Hur vaknar man?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-15 14:45:06

csharp skrev:Är kaffe så bra att dricka om man har sömnproblem?

Blir det inte svårare att somna och sen att man vaknar sent för man sovit "oroligt"?
:shock:


Jag brukar ibland dricka kaffe innan jag ska sova för jag blir, skumt nog, trött och lugn av det. Och nej det har inget med beroende att göra för jag dricker inte ens kaffe en gång i veckan.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav csharp » 2011-01-15 14:48:26

Aha då ska jag testa kaffe innan sovdags och se om det funkar!
:)
Tack för tipset!
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Inläggav marxisten » 2011-01-15 18:42:02

KaosPrinsessa skrev:
csharp skrev:Är kaffe så bra att dricka om man har sömnproblem?

Blir det inte svårare att somna och sen att man vaknar sent för man sovit "oroligt"?
:shock:


Jag brukar ibland dricka kaffe innan jag ska sova för jag blir, skumt nog, trött och lugn av det. Och nej det har inget med beroende att göra för jag dricker inte ens kaffe en gång i veckan.


Du blir trött av Koffein?!

Har du något fel på din ämnesomsättning eller? :shock:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav MsTibbs » 2011-01-15 19:08:52

marxisten skrev:
KaosPrinsessa skrev:
csharp skrev:Är kaffe så bra att dricka om man har sömnproblem?

Blir det inte svårare att somna och sen att man vaknar sent för man sovit "oroligt"?
:shock:


Jag brukar ibland dricka kaffe innan jag ska sova för jag blir, skumt nog, trött och lugn av det. Och nej det har inget med beroende att göra för jag dricker inte ens kaffe en gång i veckan.


Du blir trött av Koffein?!

Har du något fel på din ämnesomsättning eller? :shock:


Kanske som med Concerta hos ADHD, att man varvar ner i stället för att bli speedad?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2011-01-15 19:42:11

Det råder delade meningar om varför man blir trött av kaffe men att det skulle vara koffeinet som gör det tror jag inte på. Precis som med Te finns där många fler ämnen. Har själv druckit kaffe innan läggdags och kunnat sova lika lätt eller lättare men någon uninversal metod för att sova tror jag inte det är, snarare tvärtom i längden.
Vill veta om koffein vidgar blodkärlen? Har hört att äldre sover bättre med en kopp kaffe på kvällen, med anledning av att kärlen i hjärnan vidgas och på så sätt får förkalkade kärl bättre syresättning. Stämmer detta?
Rita


Det är riktigt att koffein vidgar blodkärlen (vilket enligt vissa uppgifter hjälper mot astmasymptom), men att den effekten skulle ge en bättre sömn eller insomning, har vi aldrig sett några uppgifter om. Snarare motsatsen, dvs. att många individer pga. koffeinets uppiggande verkan somnar in lite senare.
2010-04-06
http://www.kaffeinformation.se/templates/faq/Category.aspx?id=170

http://ezinearticles.com/?Why-Coffee-Ma ... id=4494748
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Miche » 2011-01-15 22:09:46

Ingen av Parvlons länkar förklarar inte varför en liten andel av befolkningen (däribland min fästmö) blir snabbt trött av det (i citatet stod det att det tar tid).

Hon fick tipset när hon pluggade att äta koffeintabletter och sov därefter i ett dygn... Dricker hon starkt kaffe somnar hon inom en halvtimme!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav miaspie » 2011-01-15 22:44:02

Tikki skrev:En sömnutredning hade nog varit bra. :-)154

miaspie, vilken bra blogg Du har.


Tack, Tikki! =)
miaspie
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2010-11-15

Inläggav marxisten » 2011-01-15 23:13:22

Miche skrev:Hon fick tipset när hon pluggade att äta koffeintabletter och sov därefter i ett dygn... Dricker hon starkt kaffe somnar hon inom en halvtimme!


Hmm, hon äter koffenin tabletter som sömntabletter? Det brukat ju annars verka lite annorlunda om man säger som så.

Kan de verka andra hållet då med, så hon blir pigg av Rohypnol? 8)
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-15 23:53:49

marxisten skrev:
KaosPrinsessa skrev:
csharp skrev:Är kaffe så bra att dricka om man har sömnproblem?

Blir det inte svårare att somna och sen att man vaknar sent för man sovit "oroligt"?
:shock:


Jag brukar ibland dricka kaffe innan jag ska sova för jag blir, skumt nog, trött och lugn av det. Och nej det har inget med beroende att göra för jag dricker inte ens kaffe en gång i veckan.


Du blir trött av Koffein?!

Har du något fel på din ämnesomsättning eller? :shock:


Så vitt jag vet har jag inget fel på ämnesomsättningen och jag har hört talas om fler som blir trötta av kaffe och koffeintabletter.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav marxisten » 2011-01-16 0:00:13

KaosPrinsessa skrev:
marxisten skrev:
KaosPrinsessa skrev:
csharp skrev:Är kaffe så bra att dricka om man har sömnproblem?

Blir det inte svårare att somna och sen att man vaknar sent för man sovit "oroligt"?
:shock:


Jag brukar ibland dricka kaffe innan jag ska sova för jag blir, skumt nog, trött och lugn av det. Och nej det har inget med beroende att göra för jag dricker inte ens kaffe en gång i veckan.


Du blir trött av Koffein?!

Har du något fel på din ämnesomsättning eller? :shock:


Så vitt jag vet har jag inget fel på ämnesomsättningen och jag har hört talas om fler som blir trötta av kaffe och koffeintabletter.


Det var faktiskt på skämt jag sa så, men jag kan aldrig påminna mig jag hört talas om något liknande. De flesta tar ju koffein för att hålla sig vakna, inte för att somna.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-16 0:04:30

marxisten skrev:
KaosPrinsessa skrev:
marxisten skrev:
KaosPrinsessa skrev:
csharp skrev:Är kaffe så bra att dricka om man har sömnproblem?

Blir det inte svårare att somna och sen att man vaknar sent för man sovit "oroligt"?
:shock:


Jag brukar ibland dricka kaffe innan jag ska sova för jag blir, skumt nog, trött och lugn av det. Och nej det har inget med beroende att göra för jag dricker inte ens kaffe en gång i veckan.


Du blir trött av Koffein?!

Har du något fel på din ämnesomsättning eller? :shock:


Så vitt jag vet har jag inget fel på ämnesomsättningen och jag har hört talas om fler som blir trötta av kaffe och koffeintabletter.


Det var faktiskt på skämt jag sa så, men jag kan aldrig påminna mig jag hört talas om något liknande. De flesta tar ju koffein för att hålla sig vakna, inte för att somna.


Hehe jo det är sant. Vill jag hålla mig vaken kan jag ta nått med socker i. Lite socker gör mig rätt hyper en hyffsad stund :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Peace » 2011-01-16 1:25:58

Mycket igenkänning i den här tråden. Jag har alltid haft problem med att stiga upp och lägga mig i tid. Nu har jag varit sysslolös i ett halvår och självklart har jag då totalt vänt på dygnet. Somnar vid 05-tiden och vaknar efter 14. Nästa vecka ska jag börja studera igen och det kommer bli ett h*lvete att stiga upp.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Miche » 2011-01-16 1:30:24

marxisten skrev:Hmm, hon äter koffenin tabletter som sömntabletter? Det brukat ju annars verka lite annorlunda om man säger som så.

Kan de verka andra hållet då med, så hon blir pigg av Rohypnol? 8)

Nix, men dricker gärna kaffe på kvällen för att bli trött...

Jag tror inte att hon provat Rohypnol...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav marxisten » 2011-01-16 2:06:08

Miche skrev:
marxisten skrev:Hmm, hon äter koffenin tabletter som sömntabletter? Det brukat ju annars verka lite annorlunda om man säger som så.

Kan de verka andra hållet då med, så hon blir pigg av Rohypnol? 8)

Nix, men dricker gärna kaffe på kvällen för att bli trött...

Jag tror inte att hon provat Rohypnol...


Hoppas du förstår jag skämta med dig... Men man vet ju inte. Blir man trött av koffein som är uppiggande så kanske man blir pigg av sömntabletter. 8)
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Miche » 2011-01-16 2:21:08

marxisten skrev:Hoppas du förstår jag skämta med dig... Men man vet ju inte. Blir man trött av koffein som är uppiggande så kanske man blir pigg av sömntabletter. 8)

Nä nä, ingen skämtar med mig lika lite som jag skämtar med andra... ;)

Ärligt talat så reagerar hon annorlunda på Aspartam med, det smakar beskt (för majoriteten blir det sött)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav marxisten » 2011-01-16 2:26:28

Miche skrev:
marxisten skrev:Hoppas du förstår jag skämta med dig... Men man vet ju inte. Blir man trött av koffein som är uppiggande så kanske man blir pigg av sömntabletter. 8)

Nä nä, ingen skämtar med mig lika lite som jag skämtar med andra... ;)

Ärligt talat så reagerar hon annorlunda på Aspartam med, det smakar beskt (för majoriteten blir det sött)!


Tycker hon sötningsmedlet som är i de flesta sk. "light"-läsk smakar beskt? Ok.... Det var ju också lite udda...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Miche » 2011-01-16 2:36:59

marxisten skrev:[Tycker hon sötningsmedlet som är i de flesta sk. "light"-läsk smakar beskt? Ok.... Det var ju också lite udda...

Inte så värst udda. för mellan 5-10% av befolkningen smakar Aspartam beskt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-16 4:10:47

Miche skrev:
marxisten skrev:Hoppas du förstår jag skämta med dig... Men man vet ju inte. Blir man trött av koffein som är uppiggande så kanske man blir pigg av sömntabletter. 8)

Nä nä, ingen skämtar med mig lika lite som jag skämtar med andra... ;)

Ärligt talat så reagerar hon annorlunda på Aspartam med, det smakar beskt (för majoriteten blir det sött)!

aspartam smakar beskt för mig med. Dessutom är jag allergisk mot det.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav marxisten » 2011-01-16 4:14:47

Miche skrev:
marxisten skrev:[Tycker hon sötningsmedlet som är i de flesta sk. "light"-läsk smakar beskt? Ok.... Det var ju också lite udda...

Inte så värst udda. för mellan 5-10% av befolkningen smakar Aspartam beskt!


Lite udda att det kan smaka så olika dock. Jag menar sött och beskt är ju inte särskilt lika smaker direkt. :D
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav marxisten » 2011-01-16 4:18:51

KaosPrinsessa skrev:
Miche skrev:
marxisten skrev:Hoppas du förstår jag skämta med dig... Men man vet ju inte. Blir man trött av koffein som är uppiggande så kanske man blir pigg av sömntabletter. 8)

Nä nä, ingen skämtar med mig lika lite som jag skämtar med andra... ;)

Ärligt talat så reagerar hon annorlunda på Aspartam med, det smakar beskt (för majoriteten blir det sött)!

aspartam smakar beskt för mig med. Dessutom är jag allergisk mot det.


Jag ogillar det också, men av helt andra orsaker. Är övertygad om att aspartam liksom många andra kemikalier och smakämnen, ofta översatt med något "E-nummer" är ohälsosamt att få i sig... Sedan finns det ju naturliga E:n också, som citronsyra.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav segdeg » 2011-01-16 5:16:44

Hej. Födointag / ämnesomsättning / miljöfaktorer / etc.... Aktuell forskning på flera håll, tyder på att hjärnan reagerar mycket mer än vad man trott tidigare. Livsmedelsmanipulationen med artificiella kolhydrater, aminosyror, transfetter och allsköns tillsatser E.nr ,,,m.m. anpassat för en majoritetskonsumtion gör det svårt att veta vad som är vad. Utvecklingen i den rika delen av världen leder oss vidare in i välfärdsproblematiken, Mycket som blev OffT här...... men tråden handlade väl om vad vi kan göra för att vakna mvh och God fortsättning på det nya året segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Dagobert » 2011-01-16 14:04:04

MsTibbs skrev:
Dagobert skrev:MsTibbs, vad jag förstår är ditt problem inte att vakna, utan att hålla dig vaken när du stängt av larmen. Jag har alltid haft det problemet.

Ett par Dextrosol på sängbordet för snabbt blodsocker när det ringer, kanske?
Kaffebryggaren laddad på kvällen och kopplad till timer så kaffet är klart när du vaknar?


Jag tar Concerta direkt när jag vaknar (om jag är tillräckligt vaken för att begripa vad dosetten är bra för). Kaffe är bra, kanske borde ha kallt kaffe (jo äckligt) vid sängen så steget inte blir så stort?

Concerta i all ära, men Dextrosol druvsocker kanske hjälper till? Billigt att testa iaf.
Glömde skriva att kaffebryggaren naturligtvis ska stå bredvid sängen. Att vakna till kaffedoft och bryggarens bubblande på armlängds avstånd, det vore väl nåt? :)
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav NoteToSelf » 2011-01-16 21:07:07

KaosPrinsessa skrev:
csharp skrev:Är kaffe så bra att dricka om man har sömnproblem?

Blir det inte svårare att somna och sen att man vaknar sent för man sovit "oroligt"?
:shock:


Jag brukar ibland dricka kaffe innan jag ska sova för jag blir, skumt nog, trött och lugn av det. Och nej det har inget med beroende att göra för jag dricker inte ens kaffe en gång i veckan.


När jag gick på sömnskola på BUP berättade de att kaffe innehåller melatonin, så om man är känsligare för melatonin än för koffein blir man trött och lugn istället för pigg.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Denper » 2011-01-18 0:43:09

Jag brukade dricka kaffe innan läggdags i tonåren. När jag blev lite äldre höll det mig vaken istället. Nu dricker jag massor dagtid för att det är lugnande (och för att jag somnar för sent och sover för lite).

Mina larm har alltid varit brandlarms-sorten som skrämt upp en, men du verkar ju ha försökt det redan. :(
Denper
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Karlstad

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in