Rättspsykiatri (hur ser avdelningarna ut?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav matterik » 2011-03-31 11:57:44

Jag har en problematik att jag skulle kunna hamna under rättspsyk inbillar jag mig om jag inte hanterar mina känslor när jag blir arg.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav hysteriskt » 2011-03-31 22:31:38

Jag tror inte att avdelningarna är speciellt "mysiga"...
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav internettt » 2011-03-31 22:50:19

Nej, mysiga och mysiga. Dom ser väl ut ungefär som en vanlig psykiatrisk avdelning kan tänkas. Sedan så kanske det finns lite mer, eftersom människorna bor där under längre tid. Då tänker jag på: En rastgård av ok mått ( vet att det lät kul :D ), nån form av motionsrum etc. Sedan så kan jag också tänka mig, att det finns dom som har tv på rummet och dylikt.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav slackern » 2011-04-01 8:35:46

Men vill du verkligen bo med mördare, pedofiler och våldtäktsmän? Jag skulle definitivt inte vilja göra det. Skulle vara orolig varje dag för att jag skulle råka ut för något. Sen har du tänkt på om du får något privatliv överhuvud taget? Om du sitter i ditt rum kan ju en vårdare komma in när som helst och blir säkert visitationer mellan varven?

För mej låter det inte som en trygg och harmonisk miljö men alla är vi olika hur vi uppfattar och upplever saker.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav nano » 2011-04-01 9:35:43

Tror slackern kom på något bra att tänka på där.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav slackern » 2011-04-01 10:48:19

nano skrev:Tror slackern kom på något bra att tänka på där.


Tack :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav internettt » 2011-04-01 20:58:12

Usch vad elaka ni är :wink: Jag tror att det finns en viss säkerhet/ uppdelning inom psykiatrin också, och som vi ju har nämnt i den här tråden, så är det ju slutenvård och inte rättspsykiatri som det säkert skulle bli i såfall.

Sen det här med privatliv oroar mig inte så värst mycket. Tvärtom, helst skulle jag vilja dela rum med andra på avdelningen, men jag antar att var och en har sitt eget lilla rum. Och om man sköter sig och visar att man inte har ont uppsät, så tror jag inte att dom visiterar i onödan.

Däremot, så finner jag frågan om medpatienternas farlighet som högst legitim (givetvis är allt legitimt, men för mig personligen hur jag tänker alltså). Det kan givetvis bli ett orosmoment, men man får väl hoppas på att om man är trevlig så får man ett trevligt bemötande tillbaks. Och i övriga fall så får man lita till personalens ansvarstagande och att psykosmediciner etc. gör att vissa medpatienter blir mindre farliga.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav ragnevi » 2011-04-03 14:25:15

Varför kan du inte bara ansöka om en gruppbostad istället?
Det finns ju ändå väldigt mycket fördelar med att ha kvar sin frihet som individ.

Du verkar förövrigt ha rört ihop rättspsyk eller slutna avdelningar inom psykiatrin med sommarkollo.
Nej, det är inte trevligt.
I bästa fall är det lugnt.
Men i de flesta fall så är patienterna väldigt sjuka, så de kommer inte vara intresserade av att umgås med dig och det finns snudd på inga aktiviteter.
Det som patienterna mest gör är att röka och vänta på att kanske få träffa en behandlare, de flesta är ganska dåsiga eftersom de går på höga doser neuroleptika. Att vara på psyket är mer som att befinna sig på en flygplats och inte veta när planet går.

Dessutom är dessa platser reserverade för sjuka människor som befinner sig i livshotande tillstånd, så jag kan inte på något sätt varför du skulle ha rätt att ta en av dessa platser.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav Mellan » 2011-04-07 16:47:35

Har en fd jobbar kompis som sitter på rättspsyk!
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav Mellan » 2011-04-07 16:50:16

slackern skrev:Men vill du verkligen bo med mördare, pedofiler och våldtäktsmän? Jag skulle definitivt inte vilja göra det. Skulle vara orolig varje dag för att jag skulle råka ut för något. Sen har du tänkt på om du får något privatliv överhuvud taget? Om du sitter i ditt rum kan ju en vårdare komma in när som helst och blir säkert visitationer mellan varven?

För mej låter det inte som en trygg och harmonisk miljö men alla är vi olika hur vi uppfattar och upplever saker.

Stackars han jag känner som sitter inne på rättpsyk för en liten brand som sitter inne med de värsta avskum som finns dvs pedofiler!
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: Rättspsykiatri ( hur ser avdelningarna ut? )

Inläggav slackern » 2011-04-07 17:00:51

Mellan skrev:
slackern skrev:Men vill du verkligen bo med mördare, pedofiler och våldtäktsmän? Jag skulle definitivt inte vilja göra det. Skulle vara orolig varje dag för att jag skulle råka ut för något. Sen har du tänkt på om du får något privatliv överhuvud taget? Om du sitter i ditt rum kan ju en vårdare komma in när som helst och blir säkert visitationer mellan varven?

För mej låter det inte som en trygg och harmonisk miljö men alla är vi olika hur vi uppfattar och upplever saker.

Stackars han jag känner som sitter inne på rättpsyk för en liten brand som sitter inne med de värsta avskum som finns dvs pedofiler!


Jo måste fan vara hemskt skulle jag veta att någon hade gjort något sådant skulle jag absolut inte kunna prata med människan och bli förbannad om personen försökte att få kontakt med mej.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in