Känsel i livmodertapp - ingen vet om?!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sugrövmanövern » 2011-03-19 16:50:59

Jag tror att grävandet och slitandet i ens underliv orsakar mer skada än vad det gör nytta. Jag tror att när de sliter ut bitar av ens underliv kan det i sig orsaka cellförändringar. Jag menar, varför skulle det inte, man utsätts ju för trauma (fysiskt) många av gångerna. Såren, om än så små, måste ju läka.

Tror många håller tyst om otäcka gynupplevelser, det är ganska pinsamt att tala om.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-19 16:56:32

sugrövmanövern skrev:Jag tror att grävandet och slitandet i ens underliv orsakar mer skada än vad det gör nytta. Jag tror att när de sliter ut bitar av ens underliv kan det i sig orsaka cellförändringar. Jag menar, varför skulle det inte, man utsätts ju för trauma (fysiskt) många av gångerna. Såren, om än så små, måste ju läka.

Tror många håller tyst om otäcka gynupplevelser, det är ganska pinsamt att tala om.


Agree :3
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav weasley » 2011-03-19 17:53:02

sugrövmanövern skrev:Jag tror att grävandet och slitandet i ens underliv orsakar mer skada än vad det gör nytta. Jag tror att när de sliter ut bitar av ens underliv kan det i sig orsaka cellförändringar. Jag menar, varför skulle det inte, man utsätts ju för trauma (fysiskt) många av gångerna. Såren, om än så små, måste ju läka.
Håller med om det här. Men man måste ju inte gå VARJE gång man blir kallad på cellprovskontroll, man kan ju gå typ var tredje år eller så.

sugrövmanövern skrev:Tror många håller tyst om otäcka gynupplevelser, det är ganska pinsamt att tala om.
På det viset är ju den här tråden rätt intressant. Det är ju inget man brukar tala om, så jag har haft stort utbyte av att läsa om hur andra upplevt sina undersökningar.

Varför tittar inte gynekologerna in på internet och läser om hur olika deras bedömningar är om man jämför med patienternas upplevelser? Det är ju trots allt så att gynpersonalen är till för patienten, inte tvärtom!

Jag tänker iaf försöka gå till barnmorska så långt det är möjligt i framtiden. De manliga gyngubbar jag haft har alla haft någon aura av "guuuuud vad du är sjåpig". Kvinnliga gyntanter har ju iaf begrepp om vad de rotar runt i. Men barnmorska som sagt. De har nog upplevt lite mer i realiteten än gyntanterna som trots allt mest bläddrar i böcker.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Xzirie » 2011-03-19 19:13:44

Nja, jag har råkat ut för en och annan barnmorska som bara ser en som en defekt äggkläckningsmaskin (i synnerhet i Kiruna) så det finns idioter där med.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Laika » 2011-03-19 19:49:01

weasley skrev:De manliga gyngubbar jag haft har alla haft någon aura av "guuuuud vad du är sjåpig". Kvinnliga gyntanter har ju iaf begrepp om vad de rotar runt i.

Jag har bra erfarenheter av manliga gynekologer. De verkar ha haft lättare att ta mig på allvar när jag säger att det gör ont än vad kvinnliga gynekologer har haft. Kvinnliga gynekologer är mer "jag har baskemej fött tre barn så jag vet att en liten tops inte är något att gnälla över, så håll käften nu".
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Alien » 2011-03-19 20:12:21

Moderator

Tråden flyttad från Övriga ämnen till Aspergare och vården.
Avdelad tråd här: http://www.aspergerforum.se/kukstorlek- ... 19656.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav weasley » 2011-03-20 0:00:23

Laika skrev:
weasley skrev:De manliga gyngubbar jag haft har alla haft någon aura av "guuuuud vad du är sjåpig". Kvinnliga gyntanter har ju iaf begrepp om vad de rotar runt i.

Jag har bra erfarenheter av manliga gynekologer. De verkar ha haft lättare att ta mig på allvar när jag säger att det gör ont än vad kvinnliga gynekologer har haft. Kvinnliga gynekologer är mer "jag har baskemej fött tre barn så jag vet att en liten tops inte är något att gnälla över, så håll käften nu".

Det har du förvisso en poäng i. Men jag tror jag ska försöka hålla mej till barnmorskor så långt det går. De är ju egentligen inte läkarutbildade med specialinriktning utan sjuksköterskor i grunden (med påbyggnadsutbildning) så jag inbillar mej att de känner till lite mer om "markarbetet" sas...
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-20 11:46:39

Senaste gynundersökningen jag gjorde var lite otäck. Var hos en man som jag tyckte tog på mig på fel sätt. Inget tydligt alls, bara att det kändes fel och obehagligt. Min yttre könsdelar behöver inte kontrolleras på det sätt han gjorde.

Har träffat manliga förr där det inte har varit några problem. Men jag gillar nog kvinnliga bättre generellt, trots att det finns de där "jag har baskemig fött tre barn" (haha, då borde de ju verkligen veta, och inte tramsa sig). De kan ha mer igenkänning på vissa problem, medan en man aldrig vet hur det känns på riktigt.

Bara en sådan sak som mens, så säger ju aldrig en man "ja, jag vet hur det känns, och själv har jag... XXX YYY".

Beroende på hur mannen eller kvinnan är, så föredrar jag olika kön på gynekologen beroende på vad jag söker för.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-20 12:56:32

Varför har vi manliga slid-gynekologer egentligen o0

(Jag är så pass egensinnig att jag anser att män ska peta på kukar, så att det inte finns risk för missbruk av sitt yrke för att klämma på tjejer för sitt eget nöjes skull...)
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Arkimedes » 2011-03-20 14:52:11

Jag tycker att läkarens kompetens är viktigare än könet.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Alien » 2011-03-20 14:56:23

Jovisst, men hur vet man vilken kompetens de har?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2011-03-20 15:13:35

Uppdrag granskning tog upp en läkare som blivit anmäld flera gånger för sexuella övergrepp, men socialstyrelsen tyckte att läkaren bara var "gränslös" och behövde mer "handledning":

http://svt.se/2.152437/1.2358570/patien ... vergreppen

Sådant är förhoppningsvis ovanligt. En sköterska ska ju närvara vid gynekologundersökning, men inte när patienten söker för förkylning:
Det rör två äldre kvinnliga patienter, den äldsta 71 år, som sökt vård för förkylning. Båda ska ha uppmanats att ta av sig sina kläder och ha utsätts för en kroppsundersökning som slutar med att läkaren ofredar kvinnorna sexuellt.


I detta fall rörde det sig inte om en gynekolog utan en allmänläkare.

För min del tycker jag en cellprovsundersökning känns lite smärtsam, när något "vispar omkring" därinne. Men det går iaf fort. Det är värre hos tandläkaren.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav prodge64 » 2011-03-20 15:16:26

Jag tycker också att kompetens är viktigast. Men oberoende både kön och kompetens så finns det vissa läkare som tar i sina patienter helt fel, tyvärr. Dom säger till exempel inte till vad dom ska göra, eller framför allt varför, vilket förstås blir jävligt jobbigt när det handlar om de mer intima delarna.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-20 16:09:26

Alien skrev:Sådant är förhoppningsvis ovanligt. En sköterska ska ju närvara vid gynekologundersökning

Vad? Det har det aldrig gjort när jag undersökts av manliga gyn. Detsamma även nu när han kände lite för mycket på utsidan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-20 16:10:59

prodge64 skrev:Jag tycker också att kompetens är viktigast. Men oberoende både kön och kompetens så finns det vissa läkare som tar i sina patienter helt fel, tyvärr. Dom säger till exempel inte till vad dom ska göra, eller framför allt varför, vilket förstås blir jävligt jobbigt när det handlar om de mer intima delarna.

Kvinnliga kan bli för barska och okänsliga, men det är ju sällsynt att man råkar ut för sexuella grejer av en kvinnlig. Då måste man råka ut för en som är både homo och inte kan skilja på jobb och sexuella relationer.

Jag blir hellre barskt hanterad än pillad på.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-20 16:18:10

On Topic: Håller med zombie om att det låter lite typiskt hur man som aspergare blir hanterad. Inte trodd på o.s.v.

För aspergare är det ju känt att vi kan ha annorlunda perception, och det borde vara dags att detta tas på allvar inom vården. Jag har också blivit behandlad barskt och löjligt p.g.a. annorlunda perception. Inte trodd på, eller så har de sagt att jag tänker för mycket eller inbillar mig o.s.v.

Just min livmodertapp är nog dock rätt normal - tror jag.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Känsel i livmodertapp - ingen vet om?!

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-20 16:21:30

Zic skrev:Cellprov innebär ju att man tar en bit vävnad, så tar bort något gör de, oavsett om det är med borste eller med vasst föremål.


Vill inte :-)017 :-)186 :-)233
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-20 16:23:40

Bror Duktig skrev: Inte trodd på, eller så har de sagt att jag tänker för mycket eller inbillar mig o.s.v..


Dark_Solitudes klassiker ..
"Äh, Det är bara att stålsätta sig lite"
"Man får ha lite självbehärskning bara"
"Nej, sådär illa kan det inte vara, skärp dig nu"
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Re: Känsel i livmodertapp - ingen vet om?!

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-20 16:30:14

Dark_Solitude skrev:
Zic skrev:Cellprov innebär ju att man tar en bit vävnad, så tar bort något gör de, oavsett om det är med borste eller med vasst föremål.


Vill inte :-)017 :-)186 :-)233

Har du kontakt med habilitering?

Om du har det, be dem följa med, och i egenskap av "proffs på området" förklara ditt problem. På samma sätt som tandläkarrädda får tillgång till allt möjligt, t.o.m. sövning, så måste du få hjälp.

Kanske klarar du det t.o.m, om gynekologen/barnmorskan är med på noterna, och vidrör mycket försiktigt och med respekt för din känsel. Att spänna sig för att man vet att de är ovarsamma, gör ju det hela 100 ggr värre. Om hon samarbetar, så kan ni gå sakta framåt och se var gränsen går.

T.ex. så har jag lyckats fått borrat i tand utan bedövning, med hjälp av en tandläkare som samarbetade på det viset. Hade det varit en buffel till tandläkare, så hade jag nog haft men av sådant. (Jag fick inte ta vanlig bedövning, och den andra tog inte.)

För att man ska bli lyssnad på som aspergare, så krävs tyvärr ofta att man har med sig någon som gynekologen/läkaren/whatever ser som ett slags auktoritet på området. Att privatpersoner själva säger saker, tas ofta inte på allvar. Möjligtvis om en förälder talar för sitt barn.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alien » 2011-03-20 16:39:45

Bror Duktig skrev:
Alien skrev:Sådant är förhoppningsvis ovanligt. En sköterska ska ju närvara vid gynekologundersökning

Vad? Det har det aldrig gjort när jag undersökts av manliga gyn. Detsamma även nu när han kände lite för mycket på utsidan.


De har kanske sparat bort dem nuförtiden, var några år sedan jag var på gynundersökning. Tror att sköterskan fanns med för att patienten skulle känna sig tryggare (man känner sig rätt utlämnad i gynstolen) och även för läkarens skull (ifall någon galen kvinna skulle anklaga honom för något han inte gjort). Det var ingen sköterska med hos barnmorskan (fast barnmorskorna var ju kvinnor).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Känsel i livmodertapp - ingen vet om?!

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-20 16:40:11

Bror Duktig skrev:För att man ska bli lyssnad på som aspergare, så krävs tyvärr ofta att man har med sig någon som gynekologen/läkaren/whatever ser som ett slags auktoritet på området. Att privatpersoner själva säger saker, tas ofta inte på allvar. Möjligtvis om en förälder talar för sitt barn.


Story of my life. :( Det tar alltså inte slut efter att man klarat skolan. det blir bara nya människor som man ska kriga skiten ur sig mot.
Kan inte något vara enkelt för en gångs skull.
Är så trött på att argumentera ned vuxna, vifta med intyg och papper med regler på, ha föräldrar med mig, och en massa psykologer och.. fan halva kyrkförsamlingen och biblioteket ska med en vart man än går.
Orka!

Men jo.. Det är ju en lösning. Tack :)
Ska börja prata med VuHab i stan och fixa det så att det är klart redan innan jag ska dit sen i framtiden. Sånt därnt brukar ta tid att få till ordentligt..

=] Seriöst, stort tack för svaret.
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Dark_Solitude » 2011-03-20 16:42:18

Arkimedes skrev:Jag tycker att läkarens kompetens är viktigare än könet.


Inte när den med könet ska peta i mitt kön och då jag har svårt att lita på män.
Dark_Solitude
 
Inlägg: 199
Anslöt: 2011-01-14

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-20 16:46:34

Jag vet, det är skitjobbigt att vara beroende av att ha ngt slags auktoritet med sig. Men med hab har man en möjlighet att ta hjälp av dem just när det är speciella saker som det problem du beskriver.

De kan inte följa med på regelbunden basis, det får man ha ledsagare till, men de kan vara med när det behövs bombas med kunskap med tyngd.

Ibland kan bara vetskapen om att man kan få hjälp av dem, göra att man på något sätt klarar sig bättre även själv, då man inte känner sig lika utsatt och uppgiven, eller att man står ut med lite mer, för man vet att man har någon att falla tillbaka på.

Men jag förstår helt hur det känns när man tänker "ska det aldrig ta slut" med att behöva ha papper och folk med för att bevisa allting.

Om jag hade ditt problem, skulle jag definitivt överväga att ta med ngn från hab. Om jag får problem med tandläkare i framtiden när min snart går i pension, kommer jag att göra detsamma om det behövs.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Sheyen » 2011-03-20 21:19:51

Dark_Solitude skrev:Varför har vi manliga slid-gynekologer egentligen o0

(Jag är så pass egensinnig att jag anser att män ska peta på kukar, så att det inte finns risk för missbruk av sitt yrke för att klämma på tjejer för sitt eget nöjes skull...)

[WikiSve]Gynekolog[/WikiSve]. Du behöver alltså inte skriva "slid-gynekolog", eftersom att gynekologer är inriktade på just slidor.

Vad anser du om lesbiska gynekologer?

Är det okej med bög-gynekologer?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in