Är det här forumets nya utseende?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Alien » 2011-04-12 12:33:24

Nu börjar jag undra om mina ögon blivit mycket sämre el vad. Eller kan det vara att nuvarande stil är tunnare än den gamla?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav barracuber » 2011-04-12 12:49:54

Alien skrev:Nu börjar jag undra om mina ögon blivit mycket sämre el vad. Eller kan det vara att nuvarande stil är tunnare än den gamla?


Kan hjälpa ibland att zooma in.

* Zooma in - <Ctrl><plus>
* Zooma ut - <Ctrl><minus>
* Zooma återställ - <Ctrl><noll>

i de flesta vävläsare.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav earlydayminer » 2011-04-12 13:11:47

Satt nyss och tänkte på det. Kör i 1920x1080, och jag vänjer mig inte. Kan knappt logga in för att jag stör mig för mycket.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav barracuber » 2011-04-12 13:19:23

earlydayminer skrev:Satt nyss och tänkte på det. Kör i 1920x1080, och jag vänjer mig inte. Kan knappt logga in för att jag stör mig för mycket.


Vänjer dig vid och stör dig på vad?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav earlydayminer » 2011-04-12 13:25:27

barracuber skrev:
earlydayminer skrev:Satt nyss och tänkte på det. Kör i 1920x1080, och jag vänjer mig inte. Kan knappt logga in för att jag stör mig för mycket.


Vänjer dig vid och stör dig på vad?


Struktureringen, plus att allting är i mitten. Jag har |---|ASPFR|---| < Överflöd på sidorna. Min upplösning gör en del webbsidor störande. :)

Det är ett väldigt enkelt problem att lösa, om man ens ska kalla det problem. I huvudsak var det för att bekräfta att din lösning "ctrl + -" kan vara god med min problematiska "störhetstrots". Hehe. Men jag använder Ctrl Scroll wheel.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-13 22:57:39

Liebert skrev:Upptäckte att man enkelt kan citera delar av ett tidigare inlägg genom att markera text med musen och sedan klicka på citera-knappen. Då hoppar ett färdigt citatblock ner i snabbsvarrutan med endast den text man vill ha, istället för hela meddelandet. Detta går att göra upprepade gånger från olika eller samma inlägg. Inte nödvändigt att klippa och klistra med text och koder längre alltså om man vill citera lite mer avancerat. :)

Upptäckte just att det inte var så helt med det om det man citerar innehåller taggar om stilsort och teckenstorlek. Och kanske annat? De anvisningarna kommer med lika litet som när man markerar och kopierar. Smileys, som inte brukar komma med då, kommer däremot med. Går även nämnda taggar att få med månne?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-13 23:12:13

Zombie skrev:Upptäckte just att det inte var så helt med det om det man citerar innehåller taggar om stilsort och teckenstorlek. Och kanske annat? De anvisningarna kommer med lika litet som när man markerar och kopierar. Smileys, som inte brukar komma med då, kommer däremot med. Går även nämnda taggar att få med månne?

Vill man ha med sånt måste man uppenbarligen citera hela inlägget (dvs trycka citera utan att markera text)!

Skulle tro att det är väldigt svårt att implementera funktionen på något annat sätt...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-14 2:07:54

Upptäckte just att flerordsuttryck inte längre finns med i "avancerad sökning". Citationstecken runt ett uttryck finns inte med i instruktionerna och tycks ge samma resultat som ett plustecken före varje ord, det vill säga det räcker att orden finns i samma inlägg. Det gör sökning på till exempel "god man" meningslös, för att ta ett aktuellt exempel. (Å andra sidan kan man numera söka på ord med bara tre tecken — det ansågs tydligen databasen tåla trots allt! :D )
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-14 10:11:28

Sökning med enbart siffror fungerar inte alls, får inga träffar trots att jag vet att det finns inskrivet!

Exempel, jag sökte på 2011 och här är en tråd där 2011 ingår i trådnamnet!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Banzai » 2011-04-14 17:25:40

Jag trodde aldrig jag skulle skriva detta, men jag saknar verkligen det gamla forumet. Jag orkar inte vara inne länge på det nya alls och en av anledningar är att det finns så mycket text runt trådarna; både upptill, nertill och till vänster. Jag blir förvirrad... :?
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav MsTibbs » 2011-04-14 18:59:09

Banzai skrev:Jag trodde aldrig jag skulle skriva detta, men jag saknar verkligen det gamla forumet. Jag orkar inte vara inne länge på det nya alls och en av anledningar är att det finns så mycket text runt trådarna; både upptill, nertill och till vänster. Jag blir förvirrad... :?


Samma här, jag har jättesvårt att fokusera, något jag inte alls hade svårt med på gamla forumet, därför spenderar jag mycket mindre tid på Aspergerforum nu än tidigare, även fasst jag vill vara här mera.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav barracuber » 2011-04-14 19:24:28

Jag tycker själva texten fortfarande är lättläst, framför allt sedan vi fick ordning på citatsrutorna. Och texten i inläggen tycker jag är det viktigaste, är liksom hela poängen med ett diskussionsforum.

Tyvärr är layouten fortfarande plottrig, utspridd och rörig kan jag hålla med om. Man har ingen känsla av var kolumner, rader, sektioner, inlägg eller nånting egentligen börjar och slutar - det finns liksom ingen tanke med sidlayouten. Ett tema som på något sätt strukturerade upp sidan hade inte suttit fel.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-14 23:23:34

Jag misstänker att det kommer att bli bättre ganska snart, det pågår diskussioner och det gäller nog mest för de som har möjlighet att göra ändringarna att få rätt respons och ändan ur vagnen (kanske lite tid från annat som de kan ha fullt upp med).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Titti » 2011-04-14 23:34:07

Admin

Vi diskuterar kontinuerligt hur forumet ser ut och fungerar. Det finns en hel del tänkbara förändringar som kräver en varierande mängd tid och pyssel för att få till, men det finns också en del saker vi (ännu) inte är eniga oss emellan om hur vi vill ha det.

Synpunkter mottages tacksamt, vi läser vad ni tycker även om det ibland tar tid innan ni ser några resultat av det och ibland har vi helt enkelt en annan uppfattning eller tycker att det inte är tillräckligt viktigt för att lägga ner mycket arbete på.

Ont om tid och ork har vi, föga förvånande, också. Det verkliga livet, det som försiggår utanför forumet, kräver alltid sitt och måste alltid få det också. Men vi gör så gott vi förmår och mer kan ingen varken göra eller begära.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Miche » 2011-04-14 23:59:49

Jag är ändå totalt sett ganska nöjd med nya forumet, de saker som återstår att göra innan det känns helt bra tycker jag att jag kan leva med så länge.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-16 1:45:33

Vill helst inte besvära ledningen, men... forummotorn tål inte svenska bokstäver i nätadresser:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Råttan_i_pizzan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vandringssägen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Öland

Minns inte just nu hur det var med den gamla, men jag tycker det är undermåligt i vilket fall som helst. Jag vet att man kan ersätta dem med några teckenkombinationer, men jag kommer inte att komma ihåg hur även om någon talar om det för mig och det är för mycket att begära att folk ska veta.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-16 2:03:30

Skulle det gå att fixa, och gå (nästan) lika lätt att fixa en del andra bokstäver på samma gång

(som exempelvis
http://is.wikipedia.org/wiki/Norðurslóðir
http://no.wikipedia.org/wiki/Verktøy
http://de.wikipedia.org/wiki/Überraschung
http://cs.wikipedia.org/wiki/Čechy
http://lt.wikipedia.org/wiki/Mikėnų_kultūra )

så inte mig emot.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Liebert » 2011-04-16 13:31:37

Zombie skrev:Vill helst inte besvära ledningen, men... forummotorn tål inte svenska bokstäver i nätadresser:

Det är tyvärr inte en bugg utan ett resultat av att forumet följer en strikt standard. Det sägs att fix eventuellt kommer framledes men fram tills dess bör man alltså inte posta länkar som innehåller den typen av tecken.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-16 13:38:04

Det var väldigt allvarligt. Det innebär att man överhuvudtaget inte kan posta vissa nordiskspråkiga wikiartiklar och andra saker på alla möjliga språk där till exempel bilder eller filmklipp kan vara intressanta. (Såvida man inte hör till den lilla elit som kan omskrivningarna.) Skulle det gå att framföra en skarp protest mot hos tillverkaren?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-16 18:20:43

Liebert skrev:Det är tyvärr inte en bugg utan ett resultat av att forumet följer en strikt standard.

Typiskt angloamerikanska utvecklare att hårdkoda allt för engelska :roll:
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Zombie » 2011-04-16 20:42:19

Mellanvärld skrev:
Liebert skrev:Det är tyvärr inte en bugg utan ett resultat av att forumet följer en strikt standard.

Typiskt angloamerikanska utvecklare att hårdkoda allt för engelska :roll:

Ja, hade jag anat det här när jag först såg om den kommande uppgraderingen hade jag frågat om det möjligen fanns någon lämplig phpbb-kompatibel forummotor från ett mindre och ödmjukare språkområde. (Frågat utan större hopp, men bättre än att inte fråga.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav Dagobert » 2011-04-16 20:48:45

Mellanvärld skrev:
Liebert skrev:Det är tyvärr inte en bugg utan ett resultat av att forumet följer en strikt standard.

Typiskt angloamerikanska utvecklare att hårdkoda allt för engelska :roll:

I det här inlägget finns en trasig engelsk länk: post535126.html#p535126
Jag trodde att hela länken skulle finnas i citatrutan, men icke.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav hood » 2011-04-16 20:51:13

Nåja, de flesta av oss har glömt hur det gamla forumet såg ut. Så det kan inte vara så farligt.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Re: Är det här forumets nya utseende?

Inläggav hood » 2011-04-16 20:54:26

forum.JPG
En funktion (som jag fortfarande kommer ihåg) är att man kunde klicka på den användare som hade skrivit det senaste inlägget i en tråd för att komma till just det inlägget, istället för att klicka på sista sidan i tråden och scrolla ner. Nu kommer man till användarens profil om man klickar på namnet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in