Omröstning om ärekränkning samt sveda och värk

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känner du dig psykiskt blåslagen av djurets inlägg? Och hur känner du inför Krigarsälens inlägg?

Omröstningen slutade 2011-02-27 19:34:52

Ja, jag mår illa av båda
6
17%
Ja, djurets, men inte krigarsälens
3
9%
Ja, krigarsälens men inte djurets
5
14%
Inte direkt blåslagen men kanske lite myggbiten (irriterande)
2
6%
Nej, det är okej att vara lite socialt ofärdig på ett Aspergerforum
11
31%
Nej, för fan, mer pajkastning
8
23%
 
Antal röster : 35

Inläggav Dagobert » 2011-02-04 11:23:02

Om nu animal skulle råka skriva nåt förhastat av samma dignitet igen, när/om han kommer tillbaka efter tre månader; hur lång avstängning ska det bli då? Lika lång eller längre?

Kortare kan den inte gärna bli, det vore väl ett erkännande från forumledningen att den nuvarande avstängningen var för lång?
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-04 14:07:13

ford skrev:...och därför beter du dig själv på samma sätt som en "rasistisk bonnläpp" gör, fast du riktar det mot kollektivet "skåningar" istället för mot kollektivet "utlänningar". :roll:

Nej, jag pekar mera mot faktum. Ser jag en rasistisk hillbilly så kan jag peka ut honom direkt. I Skåne finns det buntvis av dem.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav earlydayminer » 2011-02-04 14:15:33

Har tänkt på en sak sedan igår och det är hur sociala "ofärdigheter" inte är den enda boven i dramat. Så det är alltså bara en del av orsaken, men ingen ursäkt. Det är även impulsivitet och en dålig tidsuppfattning med i bilden. Man har trots allt 15 minuter på sig att redigera sitt inlägg. Och om någon klämmer fram med känslo-argumentet så finns det olika andningsövningar som ger en tid att få tillbaka koncentrationen relativt snabbt (inom kortare tid än 15 minuter).

Om man nu är medveten om regler, att man kan redigera och att det kan såra eller förnedra, w/e - men skiter i det: Då förtjänar man ett längre straff. Problemet är att bevisa det utan att den "skyldige" erkänner det. Brukar vara relativt lätt att avläsa, men man ska aldrig vara för säker.

Lycka till med er "beef". :)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav ford » 2011-02-04 14:29:31

KrigarSjäl skrev:
ford skrev:...och därför beter du dig själv på samma sätt som en "rasistisk bonnläpp" gör, fast du riktar det mot kollektivet "skåningar" istället för mot kollektivet "utlänningar". :roll:

Nej, jag pekar mera mot faktum. Ser jag en rasistisk hillbilly så kan jag peka ut honom direkt. I Skåne finns det buntvis av dem.


Just nu bevisar du bara min tes:

Så kallade "rasistiska hillbillys" brukar inte själva anse sig vara några "rasistiska hillbillys" och även dom brukar säga att dom bara pekar mot faktum.
Enda skillnaden är att de skulle säga att "när jag ser en kriminell svartskalle kan jag peka ut honom direkt. I Rosengård finns det buntvis av dem", medan du säger "när jag ser en rasistisk hillbilly kan jag peka ut honom direkt. I Skåne finns det buntvis av dem".

-Krigaren och "rasistiska hillbillys" - lika som bär!
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-04 14:53:40

Alla har vi våra fördomar. När jag hör en gurglande troglodyt med jord under naglarna sätta sig i traktorn är det mycket möjligt att mina fördomar triggas av det. Å andra sidan har jag levt i Mörkaste Skåne större delen av mitt liv.

Det är en efterbliven trakt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav ford » 2011-02-04 15:00:24

KrigarSjäl skrev:Alla har vi våra fördomar. När jag hör en gurglande troglodyt med jord under naglarna sätta sig i traktorn är det mycket möjligt att mina fördomar triggas av det. Å andra sidan har jag levt i Mörkaste Skåne större delen av mitt liv.

Det är en efterbliven trakt.


Gott folk: jag ger er...

...Krigarsjäl!! (behöver jag säga mer? :roll: )
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2011-02-06 22:17:18

Ptja, om Krigarsjäl får slippa bli avstängd kan jag inte se varför Animalito inte får det.


Moderator: Flyttat från denna tråd: http://www.aspergerforum.se/tycker-du-m ... 19033.html
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-02-06 22:39:19

ford skrev:Ptja, om Krigarsjäl får slippa bli avstängd kan jag inte se varför Animalito inte får det.


+1 (för fler personer än så är jag inte)


Moderator: Flyttat från denna tråd: http://www.aspergerforum.se/tycker-du-m ... 19033.html
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav ufo » 2011-02-06 22:41:31

Angelic Fruitcake skrev:
ford skrev:Ptja, om Krigarsjäl får slippa bli avstängd kan jag inte se varför Animalito inte får det.

+1 (för fler personer än så är jag inte)
Frågan är väl snarare om animal skall få posta när hans avstängning är över.


Moderator: Flyttat från denna tråd: http://www.aspergerforum.se/tycker-du-m ... 19033.html
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Titti » 2011-02-07 2:37:44

Admin

Låser tråden.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Alien » 2011-02-11 3:33:03

Tråden låses upp efter rensning.

Observera att en del inlägg flyttats till http://www.aspergerforum.se/rutiner-kring-varningar-och-avstangningar-t19067.html, andra till http://www.aspergerforum.se/pajkastning-m-m-avknoppad-trad-t19052.html

Försök att posta i rätt tråd!
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Absolut » 2011-02-11 11:29:56

Som relativt ny här lär jag väl bli påhoppad för att ens yttra mig, kanske även varnad, men då må det vara hänt.

Först ut kan jag överhuvudtaget inte förstå varför Weasley blev varnad på sidan fyra. Det hon skrev var "snällare" än 99% av de inlägg KS skriver, helt obegripligt.

Nu till KS, som jag här kommer benämna i tredje person. Mycket av poängen med det han skriver kan vara vettigt och tänkvärt, men det är sättet det levereras på som uppriktigt stör mig, att han ska vara så förbannat hård i varenda inlägg.

Som ny här får jag en obehagskänsla såfort jag kommer till hans inlägg i en tråd. Först läser man ett antal "mjuka" inlägg av diverse forumiter, sen pang så kommer stridsvagnen KS och lägger av en salva. Därefter följer åter några mjuka trevliga inlägg, sen (när vi hukat oss och han laddat om) så kommer nästa salva från KS. Det blir väldigt ryckigt på något sätt, obalans, då knappt ingen annan här verkar ha den framtoningen som han har.

Hans attityd känns som direkt plockad från Flashback, där hans "sätt" är vardagsmat, där strävar alla efter att vara stenhårda och visa upp en tuff fasad. Här känns det inte lika passande eller hemma. Nu är han ju tydligen som han är (enligt egen utsago "en tatuerad krigisk aspergare") och det ska han givetvis respekteras för, men jag kan förstå att han upplevs som otrevlig etc. Speciellt om man som forumit inte är van vid denna sortens personlighetstyp, och dessutom upplever sig påhoppad gång på gång.

Just my two pennies worth, now sue me..
Absolut
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-11 11:58:10

Jag kan både lova och försäkra att min attityd inte kommer från flashback...

Den som vill cyberkramas istället för att delta i livliga diskussioner rekommenderar jag ett besök på aspergerkontakt eller Attentions forum.
Där slipper du Krigarn helt och hållet, jag kan inte med gullandet och snyftandet där.

Du är tjej va?
Det kan ha med saken att göra, en del tjejer har aldrig hört den så kallade manliga arbetarklassjargongen och blir förskräckta.
Olika världar olika lingon.

Men du är naturligtvis fri att skriva vad du tycker.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Absolut » 2011-02-11 12:48:18

KrigarSjäl skrev:Jag kan både lova och försäkra att min attityd inte kommer från flashback...

Den som vill cyberkramas istället för att delta i livliga diskussioner rekommenderar jag ett besök på aspergerkontakt eller Attentions forum.
Där slipper du Krigarn helt och hållet, jag kan inte med gullandet och snyftandet där.

Du är tjej va?
Det kan ha med saken att göra, en del tjejer har aldrig hört den så kallade manliga arbetarklassjargongen och blir förskräckta.
Olika världar olika lingon.

Men du är naturligtvis fri att skriva vad du tycker.


Sist jag kollade hängde där en snabel mellan bena.

Menade inte att du nödvändigtvis hänger på Flashback, menade att det är samma framtoning som merparten av användarna där har.

Och för att klargöra, jag har inga som helst problem med att vara precis så hård som du, och anses vara just sådan främst IRL. När jag upptäckte detta forum kändes det dock inte som det var en framkomlig väg att passa in här, därför försöker jag anpassa mig till rådande klimat.

Det kanske är du som gör rätt i att vara dig själv, och jag som gör fel som tonar ner mig själv för att inte trampa på andra. Jag har många gånger hittills hållt tillbaka min verbala aggresivitet här på forumet, och det känns ganska falskt, men jag vill inte riskera bann då jag har ett stort behov av att vara här. Dessutom verkar modereringen här i många fall aningen labil, därav känner jag inte någon direkt trygghet i att helt kunna vara mig själv.
Absolut
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav jonsch » 2011-02-11 13:15:35

Det var roligt att läsa, Absolut - att du (jag utgår ifrån att du tar dethär med ett glatt flin) skriver som en typisk mjukis fast du IRL gärna uttrycker dig som Krigis (sorry för ett utpekande till men hittade inget bättre exempel) gör i skrift! Borde vara en självklarhet att det är möjligt men jag var inte alls säker på det.

Du kan ha rätt i modereringens labilitet också - om de är för få skulle det kunna vara en förklaring, att vi vi är aspisar = en spretig samling personligheter skulle kunna vara en annan.

Nu har tahlias inlägg (på sidan 4) hunnit bli ganska gammalt men jag passar på att hålla med om det med. Må inte medhållandet förta dess verkan.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Absolut » 2011-02-11 13:28:05

jonsch skrev:Det var roligt att läsa, Absolut - att du (jag utgår ifrån att du tar dethär med ett glatt flin) skriver som en typisk mjukis fast du IRL gärna uttrycker dig som Krigis (sorry för ett utpekande till men hittade inget bättre exempel) gör i skrift! Borde vara en självklarhet att det är möjligt men jag var inte alls säker på det.


Tilläggas bör att jag lider av det, att vara verbalt aggresiv. Man anses som sagt vara otrevlig, ohyffsad, stöddig, hård osv, ingen vill ha med en att göra till slut. I skrift är det mycket lättare för mig att kontrollera detta, där har jag tid att välja mina ord, välja om jag ska vara hård eller mjuk. I direkt verbal kommunikation face to face känner jag mig oftast för stressad över att snabbt få fram ett svar, och då blir det som det blir.

Edit: ...men nu har jag gått OT och börjat babbla om mig själv, ber om ursäkt för detta.
Absolut
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav jonsch » 2011-02-11 13:36:07

Aha. Det kan ju förklara saker men vilka och hur vore lika löjligt att gissa som Krigis påpekat att det är.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav HGJ » 2011-02-11 15:22:00

Absolut skrev:Först ut kan jag överhuvudtaget inte förstå varför Weasley blev varnad på sidan fyra.

Någon varning blev det inte; hon slapp undan med en tillsägelse.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5318
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav weasley » 2011-02-11 16:06:29

Absolut skrev:Först ut kan jag överhuvudtaget inte förstå varför Weasley blev varnad på sidan fyra. Det hon skrev var "snällare" än 99% av de inlägg KS skriver, helt obegripligt.

Som HGJ korrekt uppmärksammade fick jag bara en tillsägelse. Men jag riskerar att få en till när jag påpekar att jag lärt känna KS internetpersonlighet genom åren och till skillnad från dej, Absolut, så håller internetpersonligheten krampaktigt tag i Manlighetslistan och bockar av allt som är Manligt så fort det går. Ett typiskt exempel på det är ju när han genast förutsätter att du är tjej och därför

1) inte har hört den "manliga arbetarklassjargongen"
2) därför "blir förskräckt" över den.

Enbart genom att betrakta detta uttalande fristående i sig är detta egentligen väldigt fördomsfullt och inskränkt, då KS ju inte kan ha en aning om vem du är och vad du förskräcks över. Såsom varande av honkön uppfattar jag detta dessutom som en typisk förminskande von-oben-attityd.

Det lustiga i sammanhanget är dock det jag skrev tidigare: så fort man ifrågasätter det manliga i Manlighetslistan så tas det till sådana här personangrepp - i ditt fall dessutom helt tagna ur luften. Ibland kan man även bli anmäld. Detta hände i mitt fall. Jag hade tydligen trampat på en öm tå (vilket iofs var lustigt då det bekräftade det jag skrev; att KS internetpersonlighet tar sin Manlighetslista på alldeles för stort allvar).
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav MsTibbs » 2011-02-11 17:24:55

Absolut och weasley: +1
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-12 8:32:16

Jaha nu har Weasley vaknat ser jag. Dags för ett karaktärsmord till tydligen.

Har du lärt känna mig?
Det är mycket märkligt isf. Hur då om man får fråga? Genom telepati? Feministisk analys av foruminlägg?

Men ditt inlägg är faktiskt uppskattat - du bevisar än en gång att det faktiskt förekommer karaktärsmord - eller psykologiska spekulationer om tredje person - på forumet.
Som jag sade tidigare var det detta jag ville få fram så jag kan bara tacka.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2011-02-12 13:15:58

Snömos.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2011-02-12 14:04:34

weasley skrev:Snömos.


Snömos == något som Weasley inte gillar. Bara som hjälp för nya som ännu inte satt sig in i forumjargonen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ufo » 2011-02-12 14:09:46

rdos skrev:
weasley skrev:Snömos.


Snömos == något som Weasley inte gillar. Bara som hjälp för nya som ännu inte satt sig in i forumjargonen.
== betyder "lika med". Bara som hjälp för de som ännu inte satt sig in i programering.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in