Är du bipolär eller borderline?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är du bipolär eller borderline?

Inläggav MsTibbs » 2010-12-26 19:49:04

Jag funderar på hur många här som är bipolära? Ofta är det samtidigt med ADHD har jag förstått. Jag tycker det finns många likheter mellan ADHD (hyper), bipolär (hypomani) och borderline. Kan du förklara för mig hur man vet vad som är vad? Jag har alla fyra och är allmänt förvirrad.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Är du bipolär eller borderline?

Inläggav Thurizas » 2010-12-26 20:27:58

Jag har funderat själv flera gånger på vad som är vad. Dock är jag varken bipolär eller borderline. Intressant,hoppas någon här kan förklara detta närmare.


Admin
Redigerade bort OT ur inlägget.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav matterik » 2010-12-26 20:33:46

Jag fick borderline diagnos 1995.

Samma år som min pappas kusin sköt sig i huvudet på väg till psykologen och samma år som Ted Kazinski blev lurad av FBI genom att FBI planterade bomber i hans lilla hus (http://www.unabombers.com/).
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav MsTibbs » 2010-12-26 21:37:04

matterik skrev:Jag fick borderline diagnos 1995.


Tycker du att du passar in i borderline? Hur ser symtomen ut hos dig?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav matterik » 2010-12-26 21:39:11

När jag fick borderline diagnos stod det att jag var verbalt aggressiv och suicid och hade ångest depression, personlighetsförändring och vissa problem med verklighetsprövning.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav sussi83 » 2010-12-26 21:52:25

Har egentligen inget att tillägga men jag tycker iaf att diskussionen var intressant.
Kan du inte få dessa saker förklarade av din psykolog/läkare?
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav MsTibbs » 2010-12-26 22:01:10

Nja, jag ska beställa hem min journal, där står det hur läkarna resonerar. På vanliga mötena brukar det vara kort om tid (trots en timme). Har pratat med psykologen, men hon försöker hålla sig ifrån att säga för mycket, då hon säger hon inte är psykiatriskt utbildad i sjukdomar.

När jag väntade på AS och ADHD-diagnoserna var jag här på forumet, det har lärt mig mest, men bipolärforum är rätt dött och ännu mer borderline.nu. Med tiden skall jag läsa på mer och mer, ännu är jag ny i gemet.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2010-12-26 22:03:31

matterik skrev:När jag fick borderline diagnos stod det att jag var verbalt aggressiv och suicid och hade ångest depression, personlighetsförändring och vissa problem med verklighetsprövning.


Tja, det där känner jag ju igen... får se om jag har tillräckligt många/mycket, jag känner bara två med drag av borderline och två med borderline, men dem känner jag inte så väl.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sussi83 » 2010-12-26 22:14:45

vad jag förstår det som är borderline en personlighetsstörning som kan "växa bort". Många av dragen är rätt lika de man har vid AS, men jag tror att man tenderar att gå till ytterligheter om man har en borderline störning...medans man med AS vill ha en sådan jämn känslonivå som möjligt...

JAg kanske är ute och cyklar...rena gissningar.. :)
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav Mea » 2010-12-26 22:36:14

sussi83 skrev:vad jag förstår det som är borderline en personlighetsstörning som kan "växa bort". Många av dragen är rätt lika de man har vid AS, men jag tror att man tenderar att gå till ytterligheter om man har en borderline störning...medans man med AS vill ha en sådan jämn känslonivå som möjligt...

JAg kanske är ute och cyklar...rena gissningar.. :)


jag fick diagnosen borderline i våras, tillsammans med adhd. efter närmre luskande med min psykiatriker i min hjärnas labyrinter skrev han dock av mig från diagnosen. Jag är nu remitterad för ASutredning. Min psykiatriker sa ungefär att borderline och AS är motpoler och att det inte går att ha båda, jag tänker att även om reaktionerna kan vara lika så skiljer sig ursprunget/anledningen bakom. Möjligt att jag missförstod honom eftersom det verkar vara flera här på forumet som har både AS och borderline. Ju mer jag läser om diagnoserna desto mer förbryllad blir jag.
Mea
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2010-12-15
Ort: Lund

Inläggav slackern » 2010-12-26 22:37:39

sussi83 skrev:vad jag förstår det som är borderline en personlighetsstörning som kan "växa bort". Många av dragen är rätt lika de man har vid AS, men jag tror att man tenderar att gå till ytterligheter om man har en borderline störning...medans man med AS vill ha en sådan jämn känslonivå som möjligt...

JAg kanske är ute och cyklar...rena gissningar.. :)


Borderline hänger tydligen ihop mer med tjejer och ADHD tydligen väldigt stor samsjuklighet.

Men borderline går att bota med DBT.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... sstorning/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav sussi83 » 2010-12-26 22:53:57

Jag har ofta undrat vad som gjorde att psykologen strök personlighetsstörningar från min "lista".
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Inläggav prodge64 » 2010-12-26 23:01:40

sussi83 skrev:Jag har ofta undrat vad som gjorde att psykologen strök personlighetsstörningar från min "lista".

Om du inte talar om varför du tror det, så är det ju enklast att anta att du inte har några helt enkelt. :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Inläggav matterik » 2010-12-26 23:20:30

Det där med att man inte skulle kunna ha AS och borderline samtidigt är väl lite konstigt. Vet inte. Men till viss del kan det vara sant eftersom borderline är väl mer känslomässiga och utåtagerande. Men finns ju autismspektrum diagnoser som innehåller borderlinedrag gott och väl som Mcdd diagnosen. Men kanske är en annan femma om de diagnostiserar någon med AS som har borderline drag. Man är väl kanske inte som ett sittande ljus precis om man har en borderline diagnos. I varje fall inte inombords. Borderline räknades ju förut som en mild form av schizofreni. Hur som helst jag har fått rätt till hjälp från habiliteringen oberoende om jag har npf diagnos eller inte så det spelar ingen roll för mig. Och jag kommer aldrig ta psykiatrins mediciner ändå.

Jag har haft milda psykotiska symptom i hela mitt liv. Ett rikt fantasiliv också. Men jag struntar i om jag har AS diagnos eller inte nu för tiden. Det spelar ju ingen roll. Man har rätt till hjälp ändå om man behöver det. Det är min upplevelse i varje fall. Ingen ide att fixera sig kring att man ska ha en viss diagnos. Hjälp är till för de som behöver det oberoende om de har diagnostiserats eller inte.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav MsTibbs » 2010-12-27 0:27:25

Jag ser ingen anledning att inte kunna ha både AS och borderline. Vissa påstår ju att man inte kan ha AS och ADHD samtidigt heller, men det är ju så, att man sällan har ALLA symtom, alltså behöver det inte finnas motsägelser...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Miche » 2010-12-27 2:11:38

Jag fick diagnoserna AS, ADHD och bipolär när jag utreddes.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Fenren » 2010-12-27 2:16:50

syftar inte borderline i första hand på relationer och hur man handskas med dem och bipolär mer på känslomässig bergochdalbana?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav MsTibbs » 2010-12-27 12:53:25

Fenren skrev:syftar inte borderline i första hand på relationer och hur man handskas med dem och bipolär mer på känslomässig bergochdalbana?


Jo, borderline är nog känslighet för omvärlden med snabba växlingar på en minut eller några timmar, medan bipolär är i mindre grad relaterat till omvärlden och oftast går i längre cykler.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Miche » 2010-12-27 14:13:09

MsTibbs skrev:Jo, borderline är nog känslighet för omvärlden med snabba växlingar på en minut eller några timmar, medan bipolär är i mindre grad relaterat till omvärlden och oftast går i längre cykler.

Fan, med den beskrivningen låter det som om jag borde fått en borderline-diagnos istället för bipolär!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav indra76 » 2010-12-27 15:51:33

Miche skrev:
MsTibbs skrev:Jo, borderline är nog känslighet för omvärlden med snabba växlingar på en minut eller några timmar, medan bipolär är i mindre grad relaterat till omvärlden och oftast går i längre cykler.

Fan, med den beskrivningen låter det som om jag borde fått en borderline-diagnos istället för bipolär!


Fast jag kan nog säga att mina bipolära problem hänger ihop med händelser i livet, inte bara svängningar rent fysiologiskt. Blir ju mkt sämre när det är mkt omkring mig, skulle nog vara mycket mer stabil om jag inte hade en massa barn, heltidsjobb, etc. etc.

Sen är det rätt stora skillnader tycker jag, om man har borderline är man ju ofta väldigt utåtagerande gentemot sina närmaste, man ser dem omväxlande som änglar och som djävular som bara är ute efter en. Så är inte bipoläras problem. Man skyller inte på andra på samma sätt och även om man kan strunta i sina anhöriga när man mår dåligt eller är manisk, är det inte för att man ser dem som dumma/elaka.

Kanske lite hårdragen åtskillnad, men det finns tydliga skillnader mellan diagnoserna! Plus att borderline behandlar man främst med terapi och bipoläritet med medicin.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav MsTibbs » 2010-12-27 16:11:02

Jag har haft depressioner främst under tuffa perioder, men skillnaden är nog att en normal person skulle inte få sån stooor effekt?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bali » 2010-12-27 19:02:14

Detta är en väldigt intressant tråd, MsTibbs!

Jag önskar verkligen att jag hade tillgång till mer ork att försöka "spinna" med i funderingarna här, men tyvärr är jag är helt slutkörd och "under isen" just nu, bl.a. p.g.a. den NPF-utredningen som jag nu är inne i, och då med fokus på framför allt AS som är min tro att jag ändå passar in i.
Den tycks (för tillfället förhoppningsvis) barka käpprätt åt fanders eftersom jag tydligen inte passar in p.g.a. social kompetens och annat ... orkar inte mer, sorry (har skrivit lite mer i "avreageringstråden" för den som är intresserad), men jag försöker ändå kämpa vidare där, för jag anser att psykologen är "ute och cyklar" i mångt och mycket, men var hämtar man kraft & mod!?
Givetvis har jag redan fått mycket pepp av detta forum (tusen tack till er alla bara för att ni finns!) men ändå ... ja, det där är min kamp, sorry! :oops:

Jag har alltså inte ens läst hela tråden erkänner jag direkt, utan bidrar bara med att jag har en IPS-diagnos sedan många år (den har jag väl dessutom att "tacka" för min sjukpension som jag ändå har tillgång till... och visst är jag tacksam för att jag har pengar till hyran etc.), men den stämmer liksom inte hela vägen.

Även jag har varit en aktiv medlem på Borderline.nu, men passade ändå liksom inte in...var/är inte så där impulsiv & har behov av de där tillfälliga kickarna, som de flesta där ändå tycks vara/behöva, utan tvärtom! (är bara en mes jag som inte tycks passa in någonstans.)

Jag har en lång stubin, men när den tillslut når sin ände tar det fyr som jag vet inte vad ... och det är kanske denna (ibland ologiska, extrema) explosion som bl.a. har bidragit till min diagnos, även om min psykolog (som skrev diagnosen) förstod att det hela faktiskt var annorlunda för mig.
Det finns ju tyvärr inte så många diagnoser som vi alla, så olika, unika individer, kan passa in i och det är för jävla sorgligt om jag får tala ur hjärtat mitt!?

Jag mår inte så bra, MsTibbs, så jag hoppas att du förlåter mitt svammel här!?, men kanske jag kan återkomma om/när orken finns tillhanda!?

Mycket intressant tråd detta som sagt!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Bali » 2010-12-27 19:18:37

Ps. Glömde skriva att jag gjort/gör mig själv illa genom att, framför allt "dunka huvudet i väggen" (eller något annat hårt) och har "karvat" med naglar, vassa föremål både här & där på "kroppastollen" min, men ändå ... visst passar det in i IPS-diagnosen, men ändå inte i mitt fall känner jag, tror jag... !? :roll: Ds.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav MsTibbs » 2010-12-27 19:19:41

Ta det lugnt Bali! Man skall bara skriva när man vill och orkar, annat blir ju ingen glad utav! :)

Jag har en lång stubin också tror jag, men blir jag arg så smäller det rejält... om och på vilket sätt detta kan ha med diagnoser att göra vet jag inte. Far är likadan. Mor säger jag är "borderline ibland inte hela tiden" så vet inte om jag passar, eller om hon bara träffat extremfall, de trodde ju inte jag hade asperger/ADHD heller...

Är borderline impulsiva? Eller är deras uppmärksamhetsiver (om den finns) fullkomligt medveten?
Senast redigerad av MsTibbs 2010-12-27 19:21:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in