Lagliga musiknedladdningssajter?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav JOR » 2007-12-15 22:34:51

Inte Moderatorn: i denna avdelning :-( (märkte jag)

Manne:
Sista regeln lyder:
"Diskutera inte modereringar i tråden utan pm:a berörd person istället."
Men, du kan även skapa en ny tråd i avdelningen "Synpunkter på AspergerForum"

Eftersom du inte denna regel lydde, så är det fritt fram för Weasly eller Barracuder att ge dig en varning nu.

Och jag väljer att inte kommentera ditt senaste inlägg här. Det är fel ställe.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2007-12-15 23:12:35

Manne, beklagar att du hamnade i klistret... Jag förstår att du bara ville vara hjälpsam, men du verkar tro att ingen annan vet hur man fildelar och vill nu frälsa folk som hållit på i flera år... i en tråd där LAGLIGA alternativ efterfrågas - tyvärr blir det inte så bra då, även om man menar väl.

Jag har inte kallat dig kriminell, jag bara varnade för att det nog är emot forum-reglerna att uppmana andra att ladda ner - särskilt med en sådan envishet som uppenbarligen går folk på nerverna. Gissar att det är ditt specialintresse men det kan tyvärr bli jobbigt för andra om man är alltför envis och intensiv, kanske du kan tänka på det i fortsättningen och hålla tipsen i de trådar där de hör hemma?

Nu har jag i alla fall fått de svar jag sökte och tackar för mig. Dags att gå och se på TV. :)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2007-12-16 3:43:48

Moderatorn:

manne...

Du har fått en egen tråd att ösa ur dej dina filmtips i. Trots detta gör du det överallt. Det har i denna tråd explicit frågats efter LAGLIGT material att ladda. Trots detta har du till svar upprepade gånger direkt och indirekt uppmanat till nedladdning av OLAGLIGT material.

Jag skänker dej alltså härmed en varning, på det att du må bära den väl och tänka efter lite före nästa gång. Varningen har ett bäst-före-datum, så om du bara är lite uppmärksam på vad du skriver och var, så kommer det inte att påverka dej särskilt mycket om ett tag.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 17:12:48

Finns det svenska, gratis nedläggningssajter :?: Är kass på engelska. :oops:
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav BobbaSmed » 2007-12-30 18:31:46

finns en del sajter man kan ladda hem ifrån lagligt, eller nja, de flesta kostar pengar

när det gäller musik kan man hitta en del sidor med musik att ladda hem helt lagligt, dock är det inte "kända" artister, men ibland kan man faktiskt hitta riktiga guldkorn där =)
Senast redigerad av BobbaSmed 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
BobbaSmed
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2007-08-31
Ort: Never Never Thorpe

Inläggav junkandshit » 2007-12-30 22:34:28

Archive.org är för dig som gillar gamla filmer. Gratis och fullständigt lagligt. Du hittar Chaplin, Helan & Halvan + mycket mer.
http://www.archive.org/details/feature_films

Filmen "My man Godfrey" är en favorit.
http://www.archive.org/details/my_man_godfrey

Tänk på att hastigheten är bäst när USA sover!
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Anonymous » 2007-12-30 22:37:35

junkandshit skrev:Archive.org är för dig som gillar gamla filmer. Gratis och fullständigt lagligt. Du hittar Chaplin, Helan & Halvan + mycket mer.
http://www.archive.org/details/feature_films

Filmen "My man Godfrey" är en favorit.
http://www.archive.org/details/my_man_godfrey

Tänk på att hastigheten är bäst när USA sover!


Det är MUSIK jag är ute efter att ladda ner, men det skrev jag ju aldrig. :oops:
Senast redigerad av Anonymous 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Anonymous
 

Inläggav manne » 2007-12-31 20:55:29

junkandshit skrev:Archive.org är för dig som gillar gamla filmer. Gratis och fullständigt lagligt. Du hittar Chaplin, Helan & Halvan + mycket mer.
http://www.archive.org/details/feature_films

Filmen "My man Godfrey" är en favorit.
http://www.archive.org/details/my_man_godfrey

Tänk på att hastigheten är bäst när USA sover!


ja men svart vitt gammalt skit vill man ju inte ha är född 81..förre tid.
så det blir det vanliga ändå..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18562
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav barracuber » 2008-01-01 0:33:30

manne skrev:
junkandshit skrev:Archive.org är för dig som gillar gamla filmer. Gratis och fullständigt lagligt. Du hittar Chaplin, Helan & Halvan + mycket mer.
http://www.archive.org/details/feature_films

Filmen "My man Godfrey" är en favorit.
http://www.archive.org/details/my_man_godfrey

Tänk på att hastigheten är bäst när USA sover!


ja men svart vitt gammalt skit vill man ju inte ha är född 81..förre tid.
så det blir det vanliga ändå..


Va????..kallar du Chaplin och Helan & Halvan för gammal skit? Jösses du vet inte vad du missar. Vad gillar du då, Stephen Seagal eller?

Ursäkta men jag blir så irriterad på din i min mening ganska trångsynta inställning.

En bra grej är att du säkert i framtiden kommer att upptäcka Chaplin osv och då kommer en helt ny värld att öppna sig för dig.

Gott Nytt År, Manne!

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav junkandshit » 2008-01-01 16:49:18

barracuber skrev:
manne skrev:
junkandshit skrev:Archive.org är för dig som gillar gamla filmer. Gratis och fullständigt lagligt. Du hittar Chaplin, Helan & Halvan + mycket mer.
http://www.archive.org/details/feature_films

Filmen "My man Godfrey" är en favorit.
http://www.archive.org/details/my_man_godfrey

Tänk på att hastigheten är bäst när USA sover!


ja men svart vitt gammalt skit vill man ju inte ha är född 81..förre tid.
så det blir det vanliga ändå..


Va????..kallar du Chaplin och Helan & Halvan för gammal skit? Jösses du vet inte vad du missar. Vad gillar du då, Stephen Seagal eller?

Ursäkta men jag blir så irriterad på din i min mening ganska trångsynta inställning.

En bra grej är att du säkert i framtiden kommer att upptäcka Chaplin osv och då kommer en helt ny värld att öppna sig för dig.

Gott Nytt År, Manne!

/Barracuber


Fjortisen Manne är nog född -91!
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav manne » 2008-01-03 23:16:21

junkandshit skrev:
barracuber skrev:
manne skrev:[quote="junkandshit"]Archive.org är för dig som gillar gamla filmer. Gratis och fullständigt lagligt. Du hittar Chaplin, Helan & Halvan + mycket mer.
http://www.archive.org/details/feature_films

Filmen "My man Godfrey" är en favorit.
http://www.archive.org/details/my_man_godfrey

Tänk på att hastigheten är bäst när USA sover!


ja men svart vitt gammalt skit vill man ju inte ha är född 81..förre tid.
så det blir det vanliga ändå..


Va????..kallar du Chaplin och Helan & Halvan för gammal skit? Jösses du vet inte vad du missar. Vad gillar du då, Stephen Seagal eller?

Ursäkta men jag blir så irriterad på din i min mening ganska trångsynta inställning.

En bra grej är att du säkert i framtiden kommer att upptäcka Chaplin osv och då kommer en helt ny värld att öppna sig för dig.

Gott Nytt År, Manne!

/Barracuber


Fjortisen Manne är nog född -91![/quote]
http://www.dejavurl.com/trailer/shoot_em_up
gillar mera hollywod filmer i stilen med tex denna
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18562
Anslöt: 2007-08-23

Re: Lagliga nedladdningssajter?

Inläggav Ditte » 2008-05-21 17:36:35

Inger skrev:Nu är jag riktigt sur... :evil:

Letar som vanligt efter några riktigt udda låtar och blev så glad att jag lyckades hitta en av dem (en svensk folkvisa med Ditte Andersson) på Wal-Marts nedladdningssajt (av alla ställen). 'Jippi' tänkte jag, och försökte registrera mig. Men icke sa Nicke! Man måste vara amerikansk medborgare för att få köpa downloads. Samma sak med Amazon och majoriteten andra Online Music Stores

CDON har inte det jag letar efter och iTunes är värdelöst eftersom jag inte har nån ipod. MSN har flera av de låtar jag sökt (bl a Wilhelm Stenhammars Sensommarnätter) men de har lagt ner sin nedladdning till förmån för värdelösa prenumerationssajten Zune (som man behöver speciell spelare till). Jag vill inte ha nån jävla prenumeration eller specialspelare! Jag vill ha några futtiga enstaka mp3-låtar och är villig att betala för dem. Hur svårt kan det vara?

Vill dom att man ska ladda ner lagligt eller inte????

Tips mottages tacksamt!


Köp min skiva! Då får jag några korvören för 6 veckors gratisjobb med skivan. Dessutom får man okomprimerat ljud i stället för MP3-filer.

Alla andra, som tycker att man ska få ladda ned hur som helst och vad som helst - tycker ni att det är o'kay att jag och andra musiker/kompositörer inte får betalt för vårt jobb? Då ordnar det sig ändå på sikt - ingen har råd att komponera och spela.
Senast redigerad av Ditte 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Ditte
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-05-21

Re: Lagliga nedladdningssajter?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-21 18:04:50

Ditte skrev:
Köp min skiva! Då får jag några korvören för 6 veckors gratisjobb med skivan. Dessutom får man okomprimerat ljud i stället för MP3-filer.

Alla andra, som tycker att man ska få ladda ned hur som helst och vad som helst - tycker ni att det är o'kay att jag och andra musiker/kompositörer inte får betalt för vårt jobb? Då ordnar det sig ändå på sikt - ingen har råd att komponera och spela.



Min åsikt är att någon slags upphovsrätt ska finnas och i princip följas men att den idag är för långtgående.
Jag tycker inte det är rimligt med upphovsrätt 70 år efter upphovsmannens död utan skulle tycka att det räckte med kanske 15-20 år efter verkets tillkomst. Då kan majoriteten av upphovsmännen förväntas ha fått ut det mesta av vad låten skulle ändå skulle kunna inbringa och det skulle finnas större möjlighet för nya artister att på ett kreativt sätt använda sig av covers i stället för att själva skriva mycket sämre låtar.

Dock bör upphovsmannen fortfarande ha möjlighet att säga ifrån om låten ska användas kommersiellt i reklam och liknande så länge han/hon lever.

Vad det gäller folkmusik är ju situationen lite annorlunda eftersom ofta ingen kan sägas ha upphovsrätt till låten. Och jag vet inte om jag tycker et är rimligt att man ska behöva betala STIM-pengar vid spelmanstämmor som nu sker, mycket för att man spelar en massa låtar som är komponerade på 1970-talet och liknande föreställer jag mig. Rätten till inspelningar och fildelning är en sak men att ha en upphovsrätt som försvårar amatörframföranden och därmed hotar traditionens fortlevnad det verkar inte rimligt.

Jag måste ärligt säga att om det är något som det finns goda skäl att ladda ner är det nog folkmusik. Därmed inte sagt att man ska ladda ner Ditte som jag föreställer mig inte har gjort sin skiva för evigheter sen, men kul att du hittar hit förresten. Såna som Manne kan behöva höra lite andra åsikter.

Utbudet av sådant i den allmänna handeln är embarmligt. Utgivningen är inte heller så där väldigt stor. Dessutom är en 70-talsinspelning kanske en minst lika tidsenlig tolkning av en låt som jag vill höra den som en 2000-talsinpelning (nu snackar jag fiolmusik) . För jag kanske inte vill ha en tidsenlig inspelning. Jag kanske vill veta hur låten spelades för 50 år sen av personer som hade hört den som den spelades för ytterligare 50 år sen? Men det är jävligt synd att debatten om upphovsrätt inte kan vara mer nyanserad.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-21 18:08:28

Förresten, en laglig nedladdningsmöjlighet som funkar för en del musik är att ladda ner filen från Musikwebb http://musikwebben.btj.se/musikwebb/FrontServlet, via ditt bibliotek. Filen är visserligen DRM-skyddad och man får inte behålla den men man kan ju alltid lyssna på den. Eller spela av den på annat sätt om man nu är lagd åt det hållet. :roll:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Lagliga nedladdningssajter?

Inläggav Moggy » 2008-05-22 19:32:17

Ditte skrev:
Alla andra, som tycker att man ska få ladda ned hur som helst och vad som helst - tycker ni att det är o'kay att jag och andra musiker/kompositörer inte får betalt för vårt jobb? Då ordnar det sig ändå på sikt - ingen har råd att komponera och spela.



Människan har skapat musik och konst under hela vår tid, sen vi bodde i grottor.

Det fenomenet lär nog inte upphöra för att fildelningen existerar.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Savanten Svante » 2008-05-22 20:07:34

http://www.ameibo.com/index.php

Verkar vara ett sätt att ladda ner lagligt OCH att tjäna pengar på det!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Moggy » 2008-05-23 20:04:51

Savanten Svante skrev:http://www.ameibo.com/index.php

Verkar vara ett sätt att ladda ner lagligt OCH att tjäna pengar på det!



Gick med i det där för att prova på, verkade ju lovande.

Tyckte dock att det var rätt värdelöst.

Filmerna är för dyra. Köper man en ny film där så är det nästan samma pris som att köpa den på DVD, fast i sämre kvalitet och utan extramaterial.

DRM-skit som kräver att man använder MS Mediaplayer.

Inga filmer i HD.

Hyra filmer är dyrare än att hyra på vanligt sätt eller vara med i Lovefilm.

Går knappast att tjäna några pengar, seedade några filmer jag tog hem långe och fick in några enstaka kronor.

Dåligt utbud på äldre filmer, kan ju iofs bli bättre så småningom.

Inga TV-serier.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Lagliga nedladdningssajter?

Inläggav Inger » 2008-05-26 14:26:29

Ditte skrev:Köp min skiva! Då får jag några korvören för 6 veckors gratisjobb med skivan. Dessutom får man okomprimerat ljud i stället för MP3-filer.

Nä men vad kul att du hittade min förfrågan! Tack för tipset så här i efterhand, men jag lyckades hitta din låt på eMusic Europe och är nöjd med mp3-kvalitet. Antar att du får betalt via de sajter som säljer musiken för nedladdning?

Toppen i alla fall att du spelat in låten på CD, annars hade den knappast gått att få tag på och det vore ju synd på en så ovanligt vacker melodi och rolig text som verkligen borde bevaras för eftervärlden. Det är väl en traditionell låt eller är det du som skrivit den?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav biol » 2008-05-28 12:38:09

Visst är det olagligt att tanka hem upphovsrättsskyddat material(men det finns även saker/musik som är lagliga saker på tex piratebay..)piratebay i sig är inte olagligt utan typ en katalog ,men laddar man ner olagliga saker gör man ett brott.Sen att det är nån miljon som tankar ner saker är en annan sak.Så risken är ju väldigt liten att man åker dit......Har själv använt Pirate då en vän la ut egna låtar, ej upphovsrättsskyddat ,utan fritt för alla...
Det blev lite rörigt o OT men iaf...
Senast redigerad av biol 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
biol
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2008-05-28
Ort: javisst!

Inläggav Brillmongot » 2008-05-29 2:23:05

Ville ha tag på Nicola Hitchcock - Passive Agressive ett par dar sen, fast ingen skivbutik hade den online, och då min skivläsare vägrar att läsa skivor och tech-support hänvisar mig till ett företag som blivit upplöpt av JME data så kan jag inte gärna inhandla den som en fysisk skiva heller.

Så jag startade upp DC++ och letade runt till jag hittade en slovensk kille som hade den och tankade ner.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Inläggav Moggy » 2008-05-30 3:50:04

Brillmongot skrev:Ville ha tag på Nicola Hitchcock - Passive Agressive ett par dar sen, fast ingen skivbutik hade den online, och då min skivläsare vägrar att läsa skivor och tech-support hänvisar mig till ett företag som blivit upplöpt av JME data så kan jag inte gärna inhandla den som en fysisk skiva heller.

Så jag startade upp DC++ och letade runt till jag hittade en slovensk kille som hade den och tankade ner.


Jaha. Intresseklubben noterar.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Brillmongot » 2008-05-30 7:19:16

Min poäng var, ville skivbolagen verkligen att man handlade all musik lagligt så skulle de se till att all musik fanns tillgänglig online via skivbutiker där.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Inläggav Inger » 2008-05-30 9:48:39

Instämmer. Jag tycker att nästan alla artister var bäst i början och är mer intresserad av deras första skivor än av deras senaste utslätade överproducerade alster, men tyvärr är det oftast bara de sistnämnda som finns för nedladdning på lagliga sajter. :(

Trots att det borde vara löjligt enkelt för dem att tillhandahålla allt en artist gjort nu när de inte ens behöver hålla några fysiska skivor i lager utan bara mp3-filer. Fattar inte hur de tänker där.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:09:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Lagliga nedladdningssajter?

Inläggav Ditte » 2008-08-06 20:19:49

[/quote] Nä men vad kul att du hittade min förfrågan! Tack för tipset så här i efterhand, men jag lyckades hitta din låt på eMusic Europe och är nöjd med mp3-kvalitet. Antar att du får betalt via de sajter som säljer musiken för nedladdning?

Toppen i alla fall att du spelat in låten på CD, annars hade den knappast gått att få tag på och det vore ju synd på en så ovanligt vacker melodi och rolig text som verkligen borde bevaras för eftervärlden. Det är väl en traditionell låt eller är det du som skrivit den?[/quote]

Vilken låt syftar Du på? Är det en sång så är den traditionell, för jag tog inte med någon egen sång på den skivan.
Jag tror inte att eMusic Europe har något lagligt avtal med min producent. Jag ska kolla.
För övrigt, apropå vad någon annan skrev om upphovsrätt: Det står vem som helst fritt att spela in andras låtar på skiva, om man inte förvränger dem. Det är inte artisten på skivan som betalar NCB-pengar för upphovsrätten, utan producenten.
/Ditte Andersson
Senast redigerad av Ditte 2011-05-04 11:10:00, redigerad totalt 1 gång.
Ditte
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-05-21

Återgå till IT-forum



Logga in