Är det här forumets nya utseende?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Liebert » 2011-04-09 15:57:38

marxisten skrev:Kan ni försöka få igång Wikiknappen igen? Det är lite irriterande i gamla trådar att se [WikiSve] [/WikiSve], liksom youtube osv osv... Går det att ordna tror ni?

Nu går det att posta Youtube-klipp igen och man gör som förut:

1. Kopiera länken från adressfältet när du befinner dig på Youtube där klippet finns.
2. Klistra in länken i meddelandefältet.
3. Markera hela länken och klicka på Youtube-knappen.

Koden ska se ut så här någonting:

Kod: Markera allt
[Youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hb92wQpPG-s[/Youtube]


Och resultatet..



Tyvärr funkar inte gamla klipp postade innan övergången till phpbb3.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav ufo » 2011-04-09 16:48:19

Liebert skrev:
Kod: Markera allt
[Youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hb92wQpPG-s[/Youtube]

Tyvärr funkar inte gamla klipp postade innan övergången till phpbb3.

Inte för att vara den men skulle inte de gamla fungera om du stavar youtube så här istället?
Kod: Markera allt
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hb92wQpPG-s[/youtube]
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Liebert » 2011-04-09 16:51:48

ufo skrev:
Liebert skrev:
Kod: Markera allt
[Youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hb92wQpPG-s[/Youtube]

Tyvärr funkar inte gamla klipp postade innan övergången till phpbb3.

Inte för att vara den men skulle inte de gamla fungera om du stavar youtube så här istället?
Kod: Markera allt
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hb92wQpPG-s[/youtube]

Nepp. BBCode tolkas vid postning och inte vid visning. Att y:et är versalt har bara att göra med att knappen ska bli snygg.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav ufo » 2011-04-09 17:20:42

Liebert skrev:Nepp. BBCode tolkas vid postning och inte vid visning. Att y:et är versalt har bara att göra med att knappen ska bli snygg.
Ok det var intressant info. :roll:
Isåfall borde de gamla inläggen inte slutat fungera.

Testa du att göra en dold BBCode med stavningen youtube
Klicka inte för "Visa på inläggssidan" så skall du nog kunna sparka igång även de gamla inläggen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Liebert » 2011-04-09 17:41:10

ufo skrev:Testa du att göra en dold BBCode med stavningen youtube
Klicka inte för "Visa på inläggssidan" så skall du nog kunna sparka igång även de gamla inläggen.

Nope, inlägget måste postas om för att klippet skall visas. I det läget spelar det ingen roll om y:et är stort eller litet.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-09 21:30:09

Även det nya söksystemet har minst en bugg:
post532172.html#p532172

Eller så är det jag som är mer än lovligt tafflig, men hur? Inställningarna jag hade:

Ingen särskild författare; "Sök efter resultat som matchar alla termer eller använd frågan som den är ang" [-iven, förmodar jag, men meningen är avhuggen]; Sök i alla kategorier; sök i både "Inläggsämnen och meddelandetext"; visningar beställdes som både inlägg och trådar.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Mats » 2011-04-09 21:55:47

Min teori är att det är bindestrecket som ställer till det. Om man söker på Baron Cohen går det bra men inte om man söker på Baron-Cohen.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav HGJ » 2011-04-09 21:57:31

Zombie skrev:Även det nya söksystemet har minst en bugg:
post532172.html#p532172

Eller så är det jag som är mer än lovligt tafflig, men hur? Inställningarna jag hade:

Ingen särskild författare; "Sök efter resultat som matchar alla termer eller använd frågan som den är ang" [-iven, förmodar jag, men meningen är avhuggen]; Sök i alla kategorier; sök i både "Inläggsämnen och meddelandetext"; visningar beställdes som både inlägg och trådar.

Det är tydligen bindestrecket som ställer till problem. Man måste byta ut det mot mellanslag när man söker:

search.php?keywords=%22baron+cohen%22&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B6k
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5318
Anslöt: 2007-06-02

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-09 22:08:13

Mats skrev:Min teori är att det är bindestrecket som ställer till det. Om man söker på Baron Cohen går det bra men inte om man söker på Baron-Cohen.

Google tolkar det som ett minustecken vilket betyder "uteslut" så alla träffar med Cohen visas INTE.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-09 22:32:47

Jaha. Tack för besked alla tre. :) Borde förstås ha tänkt på att prova utan bindestrecket.

Å andra sidan kan det omöjligt vara mer än en tillfällighet att jag inte har stött på det hindret förr, för ord innehåller nu en gång bindestreck ibland. Att det står
Sätt [...] - framför de ord som inte får finnas med i resultaten.
har jag tolkat som att man naturligtvis skiljer ord med mellanslag, det vill säga att bindestrecket som minustecken kommer efter ett sådant. Är det en inskränkning som går att åstadkomma eller får sig alla nördar ett gott skratt när jag ber om den?

Och det är väl inte Google som har gjort forumets sökmotor, eller? :?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav nallen » 2011-04-09 22:51:31

Jag vill påstå att Zombies tolking direkt ovan är den rätta. Google brukar till och med göra bra saker av ord med bindestreck och hitta saker där delorden finns "nära" varandra i den utforskade textmassan, förvånande ofta är det precis det jag letar efter.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav HGJ » 2011-04-09 23:27:36

Miche skrev:
Mats skrev:Min teori är att det är bindestrecket som ställer till det. Om man söker på Baron Cohen går det bra men inte om man söker på Baron-Cohen.

Google tolkar det som ett minustecken vilket betyder "uteslut" så alla träffar med Cohen visas INTE.

Men med Zombies sökning får man inga träffar alls, inte heller några med baron men utan cohen, trots att sådana inlägg bevisligen finns.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5318
Anslöt: 2007-06-02

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Alien » 2011-04-09 23:37:36

När jag sökte efter "you" el "You" fick jag detta besked:
Inga inlägg hittades eftersom ordet you inte finns i något inlägg


Men det stämmer inte, jag visste att det fanns åtminstone ett, jag hade själv skrivit det. (Dessutom finns det säkert flera, låttitlar t ex.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-09 23:41:47

Liebert skrev:
MsTibbs skrev:Jag skulle gärna vilja att "snabbsvar"-rutan skall synas av sig själv längst ner så man slipper trycka på knappen.

Nu finns det ett öppet Snabbsvar längst ned på varje trådsida med de vanligaste formateringsfunktionerna samt smilisar. När man klickar på citera-knappen på tidigare inlägg hoppar det automatiskt ner färdiga textcitat i meddelandefältet under Snabbsvar. Man kan citera från fler än ett meddelande.

Tack för det — inte minst det sista! :D

Men... går skrivrutan att få väsentligt högre? Visserligen går den att höja, men jag anar att dels inte alla kommer på det, dels det blir alltför jobbigt i längden att göra det vareviga gång man vill skriva (eller redigera!) fler än de åtta rader som ryms (i min skärm åtminstone, vet inte om det är olika?). En skrivruta låg som ett par sextiotalsglasögon ger åtminstone inte mig ett nödvändigt minimum av överblick.

(Sedan skulle jag gärna önska wiki- och bildtaggarna också åter, men de kanske är på väg...)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-09 23:56:48

Bildtaggen har varit med ett tag nu...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-10 0:05:26

Miche skrev:Bildtaggen har varit med ett tag nu...

Okej, jag kan till och med ha sett den när jag tänker efter. I mitt inlägg tog jag bara herr forumägaren på orden när han skrev att
Liebert skrev:Fortfarande måste man dock klicka på knappen Besvara för altt komma åt en del andra funktioner. Bifoga bild eller andra bilagor exempelvis.

;)

Men det kan ju ha varit jag som feltolkade ordet "bifoga".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-10 0:07:47

Jag tror inte att taggen var med från början...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Dagobert » 2011-04-10 1:14:02

Zombie skrev:Men... går skrivrutan att få väsentligt högre? Visserligen går den att höja

Hur?
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-10 1:19:09

Dagobert skrev:
Zombie skrev:Men... går skrivrutan att få väsentligt högre? Visserligen går den att höja

Hur?

Det gäller ju givetvis INTE om man använder IE (eller mobil/Tab).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-10 1:25:03

Miche skrev:Jag tror inte att taggen var med från början...

Okej. Skapas inte allt fixt och färdigt från början och är sig likt sedan? Jag har asperger för fan! ;)

Dagobert skrev:
Zombie skrev:Men... går skrivrutan att få väsentligt högre? Visserligen går den att höja

Hur?

Kanske på vanligt sätt för ens vävläsare, trycka fast rutkanten och dra eller något — om det nu alls går? I min Safari drar man i nedre högra hörnet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav nallen » 2011-04-10 9:18:33

Nu fungerar plötsligt inte "ta mig till senaste olästa i tråden" symbolen, inte ens direkt efter login. Den tar mig till samma ställe som när jag loggade in igår...
EDIT: fast det gällde nog bara i den här avdelningen/tråden verkar det. Förvirrande.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Kimmelie » 2011-04-10 16:32:54

Zombie skrev:
Miche skrev:Jag tror inte att taggen var med från början...

Okej. Skapas inte allt fixt och färdigt från början och är sig likt sedan? Jag har asperger för fan! ;)

Dagobert skrev:
Zombie skrev:Men... går skrivrutan att få väsentligt högre? Visserligen går den att höja

Hur?

Kanske på vanligt sätt för ens vävläsare, trycka fast rutkanten och dra eller något — om det nu alls går? I min Safari drar man i nedre högra hörnet.


I FF lyckas jag inte ändra storlek på svarsrutan...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Kimmelie » 2011-04-10 17:33:09

Jag tycker storleken på text mm är konstig. Texten i inläggen är lagom för mig, men texten i svarsrutan är väldigt liten och svår att läsa. Däremot knapparna för svarsrutan (Textfärg, osv) är väldigt stora, liksom knapparna för Förhandsgranska mm, och under rutan där det står t ex "Visa alla inlägg" osv, är också väldigt stora.

När man förhandsgranskar så blir både "Trådrubriken", och under den "Förhandsgranska: Re: Trådrubriken" väldigt stor, och svår att skilja från det inlägg man skrivit...

Jag tycker även det ser lite grått och trist ut på aspergerforum-loggan och den grå "menylinjen" högst upp. Lite mer färg? Jag stör mig även på speglingen under aspergerforum-loggan...

Går det att få alla smileys att visas på en sida som förut, istället för 5 olika?

(Känner mig lite gnällig, ni har ju ändå gjort ett fantastiskt jobb... :oops: )

* * * * * * * * * * *

Märkligt att det kan skilja så mycket mellan olika webbläsare. I Chromium kan jag förstora upp svarsrutan, och där är också storleken på texten och knapparna jämnare, fast fortfarande lite väl "oproportionerligt". Jag har kört Chromium ett tag, men tänkte gå tillbaka till FF för att det känns säkrare, men det mesta ser betydligt bättre ut i Chromium... :( (Men det är ju knappast forumets fel...)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Parvlon » 2011-04-10 20:15:09

Kan rekommendera stylish scriptet till firefox som döljer användarinfot nedanför profilnamnet, avataren är kvar. Störande att se vilken tid folk reggade sig på.

prosilver-theme-dark-mod-tjw hittade jag precis och funkar om man skapar en ny tom regel och byter ut
Kod: Markera allt
@-moz-document domain("ostalk.co.uk") {
till
Kod: Markera allt
@-moz-document domain("aspergerforum.se") {


Finns fler här: http://userstyles.org/styles/browse/all/prosilver

Denna kan behövas ordnas först också, lägger avatarerna på vänster sida fast längst ner i inlägget.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in