Är du bipolär eller borderline?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2010-12-27 19:21:14

Tror att impulsivitet ingår i en utav diagnoskriterierna för borderline men vet inte om det är ett krav att ha det?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav indra76 » 2010-12-27 20:16:28

De diagnostiska kriterierna för borderline-personlighetsstörning enligt DSM-IV lyder som följer:

Ett genomgående mönster av påtaglig impulsivitet samt instabilitet med avseende på mellanmänskliga relationer, självbild och affekter. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck:

1.gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer

2.uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering

3.uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla

4.visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).

5.uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadande handlingar

6.är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)

7.känner en kronisk tomhetskänsla

8.uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)

9.har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav Miche » 2010-12-28 2:30:57

Helsike, det är lite för mycket i den listan som stämmer in på mig...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav indra76 » 2010-12-28 9:35:40

Mycket som stämmer för mig med, men min erfarenhet av bipolära personer är att de inte alltid har så bra självinsikt, så om du har det så kanske det inte riktigt är bipolär som du är (mer en lekmannabedömning från mig förstås).

Min bild är att de är väldigt nyckfulla och som sagt inte har självinsikt utan försvarar sina beteende med att det är ju så verkligheten ser ut, andra är ute efter dem.

Jag vet ju inte hur du beter dig förstås :?

Sen finns det ju en hel del drag som är liknande vid bipoläritet.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav vallesmamma » 2010-12-28 10:30:44

Jag är också bipolär. Innan Zyprexa fick jag aggressiva utbrott då jag skadade mig själv och sprang planlöst iväg. Mycket jobbigt!
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav LILITH_ » 2010-12-28 12:20:17

Borderline (Instabil personlighetsstörning = IPS) är i stort sett ett resultat av en dysfunktionell uppväxt och/eller övergrepp.

Mycket i det beteendet som en person med IPS uppvisar kan också länkas till medberoendeproblematik, så det kan vara en idé att kolla in kriterierna för medberoende om man känner igen sig i kriterierna för IPS.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav LILITH_ » 2010-12-28 12:27:49

slackern skrev:Borderline hänger tydligen ihop mer med tjejer och ADHD tydligen väldigt stor samsjuklighet.

Men borderline går att bota med DBT.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... sstorning/

När det gäller IPS och att tjejer skulle vara drabbade i större utsträckning än killar stämmer inte riktigt.
Killar/män som utvecklat IPS får oftare felaktiga diagnoser som narcissistisk eller antisocial personlighetsstörning.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav matterik » 2010-12-28 12:35:26

Det finns studier som tyder på att gener ligger bakom BPD.

An overview of the existing literature suggested that traits related to BPD are influenced by genes.[52] A major twin study found that if one identical twin met criteria for BPD, the other also met criteria in 35 percent of cases. People that have BPD influenced by genes usually have a close relative with the disorder


http://en.wikipedia.org/wiki/Borderline ... r#Genetics

Jag har själv en morfar som var känd för att vara kolerisk.
Senast redigerad av matterik 2010-12-28 12:46:27, redigerad totalt 2 gånger.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav LILITH_ » 2010-12-28 12:40:16

Jag tror att det handlar om sårbarhet och låg stresstolerans som så mycket annat när det gäller mental ohälsa. Det kan ju vara ärftligt.
Och skapar även en dysfunktionell tillvaro som i sin tur i värsta fall i förlängningen skapar personligetsstörningar.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav slackern » 2010-12-28 12:44:06

LILITH_ skrev:
slackern skrev:Borderline hänger tydligen ihop mer med tjejer och ADHD tydligen väldigt stor samsjuklighet.

Men borderline går att bota med DBT.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... sstorning/

När det gäller IPS och att tjejer skulle vara drabbade i större utsträckning än killar stämmer inte riktigt.
Killar/män som utvecklat IPS får oftare felaktiga diagnoser som narcissistisk eller antisocial personlighetsstörning.


Aha sant jag har oxå läst att tjejer får BPS och killar ASP men läser man om diagnoskriterierna ser de ju helt olika ut ASP får jag för mej är mer psykopatiska som tex den första lasermannen och Anna Lindhs mördare.

Och BPS är mer självskadebetende och relationsproblem. Men dom olika diagnoserna går nog mer eller mindre in i varandra och manligt kvinnligt men jag har egentligen ingen aning utan det är bara minna tankar kring det hela.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Bali » 2010-12-28 18:25:24

Miche skrev:Helsike, det är lite för mycket i den listan som stämmer in på mig...

Ja, visst är det väl så för väldigt många av oss här eller...!?

Jag har ju, som sagt tidigare, redan fått en IPS-diagnos och den är väl iofs kanske inte oriktig (håller helt med, och har stort förtroende för, min psykolog som "satte" den på mig), för t.ex. detta passar klockrent in på mig:

LILIHT_ skrev:Borderline (Instabil personlighetsstörning = IPS) är i stort sett ett resultat av en dysfunktionell uppväxt och/eller övergrepp.

Mycket i det beteendet som en person med IPS uppvisar kan också länkas till medberoendeproblematik, så det kan vara en idé att kolla in kriterierna för medberoende om man känner igen sig i kriterierna för IPS.


Det finns dock ändå något "annat" också känner jag, för jag har ju nu kämpat i motvind i 17-18 år eller så med terapi och att försöka "må bra", att bli "som andra", men det funkar liksom inte ändå.

Karin Stadler skriver i sin bok: Konflikter, missförstånd, ensamhet - Återspeglingar av Aspergers syndrom hos vuxna? bl.a. lite om skillnader mellan AS och personlighetsstörningar (som hon ser det) och då fastnar jag själv för t.ex. dessa:
Den största olikheten mellan en person med AS eller drag av AS och en individ med borderlinestruktur tror jag är skillnaden i jagstyrka: en individ med AS kan med stor envishet slutföra ett, för "normalstörda" i allmänhet och för borderlinepersonligheter i synnerhet, tråkigt, petigt och krävande arbete.

Dessutom brukar han eller hon inte ha något pockande behov av att dra sig tillbaka och vila från alla intryck som personen med AS har.

Mycket läsvärd bok överhuvudtaget anser jag för den som söker litteratur kring AS och/eller drag av det!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav indra76 » 2010-12-28 18:29:51

En annan skillnad mellan bipolär och borderline är att den senare ofta kan bli mycket bättre/botas genom terapi. Så är inte fallet med bipoläritet, det behövs (oftast) medicin och det är en sjukdom som man har hela livet. Sen är väl terapi aldrig fel och kan säkert även underlätta för bipolära.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav Theone » 2010-12-28 19:48:38

Borderline har i stora drag mycket med ett stört förhållande till modern att göra, det behöver inte ha något med dåligt uppväxt att göra eller några övergrepp. Speciellt inte om man har AS som grund då förhållanden blir mer eller mindre störda ändå.

Personlighetstörningar är till vis del ärftliga då benägenheten att utveckla dem är större för någon som har liknande genetisk sammansättning som den som själv har utvecklat det, det är ganska logisk faktiskt.

Mvh :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Miche » 2010-12-28 20:37:54

Det känns lite bättre nu efter att ha läst lite kommentarer från er, det känns som om jag har en del drag av borderline, kanske bara ligger på gränsen...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav indra76 » 2010-12-28 21:21:44

Theone skrev:Borderline har i stora drag mycket med ett stört förhållande till modern att göra, det behöver inte ha något med dåligt uppväxt att göra eller några övergrepp. Speciellt inte om man har AS som grund då förhållanden blir mer eller mindre störda ändå.

Personlighetstörningar är till vis del ärftliga då benägenheten att utveckla dem är större för någon som har liknande genetisk sammansättning som den som själv har utvecklat det, det är ganska logisk faktiskt.

Mvh :)


Man är inte säker på orsaken än, så detta stämmer inte.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav MsTibbs » 2010-12-28 21:24:50

Theone skrev:Borderline har i stora drag mycket med ett stört förhållande till modern att göra, det behöver inte ha något med dåligt uppväxt att göra eller några övergrepp.


Du diggar psykoanalytiker eller psykodynamisk terapi monne? 8)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Theone » 2010-12-28 22:00:24

MsTibbs skrev:
Theone skrev:Borderline har i stora drag mycket med ett stört förhållande till modern att göra, det behöver inte ha något med dåligt uppväxt att göra eller några övergrepp.


Du diggar psykoanalytiker eller psykodynamisk terapi monne? 8)


Ja det gör jag väl till vis del, det jag gillar bäst är bevis som jag själv kan se och koppla ihop logiskt. Hur vida folk har kommit till politisk enighet om det än betyder mindre för mig.

Mvh :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav MsTibbs » 2010-12-28 22:02:17

Theone skrev:
MsTibbs skrev:
Theone skrev:Borderline har i stora drag mycket med ett stört förhållande till modern att göra, det behöver inte ha något med dåligt uppväxt att göra eller några övergrepp.


Du diggar psykoanalytiker eller psykodynamisk terapi monne? 8)


Ja det gör jag väl till vis del, det jag gillar bäst är bevis som jag själv kan se och koppla ihop logiskt. Hur vida folk har kommit till politisk enighet om det än betyder mindre för mig.

Mvh :)


Psykoanalys är bara sååå 1950! vet du inte att det är inne med KBT och Mindfullness nu??? :lol:
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav LILITH_ » 2010-12-28 22:16:40

Theone, är det anknytningsteorin du syftar på?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Theone » 2010-12-28 22:16:59

MsTibbs skrev:
Theone skrev:
MsTibbs skrev:
Theone skrev:Borderline har i stora drag mycket med ett stört förhållande till modern att göra, det behöver inte ha något med dåligt uppväxt att göra eller några övergrepp.


Du diggar psykoanalytiker eller psykodynamisk terapi monne? 8)


Ja det gör jag väl till vis del, det jag gillar bäst är bevis som jag själv kan se och koppla ihop logiskt. Hur vida folk har kommit till politisk enighet om det än betyder mindre för mig.

Mvh :)


Psykoanalys är bara sååå 1950! vet du inte att det är inne med KBT och Mindfullness nu??? :lol:


Haha ja vad som är inne eller inte bestämmer ju inte vad som är bra/logiskt. Men det ena utesluter inte det andra helt, allt har rötter som oftast är väldigt gamla. Jag skulle vilja säga att jag stödjer de flesta logiska teorier på vissa punkter, även om det inte är fullkomligt bevisat att det är så. Psykologi består till stor del av teorier så inget går att bevisa fullkomligt då hjärnan är ett mysterium för oss än så länge. Det utgår jag ifrån att folk vet när jag skriver om det.

Mvh 8)
Senast redigerad av Theone 2010-12-28 22:23:37, redigerad totalt 1 gång.
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Theone » 2010-12-28 22:22:45

LILITH_ skrev:Theone, är det anknytningsteorin du syftar på?


Ja den teorin stödjer jag.

Mvh :)
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Stainless » 2011-01-03 15:23:17

MsTibbs skrev:Psykoanalys är bara sååå 1950! vet du inte att det är inne med KBT och Mindfullness nu??? :lol:


Haha :lol:

Jag tycker att sambandet mellan NPF och Borderline är ganska intressant. Jag har gått ett år i DBT (jag är själv diagnostiserad med Borderline) och förutom känsloreglering går stor del ut på att lära sig att hantera människor, exempelvis hur man ska säga nej eller ja till någon som ber om en tjänst, vilka betéenden som motparten förväntar sig o.s.v. Ibland kändes det nästan som att alla i gruppen skulle kunna ha en neuropsykiatrisk diagnos så mycket som vi pratade om sociala koder. Under terapins gång blev till och med tre av fem diagnostiserade med ADHD och en (jag själv) med Asperger.

Jag läste en bok för länge sedan där det stod att personer med NPF har större benägenhet att utveckla personlighetsstörningar än NTs. Kanske är det därför så många med Borderline uppvisar symptom på NPF eller så kanske det helt enkelt är sammankopplat på något annat sätt. Vill man så kan man sammanlänka Borderline till en mix av ADHD och Asperger. Impulsivitet (ADHD), svårigheter i relationer (AS), svårt att vet vad som förväntas i en social situation (AS), svårt att sluta prata trots att man vet att personen inte är intresserad/man inte förstår att personen inte är intresserad (ADHD/Asperger). Vill man kan man på samma sätt särskilja diagnoserna, men jag tycker ändå att det är intressant att tänka på likheterna.

Jag har för mig att jag råkade hitta en liten liten studie, gjord i USA, som pekade på att 70% av alla kvinnor med Borderline även hade ADHD. Tyvärr kan jag inte hitta länken och jag är osäker på hur seriös studen var, men ska försöka googla fram den.
Stainless
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2010-08-23

Inläggav kuromi » 2011-01-11 23:47:46

Hur vanligt är det med självskadehandlingar alltså skära i sig själv vid borderline?

Om det är de flesta eller bara ett fåtal?
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav MsTibbs » 2011-01-12 10:00:59

kuromi skrev:Hur vanligt är det med självskadehandlingar alltså skära i sig själv vid borderline?

Om det är de flesta eller bara ett fåtal?


Vet inte, men det är vanligare än hos snittet (haha). 8)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in