Varför skaffar människor barn?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Laika » 2011-03-22 0:33:14

Jag menar, analyserar och funderar de på sin egen genpool och kommer fram till att den är vad de anser vara bra? Ställer de sig frågan "om någon annan hade haft samma genuppsättning, hade jag tyckt att den är bra också, eller tycker jag att min är bra bara för att den är min?"? Det skulle jag säga är ett försök att bedöma sig själv objektivt.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Alien » 2011-03-22 0:54:35

Jag tror inte folk tänker så. Det är ett beslut som har mycket med känslor att göra. Det rationella tänkandet kommer in när det gäller när man ska skaffa barn. Först ska man ha fast jobb, ha roat sig, rest runt, skaffat bra bostad etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav tahlia » 2011-03-22 1:24:42

Sheyen skrev:
prodge64 skrev:
Sheyen skrev:Jag vill (kanske, någon gång) ha en riktig familj. Har länge funderat på tänkbara substitut för den "trasiga" familj som jag har växt upp tillsammans med.

Om du med "substitut" menar att faktiskt fylla något slags känslomässigt hål din nuvarande familj har orsakat dig med en egen, så är det inte en lösning på problemet. Inget illa menat.

Lugnt. Dock så har du fel. Det är en lösning på problemet. Jag anser inte att du har rätt att avgöra vad som är en lösning för just mig. Åtminstone inte när jag inte har bett om det.

Ovanstående text är inte menad som elak.

EDIT: Att "skapa det jag aldrig själv fick" är en fin tanke av mig och borde uppmuntras.


Men när du väl har barn så handlar det inte om dig, vilket jag tror kan ha varit prodge64's tanke. Det vill säga att dina barn inte är till för att laga dig och dina problem och det är inte heller deras skyldighet eller uppgift i livet. Din uppgift, däremot, är att ta hand om dina barn och hjälpa dem bli starka, självständiga individer - inte att utnyttja dem för att må bättre.
Hänger du med?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2011-03-22 1:27:07

Så till topic. Varför skaffar folk barn? Helt enkelt för att de vill (oftast, hoppas jag). De tycker om barn och längtar efter egna, t.ex.

Att skaffa barn är en tämligen egoistisk handling som sedan förvandlas till total osjälviskhet (jag hoppas på "oftast" även där trots att det kan te sig naivt).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Sheyen » 2011-03-22 2:11:41

tahlia skrev:Men när du väl har barn så handlar det inte om dig, vilket jag tror kan ha varit prodge64's tanke. Det vill säga att dina barn inte är till för att laga dig och dina problem och det är inte heller deras skyldighet eller uppgift i livet. Din uppgift, däremot, är att ta hand om dina barn och hjälpa dem bli starka, självständiga individer - inte att utnyttja dem för att må bättre.
Hänger du med?

Det är inte du som bestämmer vad mina eventuella barn är till för. Hänger du med?

Du behöver absolut inte dumförklara mig genom att berätta vad min uppgift som mamma skulle vara. Det skulle inte förvåna mig om det visade sig att jag vet mer om rollen "mamma" än vad du gör.

Jag har inte tänkt skaffa barn för att utnyttja dem. Att vilja skapa en familj som man aldrig själv fick ha är inte en egoistisk handling. Jag kan bli en mycket bättre mamma än vad väldigt många andra någonsin kan bli. Jag har memorerat de misstag min mamma gjorde och kan därför undvika dessa om jag själv får ett barn. Jag kan "leva om" familjelivet, men med mig själv som mamma. Perfekt.

Vissa skaffar ungar för att de struntade i att använda kondom.
Vissa skaffar ungar för att de är emot abort.
Vissa är som min mamma och ångrar att de födde barn, när de väl får veta vad barnet har för typ av personlighet och behov.

Många barn har varit oplanerade och/eller oönskade. Men för all del, du får gärna klaga på mig som förstår det viktiga med att verkligen ge mitt eventuella barn så mycket kärlek, omsorg och lycka som jag bara kan. Dock så är det totalt idiotiskt att göra så.

Lägg ner med sådana där idiotförklaringar. Jag är inte dum i huvudet.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Arkimedes » 2011-03-22 2:21:12

Parvlon skrev:Därför att kondomer är obehagliga.

+1
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav wuwei » 2011-03-22 10:09:59

Några anledningar som på intet sätt kan täcka in det komplexa samspelet mellan biologi, ren egoism och kärlek, men som stämmer för mig:
-den biologiska klockan klämtade så det dånade
-jag ville gärna blanda min gener med min dåvarande partners, små minivarianter av oss verkade bedårande
-det var ett sätt att knyta min partner till mig med starkare band, det var ett samarbetsprojekt, ett gemensamt intresse för att komma närmare varandra

Så här mitt uppe i det säger jag så här: det är både mer och mindre jobb än vad jag väntade mig. Jag upprepar inte de misstag mina föräldrar gjorde, jag är fullt kapabel att hitta på egna, som jag sedan försöker rätta till. Med tanke på att ungarna kallar mig världens bästa mamma, så tror jag att jag har lyckats rätta till många av de fel jag gjort/gör.

Det där med att knyta partnern till mig med starkare band genom barnen fungerade inte i längden. Det blev för barnens skull som jag valde skilsmässa till slut.

Man kan ge det man själv inte fick, bara man är medveten om vad det var man inte fick och kan räkna ut hur man ska ge det till varje barn så att de kan ta emot.

Med ansvaret för barnen har jag lärt mig och lär jag mig fortfarande att ta hand om barnens mor. På det sättet kan jag påstå att jag blivit mer hel. Barnen är inte/har inte varit till för att laga mig, jag får/har fått lov att laga mig för att kunna ge barnen det de behöver. De är inga kryckor som är till för att bara tillgodose mina behov. De är egna personer med egna behov som det är min förbannade skyldighet att ta hänsyn till. De får också lära sig att acceptera att jag har mina behov och jag är inte bara till för deras skull, så de får ta hänsyn till mig med.

Dagis- och skolpersonal har oftast jublat över hur trevliga, mysiga, hänsynsfulla och trygga mina barn är. Men det finns andra som inte delar dessa åsikter och inte alls jublar fullt så mycket. "Alla kan ju inte älska alla här i världen...."
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-22 11:22:04

Jag kan bara svara för mig själv. Jag fattade ett medvetet beslut att bli mamma när jag var 21 för att det kändes som det naturliga steget. Vid det laget hade jag börjat utveckla så mycket kärlek och ömhet inom mig att jag ville ge det till någon annan. Att skaffa barn är på ett sätt alltid själviskt, barnet ber ju inte om att få födas.

För mig var det ett snabbt fattat beslut som jag aldrig ångrat (även om jag i mörka stunder tänkt att barnen förtjänar bättre). Jag hade sett till att ekonomin skulle hålla och trodde fullt ut på mitt förhållande, fastän det var ganska nytt. Jag ville ha en familj med den mannen och jag kände mig fylld till brädden av kärlek som jag ville ge.

Ja, det är mycket praktiska sysslor och mycket slit med barn. För mig (och jag tror det gäller de flesta) är det kärleken som håller en flytande. Trots allt jobb och de stressiga stunderna bärs man framåt av kärlek och välvilja. Och åtminstone för min egen del kan jag säga att mina barns ankomst till världen frigjorde en förmåga till tålamod och kärlek som jag inte ens visste att jag hade. När de sedan växt upp och utmanat mig med sina viljor har jag själv växt lite med varje motgång. Framför allt har min autistiske son uppfostrat mig till en mer öppensinnad och respektfull människa genom att högljutt och våldsamt vägra all behandling han uppfattat som kränkande. Han lärde mig respekt för annorlunda behov och vikten av att se varje människa som unik, med unika behov och personliga gränser.

Det är svårt att känna när man kämpar för att hålla näsan över ytan, men ett funktionshindrat barn kan sporra ens personliga utveckling något otroligt. Det är något som gagnar min yngre son, som liksom de flesta barn har lättare att svälja att hans personliga gränser ignoreras. Men nu är jag tränad i att inte kliva på hans gränser heller, tack vare hans storebror.

Däremot har jag aldrig varit barnkär. Vissa barn gillar jag, andra inte, ungefär som med vuxna.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav tahlia » 2011-03-22 11:46:37

Sheyen skrev:"En vansinnigt rigid och otrevlig text"


Personligen hoppas jag att du bestämmer dig för att inte skaffa några barn.

Kan riktigt se dig stå och stampa med högerfoten och pipa "NI bestämmer INTE när jag ska ge er mat, det bestämmer JAG. NI kan inte tala om för mig när JAG ska göra mat, det är MITT beslut".

Du behöver inse att du ofta framstår som oerhört otrevlig, att du är helt okapabel att ta till dig något som inte är exakt vad du redan tycker och att du hugger direkt när någon har en åsikt. Vidare bör du inse att människor som konstant möts av en femårings tjuriga utlägg så fort de förklarar något som inte passar dig, kommer att få nog och vända om.
Fortsätter du på det här viset är risken stor att du blir vansinnigt ensam.

Och eftersom jag ändå lär få en varning för det här, eller bli utkastad ett tag så ska jag inte hålla tillbaka.
Du är inte bäst, du har inte alltid rätt och framför allt, du är totalt socialt inkompetent och det är dags att du inser det.



Alien:
Tahlia får en tillsägelse för brott mot forumregeln:
skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra

------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-03-22 11:50:50

Allvarligt talat, tahlia, även om du skulle ha rätt, på vilket sätt gör det där saken bättre? Kommer det hindra Sheyen från att skaffa barn? Få henne att "se ljuset"? Troligtvis gör det bara henne än mer övertygad om att du inte har en aning om vad du pratar om när det gäller hennes liv. Vilket du troligtvis inte har, eftersom allt du ser är vad hon skriver på ett internetforum. Visserligen tycker jag också att hon skriver otrevliga saker ibland, men därifrån är steget långt till att kunna döma ut någon som framtida förälder.

Och det var f ö jag som anmälde inlägget.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Miche » 2011-03-22 11:53:03

tahlia skrev:
Sheyen skrev:"En vansinnigt rigid och otrevlig text"

Personligen hoppas jag att du bestämmer dig för att inte skaffa några barn.

Jag tror att det är tvärtom, man mognar rejält när man skaffar barn (och även umgås socialt). Den korta tid som Sheyen har varit här och dessutom träffat Fenren så märks det en enorm skillnad till det positiva så jag tror att hon har en enorm potential att bli en bra mamma.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav tahlia » 2011-03-22 11:54:01

Angelic Fruitcake
Allvarligt talat så kunde jag inte bry mig mindre om huruvida det hjälper henne eller inte. Jag har ingen längtan efter eller avsikt att hjälpa henne någonstans, jag lägger bara sådan tid på människor som förtjänar det.

Bra att du anmäler när du tycker något är fel (och bryter mot forumreglerna) och nej, jag är inte ironisk. Nu ska jag göra en kopp kaffe och invänta åtgärder. Och ja, jag tycker det var värt det.
Senast redigerad av tahlia 2011-03-22 11:57:56, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav DIProgan » 2011-03-22 11:55:57

Miche skrev:
tahlia skrev:
Sheyen skrev:"En vansinnigt rigid och otrevlig text"

Personligen hoppas jag att du bestämmer dig för att inte skaffa några barn.

Jag tror att det är tvärtom, man mognar rejält när man skaffar barn (och även umgås socialt). Den korta tid som Sheyen har varit här och dessutom träffat Fenren så märks det en enorm skillnad till det positiva så jag tror att hon har en enorm potential att bli en bra mamma.


Hon har potential som landfyllnad.

Detta är inte ok.

Står om detta i det här inlägget.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav ankie » 2011-03-22 12:32:51

Orsaken till VARFÖR man skaffar barn tror jag skiljer sig från person till person, men i grund och botten är det en egoistisk handling.

och nej.. jag tror inte många analyserar genpoolen..
saken är att som hunduppfödare kontrollerade man stamtavlor och beteende på avelsdjur och dess förfäder låångt tillbaka.
detta känns ganska sjukt att göra när man ska skaffa barn..

kika på sin sambos släkt för att se vad konstigt där kan finnas och sen sin egen.. och försöka sig på en gissning hur barnet kan tänkas bli?
Långsökt och helknäppt.

Att skaffa barn är själviskt och egoistiskt. Man mognar inte som människa över en natt när man fått barn heller. Otroligt naivt att tro det.
ankie
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2011-02-23
Ort: Skåne

Inläggav Zirre » 2011-03-22 12:49:03

Även om detta svar kanske inte är det roligaste så passar det iaf.

Vissa skaffar barn oplanerat därför att de inte skyddade sig och på så vis blev på smällen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inläggav Nefarious » 2011-03-22 13:56:39

Sheyen skrev:Jag har memorerat de misstag min mamma gjorde och kan därför undvika dessa om jag själv får ett barn. Jag kan "leva om" familjelivet, men med mig själv som mamma. Perfekt.


Du kanske inte kommer upprepa din mammas misstag, men du kommer göra misstag, be so sure. Det ingår liksom.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav olgis » 2011-03-22 15:11:33

prodge64 skrev:Kort fråga, kort svar.

Instinkt.


Ja just det!

Och:

Parvlon skrev:Därför att kondomer är obehagliga.



:D
olgis
 
Inlägg: 96
Anslöt: 2009-10-08

Inläggav Fenren » 2011-03-22 20:26:02

tahlia skrev:massa otrevligheter


jag tror att du totalt missade poängen...

hon har inte påstått att hon skulle skaffa ungar för att på så vis återskapa en förbättrad version av sin uppväxt.

Hon påpekar däremot att hon har lärt sig hur det inte ska vara i en familj och syftar förmodligen på att hon tror sig veta hur hon bör göra för att få en bättre familj än den hon växte upp i.

att vilja skapa något fint och trevligt, så som en väl fungerande familj är, kan på intet sätt anses vara egoistiskt om man har den minsta önskan om att alla parter skall vara glada (och det måste nog ses som ett krav för att få till en väl fungerande familj).

att du har något emot Sheyen verkar mer och mer tydligt. jag hoppas att du medvetet väljer att tolka det hon skriver på det mest ondskefulla sätt du kan eller tror du på fullaste allvar att du tolkar henne rätt när du lägger till och förvränger det som skrivits? hon har vid flertalet tillfällen sagt att hon menar det som skrivs och skriver det som menas. på ett forum för folk med AS bör man kunna förvänta sig att folk kan tolka det som skrivs bokstavligt... men så verkar inte vara fallet ens om man har påpekat att det är så man skriver.

gör du det med flit, eller?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav lasseivägen » 2011-03-22 20:48:44

Man skaffar barn för att det är så roligt med barnbarn :-)231
För då har man glömt allt det jobbiga med barn.
Så kan man än en gång berätta alla uttjatade minen.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-03-22 20:51:01, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav DIProgan » 2011-03-22 20:48:57

Fenren skrev:Hon påpekar däremot att hon har lärt sig hur det inte ska vara i en familj och syftar förmodligen på att hon tror sig veta hur hon bör göra för att få en bättre familj än den hon växte upp i.
1 insikt av 2023 behövda klar då.

Fenren skrev:att vilja skapa något fint och trevligt, så som en väl fungerande familj är, kan på intet sätt anses vara egoistiskt om man har den minsta önskan om att alla parter skall vara glada (och det måste nog ses som ett krav för att få till en väl fungerande familj).
Detta gör dig ung. Varför visar sig förhoppningsvis senare.

Fenren skrev:hon har vid flertalet tillfällen sagt att hon menar det som skrivs och skriver det som menas. på ett forum för folk med AS bör man kunna förvänta sig att folk kan tolka det som skrivs bokstavligt... men så verkar inte vara fallet ens om man har påpekat att det är så man skriver.
Alla är inte dumma nog att göra som någon i trotsåldern vill helt enkelt.


Alien:
Sluta tjafsa och undvik allt som kan tolkas som personangrepp. Annars blir jag tvungen att låsa tråden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Fenren » 2011-03-22 21:17:57

DIProgan skrev:
Fenren skrev:att vilja skapa något fint och trevligt, så som en väl fungerande familj är, kan på intet sätt anses vara egoistiskt om man har den minsta önskan om att alla parter skall vara glada (och det måste nog ses som ett krav för att få till en väl fungerande familj).
Detta gör dig ung. Varför visar sig förhoppningsvis senare.


du får ursäkta om min ringa ålder gör att jag inte förstår vad du menade där, men jag hänger verkligen inte med på vad du pratar om.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav tahlia » 2011-03-22 22:46:14

Fenren skrev:att du har något emot Sheyen verkar mer och mer tydligt. jag hoppas att du medvetet väljer att tolka det hon skriver på det mest ondskefulla sätt du kan eller tror du på fullaste allvar att du tolkar henne rätt när du lägger till och förvränger det som skrivits?


Jag är fullständigt uppriktig när jag säger att jag önskar att det hela hängde på att jag tolkade det hon skrev fel eller att jag förvränger och lägger till.
Jag har inga problem med rak kommunikation, så det är inte där problemet sitter. Och faktum tycks vara att jag inte behöver förvränga något för att se henne konstant hojta om hur hon minsann alltid har rätt och vet bättre än andra och även också ibland klart anser sig bättre än andra (för ett närliggande exempel, läs utlägget om min versus hennes parentala förmåga, finns en uppsjö av exempel om du behöver fler).

Faktum tycks också vara att hon snabbt ser sig som offer om människor inte råkar instämma i hennes åsikt och har en tendens att se det mesta som ett personligt påhopp (läs när uppfattningen om henne avviker från hennes egen uppfattning).

Så nej, jag försöker inte vränga och tolka ondskefullt. Tyvärr behövs det inte - jag finner tillräckligt mycket matar mina problem med henne ändå.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Fenren » 2011-03-22 23:44:29

tahlia skrev:Jag är fullständigt uppriktig när jag säger att jag önskar att det hela hängde på att jag tolkade det hon skrev fel eller att jag förvränger och lägger till.
Jag har inga problem med rak kommunikation, så det är inte där problemet sitter. Och faktum tycks vara att jag inte behöver förvränga något för att se henne konstant hojta om hur hon minsann alltid har rätt och vet bättre än andra och även också ibland klart anser sig bättre än andra (för ett närliggande exempel, läs utlägget om min versus hennes parentala förmåga, finns en uppsjö av exempel om du behöver fler).

Faktum tycks också vara att hon snabbt ser sig som offer om människor inte råkar instämma i hennes åsikt och har en tendens att se det mesta som ett personligt påhopp (läs när uppfattningen om henne avviker från hennes egen uppfattning).

Så nej, jag försöker inte vränga och tolka ondskefullt. Tyvärr behövs det inte - jag finner tillräckligt mycket matar mina problem med henne ändå.


vi tolkar henne väldigt olika, du och jag. hon verkar aldrig ha problem när hennes åsikt avviker från min...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav tahlia » 2011-03-23 0:11:16

Fenren skrev:vi tolkar henne väldigt olika, du och jag. hon verkar aldrig ha problem när hennes åsikt avviker från min...


Kanske för att hon ser på dig genom rosa glasögon, eller du ser på henne genom dito - eller både och. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in