Du behöver inte gilla det, du behöver bara göra det

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav wuwei » 2011-03-17 8:07:09

NoteToSelf skrev:Har du provat att säga till henne att det viktiga inte är hur bra hon gör uppgiften, utan att hon gör den överhuvudtaget?


Precis det säger jag ganska ofta. Ofta går det också bra, när hon kan ta hem uppgifter och få min förklaring på hur hon ska göra. Men det fungerar ju inte att göra alla gånger. Det är absolut inte så att jag är någon slags superduperpedagog (men jag är lärarutbildad) i jämförelse med lärarna i skolan. De kan säga ungefär samma sak som jag, men det är först när jag säger det som hon kan ta in det. Så då är vi tillbaka till att hon behöver vara extremt trygg med den som ger henne uppgifter och instruktioner. Nu börjar det lossna med hennes mentor. Efter 2 ½ år. Sent när man bara har 3 år på sig.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Du behöver inte gilla det, du behöver bara göra det

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-16 11:11:40

Angelic Fruitcake skrev:Wuwei, jag tycker att din inställning till situationen är helt rätt. Mina barn är mycket yngre, men jag gör samma sak. Tyvärr ser ju livet ut så att man måste göra saker man varken vill eller tror sig kapabel att utföra. Men genom att bekräfta att man har hört vad de säger, samtidigt som man inte ger med sig, har man utövat sin auktoritet utan att kränka (vilket är essentiellt! Läs Jesper Juul för fantastisk guidning om just detta)

Din dotter behöver att du leder henne och i viss mån bestämmer åt henne. Barn är inte kapabla att vare sig se sina förutsättningar eller avgöra hur världen fungerar. Det är vår förbannade skyldighet att bestämma över dem i vissa lägen. Men däremot bör man inte kritisera deras känslor.