Ett förhållande på dina villkor är..?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav SalkinA » 2011-02-16 19:11:15

Ok, nu har inte jag AS, men kanske ADD (testar concerta just nu) och enorma igångsättningssvårigheter.

Jag har ofta lättare att göra saker när jag får lite "hjälp/stöd", d.v.s. då jag inte är ensam utan t.ex. stödteamet är närvarande.

Men om det skulle funka i ett seriöst fårhållande vet jag inte. Då skulle nog kraven, iaf de man tror att partnern skulle ha på en, skulle nog vara jobbigare än rent praktiska saker som att diska och tvätta.

Känns som om det skulle behövas en riktig drömkvinna för att stå ut med en, eller mer "godta" en som man är och inte kräva saker man har svårt med. Då skulle man nog ha lättare att kirra även jobbiga saker, om man slipper känna krav utifrån utöver de egna kraven.

Med drömkvinna menar jag inte rent utseendemässigt. Iofs märkt genom åren att det första jag lägger märke till är ansiktet och leendet. Kroppen är inte alls lika viktigt.

Och sedan ska de ju vara snälla, smarthet är ett klart plus, gärna trygga i sig själva så man slipper bekräfta dom hela tiden (riktigt kass på att både ta emot positiva omdömen som att ge dom) och gärna tycka att alla mina tråkiga skämt är jätteroliga.

Allt det praktiska går säkert att lösa så att var och en hjälper till med det den är bra på (så länge det blir rättvist och fördelningen känns ok).

Som sagt ingen AS diagnos men rätt "problematisk" ändå så hoppas det är ok att jag skriver i denna topicen.
SalkinA
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2011-01-15

Re: Ett förhållande på dina villkor är..?

Inläggav Marabou » 2011-02-16 19:24:15

Banzai skrev:
Marabou skrev:Prata känslor glömde jag att lägga till på min lista, fast då på "behöver"-listan. Att kunna prata om hur man känner, tänker och mår är otroligt viktigt för mig och det gäller även vänner. Visst kan det vara trevligt med mer ytliga bekantskaper som man mest hittar på olika aktiviteter med, men de som betyder mest är ändå de som jag kan prata om allt med.

Det jag menade med "Prata känslor" är att jag inte ska behöva säga (eller höra) "Jag älskar dig". Har även oerhört svårt för komplimanger, både att ge och att ta, så det skulle vara trevligt att undvika. Även smeknamn som "älsklingen" och liknande har jag inget behov av.

Att säga "Idag mår jag inte bra" ska man naturligtvis kunna säga och att kunna prata om allt är väldigt trevligt.

Bo ihop? Njae, tror inte det är något för mig.


Okej, då fattar jag vad du menar!
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav elk » 2011-02-16 21:30:34

Mitt ex gick ofta omkring och fotade främlingar, utan deras tillåtelse, på konserter, festivaler, på stan och så vidare. Det vill jag väldigt gärna slippa. Otrohet vill jag också slippa. Lögner är ju inte heller så roligt.

Det jag behöver är:
- Närhet (kramar och hålla handen)
- Liknande musik- och filmsmak, annars blir det ju lite knepigt att gå på konserter och bio.
- Respekt
- Ärlighet

Kommer inte på något mer just nu. Att han/hon ser bra ut är ju ett plus förstås :P
elk
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-11-09

Inläggav nallen » 2011-02-16 21:57:29

... tydligen fullständigt djävla omöjligt att få till.
nallen
 
Inlägg: 19468
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav NoteToSelf » 2011-02-16 22:00:50

Ärlighet
Tillgivenhet
Förståelse
Respekt
Vidsynthet
Tålamod
Godhet
Det är det viktigaste, men annars;

Humor
Liknande musik/filmsmak
Diskussionsförmåga

Utseende bryr jag mig inte alls om...
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-02-17 0:21:30

Ångrade mig
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: att bo tillsammans

Inläggav Arkimedes » 2011-02-17 1:04:54

Devon skrev:Men hur är det då angående att bo tillsammans.. Jag vill ju i framtiden bo ihop med den jag delar mitt liv med. Dock behöver jag också egen tid. Men jag VILL i framtiden bo med min karl. Det jag vill är dock att flytta ihop i minst en trea, ha egna rum och ytor, hans och mitt, och leva ganska separat fast i samma lägenhet. Det ger mig den där tryggheten samtidigt som jag inte mister mig själv eller börjar irritera mig på honom. Är inte det ganska bra?

Det låter ungefär som jag vill ha det. Jag vill dock ha minst en fyra (varsitt eget rum, gemensamt sovrum och gemensamt vardagsrum). Helst ett hus. :-)047
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Ett förhållande på dina villkor är..?

Inläggav Arkimedes » 2011-02-17 1:21:19

Banzai skrev:Det jag menade med "Prata känslor" är att jag inte ska behöva säga (eller höra) "Jag älskar dig". Har även oerhört svårt för komplimanger, både att ge och att ta, så det skulle vara trevligt att undvika. Även smeknamn som "älsklingen" och liknande har jag inget behov av.

Jag har behov av att både säga och höra sådant men jag är oerhört sparsam med det.

"Jag älskar dig" säger jag verkligen inte ofta. Jag vill att det ska kännas speciellt när jag säger det, vilket det inte gör om man säger det hela tiden. Och om jag säger det till någon vill jag definitivt inte ha ett "Jag älskar dig också" tillbaka.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Hirnsäge » 2011-02-17 1:50:47

Hm. Det mesta på vill-ha-listan är ju ganska givet (typ respekt och ärlighet), så jag kör bara listan på det jag vill slippa men som många ser som mer eller mindre självklart i ett förhållande:

-Tätt umgänge (som jag nämnt i det numera halvberömda Arga Brevet är två gånger i månaden perfekt för mig)

-Hålla handen (obehagligt)

-Beröring vid "fel" tillfällen (jag avskyr att helt plötsligt bli klappad utan förvarning eller att bli stoppad för gos när jag håller på med något eller är på väg att göra någonting. Har däremot inga större problem med att bli vidrörd om jag tydligt kunnat se att det är på väg och det inte hindrar eller distraherar, eller om det är ett klart keltillfälle, typ att vi ligger i soffan och ser film och han stryker mig över håret).

-För mycket kroppskontakt på natten (sovs det så sovs det. Vill absolut inte sova sked, men kan tolerera kortare stunder rumpa mot rumpa eller liknande).

-Samboende

-Påtvingat umgänge i stil med jul hos varandras föräldrar och parmiddagar (skulle jag ta med honom någonstans skulle det vara för att jag tror att han skulle trivas och gilla sällskapet, inte bara för att ha presenterat honom för mina vänner).

-"Slaskromantik"

-Prata känslor. (Förstår inte meningen med det, och är det något han har nytta av att veta kring vad jag känner föredrar jag att sakligt förklara hur jag TÄNKER kring den känslomässiga situationen och vad som händer).
Hirnsäge
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Göteborg

Re: att bo tillsammans

Inläggav Devon » 2011-02-17 1:53:06

SalkinA skrev:
Devon skrev:Men hur är det då angående att bo tillsammans.. Jag vill ju i framtiden bo ihop med den jag delar mitt liv med. Dock behöver jag också egen tid. Men jag VILL i framtiden bo med min karl. Det jag vill är dock att flytta ihop i minst en trea, ha egna rum och ytor, hans och mitt, och leva ganska separat fast i samma lägenhet. Det ger mig den där tryggheten samtidigt som jag inte mister mig själv eller börjar irritera mig på honom. Är inte det ganska bra?


Jag skulle nog kunna tänka mig att sova tillsammans i en stor dubbelsäng så man har en egen sida. Jag vänder på mig rätt mycket så skulle nog inte funka om sängen var för liten och man sov för nära varandra.


Samma sak gäller för mig med dubbelsäng!
Devon
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-02-07

Inläggav Arkimedes » 2011-02-17 1:54:07

Behöver:
Öppenhet
Rak kommunikation
Egentid
Intellektuella samtal
Förståelse
Ärlighet
Humor
Respekt

Vill helst slippa:
Klängighet (både fysisk och psykisk)
Bekräftelsebehov
Otrohet
Kontrollbehov
Överdriven svartsjuka (Lagom mycket svartsjuka behövs dock, jag vill inte att min partner ska vara likgiltig.)

Man behöver inte alltid tycka och tänka likadant, men man måste respektera varandra när man tänker olika. För mig är det viktigare att partnern tänker själv och står för det, än att vi tycker likadant.

Gemensamma intressen är trevligt, men inget krav sålänge min partner låter mig ägna mig åt mina intressen precis hur mycket jag vill. Jag tycker inte att man ska lägga sina intressen åt sidan för att man träffar en partner. Man är fortfarande en egen person trots att man är i ett förhållande.

Man ska helst ha liknande framtidsplaner eller sådana som går att kombinera.

Min partner ska vilja ha barn som ska heta Silja och Viking. :-)018

Jag har väldigt många krav men jag har dock 1% kompromissvilja. :lol:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav MsTibbs » 2011-02-17 13:53:48

Baevern skrev:
MsTibbs skrev:Att han sköljer bort skäggstubben från handfatet.

Betyder det att han inte får ha skägg?
Eller ska han skölja bort det efter dig? :twisted:


Skägg går bra, även om jag föredrar utan, hans val. Jag rakar mig inte över tvättfatet utan i duschen. Och jag tvättar/torkar bort det. Omedelbart!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Flia » 2011-02-17 16:46:52

Jag har nån slags dröm om ett eventuellt framtida samboende....

Varsitt eget rum med dubbelsäng, TV, dator, pyssel.... Allt utom badrum och kök. Egen sektion i kylen och frysen, både badrum med toa och extra toarum.
Nåt slags särbo fast i samma lägenhet/hus.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

då undrar jag..

Inläggav Devon » 2011-02-17 21:00:51

Vad är de största missförstånden i ett förhållande mellan en nt och en as? Vad har det oftast handlat om när det tar slut?
Devon
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-02-07

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-02-17 21:08:23

Eeh....han hade inte fattat att jag tyckte att vi hade någon slags relation så han bestämde sig för att gå på dejt med en annan..... :?

Lika bra var det. Jag skulle inte ha stått ut särskilt länge i alla fall. :(
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Fenren » 2011-02-17 23:06:51

Arkimedes skrev:Jag har väldigt många krav men jag har dock 1% kompromissvilja. :lol:


innebär det att du är beredd att omförhandla en bokstav i barnens namn? i övrigt en bra lista.

Nefarious skrev:Jag vill vara med min partner hela tiden. Har inget som helst behov av egentid (förutom toalettbesök).


Jag tycker det ofta känns som egentid även ihop med partnern. jag vill ofta slippa vara utan den eventuellt existerande andra häften, men samtidigt få pyssla med mitt!

alltså att båda gör sitt men i varandras närhet. DET är kvalitativ egentid, det!
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Arkimedes » 2011-02-17 23:12:40

Fenren skrev:
Arkimedes skrev:Jag har väldigt många krav men jag har dock 1% kompromissvilja. :lol:


innebär det att du är beredd att omförhandla en bokstav i barnens namn?

Nej, kompromissviljan ska jag inte tillämpa på just namnen! :lol:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Fenren » 2011-02-17 23:22:01

Arkimedes skrev:Nej, kompromissviljan ska jag inte tillämpa på just namnen! :lol:


så det är otroheten du kan kompromissa om. om din partner ligger med dig 25 gånger för varje annat ligg den tar sig rätten till så är det OK. jag förstår...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Arkimedes » 2011-02-17 23:44:58

Fenren skrev:
Arkimedes skrev:Nej, kompromissviljan ska jag inte tillämpa på just namnen! :lol:


så det är otroheten du kan kompromissa om. om din partner ligger med dig 25 gånger för varje annat ligg den tar sig rätten till så är det OK. jag förstår...

Nej! :-)196
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Fenren » 2011-02-17 23:47:24

så var är du då beredd att kompromissa? det verkar ju inte vara upp till den andra att avgöra var den ensamma procenten skall användas :-)091
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Japp

Inläggav Devon » 2011-02-18 0:50:14

Flia skrev:Jag har nån slags dröm om ett eventuellt framtida samboende....

Varsitt eget rum med dubbelsäng, TV, dator, pyssel.... Allt utom badrum och kök. Egen sektion i kylen och frysen, både badrum med toa och extra toarum.
Nåt slags särbo fast i samma lägenhet/hus.

'
EXAKT så vill jag ha det. Och jag är neurotypisk.
Devon
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-02-07

Re: Japp

Inläggav weasley » 2011-02-18 2:10:33

Devon skrev:
Flia skrev:Jag har nån slags dröm om ett eventuellt framtida samboende....

Varsitt eget rum med dubbelsäng, TV, dator, pyssel.... Allt utom badrum och kök. Egen sektion i kylen och frysen, både badrum med toa och extra toarum.
Nåt slags särbo fast i samma lägenhet/hus.

'
EXAKT så vill jag ha det. Och jag är neurotypisk.


Jag ser framför mej ett mindre hus i två våningar. En för mej och en för honom. Så ses vi när det behagar. :-D
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2011-02-18 2:54:20

Arkimedes skrev:Min partner ska vilja ha barn som ska heta Silja och Viking. :-)018

Aha. Du heter [url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Eckerölinjen]Eckerö[/url] i efternamn. Eller kanske Laivanen. :P
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Mitt tänk

Inläggav Devon » 2011-02-18 3:02:22

För inte alltför längesedan (kanske för ett år sedan) så var jag mycket mera typiskt NT-"tjejig" och prinsessig i mitt tänk om förhållande. Vi skulle bo ihop helst så snart som möjligt och dela allt. Hans och mitt i en enda röra, och det skulle inte längre vara hans och mitt eftersom vi nu bodde ihop var det VÅRT.

Idag känns det så himla avlägset. Min karl har fått mig att våga tycka om mig själv, lita på mitt egenvärde och uppskatta tid för mig själv.
Jag vill fortfarande VERKLIGEN flytta ihop med honom, men jag vill ha det såhär:

* En stor trea (jag är fortfarande realist, ekonomiskt sett)
* Delat badrum, kök, vardagsrum MEN EGNA skåp i varje rum, egna favoritkoppar i köket, olika hyllor i kylskåpet
* TVÅ TV-apparater!! En stor i vardagsrummet, en liten i sovrummet. Samma sak gäller med datorer, vi ska absolut ha VARSIN.
* BIG ASS BED med varsitt täcke. Då kan man VÄLJA när man vill mysa, och automatiskt blir myset alltid positivt för bägge.
* Har vi en fyra skulle jag även vilja ha ett arbetsrum/TV-spelsrum/diverserum.
* DÖRRAR ATT STÄNGA är ett måste.

Jag vill alltså VERKLIGEN bo ihop, men jag vill att mitt ska vara mitt, hans ska vara hans och att det vi väljer att dela skall kännas naturligt att dela och inte bli ett irritationsmoment i framtiden. Gärna olika tvätt-tider och att vi äter det vi vill när vi vill... dock mysigt med middagar ihop när man känner fört.

Bo ihop vill jag. Dela mitt liv med någon vill jag.
Det jag inte vill är att helt smälta samman med någon och glömma bort min egen individualitet.
Devon
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-02-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in