Är det här forumets nya utseende?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav tokar86a » 2011-04-04 14:25:52

Liebert skrev:
Maldita skrev:Jag gillar inte att forumets "ikon" (den lilla ikon som syns när man t ex surfar med flikar, Wikipedia har ett W som sin logga, och så) är forumets gamla logga (AF i rött och blått), nu när vi inte längre har röd/blå rubrik. Kanske byta ut den?

Forumet har en ny favicon nu. Om den gamla fortfarande syns måste ni tömma webbläsarens cache.


Den var snygg :)
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Kvasir » 2011-04-04 14:28:22

Liebert skrev:Forumet har en ny favicon nu. Om den gamla fortfarande syns måste ni tömma webbläsarens cache.


Är det inte Arbetsförmedlingens gamla logga? :shock:
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav earlydayminer » 2011-04-04 17:59:56

Ge mig mina bokmärken.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-04 22:15:15

Liebert skrev:Forumet har en ny favicon nu. Om den gamla fortfarande syns måste ni tömma webbläsarens cache.

Snygg: Bild

Kan du ändra <title>-taggen så att den är [trådnamn] - Aspergerforum så att det är lättare att se på flikarna vilken flik som är vilken?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Dagobert » 2011-04-04 23:17:01

Som nån skrev, det vore bra om trådstartarens namn och datum stod till höger om trådrubriken, istället för under som nu. Det underlättar när man kollar igenom rubrikerna.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Mr. Moose » 2011-04-05 0:04:14

Rent design-mässigt ser det otroligt mycket bättre ut. Det som skulle kunna behöva ändras (Såvitt jag har upptäckt) är väl loggan/headern och footern.

Skulle ni skippa spegel-effekten på loggan och sänka ner bokstäverna lite så skulle den bli lite renare i utseendet. Menyn skulle dessutom kunna ändras en aning (Ta bort padding/margin på varje li/a, eller kanske en enkel height: 100% på '#main #nav .menutop .root a:hover' skulle kunna fixa det?)

I vilket fall behöver både övre och undre delen av #main-content och footern rensas upp en aning; Dem är båda en aning stökiga.

Annars; Grattis till ett nytt (Bättre) utseende! :D
Mr. Moose
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-03-12
Ort: Kalmar

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Dagobert » 2011-04-05 1:58:54

Även jag vill ha avatarerna till vänster.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-05 2:53:05

Dagobert skrev:Även jag vill ha avatarerna till vänster.

Jag med. Tror på Kvasirs utläggning.

Har också konstaterat att åtminstone jag skulle kunna rösta en andra gång i en omröstning, det vill säga den förblir öppen trots att jag har röstat. Orkar inte leta efter om det är så i flera, men är det det är väl alla röstningar efter kraschen värdelösa...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Dagobert » 2011-04-05 4:16:39

Zombie skrev:Har också konstaterat att åtminstone jag skulle kunna rösta en andra gång i en omröstning, det vill säga den förblir öppen trots att jag har röstat. Orkar inte leta efter om det är så i flera, men är det det är väl alla röstningar efter kraschen värdelösa...

Det finns en inställning för om det ska gå att ändra sin röst eller ej i phpbb3. Jag tycker det kan vara bra att det går.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-05 4:23:12

Ändra kan vara bra att kunna, men bara om ens gamla röst stryks och inom en viss tidsfrist (att ändra i en inaktuell tråd vore lika mycket historieförfalskning som att ändra i inläggen). Jag har ingen aning om hur det är med de sakerna här. Med den gamla motorn gick det oftast inte att rösta flera gånger, men ibland gick det, och när jag någon gång gjorde det av misstag ströks inte min gamla röst.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Fröken Fräken » 2011-04-05 11:21:02

Liebert skrev:Rensa webbläsarens cache för att se de senaste ändringarna..

Hur gör man det? (Förklara gärna på bebisspråk...)
:oops:
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-05 12:34:21

Det görs på olika sätt i de olika vävläsare (browsers, så som Internet Explorer eller Mozilla Firefox) som man använder. Om du anger vilken du använder samt gärna versionen så kan någon berätta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav prodge64 » 2011-04-05 12:39:02

Ctrl + F5 borde väl vara standardiserat för att ladda om sidan man befinner sig på utan att ta hänsyn till befintlig cache.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Fröken Fräken » 2011-04-05 15:07:08

prodge64 skrev:Ctrl + F5 borde väl vara standardiserat för att ladda om sidan man befinner sig på utan att ta hänsyn till befintlig cache.

Toppen, nu fick jag den senaste versionen med streck mellan inläggen - mycket lättare att läsa!
Miche skrev:Det görs på olika sätt i de olika vävläsare (browsers, så som Internet Explorer eller Mozilla Firefox) som man använder. Om du anger vilken du använder samt gärna versionen så kan någon berätta.

Jag har Explorer 7.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav HGJ » 2011-04-05 15:49:20

Fröken Fräken skrev:
Miche skrev:Det görs på olika sätt i de olika vävläsare (browsers, så som Internet Explorer eller Mozilla Firefox) som man använder. Om du anger vilken du använder samt gärna versionen så kan någon berätta.

Jag har Explorer 7.

Verktyg > Ta bort webbhistorik... Bocka för "Temporära Internetfiler". Klicka på "Ta bort". (Så funkar det i alla fall i IE 8.)
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav barracuber » 2011-04-05 16:17:27

HGJ skrev:
Fröken Fräken skrev:
Miche skrev:Det görs på olika sätt i de olika vävläsare (browsers, så som Internet Explorer eller Mozilla Firefox) som man använder. Om du anger vilken du använder samt gärna versionen så kan någon berätta.

Jag har Explorer 7.

Verktyg > Ta bort webbhistorik... Bocka för "Temporära Internetfiler". Klicka på "Ta bort". (Så funkar det i alla fall i IE 8.)


Hittade IE7-specifikt:
länken skrev:Internet Explorer 7

From the Tools menu in the upper right, select Internet Options.

Under "Browsing history", click Delete... .

To delete your cache, click Delete files... .

To delete your cookies, click Delete cookies... .

To delete your history, click Delete history... .

Click Close, and then click OK to exit.


http://kb.iu.edu/data/ahic.html#ie7
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav nallen » 2011-04-05 21:07:39

Jag sällar mig till lägret som vill ha avatarerna till vänster om inläggen.

Dessutom är forumet så där 30 pixel för brett, jag måste scrolla för att hitta nästa-sida och sånt, även med fönstret maximerat (1024x768-skärm med Operas meny till vänster). Det beror mestadels på att vänster-menyn är onödigt bred, alla menyalternativen tar upp mindre än 75% av sökrutans bredd. Please, slösa inte på mitt skärmutrymme! Jag tycker också att det bara är dumt att låsa layouten - dynamisk layout (med några rimliga min- och maxbredder) is da shit - som andra redan påpekat är webben konstruerad för att användaren ska kunna välja hur innehållet presenteras.

Mindre skavande men i samma kategori är att menyraden under forumloggan är mycket högre än var som behövs, bedömer att den äter upp ytterligare 8 pixel helt i onödan.

Behövs förresten verkligen både top-meny och vänster-meny? Skulle det inte räcka med det ena (röstar för top i så fall)?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-05 22:55:42

nallen skrev:Behövs förresten verkligen både top-meny och vänster-meny? Skulle det inte räcka med det ena (röstar för top i så fall)?

Toppmenyer skulle helt klart öka utrymmet i bredd, de kan dessutom vara försedda med rullgardiner så att de inte blir så hiskeligt många.

Avatarerna till vänster känns vettigt efter Kvasirs förklaring.

I övrigt tycker jag att det börjar kännas rätt ok som användare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Fröken Fräken » 2011-04-05 23:01:45

HGJ skrev:Tips

Miche skrev:Fler tips

Tack!
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Fröken Fräken » 2011-04-05 23:03:57

Jag tycker också att det är en bra idé att ha en toppmeny med rullgardin och skippa vänstermenyn.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav jorand » 2011-04-05 23:05:27

Miche skrev:
nallen skrev:Behövs förresten verkligen både top-meny och vänster-meny? Skulle det inte räcka med det ena (röstar för top i så fall)?

Toppmenyer skulle helt klart öka utrymmet i bredd, de kan dessutom vara försedda med rullgardiner så att de inte blir så hiskeligt många.

Jamen precis. Nu blir det mycket onödig information där uppe... Har inte klarat av att vistas här långa stunder nog för att se det.

Fnular också på om det behöver stå "Sök" "Sök.." "Sök" "Avancerad sökning" och "Sök/Markera" ? Känns som lite overkill där. ;)
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav A » 2011-04-07 0:50:35

Hjälp, det nya forumet har fått min AS-tendenser att slå ut i full blom .....
Så nu blir jag gnällig ..... beror väl på att jag är väldigt stressad f n så då är förändringar inget man vill ha

jättejobbigt att läsa, fetstil, stor stil, triiiiiist färg och alldeles på tok FÖR LÅNGA RADER! Ett evinnerligt scrollande upp och ner, till höger och till vänster även när jag ändrar på textstorleken

Raderna är inte läseffektiva, en bra rad att läsa ska vara ungefär
25% kortare än de är nu

Jag måste hela tiden ställa om skärminställningarna men raderna är lika förbaskat långa ändå

kan man göra nåt åt detta med raderna iaf? Resten får jag väl fixa själv eller försöka stå ut med

Och hur svarar man på ett meddelande? Hittar inget sätt att göra det på eller är jag helt textblind numera?

En gammal kärring tackar ödmjukast på förhand
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-07 0:58:28

Avatarerna till höger är besvärligt och gör det svårt att snabbt få en uppfattning om vems inlägg man läser. Men måste hela tiden löpa fram och tillbaka med ögonen och riskerar att hamna på fel rad i inlägg som man håller på att läsa. Kanske går det att vänja sig men jag vet inte.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Dagobert » 2011-04-07 2:18:56

nallen skrev:Jag sällar mig till lägret som vill ha avatarerna till vänster om inläggen.

Dessutom är forumet så där 30 pixel för brett, jag måste scrolla för att hitta nästa-sida och sånt, även med fönstret maximerat (1024x768-skärm med Operas meny till vänster). Det beror mestadels på att vänster-menyn är onödigt bred, alla menyalternativen tar upp mindre än 75% av sökrutans bredd. Please, slösa inte på mitt skärmutrymme! Jag tycker också att det bara är dumt att låsa layouten - dynamisk layout (med några rimliga min- och maxbredder) is da shit - som andra redan påpekat är webben konstruerad för att användaren ska kunna välja hur innehållet presenteras.

Mindre skavande men i samma kategori är att menyraden under forumloggan är mycket högre än var som behövs, bedömer att den äter upp ytterligare 8 pixel helt i onödan.

Behövs förresten verkligen både top-meny och vänster-meny? Skulle det inte räcka med det ena (röstar för top i så fall)?

+1 på hela inlägget!

Och jag vill att Nytt inläggs-ikonerna slutar blinka i trådar med flera sidor. Inte för att de stör mig utan för att de är lättare att se med fast sken.

För långa rader borde kortas med dynamisk layout, inte med en vänstermeny i fullfönster (har fått för mig att det är därför den finns nu).
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in