Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Chrilleb » 2011-03-08 22:13:33

Hej, tänkte häromdan när jag fick upp ett "fel" meddelande om Bad Url när jag besökte en sida, blev lite orolig att sidan var olaglig men lugnade mig när en kille jag pratat med sa att det visar på nätfiske - aktivitet eller nåt.

Jag har AVG installerat så jag ser "säkra" sidor, det tycker jag är mycket bra för jag vill slippa dessa dialogfrågor och text av olika slag.


Hur säkra är ni på nätet ? Ni behöver inte säga vilka sajter ni är på ( om ni inte vill ) , men generellt..hur känns det att klick runt i Internets stora värld.



Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Parvlon » 2011-03-08 22:31:06

Surfar med webbläsaren virtuellt och med IP adresser som inte är mina på suspekta sajter/och även här, intresse av säkerhet och är väl relativt säker kan man säga.

Om jag känner mig säker är svårare. Hade jag känt mig säker skulle jag knappast ha spenderat tiden som krävs för att hålla sig uppdaterad.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav barracuber » 2011-03-08 22:51:20

Chrilleb skrev:Hur säkra är ni på nätet ?
Mvh
Christer


Är det inte lite som att fråga:

Hur säker är du ensam ute på stan en mörk kväll?

Inte så lätt att veta men man har sina farhågor om man så säger... :roll:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Barracuber

Inläggav Chrilleb » 2011-03-08 22:53:18

Kanske lite för luddigt då, jag menar, är ni säkra till 100% när ni surfar på nätet, litar ni på vad ni gör och de platser ni besöker. :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Barracuber

Inläggav barracuber » 2011-03-08 23:04:52

Chrilleb skrev:Kanske lite för luddigt då, jag menar, är ni säkra till 100% när ni surfar på nätet, litar ni på vad ni gör och de platser ni besöker. :)


Numera kan ingen klaga på att det inte finns bra tillgång på tips på hur man bäst skyddar sig.

Eget sunt förnuft är aldrig fel. Klicka inte på okända filer och sådant.

Att se till att man inte är för trött, stressad, irriterad när man ute. Då blir man ofta impulsiv och det kan straffa sig.

Verkar som att programskydden - brandväggar, antivirus, antimalware, antispyware osv - blivit bättre och bättre. Tycker inte man hör lika ofta om globala virus som förr. Ifall företagen drabbas lär de dock tysta ner det så mycket de kan.

OS:en blir bättre. Har Windows 7 inte blivit mindre angripet än XP och Vista? Numera kör jag mac istället för Windows så jag är lyckligt bortkopplad från all sån oro. (Men eftersom macen växer i popularitet är inte säkert att det alltid kommer att vara så dock.)

Även om det verkar lugnare nu vet ingen vad elakingarna planerar. Lugnet kan vara bedrägligt :roll: :shock:
Senast redigerad av barracuber 2011-03-08 23:11:47, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Chrilleb » 2011-03-08 23:10:27

Har AVG installerat , det tycker jag är bra, AVG som innehåller :
Anti-Virus, Resident Shield, License, Anti Spyware, Identity Protection
med mera. AVG som läser av varje siduppdatering och ger grönt ljus när sidan är okey.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav Kimmelie » 2011-03-09 0:22:50

Jag har fullständigt glömt bort det där med "att skydda sig på nätet", sen jag började köra Linux... Vet inte ens om jag har nån brandvägg, tror inte det... Behövs det? Nån som vet om vad-det-nu-är-som-brandväggen-skyddar-mot kan drabba Linux?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Parvlon » 2011-03-09 0:37:40

Sett många exploits (de man kan använda för att komma in i en dator utan lov) till ubuntu men de täpps till samma dag som de blir kända till skillnad från microsoft som kan ta flera år på sig. Bara du har update på.. Och tredjepartsprorammen som det brukar gälla när det handlar om säkerhetshål uppdateras samtidigt i ubuntu, i windowsmiljö är det annorlunda.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Savanten Svante » 2011-03-09 0:40:04

Linux är svaret.

Extra skojigt blir det när man får en ruta som säger att mitt windows XP är infekterat :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kimmelie » 2011-03-09 0:41:14

Då borde jag väl kunna känna mig rätt trygg ändå, eftersom jag mest kör Ubuntu...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Chrilleb » 2011-03-27 2:25:44

O.T 'Psykande på nätet'


Väljer snart att avregistrera mig på en sida pga utnyttjande av min snällhet och att folk tror man är dum.



Ett exempel är om man ger nån person ens mailadress i hopp om att få chatta med nån trevlig , jag addar den andra, och personen addar mig.
Jag ser tydligt personens visningsbild, så allt borde vara okey, men ändå säger hon att jag givit fel mailadress, och undrar: kan jag radera din andra som heter: Christer.xxxxxxxxxx@hotmail.com ?


Jag funderar för jag har varit med om detta förut, och skriver, Den jag gav dig var cbxxxxx@gmail.com, vad har du för en. Hon visar mig hotmail.adressen, jag tror hon jäklas och vill inte chatta mera.


Har ni varit med om liknande, börjar bli less på att man psykar på nätet ( måste absolut bli betendevetare eller psykolog haha ) , har folk inget
bättre för sig ?



Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re:

Inläggav marxisten » 2011-03-31 0:29:27

Kimmelie skrev:Nån som vet om vad-det-nu-är-som-brandväggen-skyddar-mot kan drabba Linux?



Eftersom det bl.a. skyddar mot hackerattacker så kan du nog räkna ut svaret. :roll:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Mellanvärld » 2011-03-31 1:41:44

Något mindre sedan forumet hackades.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Kvasir » 2011-04-01 12:19:49

Här är en bra site för att testa bl.a. sin brandvägg och några saker till. Den har funnits i många år, och brukar betraktas som seriös och pålitlig.
http://www.grc.com

Börja med att välja "Shields Up!" under "Services".

Då kommer du till en sida som bl.a. visar hur din dator identifierar sig utåt, så du kan se om det finns någon info som kan tänkas knytas till dig själv.

Klicka sedan på "Proceed". (Här bör det dyka upp en varning om icke krypterad förbindelse innan du kommer vidare.)

Sedan kommer du till en sida där du kan välja lite olika tester, framförallt av brandväggen. T.ex. kan man scanna alla portar i sin dator för att se hur den svarar. (Bäst är om den inte svarar alls utan låtsas som portarna inte finns, s.k. stealth mode.) Det finns diverse andra tester också.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav barracuber » 2011-04-01 13:47:01

Tack för tipsen, Kvasir! Ska kollar så fort tid ges.

Chrille! Det finns sätt att umgås utan att behöva lämna ut sin mailadress. Saknar exakta svar just nu men det kan man ju ta reda på om du är intresserad?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-01 15:06:31

Kvasir skrev:(Bäst är om den inte svarar alls utan låtsas som portarna inte finns, s.k. stealth mode.) Det finns diverse andra tester också.


Ja, jag var helgrön, vad glad jag blev. :) (Även om jag inte förstår riktigt vad det innebär och särskilt inte en dag som denna. Förstår dock på dig att det var bättre med helgrönt än blått eller rött.)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Kvasir » 2011-04-01 16:49:03

alfapetsmamma skrev:
Kvasir skrev:(Bäst är om den inte svarar alls utan låtsas som portarna inte finns, s.k. stealth mode.) Det finns diverse andra tester också.


Ja, jag var helgrön, vad glad jag blev. :) (Även om jag inte förstår riktigt vad det innebär och särskilt inte en dag som denna. Förstår dock på dig att det var bättre med helgrönt än blått eller rött.)


Man kan egentligen jämföra med en vanlig dörr. Om jag knackar på din dörr så har du i princip tre möjligheter:
1) Öppna och hälsa mig välkommen in
2) Öppna och säga att jag ska gå min väg
3) Låtsas att du inte är hemma.

Alternativ 3 är stealth mode, där datorn överhuvudtaget inte svarar på förfrågningar, och det därför inte ens går att veta om det finns en dator där överhuvudtaget. Skulle analogin vara fullständig så skulle jag alltså knacka på din dörr utan att veta om det ens finns en dörr (eller ett hus), och det är först om du öppnar som jag vet att dörren jag försökte knacka på fanns.

Om någon försöker kontakta din dator i illvilliga syften så är alltså alternativ 1 sämst. Då välkomnar datorn den främmande datorn att upprätta en förbindelse. Alt. 2 är bättre, eftersom din dator då säger nej till att upprätta en förbindelse. Bäst är alt. 3 eftersom den främmande datorn då inte ens vet om det finns en dator att försöka hacka sig in i.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Kimmelie » 2011-04-01 19:25:56

Kvasir skrev:Här är en bra site för att testa bl.a. sin brandvägg och några saker till. Den har funnits i många år, och brukar betraktas som seriös och pålitlig.
http://www.grc.com


Här är mitt resultat i Ubuntu utan brandvägg...

File sharing
Attempting connection to your computer. . .
Shields UP! is now attempting to contact the Hidden Internet Server within your PC. It is likely that no one has told you that your own personal computer may now be functioning as an Internet Server with neither your knowledge nor your permission. And that it may be serving up all or many of your personal files for reading, writing, modification and even deletion by anyone, anywhere, on the Internet!

Your Internet port 139 does not appear to exist!
One or more ports on this system are operating in FULL STEALTH MODE! Standard Internet behavior requires port connection attempts to be answered with a success or refusal response. Therefore, only an attempt to connect to a nonexistent computer results in no response of either kind. But YOUR computer has DELIBERATELY CHOSEN NOT TO RESPOND (that's very cool!) which represents advanced computer and port stealthing capabilities. A machine configured in this fashion is well hardened to Internet NetBIOS attack and intrusion.

Unable to connect with NetBIOS to your computer.
All attempts to get any information from your computer have FAILED. (This is very uncommon for a Windows networking-based PC.) Relative to vulnerabilities from Windows networking, this computer appears to be VERY SECURE since it is NOT exposing ANY of its internal NetBIOS networking protocol over the Internet.


Common Ports
Status för SMTP, RCP, Net BIOS och MSFT DS är Stealth, övriga closed.

Men jag undrar hur pålitligt det där testet egentligen är, för jag har sett betydligt mer information om min dator på nån annan sida. Och den verkade ju inte ens upptäcka att jag inte kör "Windblows"...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Kvasir » 2011-04-01 20:08:46

Kimmelie skrev:Men jag undrar hur pålitligt det där testet egentligen är, för jag har sett betydligt mer information om min dator på nån annan sida. Och den verkade ju inte ens upptäcka att jag inte kör "Windblows"...


Om du kör program som kommunicerar med en annan dator så kan det programmet tänkas lämna ut mera information. Shields up testar i första hand hur lätt/svårt det är att får kontakt med din dator utifrån, utan att du har startat någon kommunikation. Testet får bara ditt IP-nummer, och försöker se om det går att få kontakt med någon dator på det numret, helt förutsättningslöst.

Om du kör Linux eller Windows ska inte gå att avgöra på det sättet, så det är betryggande att testet inte kan avgöra det. :)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Parvlon » 2011-04-01 20:49:59

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Kvasir » 2011-04-01 21:04:47

Parvlon skrev:http://nmap.org/book/osdetect-methods.html#id326586


Fungerar dock inte om portarna ligger i stealth mode. Jag orkade inte läsa hela sidan, men om det fungerar ungefär som jag uppfattade det så fungerar det nog inte så bra om det ligger en router emellan heller. Annars är det naturligtvis så att hur fort man får någon typ av svar alls, så kan det finnas möjligheter att vaska fram information.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Parvlon » 2011-04-01 21:17:47

Är inte så insatt i programmet själv men du kan kolla på:

http://nmap.org/book/man-bypass-firewalls-ids.html

Man kan ju tycka att om man kontaktar en dator som sitter bakom en router och gör ett sådant test så är det routerns OS som visas (i värsta fall). Jag gjorde en snabb googlesökning och hittade inget som tyder på det. Nmap är ett av de mest välanvända nätverksanalysprogram och det är ganska vanligt att man sitter bakom en router idag.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Kimmelie » 2011-04-01 22:20:06

Kvasir skrev:
Kimmelie skrev:Men jag undrar hur pålitligt det där testet egentligen är, för jag har sett betydligt mer information om min dator på nån annan sida. Och den verkade ju inte ens upptäcka att jag inte kör "Windblows"...


Om du kör program som kommunicerar med en annan dator så kan det programmet tänkas lämna ut mera information. Shields up testar i första hand hur lätt/svårt det är att får kontakt med din dator utifrån, utan att du har startat någon kommunikation. Testet får bara ditt IP-nummer, och försöker se om det går att få kontakt med någon dator på det numret, helt förutsättningslöst.

Om du kör Linux eller Windows ska inte gå att avgöra på det sättet, så det är betryggande att testet inte kan avgöra det. :)


Så då borde jag mao kunna känna mig rätt säker på nätet? 8)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Nätsäkerhet: Känner ni er säkra på nätet ?

Inläggav Parvlon » 2011-04-02 8:39:07

Parvlon skrev:Man kan ju tycka att om man kontaktar en dator som sitter bakom en router och gör ett sådant test så är det routerns OS som visas (i värsta fall).
:-)002

Detta är trams. Skrev det när jag var onykter och trött som en häst.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in