Min dotter (10 år) - undrar nu lite inför utredning

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min dotter (10 år) - undrar nu lite inför utredning

Inläggav stenbock66 » 2007-12-05 19:10:52

Hur funkar det nu då? Dottern ska utredas, det var en barnläkare på barnmottagningen under en vanlig allergiundersökning som började undra över hennes beteende - beröringskänslig.

Som började fråga massor, läst igenom hela hennes journal och så har jag fått fylla i ett forumlär med frågor som barnpsykologen där ska kolla igenom, vi ska ha möte och utredning ska påbörjas efter alla helgerna.

Skolan har fått info, det har gått si så där - jag anser klassfröken vara oförstående och att hon inte "lyssnar" ta till sig osv. Rektorn vill invänta diagnos innan åtgärder görs, så inget görs fel, jag vill ha en förändring redan nu, innan diagnos, då jag anser att skolan ska se till varje enskild individ i skolan och min dotter har det jobbigt i skolan.
Speciellt på rasterna!

Vad händer under en utredning, vad händer sen, efteråt, vars får man hjälp och stöd, vars kan jag vända mig redan nu och få någon som "står på vår sida" som kan följa då på möten och speciellt skolan...

Det snurrar massor av frågor, undringar i skallen!!!

Kan det vara AS min dotter har, jag har ju läst om AS nu och haft så många "aha" upplevelser, saker som stämmer så bra på min dotter men tänk om hon inte får diagnosen, vad händer då?
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav ufo » 2007-12-05 19:19:44

Att rektorn vill vänta ut en diagnos är säkert ekonomiska aspekter.
Diagnos innebär extrapengar till åtgärder.
Åtgärder innan diagnos kan få extrapengarna att brinna inne.
Så lägg hellre ner din energi på att få igenom diagnosen så fort som möjligt.

Oförstående lärare finns det gott om. Men det beror säkert(hoppas) på okunskap. En diagnos blir så pass konkret att hon kommer att läsa och ta till sig info om AS, eller vilken diagnos det nu blir.

Har du läst de positiva kriterierna som svante presenterade i en annan tråd? Kanske något för våra moderatorer/admin att lägga i en klistrad tråd.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav stenbock66 » 2007-12-05 19:37:36

ufo skrev:Har du läst de positiva kriterierna som svante presenterade i en annan tråd? Kanske något för våra moderatorer/admin att lägga i en klistrad tråd.


Nej, vars?
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav stenbock66 » 2007-12-05 19:49:54

Skriver lite till, utlämnande...vet ej om jag ska men känner att jag behöver råd...

En sak som oroar mig just nu är hennes intresse för sex - kär - pojkar, hon är 10 år och har många "knasiga" tankar om sex, hur hon ska ha det och med vem, fast hon vill inte ha det säger hon och är väldigt lessen varför ens tankarna kommer och hon måste ALLTID berätta vad hon tänker annars får hon så ont i magen...

Hur kan jag få henne att sluta tänka så mycket på sex, pojkar och kär, hon tror tex. att någon kan vara kär i henne om den tar på hennes axel och tänker då att dom kan ha sex...Hur mycket jag än förklara för henne om sex, älska varann, kärlek och allt, hon vet då allt hon behöver inte ha sexualundervisningen i skolan, hon har också köpt böcker om att vara kär - det är barn och ungdomsböcker men det står ju om snoppar och sånt :) speciellt nya människor i hennes omgivning kan hon tänka om och killarna i klassen, spelar roll om det är en jämnårig eller vuxen.
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav ufo » 2007-12-05 19:58:58

stenbock66 skrev:
ufo skrev:Har du läst de positiva kriterierna som svante presenterade i en annan tråd? Kanske något för våra moderatorer/admin att lägga i en klistrad tråd.


Nej, vars?

http://www.aspergerforum.se/gillberg-lar-ha-sagt-t3802.html#48651
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav stenbock66 » 2007-12-05 20:19:40

:) Tackar, läser där nu!
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Re: min dotter - undrar nu lite...

Inläggav Alien » 2007-12-06 3:49:21

stenbock66 skrev:Skolan har fått info, det har gått si så där - jag anser klassfröken vara oförstående och att hon inte "lyssnar" ta till sig osv. Rektorn vill invänta diagnos innan åtgärder görs, så inget görs fel, jag vill ha en förändring redan nu, innan diagnos, då jag anser att skolan ska se till varje enskild individ i skolan och min dotter har det jobbigt i skolan.
Speciellt på rasterna!


Har skolan inga rastvakter? I så fall kunde du dels be dem hålla ett extra öga på din dotter så hon inte blir mobbad, dels säga till din dotter att hålla sig nära rastvakterna (så hon kan se den/dem och tvärtom).

Har de inga rastvakter, kräv att din dotter får vistas inne, t ex i skolbiblioteket om sånt finns.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav stenbock66 » 2007-12-06 7:33:11

*hm* det finns rastvakter men allvarligt talat så tror jag inte dom ser, för sist nu förra veckan då var jag där och pratde med fritte och får se genom fönstret hur min dotter kom arg och lessen, tårarna rann, utan mössa och vantar [höll dom i handen] vi har mycket snö och kallt...

rastervakterna stod på gaveln av huset, hon gick förbi dom och in i korridoren, ingen fröken i klassrummet så hon drog åt andra hållet, då sa jag till fritte att jag går och kollar, hon hade då gått till slöjden, det var nästa lektion...

Jag frågade henne vad som hänt, sa också att jag varit där på fritte och sett henne så arg och lessen genom fönstret, hon var väldigt röd i ansikte och ögonen, kylan? Nepp, 2 tjejer från klassen hade kastat massor av snö i ansiktet på henne då hon åkte ner i backen, fast hon sagt att dom inte fick kasta, dom hade kastat på andra före henne. Och till saken hör att där får man inte kasta heller utan man kastar på fotbollsplan så dom som vill vara med kan välja själva och vill man inte så går man inte dit!

hon hade jätteont i huvudet så jag tog med henne till klassrummet och hämtade en huvudvärkstablett...
hon ville inte säga till fröken men det gjorde jag ändå, får så där får det inte gå till...Nu är den ena tjejen sur på min dotter och har inte pratat med henne och igår hade min dotter frågat rakt på varför och då fått svaret av tjejen att jag ska inte vara med dig denna vecka, för att du sa jävla ungar, hon hade skrikigt det då dom kastade snön...
Min dotter förklarade varför men tjejen verkade inte bry sig eller förstå? hon skulle ändå inte vara med min dotter och hon bad inte ens om ursäkt för att hon hade kastat snön i ansiktet...

såna här saker händer hela tiden...
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav tahlia » 2007-12-07 0:53:45

stenbock66 skrev:Skriver lite till, utlämnande...vet ej om jag ska men känner att jag behöver råd...

En sak som oroar mig just nu är hennes intresse för sex - kär - pojkar, hon är 10 år och har många "knasiga" tankar om sex, hur hon ska ha det och med vem, fast hon vill inte ha det säger hon och är väldigt lessen varför ens tankarna kommer och hon måste ALLTID berätta vad hon tänker annars får hon så ont i magen...

Hur kan jag få henne att sluta tänka så mycket på sex, pojkar och kär, hon tror tex. att någon kan vara kär i henne om den tar på hennes axel och tänker då att dom kan ha sex...Hur mycket jag än förklara för henne om sex, älska varann, kärlek och allt, hon vet då allt hon behöver inte ha sexualundervisningen i skolan, hon har också köpt böcker om att vara kär - det är barn och ungdomsböcker men det står ju om snoppar och sånt :) speciellt nya människor i hennes omgivning kan hon tänka om och killarna i klassen, spelar roll om det är en jämnårig eller vuxen.


Ingen tycks ha velat klafsa ut i detta minfält, och jag mitt nöt kan inte låta bli, så jag spänner på mig skyddsutrustningen och stövlar iväg.

Din dotter är 10 år. Jag har en dotter i samma ålder, och jag kan bara säga hur jag skulle reagera. Om min dotter började prata om sex i den utsträckningen din dotter gör, skulle jag kontakta en barnpsykolog. Jag är ledsen att behöva säga detta, men det är inte normalt för en 10-åring att tänka på det här sättet.
Vid 10 tycker barn att sex är något äckligt, och ägnar inte mer tanke åt det än de absolut måste. Jag kan inte låta bli att undra om något har hänt, eller om någon har sagt något olämpligt till henne.
Vad det gäller sexualundervisning så skall den, mig veteligen, inte tas upp förrän på högstadiet (av uppenbar anledning).

Mitt råd är att låta ett proffs få ta del av detta bekymmer och ha enskilda samtal med din dotter, för (tyvärr) tror jag något är alldeles galet.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Alien » 2007-12-07 1:11:03

stenbock66 skrev:*hm* det finns rastvakter men allvarligt talat så tror jag inte dom ser, för sist nu förra veckan då var jag där och pratde med fritte och får se genom fönstret hur min dotter kom arg och lessen, tårarna rann, utan mössa och vantar [höll dom i handen] vi har mycket snö och kallt...


Jag tycker det låter som om rastvakterna var för "sociala". Dvs de pratar ivrigt med varandra och ser ingenting.

De behöver en påstötning att kolla barnen hela tiden. Även om det inte pågår något stort slagsmål betyder det inte att allt är ok. Om ett barn gråter ska de upptäcka det och ta hand om barnet.

Prata med rektorn om det. Kanske nåt att ta upp på ett föräldramöte också? Det finns många barn som är mobbade och det pga denna ouppmärksamhet el slöhet som skolorna aldrig märker nåt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav ufo » 2007-12-07 1:12:06

Ang dotterns nyfikenhet på sex.

Jag förstår att det är jobbigt, pinsamt och inte veta vad göra.

Är du "orolig" så följ tahlia's råd. Men jag tror du kan vara lugn.
Enl en Amerikansk studie i barns sexvanor så är
24% av barnen 10-12 år VÄLDIGT intresserade av det andra könet.
9% pratar om sexakten
9% pillar på sina könsorgan

Vill du läsa mer om studien så varsågod
http://pediatrics.aappublications.org/c ... l/101/4/e9

OBS det här är en seriös undersökning på barn som inte blivit utsatta för övergrepp.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Alien » 2007-12-07 2:14:19

stenbock66 skrev:Skriver lite till, utlämnande...vet ej om jag ska men känner att jag behöver råd...

En sak som oroar mig just nu är hennes intresse för sex - kär - pojkar, hon är 10 år och har många "knasiga" tankar om sex, hur hon ska ha det och med vem, fast hon vill inte ha det säger hon och är väldigt lessen varför ens tankarna kommer och hon måste ALLTID berätta vad hon tänker annars får hon så ont i magen...

Hur kan jag få henne att sluta tänka så mycket på sex, pojkar och kär, hon tror tex. att någon kan vara kär i henne om den tar på hennes axel och tänker då att dom kan ha sex...Hur mycket jag än förklara för henne om sex, älska varann, kärlek och allt, hon vet då allt hon behöver inte ha sexualundervisningen i skolan, hon har också köpt böcker om att vara kär - det är barn och ungdomsböcker men det står ju om snoppar och sånt :) speciellt nya människor i hennes omgivning kan hon tänka om och killarna i klassen, spelar roll om det är en jämnårig eller vuxen.


Min hemsnickrade teori är att hon antingen utsett "kärlek och sex" som sitt "specialintresse". Kanske inte så konstigt, så ofta som det anspelas på det i TV, reklam, musik etc. Eller att hon flyr in i det intressanta ämnet, för att slippa tänka på alla tråkiga saker som händer i skolan.

Visserligen läste jag en massa romantiska vuxenföljetonger när jag var barn. Men jag tror iaf inte att ungdomsböcker med mer el mindre detaljerade skildringar av sex är så lämpligt att läsa för henne, var får hon tag i dessa böcker? Har hon vuxit ifrån barnböcker? Kan du inte få henne intresserad av andra böcker, t ex fantasy? Det finns iofs barnböcker där pojke och flicka har känslor för varann men utan sex. T ex "Pelle och Moa", en bok jag läste för min dotter. Fast den är för barnslig för din dotter, barnen gick i ettan.

När min dotter gick på daghem och lekskola så var hon "kär" i än den ene, än den andra pojken. Men när hon började i skolan så lekte flickorna för sig och pojkarna för sig och hon slutade prata om kärlek. Hon fick veta hur barn kom till i ettan el tvåan. Då kom hon hem bekymrad över detta äckliga hon måste göra för att få barn. "Men det räcker med en gång!" tröstade hon sig.

Jag hade tänkt att jag måste svara på hennes frågor när hon frågar varifrån hon kommer. Det frågar tydligen alla förskolebarn förr el senare. Men det gjorde aldrig min dotter. Antingen var hon extremt onyfiken el så kände hon på sig att jag inte precis längtade efter den frågan.

Kanske din dotters funderingar inte är så ovanliga. Det är bara det att NT-barn anar att deras föräldrar inte vill höra detta, så de pratar med sina kompisar i stället. Men har man inga kompisar, så får man prata med sin mamma. Och är man aspie så missförstår man lättare.

Min dotter har aldrig frågat mig om sex. Däremot om kamratproblem, mens, skoluppgifter, politik etc. Först trodde jag hon var lika ointresserad som jag. Men nu tror jag att sex och killar pratade hon med kompisarna om.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav stenbock66 » 2007-12-07 10:58:38

Tack för alla tips och råd...Jag vet att det inte är något onormalt att tänka, undra över sex - pojkar och kär i min dotters ålder, inte det jag oroar mig för utan mera hur jag ser hur hon tycker det är "jobbigt" att dessa tankar kommer ibland, jag ser ju att hon inte förstår hur andra tänker eller känner EX. ta på skolan om någon tar henne på axeln, typ - vad duktig du var nu...då kan hon tänka sen om den är kär i henne...

Hon har ännu inte lärt sig dessa "koder" för kär, pojkar, fråga chans och allt runt sex och kärlek...

Hon får som inte ihop det, då hon aldrig gillat att folk bara råkar ta på henne då det inte är på hennes villkor, hon kan ge en kram till någon hon tycker om men skulle den kompisen, tjej, komma fram och ge henne en då skulle hon fundera mycket på varför...

Svårt att föklara.

Böckerna är av typ Bert och Sune...fast dom handlar om att vara kär osv.
Hon fick köpa dom för mig, då hon ville det, då hon innan klass 4 ALDRIG varit intresserad av pojkar och hade jättesvårt med detta att alla i klassen frågade chans och pratade om kär osv.
Hon ville läsa och jag har märkt att hon fattar det bättre då, om hon läser än om man bara pratar om det!

Det jag skulle vilja ha hjälp med är ideer på bra INTRESSEN, såna speciella :) då man är ev. AS och 10 år...Hon älskar att spela dator och jag märkte ju att då hon hade "dataförbud" ett tag från ett spel hon kan sitta med dygnet runt om jag lät henne så vart det MERA tänkande på detta med kär, pojkar och sex...Så nu har vi installerat spelet i hennes dator, förr lånade vi hos en kompis åt mig...Hon får sitta vissa tider och jag har stenkoll, då det är ett sånt spel där vuxna spelar också, så det inte blir nått "bråk" Hon älskar detta spel och kan allt om det W.O.W
War Of Warcraft...Jag har också provat spela men jag klara det inte :)

Finns det annat som kanske är "bättre" för en 10 åring som är smart som bara den, hon är mycket mycket duktigare på både matte och engelska än mig och då var engelska ett av mina favorit ämnen i skolan och jag har varit i england också men jag kan inte i närheten av hennes engelska...

Sorry om jag skriver rörigt...
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:24, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav rdos » 2007-12-07 11:24:23

stenbock66 skrev:En sak som oroar mig just nu är hennes intresse för sex - kär - pojkar, hon är 10 år och har många "knasiga" tankar om sex, hur hon ska ha det och med vem, fast hon vill inte ha det säger hon och är väldigt lessen varför ens tankarna kommer och hon måste ALLTID berätta vad hon tänker annars får hon så ont i magen...


Det är säkert inte unikt. Vår dotter var / är likadan. Hon är 13 år nu. Det är inget att bry sig om ifall andra inte har ont av det.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-12-07 11:29:45

tahlia skrev:Din dotter är 10 år. Jag har en dotter i samma ålder, och jag kan bara säga hur jag skulle reagera. Om min dotter började prata om sex i den utsträckningen din dotter gör, skulle jag kontakta en barnpsykolog. Jag är ledsen att behöva säga detta, men det är inte normalt för en 10-åring att tänka på det här sättet.
Vid 10 tycker barn att sex är något äckligt, och ägnar inte mer tanke åt det än de absolut måste. Jag kan inte låta bli att undra om något har hänt, eller om någon har sagt något olämpligt till henne.
Vad det gäller sexualundervisning så skall den, mig veteligen, inte tas upp förrän på högstadiet (av uppenbar anledning).


Nu drar du alla över en kam igen. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav tahlia » 2007-12-07 11:52:39

rdos skrev:
tahlia skrev:Din dotter är 10 år. Jag har en dotter i samma ålder, och jag kan bara säga hur jag skulle reagera. Om min dotter började prata om sex i den utsträckningen din dotter gör, skulle jag kontakta en barnpsykolog. Jag är ledsen att behöva säga detta, men det är inte normalt för en 10-åring att tänka på det här sättet.
Vid 10 tycker barn att sex är något äckligt, och ägnar inte mer tanke åt det än de absolut måste. Jag kan inte låta bli att undra om något har hänt, eller om någon har sagt något olämpligt till henne.
Vad det gäller sexualundervisning så skall den, mig veteligen, inte tas upp förrän på högstadiet (av uppenbar anledning).


Nu drar du alla över en kam igen. :roll:


Nu får du förklara var jag drar alla över en kam.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ufo » 2007-12-07 11:56:08

tahlia och rdos skrev:Gnabb gnabb gnabb

Nää inte här öppna en tråd i fri om ni skall tjafsa. Snälla.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav tahlia » 2007-12-07 11:56:15

stenbock66 skrev:Det jag skulle vilja ha hjälp med är ideer på bra INTRESSEN, såna speciella :) då man är ev. AS och 10 år...Hon älskar att spela dator och jag märkte ju att då hon hade "dataförbud" ett tag från ett spel hon kan sitta med dygnet runt om jag lät henne så vart det MERA tänkande på detta med kär, pojkar och sex...Så nu har vi installerat spelet i hennes dator, förr lånade vi hos en kompis åt mig...Hon får sitta vissa tider och jag har stenkoll, då det är ett sånt spel där vuxna spelar också, så det inte blir nått "bråk" Hon älskar detta spel och kan allt om det W.O.W
War Of Warcraft...Jag har också provat spela men jag klara det inte :)

Finns det annat som kanske är "bättre" för en 10 åring som är smart som bara den, hon är mycket mycket duktigare på både matte och engelska än mig och då var engelska ett av mina favorit ämnen i skolan och jag har varit i england också men jag kan inte i närheten av hennes engelska...

Sorry om jag skriver rörigt...


Det är ju jättebra att hon har intresserat sig för något! Det som gör mig lite orolig är just WoW. Jag har en yngre bror som varit "fast" i det spelet under en väldigt lång tid, och efter vad jag har fått rapporterat från honom, skulle jag inte släppa mina barn nära det före minst 15 års ålder. Varför? Därför där finns det servrar man spelar på där karaktärerna har sex. Det finns spelare som bara är ute efter att ha sex (cybersex) med de andra som spelar.
Frågan är ju då hur pass bra hennes engelska är. För det man inte förstår, det lider man ju inte heller av.

Jag kan nu tyckas som en hönsmamma, och jag ber om ursäkt om du tycker jag övereagerar åt höger och vänster. Jag vill bara att du ska ha alla fakta, så det är i all välmening jag tar upp det.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2007-12-07 11:57:41

ufo skrev:
tahlia och rdos skrev:Gnabb gnabb gnabb

Nää inte här öppna en tråd i fri om ni skall tjafsa. Snälla.


Jag ber om ursäkt, jag undrade bara vad han menade, men jag släpper det. Det är inte meningen att man skall veta allt :wink:
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav stenbock66 » 2007-12-07 11:58:31

Det är normalt att tänka och undra, hur mycket som helst på sex, kär och pojkar från vilekn ålder som helst, har läst att 3 åringar onanerar fast dom vet inte vad det är...

Min dotter tänker kanske inte precis exakt samma tanke som ett barn som inte har AS - socialt samspel, för hon kan verkligen inte ännu förstå allt runt detta med "fnisset, kär, han/hon är söt, fråga chans" och redan i 2an på skolan gick barnen och skrek åt varann att den och den hade knullat...Så nog både tänker och pratar barn om sex...

sexualundervisningen skrev jag bara om, då hon vet vars barn kommer ifrån, hon vet vad snopp, murra och att älska någon och ha sex är för nått...Och här uppe har dom det redan påbörjat med det till viss del - kroppen har dom om...

Jag oroar mig över hur jag ser att hon tycker det är "jobbigt" att inte få ihop det, att man behöver inte vara kär för att man tycker om någon eller ger någon en kram...det har ju innan aldrig varit ett problem då det aldrig innan i skolan varit så mycket om just kär - sex - pojkar...
Och då hon har svårt för beröring...så har hon svårt att läsa av vad den som klappade henne på axeln menade...fast den säger att hon var duktig, typ i matte på skolan...

Och du, inte tycker 10 åringar att sex - kär osv. är äckligt, alla hennes kompisar och mina kompisars barn i samma ålder har också tankar och funderingar om dessa ämnen...en del tycker det är riktigt spännande och det fnissas mycket över att någon är ihop och jag har till och med hört att det pratas om, ifall dom nu pussas då dom är ihop :)

Bara min dotter som inte riktigt får ihop alla koder - signaler som andra sänder ut, dessa outtalde sociala regeler...
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav tahlia » 2007-12-07 12:01:13

stenbock66 skrev:Och du, inte tycker 10 åringar att sex - kär osv. är äckligt, alla hennes kompisar och mina kompisars barn i samma ålder har också tankar och funderingar om dessa ämnen...en del tycker det är riktigt spännande och det fnissas mycket över att någon är ihop och jag har till och med hört att det pratas om, ifall dom nu pussas då dom är ihop :)


Nej kär är något som 10-åringar inte tycker är äckligt. Speciellt inte tjejer, som har en tendens att bli kär mycket tidigare än pojkar. Så där är vi helt överrens.
Men sex är något som brukar anses som äckligt när man är 10 år. Reaktionen brukar vara "Det skall jag aaaaaaaldrig göra!".
Men, jag är ingen expert. Visst är det möjligt att tankarna kan komma upp så tidigt hos vissa barn.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav stenbock66 » 2007-12-07 12:09:30

Ops, hinner inte emd nu... :lol: här går det undan, medans jag skriver hinner en massa annat hända!

Jag vet om WOW och "farorna" och vi har haft den diskutionen också om vett och etikett på nätet, redan då hon spelade på Tibia, Blip och Habbo...Habbo, där är det mycket "sex" och snusk i mina ögon, hon är för smart, helt enkelt, hon skriver själv att slutar du inte nu så anmäler jag - abuse...
Det är inte där skon klämmer, utan HUR kan jag hjälpa henne att inte känan så här "jobbigt" då saker och ting sker, tankar osv. tankar kommer hon ju alltid ha om saker hon inte riktigt kan "läsa av och fatta" oavsett vilket ämne det är...Om vi nu då bortser från sex, som ämnet för oss just nu är...Hon har samma över DÖDEN då hon var mindre...Hon har haft samma "jobbiga tid" över att inte ha en pappa också förr, då hon var mindre...

hon går ju igenom olika stadium i livet som vilket annat barn men för henne ser jag ju att det kan bli jobbigare då hon både tanker annorlunda, läser in mer ibland och tar allt bokstavligen...eller hur jag nu ska förklara!

Som tur är så pratar vi om precis allt, fast jag säger ju inte rakt på utan mera pedagogiskt men ändå sanningen, jag säger ju inte att storken kommer med bäbbisar :lol:
Om du förstår...och det gälle rju alla ämnen...

Som vid döden, min kusin, hennes fadder dog, han slutade ju då ringa henne varje dag och fråga hur hon mådde, hon var bara 3 år...
jag förklarade om döden, himlen och själen, lite si så där försiktigt men hon fattade direkt och då hennes far aldrig hör av sig och fadder inte heller gjorde det längre så frågade hon direkt 3 år gammal - aha då är min pappa död då? men det är han ju inte så då fick jag förklara det då :) att han bara bor långt borta osv.
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav ufo » 2007-12-07 12:11:25

stenbock66 skrev:Bara min dotter som inte riktigt får ihop alla koder - signaler som andra sänder ut, dessa outtalde sociala regeler...

AS i ett nötskal.
Och säkerligen en bidragande orsak till den bitterhet som du/jag pm:at om tidigare.
Du får försöka förklara varje enskilt tillbud vad som troligen menades så kommer hon med tiden lära sig ett regelverk som fungerar.
Förtonåren är jobbiga för alla även NT men AS-barn får det många ggr mycket värre.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-12-07 12:13:53

Jag skulle oroa mig mer för att hon t.ex. gör precis som folk (då speciellt pojkarna) säger åt henne att göra. Det finns ju t.ex. småpojkar i 10-års åldern som försöker lura i flickor allt möjligt. Hon bör få veta att vissa saker gör man inte även om någon skulle be om det, t.ex. klä av sig och sådant. Jag tänkte lägga till pussa varandra också, men sedan kom jag på att dottern faktiskt pussade på flera olika killar i den åldern som hon var "kär" i. :-)
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:07:25, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in