Lagliga musiknedladdningssajter?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Lagliga musiknedladdningssajter?

Inläggav Inger » 2007-12-14 13:43:55

Nu är jag riktigt sur... :evil:

Letar som vanligt efter några riktigt udda låtar och blev så glad att jag lyckades hitta en av dem (en svensk folkvisa med Ditte Andersson) på Wal-Marts nedladdningssajt (av alla ställen). 'Jippi' tänkte jag, och försökte registrera mig. Men icke sa Nicke! Man måste vara amerikansk medborgare för att få köpa downloads. Samma sak med Amazon och majoriteten andra Online Music Stores

CDON har inte det jag letar efter och iTunes är värdelöst eftersom jag inte har nån ipod. MSN har flera av de låtar jag sökt (bl a Wilhelm Stenhammars Sensommarnätter) men de har lagt ner sin nedladdning till förmån för värdelösa prenumerationssajten Zune (som man behöver speciell spelare till). Jag vill inte ha nån jävla prenumeration eller specialspelare! Jag vill ha några futtiga enstaka mp3-låtar och är villig att betala för dem. Hur svårt kan det vara?

Vill dom att man ska ladda ner lagligt eller inte????

Tips mottages tacksamt!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:09:58, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-14 15:37:01

Det där känner jag igen.

När jag började med mp3 så upptäckte man nya artister - artister som man aldrig kunde köpa lagligt "näe, tyvärr, lagret är slut, han går inte att beställa" eller "vem är det? har jag aldrig hört talas om", och om man hittar nåt (sällsynt) så är det dyrt som fan.

Tack skivbranschen för att ni lär ut att det enda rätta är illegal nedladdning. *suckar*
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:09:58, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav underjord » 2007-12-14 17:21:48

Går det kanske att lura systemet att tro att du är amerikansk medborgare? Hur kontrolleras det?
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 11:09:58, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav nitro2k01 » 2007-12-14 17:26:29

underjord skrev:Går det kanske att lura systemet att tro att du är amerikansk medborgare? Hur kontrolleras det?
Du stoppas nog ändå när du matar in ditt kreditkortsnummer.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:09:58, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Karl » 2007-12-14 17:45:13

Söker man på "Ditte Andersson download" så får man träff på många betalsajter inom EU. De flesta verkar ha månadsabonnemang, där man t ex får ladda ned 30 låtar per månad för 12.99 euro, ex. emusic europe.

Men på exempelvis Mbop megastore kan man köpa enstaka låtar av Ditte Andersson för 0,99 pund.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav manne » 2007-12-15 0:40:53

piratbay har n nyligen börjat med musik där också..


http://thepiratebay.org/music

annars så har du ju DC++ eller tex program som Kazza eller winmx och liknade..

http://www.kazaa.com/us/index.htm
denna är bra för musik..
detta program är bra för att hitta alternativ musik min pappa körde några år med detta program och det funkade utmärkt..
detta är typiskt svensson program..vanligt
och han lyssnade på gammal ska musik från 60 talet..

http://dcplusplus.sourceforge.net/
baranserat på hubar mm...
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Inger » 2007-12-15 1:26:54

Tack för tipsen! :)

Borde förstås kunnat googla själv :oops: men jag är så kass på det... vet ofta inte vad jag ska skriva för att hitta just det jag söker, och om det inte kommer upp direkt så tappar jag sugen väldigt snabbt. Ska kolla in Karls tips imorgon när jag återhämtat mig efter kvällens julmiddag hos antisarna.

Pirate Bay har jag kollat på; inget napp när det gäller mina senaste önskemål. Kazaa ska man akta sig för har jag hört. Det där sista har jag inte hört talas om... kanske nåt att utforska.

Och jo, jag blev stoppad när jag kom till kreditkortet på Wal-Mart sajten. Fanns bara amerikanska stater att välja mellan i adressrutan; om man inte valde nån av dem så kom man inte vidare... :( Eftersom jag har PMS igen så jag passade på att skicka dem ett mejl med några väl valda synpunkter på deras diskriminering mot icke-amerikaner... :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Parvlon » 2007-12-15 1:27:10

Lite svårt att hitta laglig olaglig, musik på DC, o som torrents Manne. :wink:
Eller att betala för den..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav manne » 2007-12-15 2:07:16

Parvlon skrev:Lite svårt att hitta laglig olaglig, musik på DC, o som torrents Manne. :wink:
Eller att betala för den..


men du program som tex kazza eller winmx eller DC++ är inte olagliga att använda alls..

detta program är också bra..

http://www.limewire.com/

om det nu skulle vara olagligt att använda dem då skulle nog inte download.com länka till programet..???

http://www.download.com/3000-2166_4-10781282.html
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav nitro2k01 » 2007-12-15 5:12:55

manne skrev:men du program som tex kazza eller winmx eller DC++ är inte olagliga att använda alls..
...
om det nu skulle vara olagligt att använda dem då skulle nog inte download.com länka till programet..???

http://www.download.com/3000-2166_4-10781282.html
Ditt påstående "är inte olagliga att använda alls.." är felaktigt då det du i praktiken säger är att "Alla sätt att använda dessa program på är lagliga" eller med andra ord "Det finns inga olagliga sätt att använda dessa program".
Det är ju fel, då finns gott om olagliga sätt att använda programmet på. (Som att ladda ner upphovsrättsskyddat material)

Anledningen till att download.com länkar till program är för att tillverkaren inte gör sig skyldig till brott genom att utveckla och distribuera sitt program. Detsamma gäller för bittorrent-sidor: De är tillåtna eftersom den som driver sidan inte kan anses vara ansvarig för upphovsrättsbrott, även om individuella användare gör sig skyldiga till sådana brott.

Misssförstå mig rätt dock. Jag stödjer piratkopiering fullt ut, men däremot tycker jag inte att man ska slarva med de juridiska begreppen.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Inger » 2007-12-15 10:55:48

OK, nu har jag sussat ordentligt och kollat på Karls länkar. De ser väldigt bra ut båda två.

Visste inte att det fanns ett eMusic Europe. Varför har jag inte hört talas om dem om de är så stora?? Måste säga att jag tycker det känns som ett hyfsat alternativ med €12.99 för 30 låtar, eller €20.99 för 75 låtar, om man jämför med att man annars betalar typ 150 spänn för en CD, vilket jag tycker är rena rånet! (Har alltid tyckt det och äger väldigt få CD pga det.)

Däremot känns ett pund per låt i mesta laget eftersom kursen på pundet är så ofördelaktig mot kronan. Fast för nån enstaka låt kan det gå an.

Ska kolla lite närmare ifall eMusic har fler låtar jag letat efter... isåfall kan man ju gå med ett tag.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav manne » 2007-12-15 17:55:49

Inger skrev:OK, nu har jag sussat ordentligt och kollat på Karls länkar. De ser väldigt bra ut båda två.

Visste inte att det fanns ett eMusic Europe. Varför har jag inte hört talas om dem om de är så stora?? Måste säga att jag tycker det känns som ett hyfsat alternativ med €12.99 för 30 låtar, eller €20.99 för 75 låtar, om man jämför med att man annars betalar typ 150 spänn för en CD, vilket jag tycker är rena rånet! (Har alltid tyckt det och äger väldigt få CD pga det.)

Däremot känns ett pund per låt i mesta laget eftersom kursen på pundet är så ofördelaktig mot kronan. Fast för nån enstaka låt kan det gå an.

Ska kolla lite närmare ifall eMusic har fler låtar jag letat efter... isåfall kan man ju gå med ett tag.


du får använda http://www.limewire.com/ du blir inte skjuten för att du laddar ner någon Mp3 utan det är helt lungt du har min tillåttelse att göra det so go a head.
du kan lungt fylla hela din Hd med olagliga låtar det gör inget alls.
:D :D asså alla jag känner även de icke data-intresserade tankar olagligt till och med min pappa på 46 år laddar hemma hos sig en massa pirat-mp3s bland anat ska musik som är svårt att få tag i..
inte min smak direkt..
jag tror inte att polisen kommer hem och slår dig för att du laddar mp3s.?
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Inger » 2007-12-15 18:41:25

Manne, tack för omtanken men...

1. Du kan personligen inte garantera ett smack vad gäller följder såvida du inte sitter i regeringen, och det gissar jag att du inte gör. Att aktivt uppmana andra till brott torde vara emot forumreglerna (även om lagen är korkad och säkerligen kommer att ändras i framtiden).

2. Jag HAR redan kolla på piratsajter och de har inte just dessa låtar jag sökte.

3. Jag frågade i den här tråden efter LAGLIGA sajter, inte olagliga.

Är väldigt nöjd med eMusic. Bra sökfunktioner. Busenkelt & blixtsnabbt att ladda ner. Har nu hittat närmare 30 av mina mest svårfångade stycken som jag har på LP men vill ha som mp3 (Kurt Atterberg, Ture Ragnström, Khachaturian mfl och en låt med Eyeless in Gaza som jag bara har på kassett) och har ändå över 50 låtar kvar på kontot (man fick 50 extra när man blir medlem).

Saknar nu i stort sett bara Alice Babs i Israel, Pebbles Trash Box, Carl Nielsens Sövnen och Ray Brown & The Whisperers (inte jazzsnubben utan ett hippieband) och Poppeas kröning (supercool opera från 1642) men dom får jag snoka rätt på annorstädes.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav manne » 2007-12-15 18:51:02

Inger skrev:Manne, tack för omtanken men...

1. Du kan personligen inte garantera ett smack vad gäller följder såvida du inte sitter i regeringen, och det gissar jag att du inte gör. Att aktivt uppmana andra till brott torde vara emot forumreglerna (även om lagen är korkad och säkerligen kommer att ändras i framtiden).

2. Jag HAR redan kolla på piratsajter och de har inte just dessa låtar jag sökte.

3. Jag frågade i den här tråden efter LAGLIGA sajter, inte olagliga.

Är väldigt nöjd med eMusic. Bra sökfunktioner. Busenkelt & blixtsnabbt att ladda ner. Har nu hittat närmare 30 av mina mest svårfångade stycken som jag har på LP men vill ha som mp3 (Kurt Atterberg, Ture Ragnström, Khachaturian mfl och en låt med Eyeless in Gaza som jag bara har på kassett) och har ändå över 50 låtar kvar på kontot (man fick 50 extra när man blir medlem).

Saknar nu i stort sett bara Alice Babs i Israel, Pebbles Trash Box, Carl Nielsens Sövnen och Ray Brown & The Whisperers (inte jazzsnubben utan ett hippieband) och Poppeas kröning (supercool opera från 1642) men dom får jag snoka rätt på annorstädes.


brott..?? :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
så vi alla miljoner som håller på är olagliga då..??
lagar är till för att förändras...
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2007-12-15 18:59:25

Inger skrev:Manne, tack för omtanken men...

1. Du kan personligen inte garantera ett smack vad gäller följder såvida du inte sitter i regeringen, och det gissar jag att du inte gör. Att aktivt uppmana andra till brott torde vara emot forumreglerna (även om lagen är korkad och säkerligen kommer att ändras i framtiden).

2. Jag HAR redan kolla på piratsajter och de har inte just dessa låtar jag sökte.

3. Jag frågade i den här tråden efter LAGLIGA sajter, inte olagliga.

Är väldigt nöjd med eMusic. Bra sökfunktioner. Busenkelt & blixtsnabbt att ladda ner. Har nu hittat närmare 30 av mina mest svårfångade stycken som jag har på LP men vill ha som mp3 (Kurt Atterberg, Ture Ragnström, Khachaturian mfl och en låt med Eyeless in Gaza som jag bara har på kassett) och har ändå över 50 låtar kvar på kontot (man fick 50 extra när man blir medlem).

Saknar nu i stort sett bara Alice Babs i Israel, Pebbles Trash Box, Carl Nielsens Sövnen och Ray Brown & The Whisperers (inte jazzsnubben utan ett hippieband) och Poppeas kröning (supercool opera från 1642) men dom får jag snoka rätt på annorstädes.


vill du film så är dom hära filmerna mycket bra faktiskt..

Eastern.Promises.DVDRip.XviD-DiAMOND

http://thepiratebay.org/tor/3930960/Eas ... iD-DiAMOND

Resident.Evil.Extinction.2007.DVDRip.XviD-FLAiTE

http://thepiratebay.org/tor/3924715/Res ... viD-FLAiTE

är dock ingen uppmaning bara tips..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-15 19:02:11

SLUTA TJATA DINA JÄVLA FILMTIPS ÖVERALLT!

Är alice babs med i de där filmerna? Poppeas kröning? Är det en legal nedladdningssite? Exakt HUR är det där on topic?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Inger » 2007-12-15 19:06:29

Men Manne, allvarligt alltså...

Om du har filmrekommendationer så föreslår jag att du startar en egen tråd om det.

DEN HÄR TRÅDEN handlar om LAGLIGA sajter för medladdning av MUSIK.


Kanske du kan PMa nån av moderatorerna och be dem flytta ditt inlägg (minus mitt citat)?

Om du inte har något tips om var jag kan hitta den MUSIK som jag nämner ovan så är jag nöjd nu.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-15 19:08:02

Manne HAR en egen jävla filmtipstråd, men den kan han inte hålla sig till.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav manne » 2007-12-15 19:13:12

Inger skrev:Men Manne, allvarligt alltså...

Om du har filmrekommendationer så föreslår jag att du startar en egen tråd om det.

DEN HÄR TRÅDEN handlar om LAGLIGA sajter för medladdning av MUSIK.


Kanske du kan PMa nån av moderatorerna och be dem flytta ditt inlägg (minus mitt citat)?

Om du inte har något tips om var jag kan hitta den MUSIK som jag nämner ovan så är jag nöjd nu.


ja ja visst men du började att vara lite otrevlig och kalla folk för kriminella till höger och vänster och bara för att man laddar ner mp3s
är man inte en brottsling för det faktiskt..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-15 19:17:47

manne skrev:ja ja visst men du började att vara lite otrevlig och kalla folk för kriminella till höger och vänster och bara för att man laddar ner mp3s
är man inte en brottsling för det faktiskt..


och DÄRFÖR tyckte du att du kunde tipsa lite om film? Hur fan tänkte du då?

..om det är ett brott att ladda ner illegalt så ÄR man faktiskt en brottsling..
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav manne » 2007-12-15 19:19:08

Savanten Svante skrev:
manne skrev:ja ja visst men du började att vara lite otrevlig och kalla folk för kriminella till höger och vänster och bara för att man laddar ner mp3s
är man inte en brottsling för det faktiskt..


och DÄRFÖR tyckte du att du kunde tipsa lite om film? Hur fan tänkte du då?

..om det är ett brott att ladda ner illegalt så ÄR man faktiskt en brottsling..


Hon gjorde mig arg och så..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-15 19:22:03

Ah. Alla sinnesrörelser är en motivation till att komma med ett filmtips? Vad tror du om att dra till ett filmforum när den andan faller på? Eller tråden som skapades för dig att tipsa om filmer i, istället för att tipsa överallt där det inte hör hemma?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav JOR » 2007-12-15 21:30:50

Moderatorn:

Manne:

Inger efterfrågade lagliga alternativ. Detta har du inte levererat, alltså måste jag anse dina inlägg offtopic.

Dessutom så är det i Svensk lag olagligt att uppmana till brott, vilket högst sannolikt ingen av oss moderatorer eller admin direkt gillar. Jag skulle bli mycket glad om du slutade upp med det.

Tipsa om att piratviken finns är inte olagligt. Att uppmana folk att ladda ner "upphovsskyddat" material är väl ändå kraftigt omoraliskt.

Savanten Svante har en poäng, du sprider dina tips lite väl mycket över forumet, OCH det finns ett flertal trådar redan där man kan "filmtipsa".

Så, slutar du Manne nu upp med att tipsa överallt och uppmana folk till illegal fildelning, så skall jag inte dela ut en varning till dig.

Och jag ser gärna att ni håller er till ämnet nu, finns redan en tråd om fildelningens vara eller icke vara.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav manne » 2007-12-15 22:20:38

JOR skrev:Moderatorn:

Manne:

Inger efterfrågade lagliga alternativ. Detta har du inte levererat, alltså måste jag anse dina inlägg offtopic.

Dessutom så är det i Svensk lag olagligt att uppmana till brott, vilket högst sannolikt ingen av oss moderatorer eller admin direkt gillar. Jag skulle bli mycket glad om du slutade upp med det.

Tipsa om att piratviken finns är inte olagligt. Att uppmana folk att ladda ner "upphovsskyddat" material är väl ändå kraftigt omoraliskt.

Savanten Svante har en poäng, du sprider dina tips lite väl mycket över forumet, OCH det finns ett flertal trådar redan där man kan "filmtipsa".

Så, slutar du Manne nu upp med att tipsa överallt och uppmana folk till illegal fildelning, så skall jag inte dela ut en varning till dig.

Och jag ser gärna att ni håller er till ämnet nu, finns redan en tråd om fildelningens vara eller icke vara.


visst visst men vart drar man gränsen jag ska inte disskutera något snånt i denna tråd..
Men får man inte disskutera film någonstans då..??
jag vill minnas att det var en pedofil här och härjade och han blev bannad och varnad efter en mycket lång tid ..
jag menar han pratade om sex med barn och så men att parta om att ladda ner är olagligt men att prata pedofili är tydligen ok ..eller..???
killen hade nicket SYLER..ellerhur..??
dubbelmoral av högsta grad asså..det om något är olagligt. :evil:
AS och pedofili? :twisted: :twisted:
as-och-pedo ... ight=syler
text
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till IT-forum



Logga in