saker man tänker på och gör som Aspergare.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav marin139 » 2011-05-01 16:19:32

Vilsen skrev:Kortfattat kan man säga att jag har problem med Theory of mind, Central koherens, Exekutiva funktioner, Närminnet


Samma här. Jag antar att det som kan förefalla riktigt märkligt för de flesta är min ojämna begåvning. Jag har klarat av en civilingenjörsexamen med bra betyg och har inga som helst problem att förstå det "hårda" i livet. På det "mjuka", sociala området däremot kommer jag verkligen tillkorta.
marin139
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2009-09-26
Ort: Västerås

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Laika » 2011-05-01 23:25:02

Hundralappen skrev:Det är liksom inte då och då utan VARJE sekund.
Tänk dig gå utanför dörren och så måste du:
1. Tänka på hur du går.
2. Hur du har händerna.
3. Tänka hur du ska promenera för det inte ska se "dumt" ut.
4. Hellst inte glömt något, det är fett pinsamt att gå tillbaka av nån underlig andledning om man tillexempel glömt.. Tja plånboken kanske..
5. Om du möter nån; ögonkontakt? Om man känner personen; ska man hälsa? Ska man titta? Vill denne prata med en?

Det här hade jag enorma problem med när jag var yngre. Nu har jag bestämt mig för att det inte är mitt problem om folk inte gillar var jag har mina händer, till exempel.
lasseivägen skrev:När jag skall förklara något, går jag ofta direkt på slutsatserna, utan att tänka på att andra inte har hela skeendet klart för sig.

+1

Till och med jag som har extremt svårt för att tolka ansiktsuttryck har lärt mig hur folk ser ut när de är förvirrade och oförstående, eftersom de ger mig den blicken så ofta. Jag tycker att allt är solklart, men andra håller inte alltid med.

Fler saker:

- Kan inte vara stilla med fingrarna.

- Vill att allt i min kropp ska kännas symmetriskt. Kliar det på ena armen kliar jag på båda för att det ska kännas likadant.

- Vill kategorisera och katalogisera allt. Jag har funderat på att göra en personlig wiki över alla människor jag känner för att jag ska kunna ha ordning på dem.

- Sitter med ipodlurarna i öronen även när batteriet är slut. Dels för att jag är van vid att ha det så när jag åker tåg, och dels för att det gör att jag kan ignorera människor utan att det märks.

- Går runt i cirklar eller fram och tillbaka när jag väntar på något.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-01 23:41:51

Laika skrev:
- Går runt i cirklar eller fram och tillbaka när jag väntar på något.


Skulle det vara aspigt? :shock: Det har jag alltid gjort.... :roll:

(Faktum är att just denna egenhet var starkt bidragande till att jag lärde känna den unge man som så småningom lockade mig till forumet... 8) :wink:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav treeman » 2011-05-01 23:45:24

Är grymt kissnödig ofta.

(men som sagt inte helt säker på att det är as-relaterat men misstänker det)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Banzai » 2011-05-02 10:19:18

Laika skrev:
- Går runt i cirklar eller fram och tillbaka när jag väntar på något.

+1

Samt när jag pratar i telefon, när jag grubblar och när jag borstar tänderna (med resultatet att det blir tandkräm över halva längenheten ibland då jag "sprätter iväg" tandborsten av misstag... :oops: )
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav prick » 2011-05-02 17:25:51

man frågar grannen (i tvättstugan) vad som menas med alternativet "skåptorrt" på torktumlaren. hur det skiljer sig från "torrt"; "torrt kan ju bara betyda en sak - torrt. annars är det fuktigt." med tillägget: "och vad är då i så fall skillnaden mellan 'skåptorrt' och 'stryktorrt'?"
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Flinta » 2011-05-02 19:59:30

prick skrev:man frågar grannen (i tvättstugan) vad som menas med alternativet "skåptorrt" på torktumlaren. hur det skiljer sig från "torrt"; "torrt kan ju bara betyda en sak - torrt. annars är det fuktigt." med tillägget: "och vad är då i så fall skillnaden mellan 'skåptorrt' och 'stryktorrt'?"


Haha. Träffsäkert. Tvättsäkert. Känner igen d där :)
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav chibibotto » 2011-05-04 2:57:12

Den här tråden får mig att skratta av igenkännande
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Vilsen » 2011-05-04 7:41:00

prick skrev:man frågar grannen (i tvättstugan) vad som menas med alternativet "skåptorrt" på torktumlaren. hur det skiljer sig från "torrt"; "torrt kan ju bara betyda en sak - torrt. annars är det fuktigt." med tillägget: "och vad är då i så fall skillnaden mellan 'skåptorrt' och 'stryktorrt'?"


Jag har aldrig vågat fråga någon, men jag har också alltid undrat vad det är för skillnad! Någon som lyckats få veta? :lol:
Vilsen
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2011-04-29

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Flinta » 2011-05-04 12:17:23

Vilsen skrev:
prick skrev:man frågar grannen (i tvättstugan) vad som menas med alternativet "skåptorrt" på torktumlaren. hur det skiljer sig från "torrt"; "torrt kan ju bara betyda en sak - torrt. annars är det fuktigt." med tillägget: "och vad är då i så fall skillnaden mellan 'skåptorrt' och 'stryktorrt'?"


Jag har aldrig vågat fråga någon, men jag har också alltid undrat vad det är för skillnad! Någon som lyckats få veta? :lol:


Det går möjligen att iaf ta upp frågan med torktumle-tillverkaren :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Miche » 2011-05-04 12:24:36

prick skrev:man frågar grannen (i tvättstugan) vad som menas med alternativet "skåptorrt" på torktumlaren. hur det skiljer sig från "torrt"; "torrt kan ju bara betyda en sak - torrt. annars är det fuktigt." med tillägget: "och vad är då i så fall skillnaden mellan 'skåptorrt' och 'stryktorrt'?"

Ganska enkelt om du tänker efter.

Stryktorrt är det när det finns lite fukt kvar som gör det enklare att stryka (utan ånga) och bör då alltså endast användas för tvätt som du tänker stryka.

Skåptorrt är det när det är så torrt att det går att lägga in i skåp (och lådor) direkt utan att riskera att det möglar (som kan hända med stryktorr tvätt som läggs in i ett oventilerat utrymme).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav treeman » 2011-05-04 14:40:07

Undviker grannarna... så dom inte får för sig man vill vara deras "vän".
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Flinta » 2011-05-04 17:18:33

treeman skrev:Undviker grannarna... så dom inte får för sig man vill vara deras "vän".
:-)005


Jag med. Är livrädd för småprat med grannar. Det håller inte i längden, liksom, att närsomhelst förväntas va social i trapphuset.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-04 17:46:43

Flinta skrev:
treeman skrev:Undviker grannarna... så dom inte får för sig man vill vara deras "vän".
:-)005


Jag med. Är livrädd för småprat med grannar. Det håller inte i längden, liksom, att närsomhelst förväntas va social i trapphuset.


Ja, hu! Jag hade en granne som försökte bjuda över mig på kaffe men hon flyttade, tack och lov. Jag klipper hellre gräsmattan med sax än ber att få låna grannens gräsklippare trots att han erbjudit sig flera gånger.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Peace » 2011-05-04 17:48:48

Tintomara Ariadne skrev:
Flinta skrev:
treeman skrev:Undviker grannarna... så dom inte får för sig man vill vara deras "vän".
:-)005


Jag med. Är livrädd för småprat med grannar. Det håller inte i längden, liksom, att närsomhelst förväntas va social i trapphuset.


Ja, hu! Jag hade en granne som försökte bjuda över mig på kaffe men hon flyttade, tack och lov. Jag klipper hellre gräsmattan med sax än ber att få låna grannens gräsklippare trots att han erbjudit sig flera gånger.

:lol:

Är inte heller så förtjust i grannar.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav huvvet » 2011-05-04 17:57:28

Jag blir jätteostadig på benen när nån går bakom mig precis som nån annan har beskrivit här i tråden.
Jag är också väldigt noga med att inte träffa på grannar i trappan.
huvvet
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-05-02

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav zingobang » 2011-05-04 23:34:44

huvvet skrev:Jag är också väldigt noga med att inte träffa på grannar i trappan.


Denna känner jag igen så otroligt bra. Att gå ut med hunden är som att spela Pac Man. Man måste precis som i spelet undvika de farliga varelserna, i det här fallet är det hundägarna som alla vill prata med en. De lyckas alltid på något sätt omringa en fast man väljer vägar där man inte skall behöva träffa dem.
zingobang
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-07-05

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav el ahrairah » 2011-05-05 0:17:45

Läser och känner igen mig i mycket. :)

* Jag hälsar aldrig på personer självmant om jag inte känner personen väldigt väldigt väl. Om jag t.ex. går förbi en gammal skolkamrat på stan hälsar jag inte. Det känns bara jobbigt om personen ifråga kanske vill prata en stund eller så. Jag orkar inte med det. Hälsar den andre så hälsar jag också men försöker se jäktad ut så jag slipper stanna och prata.

* Pratar mycket med mig själv hemma. Jag ger mig gärna order att följa. "Diska nu så det blir gjort". "Bra, nu kan du ta en liten paus" osv. Min fru kan bli galen på det.

Laika skrev:- Går runt i cirklar eller fram och tillbaka när jag väntar på något.

Det gör jag med. Även när jag pratar i telefon.

treeman skrev:Undviker grannarna... så dom inte får för sig man vill vara deras "vän".
:-)005

Samma här. Jag väntar alltid med att gå ut i trappan om jag hör att det är någon där.
el ahrairah
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2011-05-03

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav cafe69 » 2011-05-05 8:13:23

Check på nästan allt :-)006
cafe69
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2011-05-02
Ort: truckförare

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav earlydayminer » 2011-05-05 8:28:25

Jag blir full av skratt när jag ser hur mycket jag känner igen mig i. Det är helt sjukt komiskt hur så många kan tänka på liknande samtidigt - utan att ha någon närmare kontakt med varandra.

AS in a nutshell. *Fniss*

AS in a nutshell, as in a nutshell.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav prick » 2011-05-05 18:28:49

Miche skrev:
prick skrev:man frågar grannen (i tvättstugan) vad som menas med alternativet "skåptorrt" på torktumlaren. hur det skiljer sig från "torrt"; "torrt kan ju bara betyda en sak - torrt. annars är det fuktigt." med tillägget: "och vad är då i så fall skillnaden mellan 'skåptorrt' och 'stryktorrt'?"

Ganska enkelt om du tänker efter.

Stryktorrt är det när det finns lite fukt kvar som gör det enklare att stryka (utan ånga) och bör då alltså endast användas för tvätt som du tänker stryka.

Skåptorrt är det när det är så torrt att det går att lägga in i skåp (och lådor) direkt utan att riskera att det möglar (som kan hända med stryktorr tvätt som läggs in i ett oventilerat utrymme).


hmmm... själva definitionen av "torrt" är ju "avsaknad av väta". då vore det rimligare att skriva "strykfuktigt" tycker i alla fall jag. och alla fuktiga paltor som stängs in i skåp kan mögla.
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav ca » 2011-05-05 19:19:09

Blir oproportionerligt irriterad på det ologiska systemet med kaffefilters storlekar. 100, 101, 1x2, 102, 1x4, 104, 1x6. Ingen jag pratat med tycker det är intressant.. och Melittas egen hemsida misslyckas totalt att förklara. Läs själva och försök förstå logiken: www.melitta.se/filtertueten_allegroessen_sv.html

Som ett extra löjeväckande faktum heter det "filtertüten" på tyska.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav kitsove » 2011-05-06 17:38:11

*
Glömmer alltid att le när jag hälsar så de jag hälsar till vet inte hur de ska bete sig, kanske de blir lite skrämda av att se en sur mun utan minsta ansträngning att dra på läpparna samtidigt som jag säger hej så glatt.
Det går bättre om jag klär mig snobbigt.
Kavaj/rock och basker gör susen, då är det mer acceptabelt att vara arrogant verkar det som.

*
Jag har tränat bort att alltid hålla min kropp till 100% symmetrisk, typ att jag får inte ta olika många steg med benen, måste alltid landa jämt och det blir tufft på rutat golv då får man bara röra en färg och undvika den andra.

*
Nya helt främmande sociala situationer blir skämmigt, "ingen aning vad jag gjorde men fel blev det" och det blir att överanalysera händelsen flera timmer flera dagar efteråt.

*
Pallar aldrig av att ha någon gå bakom en man ej känner och litar på till 100%, känns som jag ska få en kniv i ryggen när som helst.
Måste fokusera på att gå rätt då också, är som att hela min kropp MÅSTE stanna, vända sig om så man inte har någon bakom men det att man tvingar sig själv att inte lyssna på de impulserna så måste man tänka precis på hur man går för varje steg, kan bli rätt stel gångstil.

*
Kommer inte på så mycket mer än lite småsaker, var som ung fascinerad av pennor så jag stal alla pennor jag såg, gissa hur roligt det var för mig att åka till IKEA :-)005
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav treeman » 2011-05-06 17:42:59

kitsove skrev:Nya helt främmande sociala situationer blir skämmigt, "ingen aning vad jag gjorde men fel blev det" och det blir att överanalysera händelsen flera timmer flera dagar efteråt.


Jo det blir ju så.
Hehe
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in