Varför skaffar människor barn?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav Debbido » 2011-03-30 14:51:38

Vi ska förstås inte ha synpunkter på att vissa människor skaffar många barn. Men att ett land inför viss gräns, typ 2 barn, tycker jag är rimligt.

Att man vill skapa en familj är ju annars det naturligaste i världen. Det bästa jag gjort i hela mitt liv: Att jag skaffade detta underbara barn! Han har gett mig mer än det finns ord att uttrycka glädje och tacksamhet med!

(Sedan är det ju en tragedi att samhället föredrar röda äpplen framför silveräpplen)
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-03-30 22:06:38

Varför?
-Fortplantningsdrift.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav internettt » 2011-03-30 23:08:29

KrigarSjäl skrev:Varför?
-Fortplantningsdrift.


Lite tankar,
Jag tror, Krigarsjäl, att fortplantningsdriften är kopplad till det sexuella, medan viljan att bilda en familj är något annat, mera socialt betingat.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav treeman » 2011-04-07 14:12:44

Får man är kåt är en rätt vanlig anledning.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav prodge64 » 2011-04-07 16:39:38

treeman skrev:Får man är kåt är en rätt vanlig anledning.

:lol:
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav ascii » 2011-04-07 23:40:57

Debbido skrev:Men om man inte grubblar så blir det lätt barn - och överbefolkning. Vi behöver barnbegränsa Jorden, tyvärr.

http://www.youtube.com/watch?v=BXRjmyJFzrU
ascii
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2011-04-06

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav treeman » 2011-04-09 5:26:01

(censurerat) ni är för känsliga för mina grova kommentarer... eftersom jag är gravt störd!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav snuttedrutt » 2011-04-11 20:57:42

Barn ett skaffar man av olika anledningar, oftast för att vi människor inte klarar av att stå emot våra primitiva djurinstinkter som i detta fall är fortplantning. Men ibland oxå av helt andra anledningar och det kan vara att man tror att det ska rädda ett förhållande (vilket är rent vansinne), för att alla andra i ens omkrets redan har barn eller för att det bara är något man måste ha i sitt liv för att kunna bli helt lycklig (koko på allt). Man skaffar barn som att det är någon jävla lek, fast världen ser ut som ett stort skithål och är överbefolkad.

Det är ju inte som att man kan tänka, "undra vad barnet kommer att tycka om att bli fött?" innan det ens är befruktat. Nej att skaffa barn gör man inte för barnet utan det är för ren egos skull. När det väl är här sedan, så har det all rätt att bete sig hur fan som helst, utan att föräldrar beter sig illa mot det, därför att det aldrig bad om att bli fött, det var bara förälderns/föräldrarnas egon som skaffade det ju.

Har man inte fattat något av detta jag skrivit och ändå skaffar ett till, barn nummer 2 så får man väl ändå sägas tillhöra gruppen lågbegåvade.

Skaffar man ännu fler efter nummer 2, ja då är det ett sorts egofixerat ocd-tvång av rent vansinne.
snuttedrutt
Får inte posta
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-06-10

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav snuttedrutt » 2011-04-11 21:15:14

Jag glömde att säga att man ska för fan inte skaffa barn innan man har tagit itu med sina problem och sådant tar tid. Som jag sa tidigare är det inte en lek att ha barn. Kolla på alla ungar därute nu förtiden, de är ju katastrofalt vilsna i ett samhälle som endast fokuserar på ytlighet och prestation. Jag rekommenderar att man om man överhuvudtaget skaffar barn, inte gör det innan man fyllt 30, så har man fått förhoppningsvis mer lite vett i skallen.

Ungar ska inte få ungar, utan man ska vara vuxen för att klara att skapa en fantastisk individ. Se bara på alla dumskallar nuförtiden som skiljer sig redan menas barnen är väldigt små. För att man är så dum i huvudet att man inte kan kommunicera med varandra och lösa problemen. En jävla katastrof är vad det är.
snuttedrutt
Får inte posta
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-06-10

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav Parvlon » 2011-04-11 21:22:13

Värre med alla aborter som görs pga. att folk intalat att man måste ha en viss ålder för att kunna vara bra förälder.

Snacka om överpopulation och skit. Tydligt att du inte har alla hästar hemma. Det dör mer människor än vad som föds i Sverige och detta är ett stort land med plats för många ggr fler.

Att man ska ha löst alla ens problem innan man skaffar barn är även det tokerier. Slutar man bry sig om att få det bättre eller lösa problem så är man antingen handlingsförlamad eller död.

Det här inlägget är inte ok, för det får du en tillsägelse.

Se forumreglerna:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.


Se även det här inlägget:

post533648.html#p533648
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav snuttedrutt » 2011-04-12 18:18:33

Nämen stackars lilla parvlon blev du förargad av mitt meddelande och kände igen dig i det. Lilla ponken eller ponkinnan då, behövde du bli personlig och säga att jag inte hade alla hästar hemma, stackare. Världen ser ut som ett skithus, om du sedan bidrar till att det gör så, är det klart att du reagerar väldigt starkt på vad jag skriver, men håll det utan personliga angrepp det är bara väldigt pinsamt och barnsligt. Men du kanske inte är så gammal än?

Och ja man ska definitivt vara vuxen för att skaffa barn, men förrutom det så krävs det en enormt massa mer egenskaper som de flesta andra saknar tyvärr, annars skulla det inte vara så många barn som far illa. Sedan kan man ju försköna samhället bäst man vill för att det passar en, men det kommer ju knappast leda till någon förändring av det bättre.
snuttedrutt
Får inte posta
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-06-10

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav ufo » 2011-04-12 18:56:52

snuttedrutt skrev:Jag rekommenderar att man om man överhuvudtaget skaffar barn, inte gör det innan man fyllt 30,
Jag vill nog säga tvärtom.
Vill man ha barn skall man göra det så tidigt som möjligt.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav Parvlon » 2011-04-12 19:05:37

snuttedrutten skrev:Sedan kan man ju försköna samhället bäst man vill för att det passar en, men det kommer ju knappast leda till någon förändring av det bättre.
Vill man leva i en plastballong så kan man ju förlita sig på samhället. Att lära sina barn det är däremot på gränsen till tragedi.

snuttedrutten skrev:Världen ser ut som ett skithus
Ingen har tvingat dig att leva. Att du skyller ditt dåliga mående på de som gjorde det möjligt är patetiskt. Nej, jag blev inte sur. Du är en sur kärring, finns massor av såna som försöker projjicera sin skit på andra. Var du ofta avundsjuk på andra när du var liten? Tror du att man förändrar världen genom att inte finnas?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav snuttedrutt » 2011-04-13 14:25:32

Men lillen, jag förstår att du blev provocerad av mitt inlägg. Ibland är sanningen jävligt provocerande , det gör den inte mindre sann för det eller hur? Jag var medveten om att det var ett provocerande inlägg, och att det skulle dyka upp några ifrågasättare eller "gnällare" och det är helt ok, MEN man måste kunna hålla det på en vuxen, samlad nivå och inte kasta ur sig personangrepp eller förolämpningar titt som tätt. Det blir liksom ingen dialog då utan bara en massa triggande fram och tillbaka som eskalerar. Nu blir jag inte triggad av ditt beteende, men om det hade varit någon annan kanske den hade blivit det.

Apropå att må dåligt förresten, jag tror nog alla ser vem det är som mår dåligt av dej och mej. Ditt mycket barnsliga och otrevliga bemötande visar det nog ganska tydligt eller hur?
snuttedrutt
Får inte posta
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-06-10

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-04-13 14:57:16

Jag tycker det är osympatiskt att sätta sig till doms över andra människors livsval. Barn eller inte är ett individuellt val och hur fel du än tycker det är bidrar du inte med något positivt genom att döma dem som uppfattar verkligheten annorlunda. Du lär knappast övertyga någon, bara göra folk illa till mods.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav snuttedrutt » 2011-04-13 15:38:52

Men lilla gumman, jag tycker det är jävligt viktigt och rätt att säga vad jag tycker, när det någonting så viktigt som när det gäller barn. Det är skitbra om folk blir illa till mods av det, så att de slutar bidra till att barn växer upp och blir kriminella, missbrukare, mobbare etc. Jag räknar inte med att övertyga lågbegåvade, lågförstående människor som inte kan bete sig i det här forumet heller. Det är så mycket drägg här på forumet som inte kan bete sig som vi ju t.ex. sett i parvelns inlägg, men du fruktkaka väljer att helt bortse från lill parvelns beteende och istället kritisera mig som har forskat om detta.

Ja jag antar att detta inte är ett forum för intellektuella även om så många av er påstår att ni har hög iq här. Men jösses använd den då på rätt sätt. Gör världen till en bättre plats att leva i. Kommentarerna är inte på den nivå man önskar precis. Nu kommenterar jag inte mer i den här tråden. Jag har varken tid eller ork, och skriver sällan på forum överhuvudtaget.
Sitta och skriva på datorerna hela dagarna som människor gör, bidrar inte precis till att vi kommer närmare varandra ute i samhället, snarare tvärtom. Internet skapar distans mellan människor ute i det verkliga livet. Det är därför så många gamla människr saknar tiden då det fanns värme och omtanke mellan människor ute i samhället. Då var man ute och tog hand om varandra, inte fan satt man och gömde sig bakom datorn för där var man trygg, kunde gömma sig och bete sig hur som helst som den fegis man var, för att man kunde vara anonym.
snuttedrutt
Får inte posta
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2010-06-10

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav prodge64 » 2011-04-13 16:12:57

snuttedrutt skrev:Kommentarerna är inte på den nivå man önskar precis. Nu kommenterar jag inte mer i den här tråden. Jag har varken tid eller ork, och skriver sällan på forum överhuvudtaget.
Sitta och skriva på datorerna hela dagarna som människor gör, bidrar inte precis till att vi kommer närmare varandra ute i samhället, snarare tvärtom. Internet skapar distans mellan människor ute i det verkliga livet. Det är därför så många gamla människr saknar tiden då det fanns värme och omtanke mellan människor ute i samhället. Då var man ute och tog hand om varandra, inte fan satt man och gömde sig bakom datorn för där var man trygg, kunde gömma sig och bete sig hur som helst som den fegis man var, för att man kunde vara anonym.

Ja men ut å frälsa världen med din närvaro då, hej då.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav Banzai » 2011-04-13 18:22:07

ankie skrev:och nej.. jag tror inte många analyserar genpoolen..
saken är att som hunduppfödare kontrollerade man stamtavlor och beteende på avelsdjur och dess förfäder låångt tillbaka.
detta känns ganska sjukt att göra när man ska skaffa barn..

kika på sin sambos släkt för att se vad konstigt där kan finnas och sen sin egen.. och försöka sig på en gissning hur barnet kan tänkas bli?
Långsökt och helknäppt.


:oops: Um... Jag har analyserat mig själv och även gett mig själv avelsförbud, så en del av oss gör det. Jag har en del icke dödliga men irriterande genetiska åkommor som jag inte har någon som helst lust att föra vidare. Och det är otroligt trevligt att skylla på dåliga gener ifall jag skulle råka träffa någon som vill ha barn. ;)

Det faktumet att jag är totalt ointresserad av att skaffa barn/ha barn spelar också in. Om någon biologisk klocka av något slag plötsligt skulle börja ticka, så kommer jag stå redo med en storslägga...

För att svara på frågan; instinkter (som tycks ha hoppat över mig).
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav ufo » 2011-04-13 23:10:02

snuttedrutt skrev:men du fruktkaka väljer att helt bortse från lill parvelns beteende och istället kritisera mig som har forskat om detta.
Ojojoj
Självutnämnd professor?
Du anser att man skall vänta tills efter man fyllt 30. Har du någon aning om vilka risker det innebär?
Blandar in överbefolkningsproblemet i ett land där vi har en negativ befolkningskurva. :lol:

snuttedrutt skrev:Kommentarerna är inte på den nivå man önskar precis.
Vi är inga tomtar, du får de kommentarer du förtjänar, inte de du önskar.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav Alien » 2011-04-14 1:31:39

Låser tråden för moderering.

Edit: Låste upp tråden efter moderering.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Varför skaffar människor barn?

Inläggav Alien » 2011-04-18 2:17:47

Moderator:

Nedanstående inlägg av snuttedrutt bryter mot forumreglerna:

snuttedrutt skrev:Men lilla gumman, jag tycker det är jävligt viktigt och rätt att säga vad jag tycker, när det någonting så viktigt som när det gäller barn. Det är skitbra om folk blir illa till mods av det, så att de slutar bidra till att barn växer upp och blir kriminella, missbrukare, mobbare etc. Jag räknar inte med att övertyga lågbegåvade, lågförstående människor som inte kan bete sig i det här forumet heller. Det är så mycket drägg här på forumet som inte kan bete sig som vi ju t.ex. sett i parvelns inlägg, men du fruktkaka väljer att helt bortse från lill parvelns beteende och istället kritisera mig som har forskat om detta.

snuttedrutt skrev:Nämen stackars lilla parvlon blev du förargad av mitt meddelande och kände igen dig i det. Lilla ponken eller ponkinnan då, behövde du bli personlig och säga att jag inte hade alla hästar hemma, stackare. Världen ser ut som ett skithus, om du sedan bidrar till att det gör så, är det klart att du reagerar väldigt starkt på vad jag skriver, men håll det utan personliga angrepp det är bara väldigt pinsamt och barnsligt. Men du kanske inte är så gammal än?


Inläggen bryter mot alla dessa tre forumregler:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.
http://www.aspergerforum.se/forumregler-t9365.html

Det är personangrepp och nedlåtande tilltal gentemot andra forumister. Det är också extra olämpligt att ifrågasätta andra föräldrar just på den avd som är till för att föräldrar ska få råd och stöd, inte skrämmas bort. Snuttedrutt får en varning för detta. Meddelas också i pm.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in