Min dotter (10 år) - undrar nu lite inför utredning

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav stenbock66 » 2007-12-07 20:10:33

:D hahaha okej man får säga så då...diska nu!

Min dotter fixar inte förändringar som tex. en akut vikarie i skolan, hon har svårt för nytt folk så sett men jag hemma kan säga mitt i alltihopa att nu går vi en promis...så sett fixar hon ju saker och ting...
vi har inga saker schemalagda eller så...
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav ufo » 2007-12-07 20:34:57

stenbock66 skrev:Jag fick köra det på att ta saker tex. dricka en lång tid då hon var mindre hon tog ingen dricka om jag inte sa åt henne att dricka, först nu hon själv säger att hon är törstig och kan gå och ta dricka...
Innan har jag alltid sett till att hon haft en flaska med vatten, för jag vet att annars kan det gå en hel dag utan att hon dricker, hon glömmer eller tänker inte ens på det...kan inte förklara det!

Att inte känna när man är törstig eller hungrig vet jag inte om det hör ihop med AS. Men jag vet att minst 3 till här på forumet har samma problem med det.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-07 20:45:20

När jag tar mig lite dricka kan jag upptäcka att VAFAN jag är ju JÄTTETÖRSTIG och dricker en massa vatten när jag bara tänkt dricka lite!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav stenbock66 » 2007-12-07 20:53:22

*hm* jag tror det mest handlar om att hon "glömmer" liksom, hon verkar inte ens tänka på det så, som jag jag känner ju och går och dricker...
Men gör hon nått, datorn nu då, så glömme rhon ens av att hon kanske kände sig törstig...Svårt att förklara!

ja, man har lärt sig en del idag...Tack alla för att man får skriva här och får så himlars bra svar!!!
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav ufo » 2007-12-08 2:04:58

stenbock66 skrev:Nu har vi bakat muffins :) min dotter gillar att baka, fast igentligen är det nog mest "slickepottera" hon gillar - hennes egna ord för att slicka skålen och slickepott verktyget :)

Jo baka kan vara kul visa henne den här.
http://3.14159265.istheshit.net/
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Ayhanza » 2007-12-08 2:10:30

stenbock66 skrev:*hm* jag tror det mest handlar om att hon "glömmer" liksom, hon verkar inte ens tänka på det så, som jag jag känner ju och går och dricker...
Men gör hon nått, datorn nu då, så glömme rhon ens av att hon kanske kände sig törstig...Svårt att förklara!

ja, man har lärt sig en del idag...Tack alla för att man får skriva här och får så himlars bra svar!!!


Jag måste komma ihåg att dricka något ibland, blir nästan aldrig törstig men har definitivt "vätskebrist" inte så att jag dör eller mår dåligt men är väldigt torr och dricker aldeles för lite... jag får mer eller mindre trycka i mig vatten/dryck de gånger jag kommer på att jag borde dricka, eller när jag äter något då blir det automatiskt.. inte annars.. törst känner jag kanske 1-2 gånger / månad om jag har tur
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Inläggav stenbock66 » 2007-12-08 8:44:33

Lilith: har du AS - socialt samspel?

Svårt för mig att säga vad det är hur hon tänker, utan det blir ju som jag uppfattar det :)
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav Ayhanza » 2007-12-08 13:16:34

stenbock66 skrev:Lilith: har du AS - socialt samspel?

Svårt för mig att säga vad det är hur hon tänker, utan det blir ju som jag uppfattar det :)


Jag har AS ja.. verkar vara ganska lik din tös på endel fronter.. däremot slog jag när någon retades eller bråkade.. var i slagsmål offta (för att vara tjej då) killarna var ju helt normalt att dom slogs.. om man nu skall lyssna på sådant :)

Jag talade också om i princip allt som hände för min mamma.. mina kompissar tyckte det var lite konstigt, deras föräldrar visste typ altdrig något om vad som hände.. det är en BRA grejj.. att hon VILL tala om saker för dig.. toppen! uppmunra det men tala också om tat privata saker som.. käns som om det är hennes egna tankar är inget hon måste dela med sig av om det intek käns bra.. är ju svårt att veta hur ÄRlig man skall vara.. och kanske skall du tala om för henne att det går bra att prata om allt hemma men att hon skall försöka att inte tala om för mycket "privata" saker för klasskompissar och så...
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Inläggav stenbock66 » 2007-12-08 14:48:09

Japp, det har vi redan snackat om och visst har det hnt och händer ännu att hon "vevat" till någon som retat henne :) men numera svär hon för det mesta åt dom, på engelska!!!
Fucking Hell kan hon skrika och jävla ungar...

Hon kan säga en sak ibland, mera för att det förväntas att hon ska säga den, då kan hon sekunden efter hon sagt den säga - nääää, det kändes inte bra, så tycker ju inte jag!!! eller liknande...Om du förstår!

Hon hade svårt med detta "jag älskar dig" ett tag, hon var ju osäker, vad var det och vad stod det för, att jag säger det ofta och att det kanske inte "betyder" nått så sett då man hör det varje dag...Så sa hon det en kväll - mamma, älskar dig....paus...tror jag!
hon grät och vi pratade om det och bestämd att vi skulle sluta säga det och endast säga det vid just speciella tillfällen, vi sa bara typ, vad snäll du är, tycker om dig osv.

nu är allt okej igen :) nu sägs det vid speciella tillfällen och jag har slutat säga det varje kväll osv. utan spara på det så hon verkligen känner att det är nått jag menar från hjärtat och inte en mening som bara slängs ut hit och dit!!!!

det är ungefär samma nu med att vara kär - vad innebär det osv.
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav Saninaé » 2007-12-09 16:36:14

Det finns parental control till World of Warcraft, som förhindrar att man spelar spelet för mycket.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav stenbock66 » 2007-12-11 10:00:35

Vet det :) och vi har speltid också...Så sett är det lugnt...
Men letar nått annat bra spel också...
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav stenbock66 » 2007-12-12 12:29:15

Vet inte hur jag ska göra, är så glad men ville inte starta en ny tråd igen :) men fick telefon idag från min dotters läkare som berättade att dom låtit min dotter gå före i kön, då hon är i en känslig ålder och går skolan och mår så dåligt just nu så hennes utredning påbörjas veckan direkt efter nyår iställer för till vårterminens början...

I en veckas tid ska utredningen pågå, 3 dar träffar en speciell psykolog på asperger - autism min dotter, 3 träffar sen är det väl utredning då på vad och vilken grad osv. sen en dag ska den psykologen [temet] träffa mig, pedagogen från skolan och klassfröken för att berätta vad dottern behöver i skolan, till att börja med "kortsiktigt" sen ska man titta på om dottern vill och behöver gå i AS klassen istället...
det är jobigt nu med en stor klass och mycket tjafs...

Men jag är så glad att dom lät henne få förtur, hon är ju hemma nu från skolan, vi har haft magsjukan men hon vill inte tillbaka, hon mådde skitdåligt i morse då jag sa att i morron är det skola, vi är ju friska nu i magen...hon grät och vill inte!
Jag ska försöka följa med men ofta blir det värre då jag ska gå, saknar hon mig och gråter...Få se i morron...

Men nu är utredningen på G, tidigare än sagt...*glad*
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav Ganesh » 2007-12-12 13:49:46

stenbock66 skrev::D hahaha okej man får säga så då...diska nu!


Ibland kan man komma på sig att prata som till en hund
-Ligg
-Gå
-Stå
-Hämta.

Poängen är att (Ibland) säga så få ord som möjligt för att få fram ett budskap.

Om man vill att nån skall stanna vid ett övergångsställe för att inte bli överkörd? Då skriker man stopp! Istället för att hålla ett kortare föredrag. Eller inleda en förhandling.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Alien » 2007-12-12 14:15:12

stenbock66 skrev:Vet inte hur jag ska göra, är så glad men ville inte starta en ny tråd igen :) men fick telefon idag från min dotters läkare som berättade att dom låtit min dotter gå före i kön, då hon är i en känslig ålder och går skolan och mår så dåligt just nu så hennes utredning påbörjas veckan direkt efter nyår iställer för till vårterminens början...

I en veckas tid ska utredningen pågå, 3 dar träffar en speciell psykolog på asperger - autism min dotter, 3 träffar sen är det väl utredning då på vad och vilken grad osv. sen en dag ska den psykologen [temet] träffa mig, pedagogen från skolan och klassfröken för att berätta vad dottern behöver i skolan, till att börja med "kortsiktigt" sen ska man titta på om dottern vill och behöver gå i AS klassen istället...
det är jobigt nu med en stor klass och mycket tjafs...

Men jag är så glad att dom lät henne få förtur, hon är ju hemma nu från skolan, vi har haft magsjukan men hon vill inte tillbaka, hon mådde skitdåligt i morse då jag sa att i morron är det skola, vi är ju friska nu i magen...hon grät och vill inte!
Jag ska försöka följa med men ofta blir det värre då jag ska gå, saknar hon mig och gråter...Få se i morron...

Men nu är utredningen på G, tidigare än sagt...*glad*


Så skönt!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav stenbock66 » 2007-12-12 20:32:56

Ganesh skrev:
stenbock66 skrev::D hahaha okej man får säga så då...diska nu!


Ibland kan man komma på sig att prata som till en hund
-Ligg
-Gå
-Stå
-Hämta.

Poängen är att (Ibland) säga så få ord som möjligt för att få fram ett budskap.

Om man vill att nån skall stanna vid ett övergångsställe för att inte bli överkörd? Då skriker man stopp! Istället för att hålla ett kortare föredrag. Eller inleda en förhandling.


*hihi* log igenkännade då du skrev så där om att prata som till en hund, då min dotter var liten skojade jag och min far att hon nog varit hund i sitt tidigare liv, för om hon tyckte mycket om någon, som morfar första gången hon träffade honom så slickade hon dom på kinden :)istället för puss...Och hon fattade bättre då man sa korta "kommandon" typ sätt dig, gå och lek, stanna osv.

Det är så mycket som kommer upp nu och som man minns, som man nu ser är väldigt likt aspeger - just...Känns skönt på ett sätt att hon fick gå före i kön och att utredningen blir NU liksom men samtidigt skrämmade!
Att vara helt ensam i allt detta och själv inte ha bra dar jämt [fibron] och att hinna fatta allt och minnas allt, det snurrar lite i skallen...

Ha en bra kväll och tack för alla råd, tips och "prat" här, jag kommer åter med massor av frågor säkert, vi hämtar oss just nu från en magsjuka...så jag sitter inte vid datorn så mycket!
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav Lilla Gumman » 2007-12-17 22:20:57

Hej!

Ville bara säga att jag har läst hela tråden och tänker på er jättemycket. Hoppas utredningen går bra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav stenbock66 » 2007-12-18 10:36:46

:) Tackar!!!
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:28, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav cnor » 2007-12-31 13:24:44

Hej!

Är ganska ny här på forumet, men jag vill bara önska lycka till med utredningen. Har själv en son på 8 år med en misstänkt AS och pågående utredning. Skillnaden är att vi hela tiden har fått ett oerhört stöd från personalen på skolan. Problemet är bara att de inte har den rätta kunskapen, så vi försöker att tillsammans lära oss "under resans gång".

Vårt största problem nu är att få honom att fungera på ett bra sätt tillsammans med lillasyster, 5 år gammal. När de leker ihop så spårar det bara ur hela tiden och slutar med kaos. Vi har hjälp av två specialpedagoger, en kopplad till skolan och en till dagis. Ska träffas hemma nästa vecka allihop och diskutera saken vidare.

Jag tänker på dig. Hoppas det blir bättre i skolan.
Senast redigerad av cnor 2011-05-04 11:07:30, redigerad totalt 1 gång.
cnor
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2007-11-28
Ort: Forserum

Inläggav Panika » 2007-12-31 14:21:53

cnor skrev:Hej!

Är ganska ny här på forumet, men jag vill bara önska lycka till med utredningen. Har själv en son på 8 år med en misstänkt AS och pågående utredning. Skillnaden är att vi hela tiden har fått ett oerhört stöd från personalen på skolan. Problemet är bara att de inte har den rätta kunskapen, så vi försöker att tillsammans lära oss "under resans gång".

Vårt största problem nu är att få honom att fungera på ett bra sätt tillsammans med lillasyster, 5 år gammal. När de leker ihop så spårar det bara ur hela tiden och slutar med kaos. Vi har hjälp av två specialpedagoger, en kopplad till skolan och en till dagis. Ska träffas hemma nästa vecka allihop och diskutera saken vidare.



Hej och Välkommen!
Vad skönt att höra att ni får stöd ni känner är bra!
Vi vill alldeles säkert höra hur det går - positiva berättelser är lika viktiga dom - för inspiration.
Lycka till med allt!
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:07:30, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Ganesh » 2007-12-31 14:26:54

cnor skrev:Hej!

Är ganska ny här på forumet, men jag vill bara önska lycka till med utredningen.


Välkommen
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in