Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav mnordgren » 2011-04-15 0:37:00

Moderator:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav slackern » 2011-04-16 19:15:13

Hittade det här om autism i nya DSM-5 som Gillberg har skrivit jag vet inte om han är med i utformandet utav nya DSM-5. Vet inte hur seriös källan är men det lär väll gå att gräva fram. Länkar till där jag hittade det.

ASD

• ASD is a dyad, not a triad (the dyad of social
communication impairment and extreme repetitive
behaviours)
• DSM-V will probably have six symptoms that
correspond to eight of the DSM-IV symptoms and
four vague criteria have been removed
• In the new manual, only autistic disorder and
Gillberg´s Asperger syndrome will meet the new
criteria, most PDDNOS will disappear



http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... sh7rtuvJRg
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav slackern » 2011-04-16 19:33:04

Såg att det fans dokument från autismforum med där det står.

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... nbPLmvoU4A
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav lasseivägen » 2011-04-16 20:51:02

Verkar ibland som ”allmänhetens” kunskaper om AS Blandas ihop med det som skrivs av ”vetenskap journalisters” okunskap. Allmänhetens kunskaper år nog tyvärr tämligen rudimentära. När jag försökt förklara att jag är ”begåvad” med asperger, förklarar dom att jag inte alls har det. Dessutom framgår det att dom inte någon kunskap om varken AS eller Autism.

Min brors Fd hustru, journalist som skrivit mycket om handikappade. Anser att min bror är autistisk, men inser troligen inte att han är högfungerande, och definitivt inte efterbliven, han har konstruerat medicinutrustning i många år. Skulle nog möjligen beteckna honom som Asperger, Bland annat hans något nördiga intressen.

Även inom kåren av yrkesmän inom det psykiska hälsoområdet, förekommer en hel del värnande av egna psykiska problem.
Min bisexuella Fd hustru är barnpsykolog, och har insett min AS sedan många år, hade hon inte förstått det, hade hon inte behandlat mig på det sätt hon gjorde. Med den trygga förvissningen att, om man behandlar en AS som skit så tror vi bara att det är oss det är fel på. Dessutom sprider hon lögnen att jag skulle vara intresserad av sex med män, till sina HBT vänner.

Numera har jag till stor del tappat tron på de flesta ”auktoriteter” efter som det är så svårt att avgöra vad som är ”vetenskap” eller försök att föra in särintressens åsikter i diskussionen. (Gäller även inom mitt eget område teknik)

Kort sammanfattning
Vi får inte förväxla det som skrivs i tidningarna med vad folk i gemen vet om AS och Autism.
Dessutom är det väldigt svårt att veta vilka lobbyorganisationer som påverkar beslut på högre nivå.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav MolkomAnnor » 2011-04-17 0:27:07

KrigarSjäl skrev:Jag ser det bara som negativt att klumpa ihop allt i en enda diagnos när spännvidden är så stor som den är.



Jag kan se ditt perspektiv, samtidigt blir det väldigt svårt att ha så många olika diagnoser då många ofta överlappar varandra. Det blir lättare att feldiagnostisera om man har flera diagnoser, som lätt kan förväxlas p.g.a. likartade symptom.

Däremot blir det svårare att behandla samma patientgrupp, som ingår under samma gigantiska diagnos, eftersom det då existerar olikartad problematik (det du kallade spännvidd).
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav MolkomAnnor » 2011-04-17 0:35:44

Sheyen skrev:
MolkomAnnor skrev:Haha.

Låt mig säga så här, hos den allmänna publiken är diagnosen Aspergers syndrom ganska romantiserad, men även för markant stigmatiserad. Ordet autism har människor en tendens att relatera till efterblivenhet. Det är min uppfattning. Så hellre Asperger än autist :-)003

Jag har autism. "Efterblivenhet" är minsann inte någonting som passar in på mig.

FYI (for your information): Det heter inte "autist". Det är bättre att säga "person med autism".


Förlåt att jag uttryckte mig klumpigt. Det jag menade var att majoriteten av Sveriges population förknippar autism med efterblivenhet. Inte jag. Det är ju bevisligen så att Aspergers syndrom har en mer glorifierad framtoning, än högfungerande autism (även om skillnaderna är oidentifierbara i många fall). Samtidigt kan vi ju tyvärr inte begära att befolkningen ska bilda sig i detta.
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Sam » 2011-05-13 22:21:11

Autismforum: DSM-5 – förändringar inom autismspektrumtillstånd
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

DSMV-projektet

Inläggav Flia » 2011-05-27 14:10:20

Jag skrev en kommentar i projektet för DSMV (http://www.dsm5.org/Pages/Default.aspx)

A 09 Autism Spectrum Disorder

Discussing the latest revision among my high functioning Asperger peers, we are concerned about the absence of some autism aspects. The problem today is that so many get the wrong answers from phsycologists that diagnose from the DSM criteria, such as "no, you don't have Aspergers since you don't persist in speaking about your special interest" or "no, you don't have Aspergers since you hug your child". I've written Professor Tony Attwood about this, and he is also worried about the latest DSMV development. If you don't want to listen to us autists, please listen to him. He is, in my eyes, one of the greatest authorities on adult and female high functioning autism. /NN Sweden


mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-27 17:04:56, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Tog bort Flias riktiga namn 27/5 kl 14.13 /Barracuber
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: DSMV-projektet

Inläggav Inger » 2011-05-27 14:27:04

Bra skrivet!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: DSMV-projektet

Inläggav Zombie » 2011-05-27 14:45:29

Håller med! Borde flera skriva.

Exempel finns ju gott om, både på kliniker och på hemgjorda extra diagnoskriterier. (Vilja och/eller kunna ha vänner, jobb, förhållande, besitta självinsikt, inte vara olidligt egocentrisk, besitta "empati" är ju litet till av det vi har sett påstås utesluta AS efter vad folk har berättat härinne... ) Den som har energi att avvara till det kanske också kan framhäva hur bristerna såväl i de befintliga kriterierna som i de föreslagna ger utrymme för alla dessa hemgjorda extrakriterier kliniker med begränsad erfarenhet och ibland, men inte alltid vad det tycks, begränsad utbildning har utvecklat. Kanske också visa på någon väg i riktning mot att täppa till dem, om man lyckas klura ut den (bara man ser till att en sådan väg blir generell nog att kunna tas seriöst av fackfolk med uppdrag att gestalta helheten).

En annan viktig sak (som kanske skulle te sig konkretare och därmed mer på allvar för en fackman med vetenskaplig skolning men kanske begränsad klinisk erfarenhet?) är väl kriteriernas bristande anpassning till vuxna, som har hunnit lära sig litet i livet, och till kvinnfolk, som knappt ansågs kunna ha AS då de myntades, men som det sedan dess trots allt har forskats litet på (av Svenny Kopp och andra).

Säger jag, som antagligen inte kommer att kunna fixa ihop något. Men någon som kan det och inte blir förbannad för att jag kör med "dubbelmoral" kanske kan ta det här som en enkel minnesanteckning.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: DSMV-projektet

Inläggav Zombie » 2011-05-27 15:17:49

Zombie skrev: (Vilja och/eller kunna ha vänner, jobb, förhållande, besitta självinsikt, inte vara olidligt egocentrisk, besitta "empati" är ju litet till av det vi har sett påstås utesluta AS efter vad folk har berättat härinne... )

Fast isåfall måste man väl förstås vara väldigt noga med att framhålla på vad sätt ens tillstånd ändå kan orsaka kliniskt signifikanta problem i vardagen, för det vill de nog isåfall ha en hållbar argumentation för. ((En del av) förmågorna utvecklades ofta långsamt, det går knackigt, det tar all kraft och mer därtill > leder ofta till utbränning, som man sedan kanske inte hämtar sig från, och så vidare.)

En sak till man kan ta upp skulle väl vara tendenserna till sensoriska och kemiska överkänsligheter, skört immunförsvar och sådant. Har för mig att det förutom gott om informella empiriska belägg också finns åtminstone något omnämnande av det i den vetenskapliga litteraturen. Fast man får väl akta sig för att framställa det som om man ansåg att sådana tendenser borde vara ett krav för diagnos, ifall man nu inte av genomtänkta skäl anser det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: DSMV-projektet

Inläggav mar0der » 2011-05-27 15:41:36

Zombie skrev:En sak till man kan ta upp skulle väl vara tendenserna till sensoriska och kemiska överkänsligheter, skört immunförsvar och sådant. Har för mig att det förutom gott om informella empiriska belägg också finns åtminstone något omnämnande av det i den vetenskapliga litteraturen.


När man utvecklar kriterier måste man utgå från där forskningen står och som finner stöd i den kliniska observationen hos yrkesutövare. Perceptionssymtom som sensorisk överkänslighet är ett kliniskt observandum som absolut påpekas i flera studier, men så länge det inte är 'fastställt' i studier så kan man inte förvänta sig att dessa ska representera generella symtom för en viss problematik.

Man har ju insett med klivet tillbaka iom DSM V och autismspektrumtillstånd att asperger är ett alldeles för specifikt begrepp där kriterierna inte nödvändigtvis fångar den variation man önskat, eller med andra ord: Den är inte kliniskt tillämpningsbar ('klumpig'). Och denna förändring har man ju fått till sedan klinisk observation upptäckt detta och det genomförts en hel del både kvalitativa och kvantitativa studier som bekräftar variationsbredden på denna diagnos användbarhet.

Personligen, som yrkesutövare och utredare, anser jag det väldigt bra och viktigt att man innefattar detta tillstånd i ett bredare spektra och mer specificerar det efter behov för att bättre fånga en patients problematik och således insatser. För ser man till syftet med diagnoser så är de till för yrkesutövare, inte för patienten. Det är ett redskap i den kliniska verksamheten, inte ett direkt kommunikationsredskap. Det viktiga för en yrkesutövare inom detta område är att förmedla ett tillstånd som är typiskt för just den patienten, och att använda sig av diagnoser (som i vissa fall är subkliniska och inte fullt visande) för att 'förenkla' en beskrivning till en patient blir således olyckligt då man har sett att många patienter 'blir' sina diagnoser istället för att se eventuella brister som en sårbarhet.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: DSMV-projektet

Inläggav Zombie » 2011-05-27 15:59:28

mar0der skrev:Perceptionssymtom som sensorisk överkänslighet är ett kliniskt observandum som absolut påpekas i flera studier, men så länge det inte är 'fastställt' i studier så kan man inte förvänta sig att dessa ska representera generella symtom för en viss problematik.

Inte "fastställt" ens som symptom, okej. Så litet forskning alltså. :( Vill ändå förtydliga mig: hade det varit det skulle jag ändå inte ha velat ha det som obligatoriskt symptom utan just som observandum eller fakultativt kriterium, ett drag som kan finnas där.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: DSMV-projektet

Inläggav Ganesh » 2011-05-27 16:26:55

mar0der skrev: För ser man till syftet med diagnoser så är de till för yrkesutövare, inte för patienten. Det är ett redskap i den kliniska verksamheten, inte ett direkt kommunikationsredskap.


Diagnoserna är till för åtminstone en grupp till. Nämligen försäkringsbolag. Främst amerikanska dito. Men även tex vår svenska försäkringskassa. Eller förnedringskassa som någon sagt i en annan tråd.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav mnordgren » 2011-05-27 17:05:41

Moderator:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Flia » 2011-05-27 17:21:29

Här kommer förresten anledningen till att jag skrev till projektet.

Skrev till Tony Attwood så här:
Hi,
I'm reading through the latest update on the DSM V project and I find very little about Aspergers on women.

Is anyone of the project participants knowledgeable on this? Are you in any way involved in the project?

Sincerely
NN
Sweden


och fick det här svaret:
Dear NN

Thanks for the message and you are not the first person to raise the problem of the diagnostic criteria for Asperger’s syndrome not incorporating the characteristics that we have identified in girls and women with Asperger’s syndrome.

I do not know if any of the participants have expertise in this area but I do think that the information should be incorporated in the diagnostic criteria.

However, it is quite likely that the term, Asperger’s syndrome, will be rejected in favour of the term, mild autism.

I have great concerns with this suggestion.

Best Wishes
Tony
Professor Tony Attwood
Tel: +61 (0)7 3285 7888
Em: tony@tonyattwood.com.au
Web: http://www.tonyattwood.com.au


Moderator mnordgren: Tog bort namnet.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Alien » 2011-05-28 18:24:55

Jag har alltså framöver "mild autism" och inte Aspergers syndrom. Eller skulle det stå "autistiskt syndrom (mild)" el kanske "autismspektrumstörning (mild autism")? Jag kommer aldrig att vänja mig.

Kvinnor med mild autism kanske har så mild variant att den inte ens blir diagnosticerad. Nej, nu ska jag inte måla fan på väggen, allt blir säkert bra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Flia » 2011-05-28 21:41:50

Flia skrev:
Moderator mnordgren: Tog bort namnet.


Varför? Det var ju jag som skrev mitt eget namn.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav tahlia » 2011-05-28 22:35:05

Enligt de där kriterierna är jag frisk. Eller ja.. inte tillhörande någon av dem.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Zombie » 2011-05-28 23:35:48

Jag med, misstänker jag. Och jag är svårt handikappad. Numera mindre av asperger och mera av diverse följdproblem än när jag var yngre; å andra sidan är inte aspergern borta för det, och många av följdproblemen finns ju liksom inte ens officiellt även om de styr ens liv nästan helt.

Jag kan fortfarande inte se annat än att förslaget är direkt bakåtsträvande på de centrala punkterna AS i vuxen ålder (med allt vad det innebär av både kompensationsstrategier, försenad normal utveckling och vanlig livslärdom) och AS av "kvinnlig typ" (skriver hellre det än "hos kvinnor" eftersom det faktiskt inte går strikt efter könsgränsen).

Förut när jag läste runt på de där APA-sidorna (orkar inte leta nu) fanns det någonstans någon kommentator eller kommittémedlem som antydde att APA kunde ha goda skäl att snävra in diagnosen med flit, för att det under de förhållanden som rådde i USA kunde vara en fördel för många att slippa att ens bli diagnosticerbara. Minns inte mer än så; men om jag minns ungefär rätt kan man väl också undra hur pass nyttigt det är för Sverige att vara så bundet vid DSM som verkar vara fallet. (Sedan vet jag förstås inte heller i vad mån de som skulle utdefinieras själva höll med den där personen.)

Dessutom saknar jag åtminstone någon sorts erkännande av de problem som kan uppstå när det helt enkelt inte finns något tillförlitligt barndomsvittne och den som ska diagnosticeras faktiskt är autist och betjänt av en diagnos. Att sådana fall finns är ju fullständigt självklart.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Fröken Fräken » 2011-05-29 0:34:09

mar0der skrev:
Zombie skrev:En sak till man kan ta upp skulle väl vara tendenserna till sensoriska och kemiska överkänsligheter, skört immunförsvar och sådant. Har för mig att det förutom gott om informella empiriska belägg också finns åtminstone något omnämnande av det i den vetenskapliga litteraturen.


När man utvecklar kriterier måste man utgå från där forskningen står och som finner stöd i den kliniska observationen hos yrkesutövare. Perceptionssymtom som sensorisk överkänslighet är ett kliniskt observandum som absolut påpekas i flera studier, men så länge det inte är 'fastställt' i studier så kan man inte förvänta sig att dessa ska representera generella symtom för en viss problematik.

Det verkar som att de är på gång att ta med sensorisk överkänslighet som ett kriterium (under repetetiva beteenden, av någon anledning):
autismforum skrev:Förändringar i kriteriet ”begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter”
(...)
De nya symtomen är:
(...)
Över- eller underkänslighet för sinnesintryck, eller ovanligt intresse för vissa sensoriska stimuli i omgivningen.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/DSM_5/autismspektrumtillstand_en_ny_overgripande_diagnos/
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav mar0der » 2011-05-29 20:18:43

Fröken Fräken skrev:Det verkar som att de är på gång att ta med sensorisk överkänslighet som ett kriterium (under repetetiva beteenden....
(...)

Det stämmer, och enligt en kollega som sitter i den svenska arbetsgruppen, så är detta kriterium infogat av den anledningen som jag nämnt ovan, att det saknas forskning, men kliniker är ganska överens om detta symtom från kliniska observationer. Sen är det ju förslag och man kan komma att lägga till begränsning i antal uppfyllda kriterier för att betona osäkerheten, alltså ex. Minst x av y antal kriterier uppfyllda.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav vallesmamma » 2011-05-30 14:50:04

mar0der skrev:
Fröken Fräken skrev:Det verkar som att de är på gång att ta med sensorisk överkänslighet som ett kriterium (under repetetiva beteenden....
(...)

Det stämmer, och enligt en kollega som sitter i den svenska arbetsgruppen, så är detta kriterium infogat av den anledningen som jag nämnt ovan, att det saknas forskning, men kliniker är ganska överens om detta symtom från kliniska observationer. Sen är det ju förslag och man kan komma att lägga till begränsning i antal uppfyllda kriterier för att betona osäkerheten, alltså ex. Minst x av y antal kriterier uppfyllda.


Sånt där skrämmer mig, inte kan de väl ta bort någons diagnos helt? Men jag tror att jag har sensorisk överkänslighet. Vissa ljud får mig att tro att mobilen ringer. Men det gör den inte. Känslig för skarpa ljud. Men det kanske inte är sensorisk överkänslighet?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav vallesmamma » 2011-05-30 14:51:04

Kan någon ge mig exempel på sensorisk överkänslighet?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Återgå till Aspergare och vården



Logga in