Känner du dig smart efter att läst en bok? (Omröstning)
96 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Känner du dig smart efter att läst en bok? (Omröstning)
Själv känner jag mig bara ineffektiv när jag läser sagor.
Det beror väl på vad det är för bok. Kan inte påstå att jag känner mig nämnvärt smartare efter att ha tuggat mig igenom en deckare eller fantasybok precis.
Däremot om jag läser någonting som jag känner att jag lär mig något nytt av, oavsett om det är nya fakta eller nya infallsvinklar på saker, då känns det som att jag har blivit smartare. Ju mera man vet, desto lättare är det att förstå tillvaron och det är nog rätt nära min definition av smarthet.
Man kan förstås lika gärna få samma information och infallsvinklar på något annat sätt, t.ex. att höra någon berätta något, att lära sig via datorn eller att upptäcka saker själv IRL. Men bokläsning är ett (för mig iaf) snabbt och effektivt sätt att tillgodogöra mig information. Det tar oftast avsevärt mer tid att få samma mängd info via TV eller dator.
Däremot om jag läser någonting som jag känner att jag lär mig något nytt av, oavsett om det är nya fakta eller nya infallsvinklar på saker, då känns det som att jag har blivit smartare. Ju mera man vet, desto lättare är det att förstå tillvaron och det är nog rätt nära min definition av smarthet.
Man kan förstås lika gärna få samma information och infallsvinklar på något annat sätt, t.ex. att höra någon berätta något, att lära sig via datorn eller att upptäcka saker själv IRL. Men bokläsning är ett (för mig iaf) snabbt och effektivt sätt att tillgodogöra mig information. Det tar oftast avsevärt mer tid att få samma mängd info via TV eller dator.
Det beror helt på vilken bok det är. Nu var det länge sen jag läste något annat än facklitteratur, och den tror jag att man åtminstone blir mer bildad av. Skönlitteratur tror jag kanske inte att man blir smartare av i IQ-poäng mätt, men om man väljer sina författare väl kan det vara utvecklande på det allmänmänskliga planet. För mig har det i alla fall bidragit till att konkretisera känslor hos mig själv och andra som annars varit väldigt dunkla, plus att det breddar ens perspektiv att se hur någon annan beskriver något som man själv kanske skulle uppfatta på ett helt annat sätt.
Sen vill jag slå ett slag för poesin också. I sin allra bästa form är den både intellektuellt utmanande, tröstande, vacker och bidrar till att man förstår känslomässig komplexitet.
Jag svarade med apelsinerna. Smartare kanske man inte blir, men definitivt lite piggare i hjärnan och eventuellt lite mer bildad och lite mer förstående för känslor. Det är ju inte illa.
Sen vill jag slå ett slag för poesin också. I sin allra bästa form är den både intellektuellt utmanande, tröstande, vacker och bidrar till att man förstår känslomässig komplexitet.
Jag svarade med apelsinerna. Smartare kanske man inte blir, men definitivt lite piggare i hjärnan och eventuellt lite mer bildad och lite mer förstående för känslor. Det är ju inte illa.
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Gafsan skrev:Man kan förstås lika gärna få samma information och infallsvinklar på något annat sätt, t.ex. att höra någon berätta något, att lära sig via datorn eller att upptäcka saker själv IRL..
Är det så? För vad jag minns så var ju jag dum (enligt dig) eftersom att jag inte gillar att läsa böcker.
On Topic:
Jag hittade inget passande svarsalternativ till omröstningen, men jag röstade på alternativ nr 1.
Sheyen skrev:Gafsan skrev:Man kan förstås lika gärna få samma information och infallsvinklar på något annat sätt, t.ex. att höra någon berätta något, att lära sig via datorn eller att upptäcka saker själv IRL..
Är det så? För vad jag minns så var ju jag dum (enligt dig) eftersom att jag inte gillar att läsa böcker.
Jag har aldrig påstått att människor som läser mycket är smartare än andra (även om jag tror att det ofta är så). Att jag tog upp dina läsvanor beror enbart på att du kom med fåniga insinuationer angående min förmåga att läsa och förstå dina inlägg. Uppenbarligen fanns det inte i din föreställningsvärld att någon helt enkelt kunde tycka att du hade fel.
Jag vet att det finns smarta och allmänbildade människor som sällan läser böcker. Däremot tycker jag inte att någonting av det du skrivit hittills tyder på att du skulle vara en av dem.
Senast redigerad av Gafsan 2011-02-10 19:14:12, redigerad totalt 2 gånger.
Vore smart om jag kom på hur jag ska lyckas läsa en bok som aspergerkomplexsjuk på vårdens nuvarande yxighetsnivå och så vidare.
Annars håller jag väl i stort sett med Frukttårtan och jorand.
Fast jag tror till och med det finns IQ-poäng som skönlitteratur klarar av att höja — för vad nu den överskattade smala värdeskalan (som det i praktiken blir) är värd.

Annars håller jag väl i stort sett med Frukttårtan och jorand.
Fast jag tror till och med det finns IQ-poäng som skönlitteratur klarar av att höja — för vad nu den överskattade smala värdeskalan (som det i praktiken blir) är värd.
Gafsan skrev:Jag har aldrig påstått att människor som läser mycket är smartare än andra (även om jag tror att det ofta är så). Att jag tog upp dina läsvanor beror enbart på att du kom med fåniga insinuationer angående min förmåga att läsa och förstå dina inlägg.
Jag läser mest troligen mycket mer än vad du gör. Bara för att jag inte läser böcker så betyder inte det att jag inte läser alls. Jag läser oerhört mycket.
Att jag kritiserar hur du läser är inte konstigt alls. Du missar viktiga detaljer i mina texter och kan därför uppfattas som aningen lättdistraherad eller stressad. Jag bad dig bara att läsa noggrant, för att undvika dessa problem. Jag tror att det skulle kunna vara väldigt användbart för dig att ta till dig av mina råd.
Gafsan skrev:Jag vet att det finns smarta och allmänbildade människor som sällan läser böcker. Däremot tycker jag inte att någonting av det du skrivit hittills tyder på att du skulle vara en av dem.
Det beror på att du inte har läst tillräckligt noggrant.
+1
till Kristofer m fl. Beror helt på boken.
Finns väldigt mycket skräp därute. Gångerna jag läst en bok som verkligen gett något bestående är lätt räknade. Jag gillar böcker men lånar o köper mycket mer än jag hinner eller orkar läsa. Men många böcker är inte lika bra som de verkar. Numera tror alla kändisar att de kan skriva böcker. Resultatet blir därefter.
till Kristofer m fl. Beror helt på boken.
Finns väldigt mycket skräp därute. Gångerna jag läst en bok som verkligen gett något bestående är lätt räknade. Jag gillar böcker men lånar o köper mycket mer än jag hinner eller orkar läsa. Men många böcker är inte lika bra som de verkar. Numera tror alla kändisar att de kan skriva böcker. Resultatet blir därefter.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Inte läst ut många sagoböcker utan bilder men om jag hade skrivit en själv så hade jag säkert sett de som läste min bok som smartare efter det om jag ser mig själv som smartare och försökte framföra någon/några poänger. Alltid lär man sig något iofs, även att en författare eller skönlitteratur är dåliga.
Sheyen skrev:Gafsan skrev:Jag vet att det finns smarta och allmänbildade människor som sällan läser böcker. Däremot tycker jag inte att någonting av det du skrivit hittills tyder på att du skulle vara en av dem.
Ja du... så måste det förstås vara

Sheyen skrev:Gafsan skrev:Jag vet att det finns smarta och allmänbildade människor som sällan läser böcker. Däremot tycker jag inte att någonting av det du skrivit hittills tyder på att du skulle vara en av dem.
Du är väldigt motsägelsefull, Sheyen.

Nefarious skrev:Sheyen skrev:Gafsan skrev:Jag vet att det finns smarta och allmänbildade människor som sällan läser böcker. Däremot tycker jag inte att någonting av det du skrivit hittills tyder på att du skulle vara en av dem.
Du är väldigt motsägelsefull, Sheyen.
Jag tycker inte att du tycker att jag är motsägelsefull.
Återgå till Intressanta intressen