Kärleksbekymmer...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav nallen » 2011-04-24 17:04:29

Zombie skrev:[...] det hyfsat vedertagna [...]

Men, skriv ner den djävla protokollspecen då? Så vi kan granska den, bland annat med avseende på motsägelser och deadloacks.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Hundralappen » 2011-04-24 17:18:32

nallen skrev:
svartamolnet skrev:Ni pratar som om hon hade varit otrogen eller något.

Ja? Hon har ju tydligen sagt "jag gillar dig" och tydligen ändå knullat runt - som vanligt är frågan varför det är så satans svårt att bestämma sig och stå för vad man säger.


That's right.
Tydligen.. Om hon inte menar att hon skojade om att hon gjort mig för att få mig på andra tankar eller nått. Men nej, det låter fan inte som det i loggen, så.. Det har nog hänt, tyvärr.



Kärleksliv och kärleksliv, har inte speciellt mycket att komma med.. Vet fan inte ens om det är om jag är i STORT behov av närhet och därför jag snöat in på henne eller vad det är.. :(

"Även om kvinnan i det här fallet inte har varit så bokstavligt tydlig som Nallen skulle ha önskat, kan hon knappast beskyllas för att ha varit otrogen."

Är jag den ENDA som tänker att om nån som säger att personen säger att denne gillar en så ska denne inte knulla runt utan kunna lägga band på sig själv? Är det så JÄVLA svårt att hålla tllbaks sin sexuella åtrå eller har jag bara bra självkontroll?
Tänker inte bara på detta utan alla idioter som måste vara otrogna och knulla runt och ha sig hela tiden..

Usch nej... Vette fan om jag bara ska avsäga all kontakt eller satsa allt.. Men satsar jag allt så blir det sjukt svårt för mig... Jag är sämst med tjejer.

Vad jag pladdrar på..
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav prodge64 » 2011-04-24 17:29:18

Hundralappen skrev:Det vet hon redan om. Vet ju samtidigt att det kommer skita sig när vi träffas. Men ändå hoppas jag...
Hundralappen skrev:Usch nej... Vette fan om jag bara ska avsäga all kontakt eller satsa allt.. Men satsar jag allt så blir det sjukt svårt för mig... Jag är sämst med tjejer.

Vad jag pladdrar på..

Ja, det gör du! Det du gör här är att påstå dig veta att allt går åt helvete innan du ens har försökt, det är ett stort misstag. Nu blir jag oförskämt ärlig men inga råd i världen kan hjälpa dig när du kommer med sådana "ursäkter". Tro mig, i längden kommer du att må bättre av att vara aktiv snarare än passiv i ett sånt här läge.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Zombie » 2011-04-24 17:33:58

nallen skrev:
Zombie skrev:[...] det hyfsat vedertagna [...]

Men, skriv ner den djävla protokollspecen då? Så vi kan granska den, bland annat med avseende på motsägelser och deadloacks.

Jag ger mig inte in i något sådant mer med dig. Vi är många som har försökt, och jag tror faktiskt det stjälper mer än hjälper dig. Skälen är:

1. det som vi också är flera som har försökt tala om för dig: det bara hjälper dig att hitta undanflykter. Det spelar ingen roll om det vedertagna "protokollet" så smulas sönder vid första granskning enligt din, Wittgensteins eller någon aldrig så universell logik; det enda som spelar roll är att vill man delta i livet får man acceptera "protokollet" som det är.

2. som jag redigerade till, men du kan ha missat: efter alla dessa år och all denna fåfänga bearbetning härinne kan det inte vara möjligt att du inte kan göra en sådan lista själv. Om du nu kan göra den bara som minneslista att följa, alltså, och inte missbruka den på vis som ovan. Kan du inte det kanske det rentav är bättre att vara utan och använda ditt minne allteftersom.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Zombie » 2011-04-24 17:41:53

Hundralappen skrev:Är jag den ENDA som tänker att om nån som säger att personen säger att denne gillar en så ska denne inte knulla runt utan kunna lägga band på sig själv? Är det så JÄVLA svårt att hålla tllbaks sin sexuella åtrå eller har jag bara bra självkontroll?

Inte bokstavligen den enda, tydligen, men en av få. "Gilla" kan betyda mycket, helt utan förpliktelser, se flera svar tidigare i tråden. Inklusive (men inte nödvändigtvis) vara en signal till dig att göra ditt drag. Och det kan lätt vara så att du har misstolkat situationen, eller vet för litet om tjejens situation, och att hon inte kan kosta på sig att vänta på något som ändå ser ut att skita sig. Bland andra möjligheter.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav nallen » 2011-04-24 18:34:34

Hundralappen skrev:Är jag den ENDA som tänker att om nån som säger att personen säger att denne gillar en så ska denne inte knulla runt utan kunna lägga band på sig själv?

Verkligen inte!
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav nallen » 2011-04-24 18:35:55

prodge64 skrev:Det du gör här är att påstå dig veta att allt går åt helvete innan du ens har försökt, det är ett stort misstag.

Det HAR väl redan gått åt helvete. Vad mer finns att göra?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav DIProgan » 2011-04-24 18:39:54

Precis som man inte behöver träffa någon för att veta att denne är ett as så är det så väldigt uppenbart för mig att denna tjej är just det. Ofta en empatisk och vänlig person säger att han eller hon tycker om en för att i nästa sekund mena att denne inte har några skyldigheter till en. Det är precis att säga att man inte ger två röda ören om en och därför ska hon flyga o fara. Speciellt utan en senare ursäkt. Om folk inte tycker andra på nätet är viktiga (vilket är en helt legitim sak att tycka såklart) så ska de heller inte få det att låta så. Då.är.man.ett.A.S. Hon utnyttjade Hundralappen emotionellt, rätt och slätt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav tahlia » 2011-04-24 18:49:08

nallen skrev:
Hundralappen skrev:Är jag den ENDA som tänker att om nån som säger att personen säger att denne gillar en så ska denne inte knulla runt utan kunna lägga band på sig själv?

Verkligen inte!


Hundralappen

Nej, du är verkligen inte den enda som tänker så. Problemet kan väl vara att ni två uppfattat det hela olika varvid det konstanta problemet "kommunikation" är området där saker fallerat.

När någon säger att de tycker om någon annan på det där viset så kan de då tänka att fram till att man träffas så är var och en fri att göra vad de vill med vem de vill samtidigt som den andra parten ser det som ett trohetslöfte. Båda parter tror att just deras tankegång är underförstådd och uppfattad. När så var och en rättar sig efter sin uppfattning så uppstår det ett mindre kaos - någon blir sårad och sviken, någon blir arg och ledsen, någon känner sig kränkt och överkörd etc. Allt detta för att ingen behagade vädra sin uppfattning om vad det hela skulle innebära högt och rakt.

Jag tänker inte säga åt dig hur du ska göra, det är ditt liv och ditt beslut. Tänker heller inte säga att brist på kommunikation var den faktiska roten i just det här fallet. Det jag tänker göra är att råda dig att, i fortsättningen, vara väldigt rak och tydlig med vad du menar och vad du tänker om saker och ting i sådana här lägen samt vara mån om att ta reda på vad den andra parten har för uppfattning.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav nallen » 2011-04-24 18:58:27

tahlia skrev:[D]et konstanta problemet "kommunikation" är området där saker fallerat.

Och vad beror det på då? - Jo, självklart att folk inte slagit fast protokollet och definierat exakt vad ord och övriga signaler betyder i varje tillåtet tillstånd.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-24 19:38:34

Hur mycket kan man vänta sig av en grabb som man dels inte ha träffat, dels till och med undviker telefonsamtal! :shock: Jag skulle helt klart tolkat en sån kille som ointresserad och gärna tagit vara på andra chanser som dykt upp så länge om det inte utvecklats mer än så. :roll: Om tjejen dessutom är i den åldern när man kanske ännu vet så mycket om sig själv utan försöker komma fram till vad man vill med sina relationer och sin sexualitet så är det väl inte så konstigt om hon har råkat hoppa i säng med några fler än vad hennes avståndsbeundrare har förväntat sig. Ska man ha något får man väl hålla sig framme. Annars får man skylla sig själv. :!:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Hundralappen » 2011-04-24 21:30:34

nallen skrev:
tahlia skrev:[D]et konstanta problemet "kommunikation" är området där saker fallerat.

Och vad beror det på då? - Jo, självklart att folk inte slagit fast protokollet och definierat exakt vad ord och övriga signaler betyder i varje tillåtet tillstånd.


Precis.
No offense, men många tips i tråden verkar komma från folk som inte är AS:are, det hjälper mig inte så mycket, för vi tänker på olika sätt känns det som.
Som det med att jag bör vara aktiv.. Det är så jäääävla svårt när man har AS. Nått jag kämpat med hela livet. Kan ju dock ha fel, men att vara framåt och social är väldigt svårt för mig.

Bjäbbmonstret skrev:Hur mycket kan man vänta sig av en grabb som man dels inte ha träffat, dels till och med undviker telefonsamtal! :shock: Jag skulle helt klart tolkat en sån kille som ointresserad och gärna tagit vara på andra chanser som dykt upp så länge om det inte utvecklats mer än så. :roll: Om tjejen dessutom är i den åldern när man kanske ännu vet så mycket om sig själv utan försöker komma fram till vad man vill med sina relationer och sin sexualitet så är det väl inte så konstigt om hon har råkat hoppa i säng med några fler än vad hennes avståndsbeundrare har förväntat sig. Ska man ha något får man väl hålla sig framme. Annars får man skylla sig själv. :!:


Precis så här som jag med AS inte resonerar. Men jag VET ju att det är så när jag reflekterar över skiten.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Zombie » 2011-04-24 21:55:12

Hundralappen skrev:många tips i tråden verkar komma från folk som inte är AS:are

Kan ju också hända att du dömer andra aspergare efter dig själv i stället för att titta och se hurdana de faktiskt är.

Man kan inte heller begära att resten av världen ska anpassa sig efter ens egenheter, med eller utan etikett. Förutom spelrummet för det som inte är "egenheter" får man ju också räkna med att andra har sina egenheter precis som man själv, och som man inte har rätt att missunna dem mer än vad man kan övervinna sina egna (om ens så mycket).

Hundralappen skrev:, det hjälper mig inte så mycket, för vi tänker på olika sätt känns det som.

Här tycker jag inte du själv ger de konkreta hållpunker du verkar efterlysa. Du visar inte vad det är som är "fel" i våra svar. Väldigt svårt att svara något vettigt då.

Hundralappen skrev:Som det med att jag bör vara aktiv.. Det är så jäääävla svårt när man har AS. Nått jag kämpat med hela livet. Kan ju dock ha fel, men att vara framåt och social är väldigt svårt för mig.

Många här som vet.
Senast redigerad av Zombie 2011-04-24 22:03:13, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Banzai » 2011-04-24 21:57:20

Hundralappen skrev:Är jag den ENDA som tänker att om nån som säger att personen säger att denne gillar en så ska denne inte knulla runt utan kunna lägga band på sig själv?

Nej, det är du inte. Av vad jag har förstått av det du har återberättat om er kontakt med varandra så har det framgått på vilket sätt DU har gillat henne i alla fall. Om hon tolkat ordet "gilla" på ett annat sätt så kanske hon borde ha sagt något? Det skulle jag ha gjort i alla fall, just för att undvika eventuella missförstånd.

Jag kan förstå en del av de andras inlägg även om jag själv inte blir riktigt klok på tjejens beteende. Om någon behandlade mig på det här viset så hade jag blivit fruktansvärt sårad (även om vi bara haft mailkontakt) och inte velat haft med personen att göra något mer.

Just det; jag har inte AS.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Hundralappen » 2011-04-24 22:05:53

Hennes beteende är rätt udda, ja.
Manupulativ, hjärnkontrollerande, älskar att dra det ett steg längre.
Ska jag vara ärlig är det inte lika gött som i början av vår relation. Då var det faktiskt underbart. Men efter hand så har hon visat sitt rätta jag och jag vet faktiskt inte om det bara är närhet jag är ute efter eller om jag verkligen tycker om henne fortfarande.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Parvlon » 2011-04-24 22:17:45

Det är ingen relation värd namnet om ni inte träffas i verkligheten.

"hjärnkontrollerande"? hur många tjejer hade du haft sa du? Jämför du med din morsa?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Hundralappen » 2011-04-24 22:22:22

Parvlon skrev:"hjärnkontrollerande"? hur många tjejer hade du haft sa du? Jämför du med din morsa?


Ja, det gör jag..............
Fast det är fel ord.. Hjärntvättande är också inte det jag tänker på. Äh, skit i det ordet då!
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Parvlon » 2011-04-24 22:29:42

Hundralappen skrev:
Parvlon skrev:"hjärnkontrollerande"? hur många tjejer hade du haft sa du? Jämför du med din morsa?


Ja, det gör jag..............
Fast det är fel ord.. Hjärntvättande är också inte det jag tänker på. Äh, skit i det ordet då!
Det är dumt att skita i hur du ser det.. Jag har själv varit i en liknande sits som du är i och det finns bara ett sätt att ta sig ur den. Det kommer knappast bli eklare ju längre du väntar.

edit: råkade få med en gammal post
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-24 23:11:08

Nej det är riktigt att jag inte har AS och jag vet inte vad som känns överstigligt för dig. .Men fråga dig också om du vill ha reflektioner som du kan ha någon nytta av eller om du bara vill ha medhåll. Du stämplar ut den här tjejen och säger att hon är oärlig och att du är besviken. Försöker du se det från lite fler håll än så riskerar du att bli besviken igen många gånger om.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Miche » 2011-04-25 0:14:57

nallen skrev:Men, skriv ner den djävla protokollspecen då? Så vi kan granska den, bland annat med avseende på motsägelser och deadloacks.

För fan, 1; håll dig till din tråd och 2; fatta någon gång att det inte finns något protokoll. Vi har att göra med människor, inte maskiner.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav mnordgren » 2011-04-25 0:41:31

Moderator:

Här är en (långlivad) tråd, startad av nallen, som kretsar kring hans uppfattning om hur män och kvinnor bör kommunicera:

varfor-ar-tjejer-sa-irrationella-nar-det-galler-sex-t16113.html

Jag föreslår att ni håller er till ämnet för den här tråden så att den inte förvandlas till en kopia av den jag länkar till ovan.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav nallen » 2011-04-25 8:56:32

Miche skrev:Fatta någon gång att det inte finns något protokoll.

Självklart finns det ett protokoll. Folk knullar och blir tillsammans lite överallt; alltså måste de ha lyckats kommunicera; alltså måste det finnas ett protokoll. Elementärt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Miche » 2011-04-25 10:22:24

Jag följde inte nåt protokoll när jag blev ihop och tillverkade ungar och jag känner till ett antal berättelser på hur folk blev ihop, den ena inte den andra lik...

Glöm protokoll, det är spontanitet som krävs, och saknar du det så får du träna, det gjorde jag!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav DIProgan » 2011-04-25 10:34:03

nallen skrev:
Miche skrev:Fatta någon gång att det inte finns något protokoll.

Självklart finns det ett protokoll. Folk knullar och blir tillsammans lite överallt; alltså måste de ha lyckats kommunicera; alltså måste det finnas ett protokoll. Elementärt.


"Protokollet" skiftar med person även om likheter finnes. Något som återkommer ofta är spontanitet och livsglädje därav fail att pricka av saker i något protokoll. Skulle i så fall va om man mot alla odds lyckades hitta någon som Amy Farrah Fowler i Big Bang Theory men I wouldn't hold my breath.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in