Kärleksbekymmer...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Hundralappen » 2011-04-23 22:55:47

Parvlon skrev:Låter troligt att det är pga. din rädsla som det inte blir något. Vill du bli en bitter jävel, leta fel hos henne. Vill du öka dina chanser med denna eller nästa tjej så gör du något åt (alltså med) den.


Hahaha, tro mig, jag har försökt.. Att göra henne sur har jag inte lyckats med än. Något jag VERKLIGEN lyckas göra folk efter en tid.

Tintomara Ariadne skrev:Jag tycker också att det låter som att det är din rädsla som är problemet. Tjejen i fråga kan mycket väl tolka din ovilja att både prata och träffas som att du inte är tillräckligt intresserad. Att hon då ser sig om på annat håll behöver inte vara särskilt konstigt. Hon kanske verkligen längtar efter närhet och tror att hon inte kan få det av dig.


Jo, jag vet..
Men hur fan ska man berätta det på ett sätt så hon fattar?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Parvlon » 2011-04-23 22:57:45

Visa det.

Vågar du inte konfontera din rädsla så kommer du inte lyckas med mycket i livet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Hundralappen » 2011-04-23 23:00:12

Parvlon skrev:Visa det.

Vågar du inte konfontera din rädsla så kommer du inte lyckas med mycket i livet.


Men hur?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-23 23:03:22

Kan du inte vara ärlig och säga att du är väldigt blyg men ändå vill träffa henne, och så får det bära eller brista? Om hon inte kan hantera din blyghet när ni väl träffas är hon nog inte kvinnan för dig.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Parvlon » 2011-04-23 23:05:42

Hundralappen skrev:
Parvlon skrev:Visa det.

Vågar du inte konfontera din rädsla så kommer du inte lyckas med mycket i livet.


Men hur?
Genom att trotsa din rädsla. Din oro för att träffa henne verkar inte sund och vad jag kan se så finns inget rationellt skäl för att låta oron styra dig.

Vet hon om att du flyttat pga. att hon bor nånstans så tror jag att du riskerar att smitta av dig din oro på henne annars t.om. Dessutom ganska säkert isf att hon vet om ditt intresse.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Hundralappen » 2011-04-23 23:10:21

Tintomara Ariadne skrev:Kan du inte vara ärlig och säga att du är väldigt blyg men ändå vill träffa henne, och så får det bära eller brista? Om hon inte kan hantera din blyghet när ni väl träffas är hon nog inte kvinnan för dig.


Det vet hon redan om. Vet ju samtidigt att det kommer skita sig när vi träffas. Men ändå hoppas jag...
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-23 23:13:47

Det kanske går jättebra? Och du, kan det bli så mycket värre än vad det är nu? Förresten är det ju inte säkert att du gillar henne när ni väl träffas. Det vore ju lite onödigt att gå och voja sig i evigheter i så fall.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav isola » 2011-04-24 2:57:15

Jag pratade också med en tjej jättelänge över internet som jag verkligen började gilla och få känslor för, men jag vågade inte träffa henne. Efter ungefär ett år tog jag äntligen modet, och det var verkligen värt det. Vi var ihop i 3år efter det och hade ett fint förhållande, dock tog det tyvärr nyligen slut.

Träffa henne!! Det är värt det. Även om det inte går perfekt så tror jag att du utvecklar ett viktigt mod.
isola
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2011-03-22

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-24 8:45:21

nallen skrev:Att säga "jag gillar dig" utan att vara beredd på att svara "JA" på ett frieri är inget annat än rent bedrägeri och borde vara åtalbart.


Att "gilla" någon behöver inte betyda något annat än att man finner någon sympatisk och säger inte ett dugg om sympatins karaktär, hur många andra personer av det motsatta könet vederbörande kan tänkas "gilla" eller hur långvarigt intresset är.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav nallen » 2011-04-24 9:12:38

Bullshit!
Man säger inte att man gillar nån om man inte är beredd att ta konsekvenserna av det.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-24 9:20:39

Det är du som sysslar med bullshit nallen! Men det passar inte in i den här tråden.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav nallen » 2011-04-24 9:38:43

Det passar väl ändå alldeles utmärkt; hur många killar/mån är vi här som blivit blåsta av brudar som inte menat det de säger?
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav DIProgan » 2011-04-24 9:41:54

samtliga borde vara en korrekt siffra ^^ Kommer väl med territoriet av att vara varelser på piedestal.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-24 9:48:26

@nallen Om man kan ha olika uppfattningar om innebörden i en sådan replik så begriper jag inte varför det är just din tolkning som ska vara allenarådande.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav nallen » 2011-04-24 9:50:34

Om inte annat för att den inte kan ge upphov till ödesdigra missförstånd.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav svartamolnet » 2011-04-24 12:06:54

nallen skrev:
Bjäbbmonstret skrev:En tjej säger att hon "gillar" dig [...] Du börjar därför inrätta ditt liv efter det [...] Detta är inget annat än ren och skär dumhet [...]

Att säga "jag gillar dig" utan att vara beredd på att svara "JA" på ett frieri är inget annat än rent bedrägeri och borde vara åtalbart.


Men herregud, de har ju inte ens TRÄFFATS! Ni pratar som om hon hade varit otrogen eller något. De håller ju bara på att lära känna varandra.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav nallen » 2011-04-24 12:43:48

svartamolnet skrev:Ni pratar som om hon hade varit otrogen eller något.

Ja? Hon har ju tydligen sagt "jag gillar dig" och tydligen ändå knullat runt - som vanligt är frågan varför det är så satans svårt att bestämma sig och stå för vad man säger.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Parvlon » 2011-04-24 12:53:22

@nallen: Frågan är då , varför ska man anta att en person inte kan gilla mer än en person samtidigt? Honor är dessutom "lite" annorlunda än oss män. De går runt och "gillar" överallt.

Man kan vända på det och säga att frågan var felaktigt ställd ifall man vill ha de garantier du tycker man ska ha. Sen är det även som sagt en fråga som bara förväntar sig en typ av svar ifall man vill fortsätta vara (minst) vänner. Detta kan t.om jag lista ut, och då är det jävligt illa. Iofs kanske hon sagt "jag gillar dig" innan frågan ställdes första gången, men samma princip bör gälla där med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-24 12:59:08

nallen skrev:Det passar väl ändå alldeles utmärkt; hur många killar/mån är vi här som blivit blåsta av brudar som inte menat det de säger?


Eh? Jag finner ingen anledning att tro att hon inte menade vad hon sade. Jag tror nog att Bjäbbmonstrets beskrivning av begreppet "gilla" är hyfsat allmänt vedertagen. Och även om hon faktiskt menade att hon var intresserad av en relation, så kvarstår faktum att de inte ens har träffats. En relation brukar vanligen innebära lite mer än så. Hur länge skall hon behöva reservera sig? Jeez... Hon kanske är precis lika kärlekskrank som någon av er, och behöver bli omhållen av någon. Att uttala sig om hennes eventuella psykopati på basis av vad som här framkommit känns mer än långsökt.

Men - hon verkar ju intresserad! Avlägg en visit, vetja! Ta med blommor eller nå't!

Ser nu att Parvlon hunnit skriva ett inlägg; instämmer i detta.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-24 13:39:28

nallen skrev:Att säga "jag gillar dig" utan att vara beredd på att svara "JA" på ett frieri är inget annat än rent bedrägeri och borde vara åtalbart.
Varför måste "gilla" betyda att man vill gifta sig/ha sex?
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Alien » 2011-04-24 14:53:59

nallen skrev:
Bjäbbmonstret skrev:En tjej säger att hon "gillar" dig [...] Du börjar därför inrätta ditt liv efter det [...] Detta är inget annat än ren och skär dumhet [...]

Att säga "jag gillar dig" utan att vara beredd på att svara "JA" på ett frieri är inget annat än rent bedrägeri och borde vara åtalbart.



Så skulle inte jag tolkat det. Ordet "gillar" tolkar jag som "tycker verkligen om". Alltså inte något som betyder att man automatiskt är ihop, snarare att det är en möjlighet och dags för nästa steg. Innan man ens träffats så vet man ju inte om kemin stämmer.

I det här fallet kan tjejen ha tolkat det som att han bara gillade henne som kompis, eftersom han inte verkade intresserad av att träffa henne. Visserligen hade hon sagt "reserverad för dig" men när han inte ville träffas el ens ringa, så gällde det inte längre.

Med en NT kan man inte lita på att en utsaga gäller för alltid el tills hön säger att det inte gäller längre. Man måste alltid kolla upp om det fortfarande gäller.

Hundralappen bröt förstås mot hennes förväntningar, och då kände hon sig inte förpliktad att s a s vara trogen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav nallen » 2011-04-24 16:34:04

Parvlon skrev:Sen är det även som sagt en fråga som bara förväntar sig en typ av svar ifall man vill fortsätta vara (minst) vänner.

Ja? Det är väl bara bra att sortera bort dom som "bara vill vara vänner" innan man investerar en massa känslor, tid och energi i dem.
Det bästa vore ju naturligtvis om man aldrig kom i kontakt med dom.

Tintomara Ariadne skrev:Hur länge skall hon behöva reservera sig?

Om hon inte sagt nåt annat: för evigt.

Mellanvärld skrev:Varför måste "gilla" betyda att man vill gifta sig/ha sex?

:shock: vad skulle det annars betyda?

Alien skrev:Visserligen hade hon sagt "reserverad för dig" men när han inte ville träffas el ens ringa, så gällde det inte längre.

Var sa hon det?

Citatfunktionen tycks fungera ypperligt, men jag vet inte om jag gillar att röra ihop flera grenar i samma inlägg.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Zombie » 2011-04-24 16:43:52

Tintomara Ariadne skrev:Kan du inte vara ärlig och säga att du är väldigt blyg men ändå vill träffa henne, och så får det bära eller brista? Om hon inte kan hantera din blyghet när ni väl träffas är hon nog inte kvinnan för dig.
isola skrev:Träffa henne!! Det är värt det. Även om det inte går perfekt så tror jag att du utvecklar ett viktigt mod.

Instämmer.

Skulle det gå dåligt så verkar det inte som om du är helt ensam.

**********************

[OT] Som vanligt håller jag med dem som säger mot nallen på det här området. nallen, du måste inse att det hyfsat vedertagna skiljer sig från dina värderingar, och det radikalt ändå. Efter alla dessa år vet du nog på vilka sätt. Så ser verkligheten ut. Vad du än tycker om det är det det du har att förhålla dig till om du vill ha någon utsikt att lyckas. (Privat kan du ju spy hur mycket galla du vill — så länge det inte märks när du är ute i världen.) [/OT]
Senast redigerad av Zombie 2011-04-24 16:53:38, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kärleksbekymmer...

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-24 16:52:28

(skrev nedanstående innan jag såg Zombies inlägg; håller även med Zombie)

Jag kanske misstog mig... Jag trodde att det var Hundralappens kärleksliv vi diskuterade här, inte Nallens bittra (?) idéer om irrationella kvinnor. Fine, jag har sagt vad jag tror, och Nallen har sagt sitt. Utan att Hundralappen faktiskt gör något lär vi aldrig få veta vilket som i just det här fallet var mest rimligt och vilken strategi som är mest framgångsrik. Även om kvinnan i det här fallet inte har varit så bokstavligt tydlig som Nallen skulle ha önskat, kan hon knappast beskyllas för att ha varit otrogen. Att påstå något dylikt är med all sannolikhet inte en framkomlig väg till en kärleksrelation. Sedan är det så klart upp till Hundralappen själv att bedöma huruvida han kan lita på denna kvinna framöver tillräckligt mycket för att inleda en relation - ifall tycke skulle uppstå när de väl träffas.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in