utveckla vad som menas med "biologisk begreppsvärld".
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 0:20:01

Är det någon som läst Karin Stadlers bok (2010) “Konflikter, missförstånd, ensamhet - Återspeglingar av Aspergers syndrom hos vuxna”. Recito.

Hon skriver där om "Subklinisk Asperger".
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav weasley » 2011-05-25 0:22:18

Sigvard Lingh skrev:Men, OK, jag borde kanske utveckla vad som menas med "biologisk begreppsvärld".

Gör gärna det. Jag är nyfiken!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 0:33:10

Mer om "Biologisk begreppsvärld".

Se på sid 35:

http://www.autismforum.se/gn/export/dow ... ndomen.pdf
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav atoms » 2011-05-25 0:48:25

Sigvard Lingh skrev:
atoms skrev:Ja, men jag minns inte på vilket förlag översättningen utkom - sök på ISBN 9146204695.


Haddons bok om Christopher finns på svenska på AdLibris för 39 kronor....
"Den besynnerliga händelsen med hunden om natten"


Ja, det är mycket möjligt att boken finns på Adlibris; jag är dock inte intresserad av att läsa den igen eller åtminstone inte den svenska översättningen - men om jag råkade hitta den på originalspråk så skulle jag kunna tänka mig att läsa den igen ty läsupplevelsen tenderar att ta stryk vid översättningar.

Vad är syftet med ditt Haddon-citat; att påvisa att det hos aspergaren kan finnas en patologisk ärlighet?

Om svaret är Ja; borde du inte ha tagit reda på svaret innan du skrev din bok?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18084
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 0:50:24

Parvlon skrev:Jag tror inte att aspergare (med savant-egenskaper) är en särskild jobbig grupp för rättväsendet. De borde vara extremt få i antal och jag undrar om du menar att de oftare är kriminella eller bara kräver andra tankesätt att utreda? I det senare fallet så ser jag inte problemet mer än att det kanske saknas utredare med dessa egenskaper.


Jag tror att det senare fallet gäller. Dvs. de är inte kriminella i traditionell bemärkelse. De är bara "annorlunda" och kräver - som du skriver - särskilt kompetenta utredare.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Alien » 2011-05-25 0:55:00

Karin Stadlers bok har diskuterats förut, senast i denna tråd: viewtopic.php?f=5&t=19267

Och en tråd om subklinisk AS: viewtopic.php?f=24&t=7751
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 0:55:28

atoms skrev:Vad är syftet med ditt Haddon-citat; att påvisa att det hos aspergaren kan finnas en patologisk ärlighet?

Om svaret är Ja; borde du inte ha tagit reda på svaret innan du skrev din bok?


Jag har inte använt begreppet "patologisk ärlighet".

I vissa fall kan det vara så att aspergare/autister inte är kriminella i traditionell bemärkelse. De är iband bara "annorlunda" och kräver - som Parvlon skriver - särskilt kompetenta utredare.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 0:59:00

Alien skrev:Karin Stadlers bok har diskuterats förut, senast i denna tråd: viewtopic.php?f=5&t=19267


Tråden hamnade "utanför tidsramen". Jag har gått in och ökat den. Men så återgår tidsramen till det korta perspektivet igen.

På samma sätt har under de senaste dagarna den emailfunktion, som under lång tid meddelat mig om nya inlägg, försvunnit. :-)004
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav atoms » 2011-05-25 1:05:28

Antalet kända "savanter" med autism är, vad jag har läst mig till, färre än 100.

edit; "patologisk ärlighet" är inte ett begrepp - blott en målande beskrivning.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18084
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 1:42:05

atoms skrev:Antalet kända "savanter" med autism är, vad jag har läst mig till, färre än 100.


I Sverige eller världen?
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav atoms » 2011-05-25 1:44:50

Sigvard Lingh skrev:
atoms skrev:Antalet kända "savanter" med autism är, vad jag har läst mig till, färre än 100.


I Sverige eller världen?


I världen.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18084
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 1:52:24

Atoms, den källan skulle vara intressant.

Kommer du ihåg referensen?
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Parvlon » 2011-05-25 2:04:48

Savants are rare.
This one is true. Indeed, prodigious savants are extremely rare, with fewer than one hundred noted in more than a century of literature on the subject. (A prodigious savant is someone whose skill level would qualify him or her as a ‘prodigy,’ or exceptional talent, even in the absence of a cognitive disability.) Fewer than fifty or so such individuals are believed to be alive in the world today. About half of them are prodigious musical savants.

However, savant skills are best understood as part of a broad spectrum. Some 10% of autistic people are known to have some area of competence which is in contrast to their overall disability; this is termed a ‘splinter’ savant skill. When these ‘splinter’ skills are more organized and coherent, it is appropriate to call the people who possess them ‘talented savants,’ according to a definition proposed by Darold Treffert M.D. and which is now gaining wide acceptance. Thousands of ‘talented savants’ are alive in the world today.
http://www.savantacademy.org/myths.php


http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_child_prodigies
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 2:23:12

Parvlon, de där 10 %.en har jag redan nämnt.

Man kan se vissa paralleller mellan en Aspergerpersonlighet och de som kallas (autistisk) savant. Man menar med savant en person med låg allmän begåvning, men som inom ett specialområde har en extremt hög färdighet, till exempel katalogminne. Bland de med Asperger finns på sin höjd 10 % med savant-skickligheter. De utgör en problematisk grupp för rättsväsendet. Freckelton och List (2009b) har tittat närmare på ett antal rättsfall i olika engelsktalande länder. De fann att människor med Asperger reagerar olikt andra människor, intellektuellt och känslomässigt, om än på ett subtilt sätt i för dem traumatiska situationer.

Men tack för referensen till Treffert. :) Även om Murray sa det redan 2006 (fast det berättade inte Treffert)

Treffert finns här gratis: http://rstb.royalsocietypublishing.org/ ... l.pdf+html

Jag skulle kanske påpeka att amerikanska forskare ofta är mycket dåligt pålästa. De har sällan läst texter som är äldre än fem år. Jag har diskuterat det med amerikanska kolleger som instämmer. De säger att i USA gäller det att "pumpa ut artiklar". Med många publicerade ariklar kan de söka mer pengar. De som granskar deras ansökningar är själva lika dåligt pålästa.

De uppfinner så att säga ständigt hjulet på nytt.
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Miche » 2011-05-25 8:44:28

Sigvard Lingh skrev:Tråden hamnade "utanför tidsramen". Jag har gått in och ökat den. Men så återgår tidsramen till det korta perspektivet igen.

Flera av oss använder oss av länken Nya inlägg i vänsterkanten högst upp för att hålla koll på nya och uppdaterade trådar.

Sigvard Lingh skrev:På samma sätt har under de senaste dagarna den emailfunktion, som under lång tid meddelat mig om nya inlägg, försvunnit. :-)004

Tyvärr hände det något för några dagar sedan som nollställde den funktionen, jag vet inte om forumtomtarna kan lyckas återställa den.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Miche » 2011-05-25 9:37:29

Sigvard Lingh skrev:Man menar med savant en person med låg allmän begåvning, men som inom ett specialområde har en extremt hög färdighet, till exempel katalogminne

Så vitt jag har förstått klarar de inte av att dra slutsatser av sina kunskaper eller förklara varför de klarar av det som de kan, så även inom de kunskaper de faktiskt har så är begåvningen väldigt låg.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Zic » 2011-05-25 10:33:02

Hehe, det där låter lite som mig...

(" Polisen svarade: ”Nej, det betyder att jag informerar dig att vi kommer att föra anteckningar över vad du gjorde, att du slog en polis men att det var en olycka och att du inte menade att skada polismannen.” Jag svarade: ”Men det var inte en olyckshändelse.” ")

Jag har tänkt på detta med sanningssägande vädligt mycket, eftersom jag har märkt att man bara får ut det negativa av saker och ting om man talar sanning.
Exempelvis har jag lätt för att åka på ungdoms(/barn!)-biljett på tåg och buss, men jag rättar alltid konduktör/chaufför och säger att jag är äldre. Då får jag betala mer.
Sedan när jag ska köpa snus och har glömt mitt leg, då tror inte kassörskan på mig om jag säger att jag är långt över 18 år.

Detta känns fruktansvärt orättvist. Det får mig på något sätt att vilja kunna ljuga om åldern på kollektiva färdmedel, för att ge igen på kassörskorna. Eller åtminstone för att skapa lite balans.
Zic
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2011-02-17

Re: Asperger - vad är det egentligen?

Inläggav Sigvard Lingh » 2011-05-25 14:36:08

Miche skrev:Tyvärr hände det något för några dagar sedan som nollställde den funktionen, jag vet inte om forumtomtarna kan lyckas återställa den.


För en tid sedan sas det att det var en programuppdatering på gång...
Sigvard Lingh
 
Inlägg: 240
Anslöt: 2011-04-23
Ort: Uppsala

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in