Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-02 16:10:25

Kvasir skrev:
alfapetsmamma skrev:
Kvasir skrev:(Bäst är om den inte svarar alls utan låtsas som portarna inte finns, s.k. stealth mode.) Det finns diverse andra tester också.


Ja, jag var helgrön, vad glad jag blev. :) (Även om jag inte förstår riktigt vad det innebär och särskilt inte en dag som denna. Förstår dock på dig att det var bättre med helgrönt än blått eller rött.)


Man kan egentligen jämföra med en vanlig dörr. Om jag knackar på din dörr så har du i princip tre möjligheter:
1) Öppna och hälsa mig välkommen in
2) Öppna och säga att jag ska gå min väg
3) Låtsas att du inte är hemma.

Alternativ 3 är stealth mode, där datorn överhuvudtaget inte svarar på förfrågningar, och det därför inte ens går att veta om det finns en dator där överhuvudtaget. Skulle analogin vara fullständig så skulle jag alltså knacka på din dörr utan att veta om det ens finns en dörr (eller ett hus), och det är först om du öppnar som jag vet att dörren jag försökte knacka på fanns.

Om någon försöker kontakta din dator i illvilliga syften så är alltså alternativ 1 sämst. Då välkomnar datorn den främmande datorn att upprätta en förbindelse. Alt. 2 är bättre, eftersom din dator då säger nej till att upprätta en förbindelse. Bäst är alt. 3 eftersom den främmande datorn då inte ens vet om det finns en dator att försöka hacka sig in i.


Jo, SÅPASS förstod jag redan inne på sidan du tipsade, men jättetack för förklaringen ändå.

Menade egentligen mest att jag inte har pejl på olika portar och såna detaljer (längre- var mer insatt förr och har glömt en massa). Har alltså inte försökt förstå mig på innanmätet i burken på flera år, då de jag har omkring mig antingen inte kan ett skvatt eller kan kan för mycket och blir frustrerade av min nivå. Och försöker jag googla mig till kunskap är det lite samma sak, antingen nonsens och skräckpropaganda eller proffsnivå där jag inte förstår mer än att jag inte förstår.

Men tack!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Kimmelie » 2011-04-07 14:50:11

Här är en annan sida där man kan se vad andra kan se om ens dator:

http://www.spyber.com/

Ha inga hemlisar i urklipp!
The clipboard info shows the last content you have copied (only text, IE5, IE6 and IE7). As you see you should never have any personal important info (usernames/passwords/bank account # etc.) copied there since it's quite easy to for others to find/view it.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav barracuber » 2011-04-07 15:18:10

Kimmelie skrev:Här är en annan sida där man kan se vad andra kan se om ens dator:

http://www.spyber.com/

Ha inga hemlisar i urklipp!
The clipboard info shows the last content you have copied (only text, IE5, IE6 and IE7). As you see you should never have any personal important info (usernames/passwords/bank account # etc.) copied there since it's quite easy to for others to find/view it.


Yay! Clipboard info fungerar bara på Internet Explorer - som jag aldrig kör (om jag kan undvika det)! :D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Parvlon » 2011-04-07 15:47:11

Det är väl så att det kommer upp en varningsruta som frågar om sajten tillåts nå clipboarddatan? Jag kan iaf inte inbilla mig att det ofta är på annat sätt med standardinställningar. Iofs kör en del men lägsta säkerheten överallt bara för att de stött på något problem på en sajt men då är den webbläsarens säkerhet redan väldigt låg. Iofs (igen) delas clipboard ibland mellan host och guest när man kör virtuellt så det kanske kan vara bra att veta.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav ascii » 2011-04-07 17:39:25

Nätsäkerhet är en illusion för de okunniga ;)

barracuber skrev:Yay! Clipboard info fungerar bara på Internet Explorer - som jag aldrig kör (om jag kan undvika det)! :D

Finns ju värre saker än clipboard, IE < 8 har ju fortfarande inte gjort något åt problemet med att sidor kan komma åt all smaskig information folk har lagrat i sin auto completer.
http://jeremiahgrossman.blogspot.com/20 ... ta-in.html
ascii
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2011-04-06

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav lar66 » 2011-04-08 12:22:48

Linux på min bärbara. Clam antivrus finns...

( Många utvecklare använder Linux :-) , tyvärr inte många vanliga användare :-( . Men som tur är blir då risken för virus minimal :-) ).

Windows 7 på speldatorn; AVG, Search&Destory, Superantispyware osv. Det är tur att datorn är [ganska numera] snabb! (2 år gammal, dock. Kan det bli något med AMD Bulldozer?)
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav barracuber » 2011-04-08 13:28:26

lar66 skrev:Linux på min bärbara. Clam antivrus finns...

( Många utvecklare använder Linux :-) , tyvärr inte många vanliga användare :-( . Men som tur är blir då risken för virus minimal :-) ).

Windows 7 på speldatorn; AVG, Search&Destory, Superantispyware osv. Det är tur att datorn är [ganska numera] snabb! (2 år gammal, dock. Kan det bli något med AMD Bulldozer?)


Har inte windows blivit säkrare iom Win7? Har fått uppfattningen att det i stort sett räcker med Security Essentials? (Åtminstone normala fall alltså när man har genuine windows osv men även annars?)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav lar66 » 2011-04-08 14:30:17

barracuber skrev:
lar66 skrev:Linux på min bärbara. Clam antivrus finns...

( Många utvecklare använder Linux :-) , tyvärr inte många vanliga användare :-( . Men som tur är blir då risken för virus minimal :-) ).

Windows 7 på speldatorn; AVG, Search&Destory, Superantispyware osv. Det är tur att datorn är [ganska numera] snabb! (2 år gammal, dock. Kan det bli något med AMD Bulldozer?)


Har inte windows blivit säkrare iom Win7? Har fått uppfattningen att det i stort sett räcker med Security Essentials? (Åtminstone normala fall alltså när man har genuine windows osv men även annars?)
jag helgarderar helst när det gäller Windows (X), kanske av gammal vana. Litar heller inte på mina tonåringar eller deras kompisar som gärna installerar diverse grejor ("det händer ju aldrig något!").

Jo, jag har faktiskt ;-) köpt en original "äkta" Windows 7. Vista på den bärbara var en plåga; inte ens 3Gb räckte till för att få fart på den. Behövde troligtvis ett bättre integrerat grafikkort samt dubbelkärnig processor. Nu kör jag Ubuntu 10.04 LTS (= Long Term Support) + LXDE, inte Gnome eller KDE. Gnome fungerade iofs bra... Men LXDE är extremt snabbt.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Chrilleb » 2011-04-18 1:54:33

Tack för alla tips och svar. Ja Windows 7 verkar kanske vara nåt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till IT-forum



Logga in