Ett förhållande på dina villkor är..?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ett förhållande på dina villkor är..?

Inläggav Devon » 2011-02-16 16:59:38

Vad behöver du VERKLIGEN i din partner (då pratar jag alltså om kärlekspartner)? Vad vill du helst SLIPPA i ett förhållande med din partner? Denna fråga är såklart riktad till er med as, inte utan.
Devon
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-02-07

Inläggav Marabou » 2011-02-16 17:07:50

Nu har jag iofs inte haft något förhållande (fortfarande) men det jag definitivt skulle behöva hos en partner är:

* värme
* humor
* förståelse
* respekt
* kramar, hålla handen, sova hos varandra etc

Det jag lugnt skulle vara utan är faktiskt sex. Jag kanske är knäpp men jag lockas inte alls av att gräva i någon annans könsorgan.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Devon » 2011-02-16 17:10:33

Det är fler som tänker som du as eller utan. Du är inte ensam. Sex passar inte alla. Tack för dina ord i alla fall, det är spännande att se hur olika eller lika vi alla är som människor.
Marabou skrev:Nu har jag iofs inte haft något förhållande (fortfarande) men det jag definitivt skulle behöva hos en partner är:

* värme
* humor
* förståelse
* respekt
* kramar, hålla handen, sova hos varandra etc

Det jag lugnt skulle vara utan är faktiskt sex. Jag kanske är knäpp men jag lockas inte alls av att gräva i någon annans könsorgan.
Devon
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-02-07

Inläggav prodge64 » 2011-02-16 17:15:33

Marabou skrev:* värme
* humor
* förståelse
* respekt
* kramar, hålla handen, sova hos varandra etc

Det jag lugnt skulle vara utan är faktiskt sex. Jag kanske är knäpp men jag lockas inte alls av att gräva i någon annans könsorgan.


+1, förutom sex då. Jag har visserligen inget jättebehov av det, men jag skulle inte heller vilja vara utan. På frågan vad jag helst vill slippa så är det just den eventuella bristen på det Marabou skrev.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

hmm

Inläggav Devon » 2011-02-16 17:23:05

Ni två verkar inte ha behovet av mycket egen tid utan partnern, som annars ofta är vanligt hos personen med as, eller har jag fel?
Devon
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-02-07

Re: hmm

Inläggav prodge64 » 2011-02-16 17:35:50

Devon skrev:Ni två verkar inte ha behovet av mycket egen tid utan partnern, som annars ofta är vanligt hos personen med as, eller har jag fel?

Jag kan trots allt bara gissa, eftersom jag inte har haft något särskilt långt förhållande. Men självklart behöver jag egen tid också emellanåt. Det jag menade är att det är viktigt för mig med fysisk närhet "när jag vill ha det" (självklart får ju båda i förhållandet anpassa sig efter varann). Det får bara inte bli för lite av det.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav Nefarious » 2011-02-16 17:41:46

Han ska vara lik mig.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Inläggav chibibotto » 2011-02-16 17:42:26

Inte diagnosticerad med misstänker AS.

viktigt hos en partner är enligt mig

- ärlighet
- humor
- respekt
- att vi inte alltid måste umgås, att han ger mig egen tid.
- förståelse för att jag inte uttrycker mer vad jag känner. (har jag sagt en gång att jag tycker om honom så räcker det) Jag visar mer med kramar osv än med ord.

Jag kan vara utan sex, ser inte det som en nödvändighet i ett förhållande.
Men om partnern skulle vilja ha det, skulle han kunna få ligga runt med andra, så länge han berättar det för mig.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-02-16 17:42:49

Omöjligt. Ett förhållande med någon som hade AS på hans villkor vore ännu mer definitivt omöjligt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

ok

Inläggav Devon » 2011-02-16 17:42:54

För LITE av det är nog aldrig en risk om en as går ett förhållande med en nt. Dock undrar jag, är det inte så att alla de krav tex en nt flickvän skulle kunna ha på sin as pojkvän skulle vara sådant som en person med as skulle vilja inte fanns där, såsom att verbalt verifiera henne, visa uppskattning för hennes vänner, prata framtid och så vidare?
Devon
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-02-07

Inläggav MsTibbs » 2011-02-16 17:44:12

Att han sköljer bort skäggstubben från handfatet.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-02-16 17:45:13

MsTibbs skrev:Att han sköljer bort skäggstubben från handfatet.


Nämen! :lol:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav nano » 2011-02-16 17:52:29

Nefarious skrev:Han ska vara lik mig.
Att hon är olik mig.
Det krav jag har är att både hon och jag är kära i varandra.
Hon behöver inte vara en femenin kopia av mig.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Baevern » 2011-02-16 17:55:23

MsTibbs skrev:Att han sköljer bort skäggstubben från handfatet.

Betyder det att han inte får ha skägg?
Eller ska han skölja bort det efter dig? :twisted:
Baevern
 
Inlägg: 733
Anslöt: 2008-04-26

Re: Ett förhållande på dina villkor är..?

Inläggav Banzai » 2011-02-16 17:59:08

Devon skrev:Vad behöver du VERKLIGEN i din partner (då pratar jag alltså om kärlekspartner)? Vad vill du helst SLIPPA i ett förhållande med din partner? Denna fråga är såklart riktad till er med as, inte utan.

Hmm... Undvek denna tråd då jag inte har AS, endast misstankar. Hoppas det är okej om jag svarar ändå?

Behöver:
*Humor
*Intelligens
*Egen vilja (annars kör jag över människan i fråga).
*Egen tid
*Kompromissvilja
*Någon att kunna prata med, någon att kunna vara tyst tillsammans med
*Lugnt temprament (då jag är lättstressad)
*Hyfsat liknande intressen
*Husdjur

Vill slippa:
*Alltid vara tillsammans
*Krav på fysisk närhet (typ hålla hand och dylikt)
*Prata känslor
*"Klassisk" romantik (blombukett, blommor, levande ljus o.s.v.)
*Agera "mamma"
*Barn
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: hmm

Inläggav Marabou » 2011-02-16 18:25:55

Devon skrev:Ni två verkar inte ha behovet av mycket egen tid utan partnern, som annars ofta är vanligt hos personen med as, eller har jag fel?


Egentid behöver jag absolut, men jag vill helst vara tillsammans med andra fler dagar i veckan än vad jag vill vara ensam, annars blir jag lätt trött och orkeslös. Fem dagar tillsammans med andra (dock givetvis inte hela tiden, men att jag iallafall går ut och träffar en kompis) och två ensam är perfekt :)

Med andra ord är jag en ganska social varelse men som ändå har behov av egentid och framför allt eget fysiskt utrymme. Att bo tillsammans med någon lockar således inte särskilt mycket. Det är trevligt när jag hälsar på familjen eller har en långväga kompis på besök några dagar, men i övrigt vill jag bo själv. I ett förhållande skulle jag vilja att vi kunde sova hos varandra när båda känner för det, men jag vill inte känna något krav på att behöva vara tillsammans hela tiden.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Marabou » 2011-02-16 18:28:53

MsTibbs skrev:Att han sköljer bort skäggstubben från handfatet.


Åh, det gör inte min kompis sambo :? Det är jämt en massa små svarta hårstrån i hela handfatet när man kommer hem till dem. Urk. Tur i oturen att jag föredrar tjejer :lol:
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

att bo tillsammans

Inläggav Devon » 2011-02-16 18:30:59

Men hur är det då angående att bo tillsammans.. Jag vill ju i framtiden bo ihop med den jag delar mitt liv med. Dock behöver jag också egen tid. Men jag VILL i framtiden bo med min karl. Det jag vill är dock att flytta ihop i minst en trea, ha egna rum och ytor, hans och mitt, och leva ganska separat fast i samma lägenhet. Det ger mig den där tryggheten samtidigt som jag inte mister mig själv eller börjar irritera mig på honom. Är inte det ganska bra?
Devon
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2011-02-07

Re: Ett förhållande på dina villkor är..?

Inläggav Marabou » 2011-02-16 18:31:46

Banzai skrev:
Devon skrev:Vad behöver du VERKLIGEN i din partner (då pratar jag alltså om kärlekspartner)? Vad vill du helst SLIPPA i ett förhållande med din partner? Denna fråga är såklart riktad till er med as, inte utan.

Hmm... Undvek denna tråd då jag inte har AS, endast misstankar. Hoppas det är okej om jag svarar ändå?

Behöver:
*Humor
*Intelligens
*Egen vilja (annars kör jag över människan i fråga).
*Egen tid
*Kompromissvilja
*Någon att kunna prata med, någon att kunna vara tyst tillsammans med
*Lugnt temprament (då jag är lättstressad)
*Hyfsat liknande intressen
*Husdjur

Vill slippa:
*Alltid vara tillsammans
*Krav på fysisk närhet (typ hålla hand och dylikt)
*Prata känslor
*"Klassisk" romantik (blombukett, blommor, levande ljus o.s.v.)
*Agera "mamma"
*Barn


Prata känslor glömde jag att lägga till på min lista, fast då på "behöver"-listan. Att kunna prata om hur man känner, tänker och mår är otroligt viktigt för mig och det gäller även vänner. Visst kan det vara trevligt med mer ytliga bekantskaper som man mest hittar på olika aktiviteter med, men de som betyder mest är ändå de som jag kan prata om allt med.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Re: att bo tillsammans

Inläggav Nefarious » 2011-02-16 18:47:54

Devon skrev:Men hur är det då angående att bo tillsammans.. Jag vill ju i framtiden bo ihop med den jag delar mitt liv med. Dock behöver jag också egen tid. Men jag VILL i framtiden bo med min karl. Det jag vill är dock att flytta ihop i minst en trea, ha egna rum och ytor, hans och mitt, och leva ganska separat fast i samma lägenhet. Det ger mig den där tryggheten samtidigt som jag inte mister mig själv eller börjar irritera mig på honom. Är inte det ganska bra?


Jag vill vara med min partner hela tiden. Har inget som helst behov av egentid (förutom toalettbesök).
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: att bo tillsammans

Inläggav SalkinA » 2011-02-16 18:53:59

Devon skrev:Men hur är det då angående att bo tillsammans.. Jag vill ju i framtiden bo ihop med den jag delar mitt liv med. Dock behöver jag också egen tid. Men jag VILL i framtiden bo med min karl. Det jag vill är dock att flytta ihop i minst en trea, ha egna rum och ytor, hans och mitt, och leva ganska separat fast i samma lägenhet. Det ger mig den där tryggheten samtidigt som jag inte mister mig själv eller börjar irritera mig på honom. Är inte det ganska bra?


Jag skulle nog kunna tänka mig att sova tillsammans i en stor dubbelsäng så man har en egen sida. Jag vänder på mig rätt mycket så skulle nog inte funka om sängen var för liten och man sov för nära varandra.
SalkinA
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2011-01-15

Re: att bo tillsammans

Inläggav Marabou » 2011-02-16 18:54:15

Devon skrev:Men hur är det då angående att bo tillsammans.. Jag vill ju i framtiden bo ihop med den jag delar mitt liv med. Dock behöver jag också egen tid. Men jag VILL i framtiden bo med min karl. Det jag vill är dock att flytta ihop i minst en trea, ha egna rum och ytor, hans och mitt, och leva ganska separat fast i samma lägenhet. Det ger mig den där tryggheten samtidigt som jag inte mister mig själv eller börjar irritera mig på honom. Är inte det ganska bra?


Det låter iofs ganska behagligt :)

Jag skulle dock inte vilja vara sambo på heltid, iallafall känner jag så just nu. Visst kommer man att bråka med sin partner då och då, det gör väl alla och det är oundvikligt, men genom att inte bo ihop så slipper man åtminstone många av de "klassiska" bråken som handlar om diskning, tvättstugan och såna saker. Eftersom jag har svårt att komma igång med hushållsarbete i allmänhet så kan jag tänka mig att ett samboskap skulle bädda för såna bråk vilket säkerligen skulle tära på förhållandet. Plus att det är så skönt att slippa någon som gnäller över att jag inte har diskat, inte plockat undan etc. Det var tillräckligt jobbigt när jag bodde hemma :lol:
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-02-16 18:58:27

Jag har anpassat mig alldeles för mycket till de män jag har varit intresserad av och jag har tänkt varje gång efteråt att såhär kommer jag aldrig att anpassa mig igen. Men så åker man dit igen. :(
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Ett förhållande på dina villkor är..?

Inläggav Banzai » 2011-02-16 19:10:30

Marabou skrev:Prata känslor glömde jag att lägga till på min lista, fast då på "behöver"-listan. Att kunna prata om hur man känner, tänker och mår är otroligt viktigt för mig och det gäller även vänner. Visst kan det vara trevligt med mer ytliga bekantskaper som man mest hittar på olika aktiviteter med, men de som betyder mest är ändå de som jag kan prata om allt med.

Det jag menade med "Prata känslor" är att jag inte ska behöva säga (eller höra) "Jag älskar dig". Har även oerhört svårt för komplimanger, både att ge och att ta, så det skulle vara trevligt att undvika. Även smeknamn som "älsklingen" och liknande har jag inget behov av.

Att säga "Idag mår jag inte bra" ska man naturligtvis kunna säga och att kunna prata om allt är väldigt trevligt.

Bo ihop? Njae, tror inte det är något för mig.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in