Du behöver inte gilla det, du behöver bara göra det

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav wuwei » 2011-03-17 8:07:09

NoteToSelf skrev:Har du provat att säga till henne att det viktiga inte är hur bra hon gör uppgiften, utan att hon gör den överhuvudtaget?


Precis det säger jag ganska ofta. Ofta går det också bra, när hon kan ta hem uppgifter och få min förklaring på hur hon ska göra. Men det fungerar ju inte att göra alla gånger. Det är absolut inte så att jag är någon slags superduperpedagog (men jag är lärarutbildad) i jämförelse med lärarna i skolan. De kan säga ungefär samma sak som jag, men det är först när jag säger det som hon kan ta in det. Så då är vi tillbaka till att hon behöver vara extremt trygg med den som ger henne uppgifter och instruktioner. Nu börjar det lossna med hennes mentor. Efter 2 ½ år. Sent när man bara har 3 år på sig.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Du behöver inte gilla det, du behöver bara göra det

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-16 11:11:40

Angelic Fruitcake skrev:Wuwei, jag tycker att din inställning till situationen är helt rätt. Mina barn är mycket yngre, men jag gör samma sak. Tyvärr ser ju livet ut så att man måste göra saker man varken vill eller tror sig kapabel att utföra. Men genom att bekräfta att man har hört vad de säger, samtidigt som man inte ger med sig, har man utövat sin auktoritet utan att kränka (vilket är essentiellt! Läs Jesper Juul för fantastisk guidning om just detta)

Din dotter behöver att du leder henne och i viss mån bestämmer åt henne. Barn är inte kapabla att vare sig se sina förutsättningar eller avgöra hur världen fungerar. Det är vår förbannade skyldighet att bestämma över dem i vissa lägen. Men däremot bör man inte kritisera deras känslor.

Jag har erfarit (och fler med mig) att ett lågaffektivt bemötande ofta är bäst i såna här situationer. Dvs man gör inte en "grej" av hennes svårigheter och negativa känslor, utan försöker att bara bekräfta att man har hört och förstått. Fokus bör ligga på en kompromiss som gör det bästa av situationen.

En del skulle säkert föreslå belöningar eller tycka att det lärarna ägnar sig åt är någon form av positiv förstärkning. Jag tror på att ta det steg för steg. Börja med en uppgift som är mindre och mer överkomlig och låt henne upptäcka själv att hon klarar det. Poängtera vikten av att försöka, men säga också att om hon misslyckas är det okej och ni fixar det ändå. Problemet ligger (enligt min uppfattning) inte i att hon försöker komma undan, utan i att hon känner press och ångest. Genom att säga att det går att ordna även om hon misslyckas får hon lite andrum och lyckas troligtvis bättre.

Det här blev lite långt och osammanhängande känner jag. Huvudpoänger:

Det är okej att vara lågaffektiv så länge man bekräftar att man hört och förstått.

Det är okej att vara auktoritär som förälder, så länge man inte kränker.

En möjlig lösning är att se till att hon utför uppgifterna, men att du även lindrar hennes katastroftankar kring vad som händer om hon misslyckas.

My two cents, men mina barn är mycket yngre.


Väl talat! Är för övrigt själv en fan av Jesper Juul. Tahlia och Bali har också en viktig poäng, tänker jag. I kommande vecka när jag har min son igen ämnar jag försöka tillämpa en mix av dessa råd. :D Bra med konstruktiva och handfasta råd!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Du behöver inte gilla det, du behöver bara göra det

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-16 11:14:58

Angelic Fruitcake skrev:Tahlia, vad har du emot Jesper Juul?


Det undrar jag också. Jag tyckte att det du skrev, Tahlia, var fullt förenligt med min egen tolkning av Jesper Juhl, och t.o.m. en av hans viktigaste poänger. Men jag kanske har fattat helt fel?
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in