Mer om tandvårdskortet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2010-12-02 11:48:22

Chilehead skrev:Trots att det är många sidor så är det lätt att få en överblick vad lagen säger (min fru läser just nu vårdprogram inriktning NPF tycker också det är glasklart vad lagen säger)


Hade hon läst juridik så hade det kunnat vara relevant också. Att hon läser vårdprogrammet gör henne knappast bättre kvalificerad än vi andra att bedöma detta. Det som skulle kunna vara intressant är i så fall om de lär ut något om hur lagen ska tolkas.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Chilehead » 2010-12-19 3:51:12

Pemer skrev:Tog ännu en kontakt med Socialstyrelsen härom dagen, och fick nu svar med kopia på en mycket intressant skrivelse SoS skrivit till regeringen i somras: http://www.aspergare.org/dokument/sos_b ... ringen.pdf

SoS har gjort något! Nu kan vi bara avvakta vad regeringen kommer fram till...

tack vare brevet så kommer de att ändra formuleringen till "Vid tillämpningen av 8 § ska
landstinget särskilt svara för att
uppsökande verksamhet bedrivs
bland dem som är
beviljade insatser enligt lagen
(1993:387) om stöd och service
till vissa funktionshindrade"

börjar gälla tidigast januari 2012 men troligtvis inte förrän juli
2012
så att man har tid och skaffa sig en kontaktperson enl LSS = en polare får betalt - yey - en betalkompis
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Chilehead » 2010-12-19 10:25:19

Än en gång har regeringn visat vad de går för. Först jagar man ihjäl sjukskrivna och arbetslösa. Sen tycker man att det är helt okej att
skicka kristna tillbaka till Irak så de kan torteras ihjäl och att slänga
ut romer, vilka är EU-medborgare ur ett EU-land (Frankrike).
Arbeit macht frei,utan arbete är du en böld, en parasit och absolut
inget värd i samhället.
Tandvårdsstödet som fastslogs 1999 och som förtydligades 2004 som
borgarna inte var med om att besluta, den skrotar de också så att det
är bara de som har beviljats stöd enligt LSS har rätt till vilket inte
var den ursprungliga tanken.

Nästa år blir det väl att alla ska svära en trohetsed till Führern Fredrik
SIEG REINfeldt
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Kvasir » 2010-12-19 13:31:25

Jag fick just tips om att socialdepartementet är klara med sin utredning av frågan och har lagt ett förslag:

http://regeringen.se/sb/d/108/a/157493

Detaljerna finns i en pdf som länkas till där.

Jag har själv inte hunnit läsa det, men av sammanfattningen verkar det som att de flesta kommer få en tandvårdscheck istället för nuvarande tandvårdskort, och att kortet reserveras för en mindre grupp. Om jag förstod det rätt, vill säga.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-19 13:36:56

Ja, fy fan vad mycket jobb det kommer att bli med alla som kommer att söka kontaktperson eller bättre upp, ledsagare (för den behöver man inte ha kontakt med alls, en kontaktperson tar ju aktivt kontakt med en).

Och vad händer med de som har stöd enligt SoL? Typ boendestöd varje dag 3 timmar? De har inte tillräckliga behov, inte som den stackars superhandikappade person som behöver ha ledsagare en gång var sjätte månad (en timma per gång hos läkaren, som jag).

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta ihjäl sig över hur klumpiga och trubbiga lagarna är. Och ännu värre kanske är att om man anpassar dem mer individuellt, så utnyttjas det av kommunerna till att vrida och vända på behoven så att folk inte kan få något alls.

Jag kan tycka att det ska in en ekonomisk aspekt i det här. Hur ska en person som har bottenskrapsekonomi ha råd till tandvård, oavsett sjukdom/handikapp? Ganska många som prioriterat bort tandvård. Medan teoretiskt sett, kan en person som har jobb (= god ekonomi), men munuttorkande medicin, få tandvårdsstöd.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Plast » 2010-12-20 16:53:34

Men har man juridisk rätt till ett kort för hela 2011 med nuvarande lagtext? Eller är det en bedömningsfråga från landsting till landsting? Bor i sthlms kommun. (Orkar inte läsa genom alla trådar om det här.)
Plast
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2010-12-20

Inläggav Chilehead » 2010-12-21 2:01:09

Plast skrev:Men har man juridisk rätt till ett kort för hela 2011 med nuvarande lagtext? Eller är det en bedömningsfråga från landsting till landsting? Bor i sthlms kommun. (Orkar inte läsa genom alla trådar om det här.)

eftersom det är ett lagförslag så har den inte klubbats igenom och då inte gäller än så bör nuvarande ordning gälla
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Kvasir » 2010-12-22 14:18:02

Ytterligare ett dokument jag fått tips om, men inte läst
http://www.regeringen.se/content/1/c6/15/74/93/5bf6fd79.pdf
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Emmely_404 » 2010-12-23 4:12:46

Sida 137:

Förslaget i promemorian innebär att bestämmelsen ändras så att det blir tydligt att endast personer som är beviljade insatser enligt LSS eller ersättning enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken vid tidpunkten för den nödvändiga tandvården eller den uppsökande verksamheten ska omfattas av den aktuella bestämmelsen. En konsekvens av ändringen blir därför att personer som har funktionshinder som anges i 1 § LSS, men som inte har någon beviljad insats enligt den lagen eller enligt 51 kap. social-försäkringsbalken, inte heller blir berättigade till uppsökande verksamhet och nödvändig tandvård på den grunden. Uppsökande verksamhet och nödvändig tandvård ska dock även fortsättningsvis kunna erbjudas dem som har ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser
Emmely_404
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-06-06

Inläggav Chilehead » 2011-01-14 0:42:43

Nu fick jag svar från LSS-handläggaren om tandvårdskortet om man inte får andra insatser
Nu har min kollega fått svar på våra frågor om tandvårdskort: Om man i och med en ansökan blir personkretsbedömd och det blir ett bifall i det men ett avslag angående sökt insats så får man inte ett tandvårdsintyg med automatik. Man blir istället bedömd som personer i övriga grupper, dvs att man då ska ha ett stort personligt omvårdnads-/omsorgsbehov som spänner över hela dygnet.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav marxisten » 2011-01-16 22:21:28

Jag hade jätteenkelt att få tandvårdskort.

Jag bara mailade min LSS-handläggare om det som skickade hem papper som jag skulle fylla i. Och det var i princip bara en fråga utöver mina kontaktuppgifter: Om jag ville delta och få en gratis tandvårdsundersökning. Såvr fråga, vill jag delta och få gratis tandvård istället för att betala tusentals kronor, hmm. :wink:

När jag skickat in det tog de typ 2-3 veckor, sedan så fick jag hem tandvårdskortet i brevlådan. Tror dock tiden påverkades av att jag skickade in de runt Jul och Nyår...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav linneajohansson » 2011-01-18 12:27:04

Ett skepp kommer lastat med information:


Hej Linnea,

Tack för Ditt e-mail till Socialdepartementet. Du ställer frågor som rör den departementspromemoria
om det tredje steget i tandvårdsreformen (Ds 2010:42) som i slutet av förra året skickades på remiss.
Det aktuella förslaget i promemorian innebär att rätten till uppsökande och nöd¬vändig tandvård upphör
om en person inte längre är beviljad insats enligt LSS eller får assistansersättning från Försäkringskassan.

Promemorian har remitterats till ett stort antal myndigheter och organisationer för att dessa ska kunna lämna
sina synpunkter på förslagen. Därefter tar regeringen ställning till de olika förslagen i promemorian utifrån bl.a.
vad remissinstanserna har framfört. Regeringen presenterar sina överväganden i en proposition till riksdagen
senare under våren. De nya reglerna kan komma att börja gälla först vid halvårsskiftet 2012.

Även privatpersoner kan skriva till Socialdepartementet och framföra de synpunkter på reformen som man vill
att regeringen ska beakta. Synpunkterna ska lämnas till Socialdepartementet senast den 31 mars 2011.

Med vänlig hälsning

Petra Zetterberg Ferngren
Kansliråd


Dags för OA att skriva remissvar? Eller andra som känner sig manade?
linneajohansson
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2009-10-02

Inläggav vallesmamma » 2011-01-18 14:40:35

Jag fick tandvårdekortet direkt hem utan ansökan efter att jag beviljats LSS.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Pemer » 2011-01-20 20:29:01

Än mer intressant i alltihop är att förarbetena till själva LSS ger ett synnerligen starkt intryck att personkrets 1 och 2 var menade att vara HELT diagnosstyrda och att allt som någonsin skrivits om utredningar av hur stora behov som föreligger bara har varit menade att gälla personkrets 3.

De diagnoser som anges i personkrets 1 eller 2 skulle alltså i sig helt och hållet vara grunden för att man ingår i kretsen och har rätt till varje insats man sedan ansöker om. Att lagen skrivits som ovillkorlig innebär ju sedan i sin tur att det är systematiska lagbrott överallt med allt detta utredande av om en viss handläggare väljer att tycka att den sökande har tillräckligt behov. Ingår du i personkretsen och ansöker om en insats i LSS där ingen kan påvisa att behovet av den insatsen redan är tillgodosett har det alltså som jag ser det varit lagstiftarens mening att du obestridligen ska få den hjälpen via beslut enligt LSS.

Med den funktionsgraden blir det en logisk och förståelig lag till skillnad från när den tillämpas som idag, och därvid blir så förbannat tandlös! :x icon

Var kommer tandvårdslagens skrivningar om att omfattas av LSS in i detta? Ja, rimligen att en diagnos som placerar någon i personkrets 1 eller 2 i sig genast är grund för att man ska ha varit menad att vara berättigad till stödet.

SEDAN har vissa kommuner och landsting kommit på den briljanta idén att "omfattas av" LSS skulle kunna tänkas tolkas som att man ska ha ansökt om och beviljats insatser, och denna idé har man nu också lyckats lobba fram att den är med i den nya propositionen.

Jag är själv på väg att duka under mentalt av det jag privat har över mig, så jag kommer att behöva understöd, men självklart ska såväl OA som OA Stockholm yttra sig här!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Tomtenissa » 2011-02-02 0:50:19

Hm... Jag bor i Stockholm och jag fick mitt kort inom fem arbetsdagar från att jag sökt. Tjejen som beviljade det kollade bara att jag har en diagnos.
Så det borde ju vara så för samtliga som bor i Sthlm? Eller?
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Pemer » 2011-02-02 17:42:34

Verkar ha fungerat olika länge i olika kommundelar.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Chilehead » 2011-02-03 0:49:35

Nu har jag fått svar från JO och enligt dem så är det helt okej att hitta på egna tolkningar av Svensk lag, alltså tycker man att VGregionen har rätt att övertolka lagen.

Någon som är intresserad av att läsa den?
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Pemer » 2011-02-03 18:53:18

Wow! Det var ord och inga visor! Trevligt att få svart på vitt att det är så rättssäkerheten ser ut i Sverige. Jag vill gärna läsa det svaret!
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Chilehead » 2011-02-04 2:17:06

BESLUT
Datum
2011-02-01
Dnr
227-2011
sid
1 (1)

justitieombudsmannen
JP

Anmälan mot Västra Götalandsregionen
N.N. har i en anmälan till JO klagat på Västra Götalandsregionen. Klagomålen rör att personer som tillhör personkretsen enligt lagen(1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) inte
erbjuds särskilt tandvårdsstöd om de saknar beslut om insats enligt samma lag.
Upplysningar har inhämtats per telefon från tandvårdsstrategen GH
vid Tandvårdsenheten inom Västra Götalandsregionen. Jag har tagit del av Socialstyrelsens
beslut den24januari 2011 i ett liknande ärende (dnr 40-1384512009).
Vad som framkommit föranleder mig inte att fortsätta utredningen.
Ärendet avslutas.


JP
MW



Aktbil 7
Dnr
227-2011

Tiänsteanteckning
Vid telefonsamtal med tandvårdsstrategen GH, Tandvårdsenheten,
Västra Götalandsregionen, framkommer följande.
Enligt 8 a $ tandvårdslagen (1985:125) ska landstinget bl.a. svara för att uppsökande
verksamhet bedrivs bland dem som omfattas av lagen (1993:387) om stöd
och service till vissa funktionshindrade (LSS). Landstinget ska också svara för att
nödvändig tandvård erbjuds dessa patienter. Västra Götalandsregionens tolkning
av bestämmelsen i denna del är att det endast är personer som har beslut om insats
enligt LSS som omfattas. Det är således enligt regionens mening inte tillräckligt
att en person tillhör personkretsen enligt LSS for att uppsökande verksamhet och
nödvändig tandvård ska erbjudas. Socialstyrelsen har nyligen meddelat ett beslut i
vilket styrelsen tolkar bestämmelsen på samma sätt som regionen har gjort (dnr
40-13845/2009).


Finns det någon som kan få fram vad SoS säger i (dnr40-13845/2009)

Moderator mnordgren: ändrade namnen till initialer.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-05 20:24:28

Hamen.

Deras slutsats:

Socialstyrelsen anser att även den nuvarande lydelsen av 8 a § tandvårdslagen, ska tolkas på det sätt som socialdepartementets promemoria föreslår, dvs. att endast personer som är beviljade insatser enligt LSS eller ersättning enligt LASS alternativt 51 kap. socialförsäkringsbalken vid tidpunkten för den nödvändiga tandvården eller den uppsökande verksamheten ska omfattas av bestämmelsen. Regionens policy att utfärda intyg om nödvändig tandvård enbart till personer som beviljats insats enligt LSS strider därför inte mot tandvårdslagens bestämmelser. Vad som tidigare anförts i Socialstyrelsens meddelandeblad och åberopande beslut föranleder ingen annan bedömning.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav aspiemelly » 2011-02-05 20:59:54

Så nu spelar kortet ingen roll? Om man måste ha insats vid "tidpunkten för den nödvändiga tandvården" kommer det väl innebära intyg eller att dom måste ringa LSS? Hur mycket mer extra arbete blir inte det? Som det är nu får jag knappt tag i dom när jag behöver.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Pemer » 2011-02-06 1:27:45

Nu har jag kommit en bra bit på väg med remissutlåtande från OA, åtminstone. Så de kommer att höra ifrån oss...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Tiblan » 2011-02-06 10:42:40

Precis som flera ovanstående var det bara att skicka in papper med diagnos så fick jag kortet. Kortet är giltigt i 10 år.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-06 11:46:45

Pemer skrev:Nu har jag kommit en bra bit på väg med remissutlåtande från OA, åtminstone. Så de kommer att höra ifrån oss...

Menar du för att motarbeta den där premorian? Eller för att de ska sköta sig NU och inte tolka det nuvarande som om det redan var nya regler som gäller?

Egentligen borde det vara tjänstefel att tolka en "gammal" lag efter nya förslag eller ens nya lagar som inte trätt i kraft ännu. Helt obegripligt att det får gå till så att man tillämpar i förväg.

SoS är alltså högst icke oberoende.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in