Passar som vanligt inte in

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Passar som vanligt inte in

Inläggav Dagobert » 2010-12-04 22:09:13

Jag är 51 år och fick diagnos AS och ADD för 4 år sen. Har just aldrig passat in nånstans, och efter att ha hängt här på forumet 5 dar får jag mer och mer känslan att jag inte passar in här heller. :(
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Savanten Svante » 2010-12-04 22:14:43

Häng längre.

Varför passar du inte här heller, tycker du?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Arkimedes » 2010-12-04 22:21:12

Ge det lite tid Dagobert. Det tog tid för mig också att komma in i det, att sätta sig in i hur forumet fungerar, att komma in i gemenskapen, att förstå alla dessa förkortningar som används. (Första gången jag såg NT nämnas här trodde jag att det betydde Norrköpings tidningar). :mrgreen:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Dagobert » 2010-12-04 22:23:14

Blir ibland tveksam om jag fått rätt diagnoser. Tycker att kriterierna stämmer på mig, men ser sen hur mycket mer de stämmer på andra här. Känner ingen gemenskap. Har inget att säga.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Re: Passar som vanligt inte in

Inläggav geocache » 2010-12-04 22:27:35

Hej Dagobert och varmt välkommen till forumet!

Jag håller med Savanten Svante och Arkimedes.

Jag är förresten i samma ålder som du, och behövde också lång tid för att "smälta" min diagnos "Aspergers syndrom med inslag av DAMP".

Och jag hoppas du vill fortsätta vara medlem här, jättemycket.

/geocache
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Dagobert » 2010-12-04 22:32:29

Tack ska ni ha.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Arkimedes » 2010-12-04 22:33:47

Dagobert skrev:Blir ibland tveksam om jag fått rätt diagnoser. Tycker att kriterierna stämmer på mig, men ser sen hur mycket mer de stämmer på andra här. Känner ingen gemenskap. Har inget att säga.

Jag tycker inte man ska jämföra sig med andra.

När jag hörde talas om en kille om inte kan duscha pga att han är överkänslig och får ont av dusch-strålarna, så tänkte jag för en sekund, att jag skulle "skärpa mig" och "rycka mig i kragen" för att "andra har det värre". Men så kan man inte tänka. Mina problem är verkliga för mig även om någon annan har det värre än vad jag har det.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Dagobert » 2010-12-04 22:48:55

Jo, mina problem är verkliga för mig, visst. Det är kanske så att mina problem märks för lite. Tror blandningen AS/ADD är en dålig blandning. Har tröttnat, gett upp. Har hittills i livet haft en framtid att kämpa för, utan framgång, men nu lever jag i slutet på den framtiden. Roligare än så här blev det inte. Ensamstående utan barn, mer eller mindre sparken från alla jobb, nu sjukersättning t.v.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Zombie » 2010-12-04 23:14:56

Kan också ålder, livsfas och kontinuitet spela en roll, kanske?

Vet inte, men min subjektiva upplevelse är att skribenter runt vår ålder var fler och aktivare när jag gick med, med motsvarande inverkan på vad som diskuterades, och att också kärnan av skribenter som var gamla i gården var större (möjligen; eller så var de bara äldre här än jag); sedan dess har jag upplevt (obs.) en förskjutning mot yngre skribenter, fler "i början av livet"-ämnen, kortare tider folk fortsätter skriva här.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Dagobert » 2010-12-04 23:21:28

Det ligger säkert mycket i det, Zombie.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav lasseivägen » 2010-12-04 23:42:46

Är 63 år har varit här till och från i omkring ett år. Har insett att vi med AS och liknande problem, ofta skiljer betydligt mer än vad NT personer gör. När man slutar försöka vara som alla andra, kan man låta ens egenart komma till rätta. Inte skämmas över att man inte är som alla andra.

Jag har bland annat fått styrkan att inte ställa upp för att den sociala konvenansen kräver det. Har alltid känt mig tvungen att gå på tillställningar jag blivit inbjuden till. Nu tackade jag nej till ett julbord, jag känner mig alltid utanför när det är för mycket folk.

Jag tro att jag fått insikten och modet att hävda min aspiga egenart, även om jag gör mig osams med omvärlden. Mycket tack vare AS forum.

Ge det lite tid, här fins mycket klokskap att läsa.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Kattpappa » 2010-12-04 23:44:37

Så kan jag också känna i perioder, men försök att ta till vara på det som är bra i ditt liv, något special-intresse kanske? Jag skulle inte överleva utan mitt musikaliska skapande. Där känner jag mig alltid hemma. Ge forumet en chans till, jag behövde 2 år för att verkligen ta in min diagnos men nu har jag fått en ny karta att orientera mig efter och inser att jag måste leva mitt liv på mina vilkor.

mvh, Kattpappa
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Inläggav maxholm » 2010-12-05 2:10:06

Jag har alltid haft svårt att passa in i när det gäller den sociala biten. Jag har jättesvårt att orka med det helt enkelt. Min hjärna hänger inte med i samtal med andra människor och att tolka deras avsikter och känslor och vad jag ska göra och säga. Jag tar in för mycket. Jag har lärt mig att såla men jag måste tänka på det. Jag funderar på att skipa det mesta och bara vara ifred. Det är svårt att leva som på en öde ö. Jag uppskatar den här gruppen jättemycket.

Ha det så bra ni kan i gruppen.
maxholm
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2007-02-18
Ort: gnosjö

Inläggav atoms » 2010-12-05 2:15:44

Det är cirka 4 år sedan jag först sökte mig ut för att få kontakt med fellow aspies/aspiettes i tron att jag skulle bli varmt välkomnad in i värmen... jag menar, knackar det på dörren så går man ju och öppnar och jag är inte den som inte säger "Välkommen in!" så det var väl det minsta jag förväntade mig.

Det visade sig dock att jag hade räknat fel på en punkt; bara för att jag delade diagnos med en massa andra betydde inte det att vi var lika som bär eller att vi passade varandra som hand i handske.

Det ger sig nog med tiden, Dagobert.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav tokar86a » 2010-12-05 7:24:47

Först när jag började här så hade jag rätt svårt att passa in eftersom alla taggarna var utåt direkt mått mig som ny. Jag lämnade forumet och brukar bara titta in här ibland när jag känner för det. Men man borde bli lite mer aktiv här eftersom man kan få reda på mycket bra och intressanta saker. Måste bli bättre på den här saken.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Inläggav barracuber » 2010-12-05 10:32:41

Dagobert skrev:Jo, mina problem är verkliga för mig, visst. Det är kanske så att mina problem märks för lite. Tror blandningen AS/ADD är en dålig blandning.
...

Här tror jag du sätter huvudet på spiken eller vad man nu säger. Det har pratats ganska mycket om den combon här (fast jag vill gärna ha mer diskussioner). Jag har den själv. Eller, egentligen fick jag mild Asperger och misstänkt ADD.

Grejen är att med den här combon framstår man ofta som väldigt normal; de s.a.s. neutraliserar varandra. AS är ofta tillbakadragen, ADD är mera livlig o utåtriktad. Helheten blir rätt neutral. Båda gör den andra svårare att upptäcka. Detta stämmer in på mig. Det att vara svårt att bli förstådd av omgivningen. Mina utredare tyckte min utredning var svår.

Alfapetsmamma, håller du med?

Dagobert, jag vill väldigt gärna att du stannar. Som Zombie skrev, vår generation och närliggande är inte direkt framträdande här på forumet, men vi finns och vi skriver dagligen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Dagobert » 2010-12-05 12:48:46

Tack alla. Det känns bättre nu.
Barracuber, intressant.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-05 12:58:49

Har du testat att bli medlem på ADHDforum med? För jag känner att jag passar bättre där än här. Du har ju dessutom både AS och ADHD (eller ADD i ditt fall fast så heter det ju egentligen inte längre).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Dagobert » 2010-12-05 13:04:19

KaosPrinsessa skrev:Har du testat att bli medlem på ADHDforum med? För jag känner att jag passar bättre där än här. Du har ju dessutom både AS och ADHD (eller ADD i ditt fall fast så heter det ju egentligen inte längre).

Nej, bara Attention, men där var variationen för stor, tyckte jag. Får kolla på ADHDforum.

Heter det inte ADD, vad heter det då?
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-12-05 13:06:05

Välkommen Dagobert!

Jag känner mig väldigt hemma här trots att jag inte har någon diagnos och med största sannolikhet inte skulle kunna få någon heller, men tycker det är frigörande att kunna diskutera saker här som man inte kan diskutera på andra ställen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav slackern » 2010-12-05 13:09:52

Dagobert skrev:
KaosPrinsessa skrev:Har du testat att bli medlem på ADHDforum med? För jag känner att jag passar bättre där än här. Du har ju dessutom både AS och ADHD (eller ADD i ditt fall fast så heter det ju egentligen inte längre).

Nej, bara Attention, men där var variationen för stor, tyckte jag. Får kolla på ADHDforum.

Heter det inte ADD, vad heter det då?


Hej, i Sverige heter det fortfarande ADD vilket är en undergrupp till ADHD när man använder den Svenska versionen utav ICD-10 som läkarna använder när de ska skriva diverse intyg så den diagnosen finns fortfarande jag har den och läkaren använde den senast i somras när hon skickade in ett läkarutlåtande till FK.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-05 13:12:41

Dagobert skrev:
KaosPrinsessa skrev:Har du testat att bli medlem på ADHDforum med? För jag känner att jag passar bättre där än här. Du har ju dessutom både AS och ADHD (eller ADD i ditt fall fast så heter det ju egentligen inte längre).

Nej, bara Attention, men där var variationen för stor, tyckte jag. Får kolla på ADHDforum.

Heter det inte ADD, vad heter det då?


Det kallas ADHD. ADHD delas in i tre grupper, en med huvudsakligen i bristande uppmärksamhet (ADD), en med huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet (HD) och den kombinerade typen (klassisk ADHD). Men i folkmun kallas det ADHD precis som Damp fortfarande heter Damp och inte ADHD+DCD.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-12-05 13:14:27

slackern skrev:
Dagobert skrev:
KaosPrinsessa skrev:Har du testat att bli medlem på ADHDforum med? För jag känner att jag passar bättre där än här. Du har ju dessutom både AS och ADHD (eller ADD i ditt fall fast så heter det ju egentligen inte längre).

Nej, bara Attention, men där var variationen för stor, tyckte jag. Får kolla på ADHDforum.

Heter det inte ADD, vad heter det då?


Hej, i Sverige heter det fortfarande ADD vilket är en undergrupp till ADHD när man använder den Svenska versionen utav ICD-10 som läkarna använder när de ska skriva diverse intyg så den diagnosen finns fortfarande jag har den och läkaren använde den senast i somras när hon skickade in ett läkarutlåtande till FK.


Så har de inte sagt till mig här (alltså den psykiatri jag går till). Här använder de ADHD med undergrupper och ADD blir då i journalerna "uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet".
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav slackern » 2010-12-05 13:18:38

KaosPrinsessa skrev:
slackern skrev:
Dagobert skrev:Nej, bara Attention, men där var variationen för stor, tyckte jag. Får kolla på ADHDforum.

Heter det inte ADD, vad heter det då?


Hej, i Sverige heter det fortfarande ADD vilket är en undergrupp till ADHD när man använder den Svenska versionen utav ICD-10 som läkarna använder när de ska skriva diverse intyg så den diagnosen finns fortfarande jag har den och läkaren använde den senast i somras när hon skickade in ett läkarutlåtande till FK.


Så har de inte sagt till mig här (alltså den psykiatri jag går till). Här använder de ADHD med undergrupper och ADD blir då i journalerna "uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet".


Sant det gjorde psykologen oxå när jag gjorde utredningen hon satta diagnosen efter DSM-4 TR.

Fast läkaren som sköter min medicinering och utfärdar använder ICD-10 och där är koden F 90,0 C ADD.

Tror jag har läst någonstans att länderna som är med i EU måste använda ICD-10 när de skriver intyg men kan inte svära på att det är så men tror det.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in