Hur vaknar man?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Joakoni » 2011-01-13 11:09:38

Abbreviation skrev:Jag förstår inte varför folk vill ligga kvar i sängen. Jag går upp direkt.

Jag mår faktiskt fysiskt dåligt, när jag kommer upp fast jag inte är "redo". Jag fryser, skakar och hjärtat slår vilt.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Inläggav Abbreviation » 2011-01-13 11:42:06

Okay, då kan jag förstå det. Men att bara ligga kvar ... jag blir alldeles för uttråkad.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Joakoni » 2011-01-13 11:56:37

Det är ju bara så skönt... varmt och ombonat... :-)185
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Inläggav ufo » 2011-01-13 13:03:11

Moggy skrev:Frågar är om inte det här med snooze är en del av problemet. Det är ju så attans skönt att man blir beroende av det när möjligheten finns.

Om man inte kunde göra utan verkligen var tvungen att gå upp när klockan ringer för att nåt skiter sig om man inte gör det så skulle man nog lära sig att komma igång på morgonen.

Men det gäller ju att komma dit vilket är svårt.
Jag skaffade mig en klocka utan snooze av just den anledningen. Vilket resulterar i att jag ligger o sover med den ringandes.
Min tendens att vakna av klockan har minskat.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Arkimedes » 2011-01-13 15:48:05

Moggy skrev:Frågar är om inte det här med snooze är en del av problemet. Det är ju så attans skönt att man blir beroende av det när möjligheten finns.

Om man inte kunde göra utan verkligen var tvungen att gå upp när klockan ringer för att nåt skiter sig om man inte gör det så skulle man nog lära sig att komma igång på morgonen.

Men det gäller ju att komma dit vilket är svårt.

Jag tror att man blir tröttare av att snooza. Jag brukar också ligga kvar och snooza in i det sista och om jag inte har något som jag måste iväg på så kan jag snooza i flera timmar. Det är så skönt!

Om jag har något viktigt jag ska göra så har jag en högljudd väckarklocka 3-4 meter från sängen så att jag måste gå upp för att stänga av den.

Jag tror att om man aldrig känner sig utvilad på morgonen så kanske man borde börja lägga sig tidigare. Jag menar inte att det inte kan finnas andra orsaker till morgontrötthet och sömnbehovet är så individuellt också. Men för mig är det oftast så, att om jag är onaturligt trött på morgonen så har jag helt enkelt lagt mig för sent.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-13 16:20:12

Mellanvärld skrev:
KaosPrinsessa skrev:Iof att försova mig brukar inte vara värsta problemet då jag är otroligt lättväckt och vaknar så fort "huset" vaknar. Dessutom har jag svårt att somna, så sömn är en bristvara.
+1 Därför brukar jag ställa klockan så sent som möjligt.


Om jag inte ska någonstans så ställer jag aldrig klockan. Jag vaknar vid okej tid av mig själv ändå.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav nano » 2011-01-13 16:38:25

Abbreviation skrev:Jag förstår inte varför folk vill ligga kvar i sängen. Jag går upp direkt.
Lyllos dig, jag spenderade mertiden efter 15 års ålder med att vakna trött, efter en infektion blev det sakta några resor värre men trodde jag bara blivit lat, alla sade att det bara var o ta sig i kragen o gå upp eller rycka upp sig och liknande.

Så utan någon direkt anledning (för jag sade ju till läkaren att det var ok och jag hade jobb men jag var där för något litet) så frågade läkaren om jag gjort någon hälsoundersökning vilket jag inte hade så vi gjorde en o han hittade att min sköldkörtel inte funkade som den skulle, fick medicin.
2 dagar senare känner jag inte längre trötthet när jag vaknar på morgonen och ville inget annat än att gå upp.
Det var inte längre en ansträngning att gå upp.

Det gav en ganska intressant insikt :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav marxisten » 2011-01-15 0:32:36

Abbreviation skrev:Jag förstår inte varför folk vill ligga kvar i sängen. Jag går upp direkt.


Tja, för att när jag "vaknar" så är jag i något urtidsstadium där jag heter Urban Kalsong och kommer från planeten Mars ungefär. Jag behöver minst 10 minuter för att hjärnan ska vakna upp redigt, sen ytterligare 10 där kroppen tar mod till sig för att lämna det varma täcket och gå upp.

Dessutom så är det varmt och skönt och underbart att bara ligga och sträcka på sig på en skön huvudkudde.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav marxisten » 2011-01-15 0:37:52

KaosPrinsessa skrev:
Mellanvärld skrev:
KaosPrinsessa skrev:Iof att försova mig brukar inte vara värsta problemet då jag är otroligt lättväckt och vaknar så fort "huset" vaknar. Dessutom har jag svårt att somna, så sömn är en bristvara.
+1 Därför brukar jag ställa klockan så sent som möjligt.


Om jag inte ska någonstans så ställer jag aldrig klockan. Jag vaknar vid okej tid av mig själv ändå.


Precis som jag. OK tid för min kropp är omkring 1-2 på eftermiddagen... Lagom tid, vakna till en färdiglagad middag!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Joakoni » 2011-01-15 0:40:20

marxisten skrev:
Abbreviation skrev:Jag förstår inte varför folk vill ligga kvar i sängen. Jag går upp direkt.


Tja, för att när jag "vaknar" så är jag i något urtidsstadium där jag heter Urban Kalsong och kommer från planeten Mars ungefär. Jag behöver minst 10 minuter för att hjärnan ska vakna upp redigt, sen ytterligare 10 där kroppen tar mod till sig för att lämna det varma täcket och gå upp.

Dessutom så är det varmt och skönt och underbart att bara ligga och sträcka på sig på en skön huvudkudde.

+1!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Inläggav marxisten » 2011-01-15 0:43:12

Abbreviation skrev:Okay, då kan jag förstå det. Men att bara ligga kvar ... jag blir alldeles för uttråkad.

Bara ligga kvar? Vem sa man bara behöver ligga där? Man kan ex. glo på morgonnyheterna, eller det jag föredrar mest: SOMNA OM. :D
Senast redigerad av marxisten 2011-01-15 0:44:54, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav sugrövmanövern » 2011-01-15 0:43:47

nano skrev:
Abbreviation skrev:Jag förstår inte varför folk vill ligga kvar i sängen. Jag går upp direkt.
Lyllos dig, jag spenderade mertiden efter 15 års ålder med att vakna trött, efter en infektion blev det sakta några resor värre men trodde jag bara blivit lat, alla sade att det bara var o ta sig i kragen o gå upp eller rycka upp sig och liknande.

Så utan någon direkt anledning (för jag sade ju till läkaren att det var ok och jag hade jobb men jag var där för något litet) så frågade läkaren om jag gjort någon hälsoundersökning vilket jag inte hade så vi gjorde en o han hittade att min sköldkörtel inte funkade som den skulle, fick medicin.
2 dagar senare känner jag inte längre trötthet när jag vaknar på morgonen och ville inget annat än att gå upp.
Det var inte längre en ansträngning att gå upp.

Det gav en ganska intressant insikt :)
Vad häftigt! Var detta för många år sedan? Eller hade du turen att komma till en proffsig läkare?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav marxisten » 2011-01-15 0:49:23

Joakoni skrev:
Abbreviation skrev:Jag förstår inte varför folk vill ligga kvar i sängen. Jag går upp direkt.

Jag mår faktiskt fysiskt dåligt, när jag kommer upp fast jag inte är "redo". Jag fryser, skakar och hjärtat slår vilt.


+1!

Inte exakt samma besvär, men förstår vad du menar!
Senast redigerad av marxisten 2011-01-15 0:50:52, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Joakoni » 2011-01-15 0:49:28

marxisten skrev:
Abbreviation skrev:Okay, då kan jag förstå det. Men att bara ligga kvar ... jag blir alldeles för uttråkad.

Bara ligga kvar? Vem sa man bara behöver ligga där? Man kan ex. glo på morgonnyheterna, eller det jag föredrar mest: SOMNA OM. :D
:-)049
Du håller på att få en fans :wink:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Inläggav marxisten » 2011-01-15 0:55:59

Joakoni skrev:
marxisten skrev:
Abbreviation skrev:Okay, då kan jag förstå det. Men att bara ligga kvar ... jag blir alldeles för uttråkad.

Bara ligga kvar? Vem sa man bara behöver ligga där? Man kan ex. glo på morgonnyheterna, eller det jag föredrar mest: SOMNA OM. :D
:-)049
Du håller på att få en fans :wink:


:P :lol: :roll:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Inläggav Dagobert » 2011-01-15 1:07:39

MsTibbs, vad jag förstår är ditt problem inte att vakna, utan att hålla dig vaken när du stängt av larmen. Jag har alltid haft det problemet.

Ett par Dextrosol på sängbordet för snabbt blodsocker när det ringer, kanske?
Kaffebryggaren laddad på kvällen och kopplad till timer så kaffet är klart när du vaknar?

MsTibbs skrev:Theralen borde jag ta tidigare kanske, men borde inte behöva det då den är snabbverkande (droppar).

Jag tycker inte den är snabbverkande, jag tar den ca en timme före sovdags. Zopiklon ca en halvtimme. Jag alternerar mellan dessa.
Dagobert
 
Inlägg: 14203
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Abbreviation » 2011-01-15 1:54:51

Jag skulle aldrig få för mig att titta på tv i sängen. Tror att en av anledningarna till att så många har sömnproblem nu för tiden är att vi gör massa saker i sängen som gör att miljön påverkas. Nej, jag vill bara associera mitt sovrum till sömn och sex.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Parvlon » 2011-01-15 2:02:24

Abbreviation skrev:Jag skulle aldrig få för mig att titta på tv i sängen. Tror att en av anledningarna till att så många har sömnproblem nu för tiden är att vi gör massa saker i sängen som gör att miljön påverkas. Nej, jag vill bara associera mitt sovrum till sömn och sex.
+1
Min säng står f.n i teverummet men jag gör knappt något annat än att sova där. Teven står i förrådet. Har balkongdörren på glänt på dagen så är det lagom när jag ska sova. Min sömn är dock ganska hård, har sovit halva dygnet väldigt ofta denna vintern. Beror snarare på antalet soltimmar än någon kemikaliebalans i min hjärna.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-15 2:38:41

marxisten skrev:
KaosPrinsessa skrev:
Mellanvärld skrev:
KaosPrinsessa skrev:Iof att försova mig brukar inte vara värsta problemet då jag är otroligt lättväckt och vaknar så fort "huset" vaknar. Dessutom har jag svårt att somna, så sömn är en bristvara.
+1 Därför brukar jag ställa klockan så sent som möjligt.


Om jag inte ska någonstans så ställer jag aldrig klockan. Jag vaknar vid okej tid av mig själv ändå.


Precis som jag. OK tid för min kropp är omkring 1-2 på eftermiddagen... Lagom tid, vakna till en färdiglagad middag!


Ok tid för mig är mellan innan kl 12 annars känner jag mig lat och onödig. Det spelar ingen roll om jag inte har kunnat somna föräns 8 på morgonen, innan 12 ska jag vara uppe annars får jag dåligt samvete. Oftast vaknar jag innan tolv för att det både blir för ljust och alldeles för mkt ljud runt omkring mig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-01-15 2:40:13

Om jag kunde skulle jag gärna sova mer och ligga och dra mig i sängen men jag kan inte delvis för att jag har sömnproblem som det inte verkar att gå bot på, sen känner jag mig lat om jag ligger ner för mycket och jag blir rastlös av att inget göra så jag kan bara inte ligga i sängen, inte mer än 5-10 min.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Miche » 2011-01-15 12:00:59

Dagobert skrev:Kaffebryggaren laddad på kvällen och kopplad till timer så kaffet är klart när du vaknar?

Vi har numera en kaffemaskin, tryck på knappen, 10 sekunder senare har du en rykande kopp kaffe klar (om den är laddad och klar).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav MsTibbs » 2011-01-15 13:38:17

Dagobert skrev:MsTibbs, vad jag förstår är ditt problem inte att vakna, utan att hålla dig vaken när du stängt av larmen. Jag har alltid haft det problemet.

Ett par Dextrosol på sängbordet för snabbt blodsocker när det ringer, kanske?
Kaffebryggaren laddad på kvällen och kopplad till timer så kaffet är klart när du vaknar?

MsTibbs skrev:Theralen borde jag ta tidigare kanske, men borde inte behöva det då den är snabbverkande (droppar).

Jag tycker inte den är snabbverkande, jag tar den ca en timme före sovdags. Zopiklon ca en halvtimme. Jag alternerar mellan dessa.


Jag tar Concerta direkt när jag vaknar (om jag är tillräckligt vaken för att begripa vad dosetten är bra för). Kaffe är bra, kanske borde ha kallt kaffe (jo äckligt) vid sängen så steget inte blir så stort?

Theralen är ju inte snabbverkande-snabbverkande, men jag tänkte i jämförelse med i tablettform.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nano » 2011-01-15 13:46:23

sugrövmanövern skrev:
nano skrev:
Abbreviation skrev:Jag förstår inte varför folk vill ligga kvar i sängen. Jag går upp direkt.
Lyllos dig, jag spenderade mertiden efter 15 års ålder med att vakna trött, efter en infektion blev det sakta några resor värre men trodde jag bara blivit lat, alla sade att det bara var o ta sig i kragen o gå upp eller rycka upp sig och liknande.

Så utan någon direkt anledning (för jag sade ju till läkaren att det var ok och jag hade jobb men jag var där för något litet) så frågade läkaren om jag gjort någon hälsoundersökning vilket jag inte hade så vi gjorde en o han hittade att min sköldkörtel inte funkade som den skulle, fick medicin.
2 dagar senare känner jag inte längre trötthet när jag vaknar på morgonen och ville inget annat än att gå upp.
Det var inte längre en ansträngning att gå upp.

Det gav en ganska intressant insikt :)
Vad häftigt! Var detta för många år sedan? Eller hade du turen att komma till en proffsig läkare?
Det vet jag inte riktigt, jag kan inte bedömma hans kunskapsnivå faktiskt.
Men jag tror han tycker det är kul o ta prover, träffade en annan läkare med ett liknande intresse, han satt o sade "den tar vi o den o den o den den den o den" medans han knappade in på datorn vad som skulle testas så frågade han ikring livet i övrigt om jag hade någon jag tyckte om och om jag var ihop med någon och så frågade han hur det låg till med sexliv.

Han sade att det brukar bli lättare det mesta om man har något sexliv.
Undrar om det skulle funka o ligga med vem som helst, personligen tror jag inte det blir lika trevligt som när man är kär.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav csharp » 2011-01-15 14:35:15

Är kaffe så bra att dricka om man har sömnproblem?

Blir det inte svårare att somna och sen att man vaknar sent för man sovit "oroligt"?
:shock:
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in