saker man tänker på och gör som Aspergare.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav kullan » 2011-05-24 14:02:15

Jag känner igen massa.

*klia sig,särskilt i huvudet.då kan folk få för sig att man har loppor.

*Ibland när jag går och sen hör man att skorna ger ifrån sig läten så tror jag att hela världen hör detta ljud.Försöker då GÅ på ett tyst vis.

*Samtal med mig själv har jag jämt,tyst som ljudligt.

*Sen har jag "MINA" ställen där jag lägger saker.Tex mobiltelefonen ligger alltid i samma hörn på byrån i hallan.Om den ligger i ett annat hörn är ordningen bruten och då blir det kaos.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Laika » 2011-05-25 20:23:15

redtroll skrev:Störs av högt ljud, eller många röster samtidigt. Att gå på ett dagis är en pina.

Fattar inte ironi, och gillar inte komedier.

Saknar identitet och plagierar ofta andra. "konfigurerar om mig" då och då.

Är en sökare, och letar efter en gemenskap på olika sätt.

Är nästan manisk när jag hittar ett nytt intresse, måste lära mig allt, förstå hur det fungerar.

Jag har lärt mig hur man förväntas uppträda och småprata, och gör det för att vara som andra. Men det känns fullständigt onaturligt för mig.

Om det exempelvis är en frågesport, och jag kan nästan alla svaren, ska jag svara då? Då kanske folk tycker att man är en besserwisser. Bättre och vara tyst, fast då kanske andra tror att jag är dum.

Allt detta känner jag igen, men jag kan faktiskt gilla komedier ibland. Jag ser bara inte det roliga med sådant som andra brukar tycka är kul. Till exempel "2 and a half men". Vad är grejen med att älta samma fördomar om kön som funnits i evigheter? Alla har redan hört den. Varför är det kul att höra dem igen? De var inte ens roliga från början.

På sätt och vis har jag väldigt mycket identitet, men ofta hittar jag förebilder som jag försöker kopiera. Ungefär som om jag hittar en uppdatering till min dator på internet och installerar den. Resultatet har faktiskt blivit bra. Om jag kopierar lite från en person, och lite från en annan, och så lite från en tredje, blir jag till slut väldigt unik.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav redtroll » 2011-05-25 21:55:46

Det här då?

Man vill ha tag i en viss pryl som ligger någonstans i hemmet, men hittar inte den.
Då blir jag som besatt av att hitta denna sak, och kan lägga timmar på mitt letande.
Denna pryl kan vara helt oviktig...
Som ikväll. Jag undrade var mina klätterskor är någonstans. Det var minst 5 år sedan jag klättrade, och kommer säkert inte att göra det nästa 5 år heller.
Men det blev som en fix idé - jag måste hitta dom.
Rotade igenom alla lådor på vinden, alla skåp och kartonger hemma. Kollade bilen, och garaget.
Efter två timmar hittade jag dem, och konstaterade belåtet "Där är dom ju".
Under tiden helt odrälglig för de nära och kära.
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav biologic » 2011-05-25 22:13:39

Laika skrev:Allt detta känner jag igen, men jag kan faktiskt gilla komedier ibland. Jag ser bara inte det roliga med sådant som andra brukar tycka är kul. Till exempel "2 and a half men". Vad är grejen med att älta samma fördomar om kön som funnits i evigheter? Alla har redan hört den. Varför är det kul att höra dem igen? De var inte ens roliga från början.


Exakt! Eller TV-serien "Solsidan"; allt är så... förutsägbart. För logiskt och uppenbart, på något sätt. Kan inte skratta då, jag föredrar absurd humor.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav treeman » 2011-05-25 22:14:16

biologic skrev:absurd humor.


+1

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav kullan » 2011-05-25 22:16:34

I mitt fall är det nog ju konstigare och sjukare humor gärna med ironi i desto roligare.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav redtroll » 2011-05-25 22:26:54

biologic skrev:Exakt! Eller TV-serien "Solsidan"; allt är så... förutsägbart. För logiskt och uppenbart, på något sätt. Kan inte skratta då, jag föredrar absurd humor.


Precis!
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav atoms » 2011-05-25 22:44:12

Jag brukar kittla mig i gommen med tungan; är det udda?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Laika » 2011-05-25 23:32:11

biologic skrev:Exakt! Eller TV-serien "Solsidan"; allt är så... förutsägbart. För logiskt och uppenbart, på något sätt. Kan inte skratta då, jag föredrar absurd humor.

Jag gillar "How I Met Your Mother". Karaktärerna hittar ofta på teorier för att förklara olika saker som människor inte brukar teoretisera kring. Det passar mig bra.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav ca » 2011-05-26 0:51:52

Biologic: som du vet föredrar jag också absurd humor, men gärna ytterligare några snäpp konstigare... ;)

ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav kullan » 2011-05-26 12:59:17

Är det nån mer än jag som dagdrömmer när män är ute och går.Tex. man rabblar inte inköopslistan utan man planerar för drömhuset på landet eller dyligt. Eller vilka träd som skulle planteras på en kolonilott om man hade nån. och sen när man får nån fråga är man totalt frånvarande och svarar med ett, "va?".
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav redtroll » 2011-05-27 10:00:19

Jag gillar att härma/imitera ljud och läten.
När jag öppnar en bildörr så gör jag ett läte som om det vore en tryckluftsdörr, till exempel.
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Sheyen » 2011-05-27 10:01:59

redtroll skrev:Jag gillar att härma/imitera ljud och läten.
När jag öppnar en bildörr så gör jag ett läte som om det vore en tryckluftsdörr, till exempel.

Jag kan imitera spädbarnsskrik väldigt bra. :D
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Laika » 2011-05-27 10:07:54

kullan skrev:Är det nån mer än jag som dagdrömmer när män är ute och går.Tex. man rabblar inte inköopslistan utan man planerar för drömhuset på landet eller dyligt. Eller vilka träd som skulle planteras på en kolonilott om man hade nån. och sen när man får nån fråga är man totalt frånvarande och svarar med ett, "va?".

Ja! När jag är på jobbet drömmer jag om hur jag räddar världen.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-27 10:26:20

redtroll skrev:Det här då?

Man vill ha tag i en viss pryl som ligger någonstans i hemmet, men hittar inte den.
Då blir jag som besatt av att hitta denna sak, och kan lägga timmar på mitt letande.
Denna pryl kan vara helt oviktig...
Som ikväll. Jag undrade var mina klätterskor är någonstans. Det var minst 5 år sedan jag klättrade, och kommer säkert inte att göra det nästa 5 år heller.
Men det blev som en fix idé - jag måste hitta dom.
Rotade igenom alla lådor på vinden, alla skåp och kartonger hemma. Kollade bilen, och garaget.
Efter två timmar hittade jag dem, och konstaterade belåtet "Där är dom ju".
Under tiden helt odrälglig för de nära och kära.


Hög igenkänningsfaktor! :lol:

Och ja, jag härmar också ljud - och dagdrömmer mest hela tiden.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Miche » 2011-05-27 10:26:50

chibibotto skrev:
Miche skrev:Skåptorrt är det när det är så torrt att det går att lägga in i skåp (och lådor) direkt utan att riskera att det möglar (som kan hända med stryktorr tvätt som läggs in i ett oventilerat utrymme).

Jag trodde skåpstort menades att de blir lika torrt som om man torkar det i torkskåp. Eller att man torkar det i torkskåp, eller finns det en knapp på torktumlare som heter skåptorrt?

Den varianten har inte jag tänkt på förut, men nu står det klart för mig varför det gick att missuppfatta!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Miche » 2011-05-27 10:31:47

kullan skrev:Är det nån mer än jag som dagdrömmer när män är ute och går.

Japp!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Mellanvärld » 2011-05-27 15:07:44

kullan skrev:Är det nån mer än jag som dagdrömmer när män är ute och går.Tex. man rabblar inte inköopslistan utan man planerar för drömhuset på landet eller dyligt. Eller vilka träd som skulle planteras på en kolonilott om man hade nån. och sen när man får nån fråga är man totalt frånvarande och svarar med ett, "va?".
Ja, ofta rymdäventyr.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav redtroll » 2011-05-27 15:18:21

Mellanvärld skrev:[]Ja, ofta rymdäventyr.

-"Space, the final frontier..."?
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav mar0der » 2011-05-27 15:51:17

Jag skulle bara vilja säga att jag läst varenda inlägg i denna tråd (och i många andra trådar med för den delen) och det har varit ovärderlig information för att få en mer nyanserad bild av och förståelse för hur personer med asperger faktiskt upplever det hela. Det har gjort väldigt få studier inom detta område och intresset är tyvärr begränsat, alltså de subjektiva upplevelserna av sina symtom. Eftersom jag jobbar med utredningar inom detta fält anser jag att den subjektiva upplevelsen visserligen delvis är särskiljd kriterietänket, men är avgörande i utredningen för att överhuvudtaget få en korrekt bild av tänka kriterier. Så jag vill bara tacka och hoppas på fortsatt trevlig läsning :)
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav Zombie » 2011-05-27 16:10:40

Tack själv och god fortsättning! :D

Kanske du redan har sett det, men läs gärna med god åldersspridning på trådarna. Här har funnits rätt olika folk under olika perioder, åtminstone om jag har fått rätt intryck.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav zingobang » 2011-05-28 15:59:40

För att ge tråden lite bränsle tänkte jag addera några saker-

Det tar för mig väldigt länge att memorera människors namn.
Det går inte att navigera när man ska någonstans om man pratar samtidigt.
Klarar inte av att ta in enkla instruktioner men de mer avancerade går bra.
Glömmer ständigt bort saker jag skall göra. Jag kan skriva en komihåglapp men glömmer då bort komihåglappen.
zingobang
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2009-07-05

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav kitsove » 2011-05-28 16:21:59

zingobang skrev:För att ge tråden lite bränsle tänkte jag addera några saker-

Det tar för mig väldigt länge att memorera människors namn.
Det går inte att navigera när man ska någonstans om man pratar samtidigt.
Klarar inte av att ta in enkla instruktioner men de mer avancerade går bra.
Glömmer ständigt bort saker jag skall göra. Jag kan skriva en komihåglapp men glömmer då bort komihåglappen.


Väldigt typiskt, jag fick knappt G på fysik A men MVG på fysik B.
En komihåglapp säger ju inte till när det är dags, jag blev av med min mobiltelefon och använder lappar istället, har missat nästan allt som var bokat :oops:
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: saker man tänker på och gör som Aspergare.

Inläggav redtroll » 2011-05-28 17:47:41

Jag måste stänga av radion i bilen när jag backar eller fickparkerar.
redtroll
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2011-05-23
Ort: Malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in