Passar som vanligt inte in

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav barracuber » 2010-12-05 13:29:10

KaosPrinsessa skrev:...
Det kallas ADHD. ADHD delas in i tre grupper, en med huvudsakligen i bristande uppmärksamhet (ADD), en med huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet (HD) och den kombinerade typen (klassisk ADHD). Men i folkmun kallas det ADHD precis som Damp fortfarande heter Damp och inte ADHD+DCD.


Det sista lät som att du vände på det. Borde det inte vara:

Damp heter numera ADHD+DCD.

Uttrycket damp är dock fortfarande väldigt alive and kicking i yngre kretsar :-)

När det gäller ADD sa mina utredare att de brukar referera till det som "ADHD utan hyperaktivitet". De sa också att ADHD har tre undergrupper men jag fick inte nån bild klar för mig.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2010-12-05 14:08:21

Dagobert skrev:Jo, mina problem är verkliga för mig, visst. Det är kanske så att mina problem märks för lite. Tror blandningen AS/ADD är en dålig blandning.


Det är många av oss som har den kombinationen, och det sägs ofta från professionellt håll att det finns ett stort överlapp. Det brukar nämnas att mellan 25 och 40 % av alla med AS även har ADHD/ADD (numera brukar man ofta säga ADHD även om ADD).

Problemet är, som du antyder, att det är två fenomen som delvis är väldigt motsatta. I viss mån tar de kanske ut varandra och gör att man har mindre problem, men huvudsakligen är det nog mera att man svänger mellan dem, och får mera problem av själva kombinationen. Däremot tenderar de ofta att maskera varandra, så att vi får just det problemet att det inte syns så tydligt utåt att vi har dessa problem. Tyvärr försvinner inte problemen för oss själva bara för att de syns mindre utåt.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2010-12-05 14:19:31

Kvasir skrev:... Det brukar nämnas att mellan 25 och 40 % av alla med AS även har ADHD/ADD (numera brukar man ofta säga ADHD även om ADD).
...


Jag har hört så hög siffra som 70 %.

Det vore intressant att se den uppdelad i ADHD och ADD.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Dagobert » 2010-12-05 14:21:24

Kvasir skrev:Tyvärr försvinner inte problemen för oss själva bara för att de syns mindre utåt.

Jag har ofta önskat att de syntes mer, för då hade jag kunnat få hjälp tidigare. Nu var det jag själv som kom sanningen (AS e.d) på spåren efter att ha träffat ca 25(!) psykologer, kuratorer och psykiatriker till och från under ca 20 års tid.
Dagobert
 
Inlägg: 14181
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav barracuber » 2010-12-05 15:08:04

Dagobert skrev:
Kvasir skrev:Tyvärr försvinner inte problemen för oss själva bara för att de syns mindre utåt.

Jag har ofta önskat att de syntes mer, för då hade jag kunnat få hjälp tidigare.


Sedan är frågan vad det egentligen finns för hjälp att få.

LSS (landstinget) och rehabiliteringen (sjukvården) är två som jag kommer att kolla upp. Innan jag vet vad de har kan jag inte veta om det är något för mig.

Högre självhjälp blir en följd av större självinsikt, självkännedom och kunskap om diagnoserna. Inom NPF-"sektorn" tvingas man verkligen bli sin egen expert (fast det kanske inte är så väldigt unikt just för NPF?) därför att de som verkligen borde vara experter inte finns där de borde finnas.

Dagobert skrev:Nu var det jag själv som kom sanningen (AS e.d) på spåren efter att ha träffat ca 25(!) psykologer, kuratorer och psykiatriker till och från under ca 20 års tid.


Har du bollats runt eller har du själv sökt dig till alla dessa? Det låter verkligen inte kul att ha gått så lång tid utan att få klarhet men det är ett öde du delar med många i både vår och andras åldersgrupp.
Senast redigerad av barracuber 2010-12-05 18:16:22, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alien » 2010-12-05 15:08:40

barracuber skrev:När det gäller ADD sa mina utredare att de brukar referera till det som "ADHD utan hyperaktivitet".


Men varför duger inte kort och gott "ADD"? Det längre uttrycket passar bättre som en förklaring.

On topic, jag tror vi är många som känner att vi inte passar in någonstans egentligen. Men just eftersom vi är så olika och många av oss finns här på AF, så ökar chansen att hitta folk som man känner sig besläktad med. De andra kan iaf öka ens kunskap om hur AS kan yttra sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2010-12-05 15:15:04

barracuber skrev:
Kvasir skrev:... Det brukar nämnas att mellan 25 och 40 % av alla med AS även har ADHD/ADD (numera brukar man ofta säga ADHD även om ADD).
...


Jag har hört så hög siffra som 70 %.


Jag har hört siffran 80%, senast vid mötet med Svenny Kopp.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav UDFy-38135539 » 2010-12-05 15:19:49

Dagobert skrev:
Kvasir skrev:Tyvärr försvinner inte problemen för oss själva bara för att de syns mindre utåt.

Jag har ofta önskat att de syntes mer, för då hade jag kunnat få hjälp tidigare. Nu var det jag själv som kom sanningen (AS e.d) på spåren efter att ha träffat ca 25(!) psykologer, kuratorer och psykiatriker till och från under ca 20 års tid.

Stanna gärna kvar här på forumet, jag är mycket intresserad av ditt perspektiv.

Jag är också en ogenomskinlig mixerskål. Det syns inte på utsidan, att det är rätt oroligt inuti. Och om någon skulle bry sig i att lyfta på locket, blir de ofta chockade över kaoset som väller ut, och tror inte att det är sant. Jag har haft tur att ha några omkring mig som hållit mig på banan, men det gör det ännu värre när jag inser hur lite jag ger tillbaka.
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Inläggav barracuber » 2010-12-05 15:34:30

UDFy-38135539 skrev:..Jag har haft tur att ha några omkring mig som hållit mig på banan, men det gör det ännu värre när jag inser hur lite jag ger tillbaka.


jojo, det där känner jag igen. Gör ju inte egna samvetet lättare av att de blir "medberoende" på olika sätt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Disorder » 2010-12-05 15:41:31

ADD skrivs som ADHD-I inom sjukvården. I står för inactive. Dvs ADHD med hypoaktivitet istället för hyperaktivitet.
Disorder
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-05-09

Inläggav slackern » 2010-12-05 15:44:43

Disorder skrev:ADD skrivs som ADHD-I inom sjukvården. I står för inactive. Dvs ADHD med hypoaktivitet istället för hyperaktivitet.


Kanske i Amerikansk sjukvård men i minna som finns i Sverige står det
F 90.0.C ADD
slackern
 
Inlägg: 43777
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Kvasir » 2010-12-05 15:45:18

Alien skrev:
barracuber skrev:
Kvasir skrev:... Det brukar nämnas att mellan 25 och 40 % av alla med AS även har ADHD/ADD (numera brukar man ofta säga ADHD även om ADD).
...


Jag har hört så hög siffra som 70 %.


Jag har hört siffran 80%, senast vid mötet med Svenny Kopp.


Intressant, så mycket har jag aldrig hört, men ingen har väl egentligen några vederhäftiga studier att grunda sig på, så allt är spekulationer och bedömningar utifrån erfarenhet.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2010-12-05 15:48:35

UDFy-38135539 skrev:
Dagobert skrev:
Kvasir skrev:Tyvärr försvinner inte problemen för oss själva bara för att de syns mindre utåt.

Jag har ofta önskat att de syntes mer, för då hade jag kunnat få hjälp tidigare. Nu var det jag själv som kom sanningen (AS e.d) på spåren efter att ha träffat ca 25(!) psykologer, kuratorer och psykiatriker till och från under ca 20 års tid.

Stanna gärna kvar här på forumet, jag är mycket intresserad av ditt perspektiv.

Instämmer.

UDFy-38135539 skrev:Jag är också en ogenomskinlig mixerskål. Det syns inte på utsidan, att det är rätt oroligt inuti. Och om någon skulle bry sig i att lyfta på locket, blir de ofta chockade över kaoset som väller ut, och tror inte att det är sant. Jag har haft tur att ha några omkring mig som hållit mig på banan, men det gör det ännu värre när jag inser hur lite jag ger tillbaka.

Ungefär som jag då, utom att jag inte har varit på banan, bara ägnat min krafts dagar åt att försöka komma upp på den på olika dödsdömda sätt. Och lärt mig hålla tyst.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav AAA » 2010-12-05 16:08:08

Jag är lite för mycket ADHD för omgivningen var jag än kommer, känns det som. Så jag förstår vad TS menar. Men jag uppskattar forumet, helt klart. Är trött på att dra iväg hela tiden.

Stanna kvar, kolla läget ett tag!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Dagobert » 2010-12-05 17:47:03

Zombie skrev:Ungefär som jag då, utom att jag inte har varit på banan, bara ägnat min krafts dagar åt att försöka komma upp på den på olika dödsdömda sätt. Och lärt mig hålla tyst.

Låter bekant.
Ämnar svara på mer vartefter.
Så jag stannar väl då. :wink:
Dagobert
 
Inlägg: 14181
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav barracuber » 2010-12-05 18:05:00

Dagobert skrev:Så jag stannar väl då. :wink:

:D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Zombie » 2010-12-05 18:13:36

+1
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav maxholm » 2010-12-05 21:06:02

barracuber skrev:Sedan är frågan vad det egentligen finns för hjälp att få.

LSS (landstinget) och rehabiliteringen (sjukvården) är två som jag kommer att kolla upp. Innan jag vet vad de har kan jag inte veta om det är något för mig.

Högre självhjälp blir en följd av större självinsikt, självkännedom och kunskap om diagnoserna. Inom NPF-"sektorn" tvingas man verkligen bli sin egen expert (fast det kanske inte är så väldigt unikt just för NPF?) därför att de som verkligen borde vara experter inte finns där de borde finnas.

Dagobert skrev:Nu var det jag själv som kom sanningen (AS e.d) på spåren efter att ha träffat ca 25(!) psykologer, kuratorer och psykiatriker till och från under ca 20 års tid.


Har du bollats runt eller har du själv sökt dig till alla dessa? Det låter verkligen inte kul att ha gått så lång tid utan att få klarhet men det är ett öde du delar med många i både vår och andras åldersgrupp.


Jag tror inte man ska hoppas för mycket på vad samhället kan göra. För mig kändes det jätte bra att veta vad mitt problem är. Alltså att jag har AS. Det är nog bra att säga det till folk som man umgås med för då blir lättare då alla vet vad som gäller.
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Inläggav UDFy-38135539 » 2010-12-05 21:44:19

maxholm skrev: För mig kändes det jätte bra att veta vad mitt problem är. Alltså att jag har AS. Det är nog bra att säga det till folk som man umgås med för då blir lättare då alla vet vad som gäller.
Jag tycker också det var bra att få veta.
Problemet är väl att när man berättar det, säger dom.
-Det kan väl inte stämma, för du är ju inte så!
Och eftersom många inte förstår att "problem att tolka" "problem att uttrycka" "problem att förstå" kan vara både för lite och för mycket, "tolkning", "förståelse" och "ord", så har de naturligtvis rätt i att både jag och min diagnos är fel, för de syns inte utanpå, och de är experter på förståelse och tolkningar, de har ju social kompetens.

Vilken äcklig mening det blev, hur skulle den ha skrivits?
UDFy-38135539
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2010-11-01
Ort: En bit ifrån den närmaste

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-05 22:17:00

barracuber skrev:
KaosPrinsessa skrev:...
Det kallas ADHD. ADHD delas in i tre grupper, en med huvudsakligen i bristande uppmärksamhet (ADD), en med huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet (HD) och den kombinerade typen (klassisk ADHD). Men i folkmun kallas det ADHD precis som Damp fortfarande heter Damp och inte ADHD+DCD.


Det sista lät som att du vände på det. Borde det inte vara:

Damp heter numera ADHD+DCD.

Uttrycket damp är dock fortfarande väldigt alive and kicking i yngre kretsar :-)

När det gäller ADD sa mina utredare att de brukar referera till det som "ADHD utan hyperaktivitet". De sa också att ADHD har tre undergrupper men jag fick inte nån bild klar för mig.


Haha jo jag hade lite brottom och tänkte på annat när jag skrev med:P

De tre varianterna av ADHD är 1.) den med huvudsakligen bristande uppmärksamhet 2.) huvudsakligen hyperaktivitet/impulsivitet och 3.) den mixade typen, då man har problem med både hyperaktivitet/impulsivitet och bristande uppmärksamhet.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-05 22:21:53

Disorder skrev:ADD skrivs som ADHD-I inom sjukvården. I står för inactive. Dvs ADHD med hypoaktivitet istället för hyperaktivitet.


Alla med ADD är inte hypoaktiva. Jag kommer förmodligen få ADD (eller ja ADHD med huvudsakligen bristande uppmärksamhet) och jag är långt ifrån hypoaktiv. Man måste ju ha minst 6 kriterier från hyperaktivitet-impulsivitet och minst 6 kriterier från bristande uppmärksamhet för att få den kombinerade typen av ADHD. Jag uppfyller den för bristande uppmärksamhet utan problem men även 5 på den med hyperaktivitet/impulsivitet och jag känner flera med ADD som nästan har den kombinerade typen av ADHD.
Men vist månag med ADD är hypoaktiva men inte alla.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Disorder » 2010-12-06 18:41:15

I min journal har jag sett att det står ADHD-I. Kanske är olika hur de skriver det.
Disorder
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in