Hur vaknar man?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur vaknar man?

Inläggav MsTibbs » 2011-01-12 9:44:30

Mår dåligt över att jag missade tiden jag måste gå hemifrån för att hinna. Vad är det för fel på mig??? Jag har sju larm plus shakeawake. I går natt lade jag mig tidigt (2130) men vaknade massa gånger under natten något jag aldrig gjort förut. Varför blir det såhär?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav geocache » 2011-01-12 11:00:45

Jaa du MsTibbs... jag undrar, jag med... jag hatar också att vakna när/om jag inte behöver. I morse vaknade jag klockan åtta, helt i onödan, av att en kille från golvläggarfirman slipade av grannens badrums- eller hallgolv som golvfirmakillen gjutit efter en vattenskada. :evil:.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Abbreviation » 2011-01-12 12:27:34

Har du testat sådan där wake-up-light? Lägger du dig i tid?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Moggy » 2011-01-12 12:50:05

Har svårt att komma upp i vettig tid jag med. Delvis för att jag har svårt att somna i vettig tid.

Har jag inget att göra så sover jag fram till 11-tiden.

Snoozar gång på gång, ofta tills snoozen tar slut.

De dagar jag måste upp tidigt är en plåga och det slutar ofta med att jag ändå ligger vaken länge på natten och endast får nån timmes sömn. Ibland händer det att jag ger upp och går upp för att strunta att sova den natten, men då blir jag ju väldigt trött framåt eftermiddagen.


Har en sån där Philips WakeUp Light men gillar den inte.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav miaspie » 2011-01-12 12:54:22

Jag brukar ställa klockan på minst en timme INNAN jag behöver gå upp. För jag måste kunna snooza! Och när klockan ringer första gången - om jag är tillräckligt vaken då - så brukar jag tända en sänglampan och sätta på radion. Och ligga kvar. För mig fungerar det ganska bra...fast inte jämt. Måste ha tid att ligga kvar när klockan ringer annars blir allt fel.
miaspie
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2010-11-15

Inläggav MsTibbs » 2011-01-12 13:06:19

Har inte testat wakeup-light. Jag lägger mig 2200-2230 varje kväll. Jag tar mediciner då jag har svårt att somna, kan ligga vaken till 1-2 annars. Mediciner gör mig litet trött på morgonen, men alternativet är att inte ta medicin och ligga vaken ett par timmar, då blir sömntiden för kort och då blir jag iallafall sömnig på morgonen! Jag behöver nog också snooza, ska testa det i morgon.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Moggy » 2011-01-12 13:22:14

Frågar är om inte det här med snooze är en del av problemet. Det är ju så attans skönt att man blir beroende av det när möjligheten finns.

Om man inte kunde göra utan verkligen var tvungen att gå upp när klockan ringer för att nåt skiter sig om man inte gör det så skulle man nog lära sig att komma igång på morgonen.

Men det gäller ju att komma dit vilket är svårt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Fenren » 2011-01-12 13:48:06

Själv tycker jag att det är lättast att komma upp om jag bara har en klocka, som jag lägger en bra bit från sängen (minst 3 meter). då vet jag att jag måste upp när den ringer, för annars försover jag mig.

har jag flera klockor så vaknar jag inte av dem; kroppen vet ju om att det finns fler chanser att bli väckt på, så den struntar i att vakna. dessutom ringer klockan så pass sent att det krävs att jag går upp direkt och gör mig iordning utan att slöa det minsta, annars är frestelsen att snooza för stor och jag försover mig.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Banzai » 2011-01-12 13:50:58

Jag har också svårt att komma upp om jag inte har ett brandlarm (d.v.s. en väckarklocka som låter för j*****t) på andra sidan av rummet. Jag kan inte ha en bredvid mig för då stänger jag bara av den och somnar om, jag måste upp och springa. Jag har också svårt att sova i regel och ska jag någonstans så brukar jag vara så spänd att jag knappt får någon sömn ö.h.t. Snooze använder jag inte utan jag går upp på en gång istället (eller somnar om beroende på hur viktigt det är att jag kommer upp).
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Abbreviation » 2011-01-12 14:27:25

MsTibbs skrev:Har inte testat wakeup-light. Jag lägger mig 2200-2230 varje kväll. Jag tar mediciner då jag har svårt att somna, kan ligga vaken till 1-2 annars. Mediciner gör mig litet trött på morgonen, men alternativet är att inte ta medicin och ligga vaken ett par timmar, då blir sömntiden för kort och då blir jag iallafall sömnig på morgonen! Jag behöver nog också snooza, ska testa det i morgon.

Har du testat att ta medicinerna tidigare?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav MsTibbs » 2011-01-12 14:57:19

Abbreviation skrev:
MsTibbs skrev:Har inte testat wakeup-light. Jag lägger mig 2200-2230 varje kväll. Jag tar mediciner då jag har svårt att somna, kan ligga vaken till 1-2 annars. Mediciner gör mig litet trött på morgonen, men alternativet är att inte ta medicin och ligga vaken ett par timmar, då blir sömntiden för kort och då blir jag iallafall sömnig på morgonen! Jag behöver nog också snooza, ska testa det i morgon.

Har du testat att ta medicinerna tidigare?


När jag låg på psyket fick vi Imovanen en halvtimme före de sa vi skulle sova, antar det är en baktanke med det så jag har fortsatt. Atarax och Sobril samtidigt. Theralen borde jag ta tidigare kanske, men borde inte behöva det då den är snabbverkande (droppar). Får testa det ändå.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Abbreviation » 2011-01-12 16:00:29

MsTibbs skrev:
Abbreviation skrev:
MsTibbs skrev:Har inte testat wakeup-light. Jag lägger mig 2200-2230 varje kväll. Jag tar mediciner då jag har svårt att somna, kan ligga vaken till 1-2 annars. Mediciner gör mig litet trött på morgonen, men alternativet är att inte ta medicin och ligga vaken ett par timmar, då blir sömntiden för kort och då blir jag iallafall sömnig på morgonen! Jag behöver nog också snooza, ska testa det i morgon.

Har du testat att ta medicinerna tidigare?


När jag låg på psyket fick vi Imovanen en halvtimme före de sa vi skulle sova, antar det är en baktanke med det så jag har fortsatt. Atarax och Sobril samtidigt. Theralen borde jag ta tidigare kanske, men borde inte behöva det då den är snabbverkande (droppar). Får testa det ändå.

Jag menar att du ska ta medicinen tidigare och gå och lägga dig tidigare. Då kommer du vara piggare om mornarna. Atarax, Theralen och Sobril skulle jag ta minst en timma innan läggdags. Om du kan sova utan Atarax och Theralen så vore det nog bäst, det är sannolikt dessa som sitter i och gör dig seg. Anledningen till att man tar Imovane ungefär en halvtimma innan är att det tar ca 20 minuter innan det verkar. Jag skulle dock inte ta dem mer än en kvart innan, eftersom man annars riskerar att vara vaken för länge och missa den relativt korta lucka man har då man kan somna.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav MsTibbs » 2011-01-12 16:33:31

Abbreviation skrev:Jag menar att du ska ta medicinen tidigare och gå och lägga dig tidigare. Då kommer du vara piggare om mornarna. Atarax, Theralen och Sobril skulle jag ta minst en timma innan läggdags. Om du kan sova utan Atarax och Theralen så vore det nog bäst, det är sannolikt dessa som sitter i och gör dig seg. Anledningen till att man tar Imovane ungefär en halvtimma innan är att det tar ca 20 minuter innan det verkar. Jag skulle dock inte ta dem mer än en kvart innan, eftersom man annars riskerar att vara vaken för länge och missa den relativt korta lucka man har då man kan somna.


Jag har fått order om att lägga mig 22-22:30, så då gör jag det. Med medicinen somnar jag då.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav barracuber » 2011-01-12 22:03:19

Har samma problem själv nu när jag jobbar som tidningsbud en månad. Oftast går det bra men ibland försover jag mig. Trots två mobiltelefoner med dubbla snooze.

Många vettiga svar. Håller med om att snooze är lite lurigt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav NoteToSelf » 2011-01-12 22:59:04

Jag brukar få såna uppvaknanden när jag vet att jag har en tid att passa nästa morgon, ofta så att jag vaknar och tror att jag är sent på det..

Har du någon som du skulle kunna be väcka dig, och se till att du går upp?

Ett annat tips jag fick av en läkare var att försöka ta en lite mindre dos medicin, så att jag inte skulle bli lika dåsig dagen efter. Jag provade aldrig, för jag är rätt säker på att en mindre dos inte hade hjälpt mig somna, men dig kanske det hjälper ändå?
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Abbreviation » 2011-01-12 23:10:34

MsTibbs skrev:Jag har fått order om att lägga mig 22-22:30, så då gör jag det. Med medicinen somnar jag då.

Om du inte känner dig bekväm med att gå emot det så tycker jag att du ska fråga personen som gett dig denna order, om det är okej att du tar medicinen och lägger dig tidigare. Det finns inget farmakologiskt argument för att dessa ska tas vid just den tiden.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Joakoni » 2011-01-12 23:21:03

Hej!
Att vakna har alltid varit min stooora problem.
Jag har alltid en mugg med kallt kaffe bredvid sängen och dricker upp det för att vakna, annars kommer jag inte ur sängen. Konsten är att ta den första klunken innan man somnar om, fast det har hänt mig att somna om efteråt också :)
Jag är en typisk nattuggla så jag somnar inte före midnatt utan hjälp av tabletter, jag kommer inte ens i säng.
Då instämmer jag med NoteToSelf att det kan gå bra med en mindre dos. Själv tar jag en halv Zopiklon i stället för en hel som ordinerat. Det funkar bättre på morgonen.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-13 0:24:37

Jag ställer alarmet på min Hello Kitty väckarklocka, den ringer, jag stänger av och kliver upp. Att ligga och snooza får mig bara att bli tröttare. Iof att försova mig brukar inte vara värsta problemet då jag är otroligt lättväckt och vaknar så fort "huset" vaknar. Dessutom har jag svårt att somna, så sömn är en bristvara.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Tikki » 2011-01-13 0:34:26

En sömnutredning hade nog varit bra. :-)154

miaspie, vilken bra blogg Du har.
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Inläggav marxisten » 2011-01-13 0:44:14

Tja jag har ju fördelen att bo hemma och har en farsa som kan väcka mig i omgångar i minst en halvtimma, annars skulle jag aldrig kunna ta mig upp...

Har en förmåga att vakna av väckarklockan och antingen stänga av den eller slänga den i marken, så de blir tyst, sen somna om... :D

Och när jag väl vaknar har jag en förmåga att ligga kvar i minst 15 minuter i sängen vaken så jag nästan inte hinner köra in till jobbet i tid. Kul de finns fler med samma problem som jag iaf..

Och är alltid vaken till mellan 1-2 på natten. Oftast spelar jag dator (att vara med i hardcore raidingguilder på WoW tar sin tid) eller glor jag på TV... Kan ligga i sängen och glo på TV, men blir likt förbannat inte de minsta trött.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav John » 2011-01-13 1:01:31

Be någon att bitchslappa dej. du lär vakna av det ellloooooor? testa göra en fälla typ att ha en hink med grisfötter i som ramlar när väckaklockan ringer?

Lite tips från mej ;)

//John
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav Abbreviation » 2011-01-13 2:40:37

Jag förstår inte varför folk vill ligga kvar i sängen. Jag går upp direkt.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Mellanvärld » 2011-01-13 2:44:26

KaosPrinsessa skrev:Iof att försova mig brukar inte vara värsta problemet då jag är otroligt lättväckt och vaknar så fort "huset" vaknar. Dessutom har jag svårt att somna, så sömn är en bristvara.
+1 Därför brukar jag ställa klockan så sent som möjligt.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Inläggav Fenren » 2011-01-13 2:45:53

Abbreviation skrev:Jag förstår inte varför folk vill ligga kvar i sängen. Jag går upp direkt.


för att det är varmt och skönt? för att det är där man varit de senaste 6-12 timmarna och inte gillar förändring? för att slippa frysa om fötterna?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in