Min dator klarar inte av att känna av mitt headset

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-23 20:00:49

Hej!

Kontakterna frampå fungerar inte. Vare sig till hörlurar eller headset. Mikrofon har jag ingen utom i headsetet så det kan jag inte testa.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2007-11-23 20:04:11

Aha, men har du provat kontakterna där bak, förutsatt det finns sådana?

Kontakterna på fronten kanske inte ens är inkopplade, eller så behövs kanske någon mjukvaruinställning för att få dem att fungera (dvs. något som är specifikt för ljudkortet och inte de vanliga Windowsinställningarna som vi har diskuterat).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-23 21:04:17

Hej!

Jo, de kontakterna fram är inkopplade. Men det verkar vara någon inställning någonstans.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2007-11-23 21:52:12

OK, men har du kontakter bak också, och fungerar det i så fall med dem?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-24 0:24:56

Hej!

En gång fungerade det att koppla headsetet bak. Inte sedan. Har högtalare kopplat där bak och jag har ljud genom dem. Måste böka en del för att komma bak och dra ur sladdarna till högtalarna, sätta in headsetet, prova, dra ur headsetet och sätta i högtalarna, och det är något jag bara gör i nödfall.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-24 0:33:45

Men du! I så fall kanske du ska köpa förlängningskablar till headsettet och koppla in där bak, och rota EN gång för alla?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kvasir » 2007-11-24 1:05:46

Lilla Gumman skrev:Hej!

En gång fungerade det att koppla headsetet bak. Inte sedan. Har högtalare kopplat där bak och jag har ljud genom dem. Måste böka en del för att komma bak och dra ur sladdarna till högtalarna, sätta in headsetet, prova, dra ur headsetet och sätta i högtalarna, och det är något jag bara gör i nödfall.


Det fungerade en gång, men inte sedan? Men högtalarna fungerar fortfarande på samma utgång? Nu börjar det låta märkligt. Fungerar högtalarna så måste rimligen även hörlurarna i headsetet fungera om du kopplar dem till samma utgång som högtalarna använder nu. Förutsatt du nu använder samma utgång för högtalare och hörlurar/headset så måste nog detta testas. Prova igen med headsetet inkopplat baktill. Prova även med högtalarna inkopplade framtill. Det är bökigt, men det är svårt att undvika när man har den här typen av problem, tyvärr.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2007-11-24 2:08:13

Hej Lilla Gumman!

Tror att jag eventuellt vet vad du saknar..

(om någon annan redan tänkt på detta så har jag skrivit och ritat hela inlägget helt i onödan...jaja :cry: )

Kom just på en grej när jag kikade på baksidan av min dator.

Jag har en liten mojäng som liknar den här:
Bild

(det var den bästa bild jag kunde hitta vid en snabb googling. hade inte energi att rota fram digitalkameran)

Jag kallar det för en förgrening, på engelska heter det ibland fork och ibland split. Men namnet är inte intressant utan vad den är till för. Den används för att förgrena en kontakt till två. Lite som en sladddosa. Knepigare än så är det inte vad jag kan förstå.

Har du en sådan här mojäng, Lilla Gumman?

Om inte så se om du har en liggande i garderoben, Annars fråga någon radio/tv-affär. Om affären undrar så kallas kontaktypen teleplugg 3,5 mm.

Jag tror helt enkelt du behöver ha en sån här grej för att få headsetet att funka.

Ok hur ska man koppla ihop? Så här jag har kopplat:

[img]http://www.tant.se/~barracuber/images/headsetchart.GIF[/img]

Visst ritar jag fint på datorn? :lol: Det hade ärligt talat säkert gått fortare att beskriva det i text än det tog att få till det där..

Har du frågor om hur du ska koppla så skriv här.

Är jag helt ute och cyklar? Eller kan jag ha löst det?

Det som gör mig lite osäker är att ingen annan har kommit på det tidigare i tråden....

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:58:09, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-26 11:24:46

Hej!

Maken försöker hjälpa till och har tittat på bilderna. Vi enades om att det är en grenkontakt du menar. Maken trodde vi hade en i en hurts i vardagsrummet. Men nej, det hade vi inte.

Till BeGes har vi cirka 3 km. Just nu har vi rätt mycket snö och det är kallt. En tur dit blir nog inte aktuell i dag. Clas Ohlsson har en för 39 kr, vet inte om jag ska beställa (har inte ekonomi just nu att beställa krafs som jag inte behöver).

När jag är i närheten av BeGes ska jag köpa en sån och prova. Återkommer när jag vet om det fungerade eller inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:58:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2007-11-26 12:27:03

Lilla Gumman skrev:Hej!

Maken försöker hjälpa till och har tittat på bilderna. Vi enades om att det är en grenkontakt du menar. Maken trodde vi hade en i en hurts i vardagsrummet. Men nej, det hade vi inte.

Till BeGes har vi cirka 3 km. Just nu har vi rätt mycket snö och det är kallt. En tur dit blir nog inte aktuell i dag. Clas Ohlsson har en för 39 kr, vet inte om jag ska beställa (har inte ekonomi just nu att beställa krafs som jag inte behöver).

När jag är i närheten av BeGes ska jag köpa en sån och prova. Återkommer när jag vet om det fungerade eller inte.

Hälsningar

Lilla Gumman


Ok Lilla Gumman

Då kanske vi närmar oss lösningen :wink: Jag kommer ihåg att jag var tvungen att koppla exakt så där för att få allting - högtalarna och headsetet (både medhörning och mikrofon) - att fungera.

Ganska svagt av tillverkarna att datorerna inte är bättre förberedda med kontakter. Det är bara de där tre standardkontakterna man ser. Jag tror att Mac kommit längre än PC i det avseendet. Jag menar nuförtiden är ju headset jättevanligt pga IP-telefonin, bildchatt, Skype osv.

Mac = BMW
PC = Toyota


/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:58:09, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-26 12:40:12

Hej!

barracuber skrev:
Ganska svagt av tillverkarna att datorerna inte är bättre förberedda med kontakter. Det är bara de där tre standardkontakterna man ser. Jag tror att Mac kommit längre än PC i det avseendet. Jag menar nuförtiden är ju headset jättevanligt pga IP-telefonin, bildchatt, Skype osv.

Mac = BMW
PC = Toyota


/Barracuber


Där fick du en poäng. :wink:

Ok, jag har inte fastnat för Mac ännu. Har haft PC ända sedan min första dator 1995. Nu är jag inne på min femte PC. Den första hade jag faktiskt i hela 5 1/2 år. Men vem vet, om en bärbar MAC (är det iMAC de heter, med färgglatt skal?) blir tillräckligt billig, så kanske. Men kan jag köra Office-paketet och PageMaker på en MAC?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:58:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2007-11-26 12:59:25

Lilla Gumman skrev:Hej!

barracuber skrev:
Ganska svagt av tillverkarna att datorerna inte är bättre förberedda med kontakter. Det är bara de där tre standardkontakterna man ser. Jag tror att Mac kommit längre än PC i det avseendet. Jag menar nuförtiden är ju headset jättevanligt pga IP-telefonin, bildchatt, Skype osv.

Mac = BMW
PC = Toyota


/Barracuber


Där fick du en poäng. :wink:


:D

barracuber skrev:Ok, jag har inte fastnat för Mac ännu. Har haft PC ända sedan min första dator 1995. Nu är jag inne på min femte PC. Den första hade jag faktiskt i hela 5 1/2 år. Men vem vet, om en bärbar MAC (är det iMAC de heter, med färgglatt skal?) blir tillräckligt billig, så kanske. Men kan jag köra Office-paketet och PageMaker på en MAC?


Weasley är väl Macie eller hur var det? Och Agatha.

Att drmma om en Mac är lite som att drömma om en BMW eller Merca faktiskt, allvarligt talat..PC är för den stora massan...typ.

Men helt klart är det en av mina drömmar av köra Mac.

Om du menar MS Office - NEJ. Microsoft hade ett tag en Macversion men de lade ner den.

Men du kan köra OpenOffice - som är open source. Och det finns säkert massvis med andra alternativ. Google Apps till exempel (om du inte är orolig över säkerheten vill säga.)

Pagemaker - JAJAMENSAN. SKulle tro att både Pagemaker och Framemaker skrevs för Mac först en gång på 80-talet och sedan portades till andra plattformar.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:58:09, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2007-11-26 15:56:13

barracuber skrev:Att drmma om en Mac är lite som att drömma om en BMW eller Merca faktiskt, allvarligt talat..PC är för den stora massan...typ.

Pagemaker - JAJAMENSAN. SKulle tro att både Pagemaker och Framemaker skrevs för Mac först en gång på 80-talet och sedan portades till andra plattformar.



Det är obegripligt varför man skulle drömma om en Mac, annat än man är designfreak och råkar gilla deras fula design. Man är väl fast i just den hårdvara man får med? Det går väl inte att byta t.ex. ljudkort eller grafikkort om man vill? På vissa (förhoppningsvis inte alla) modeller kan man ju inte ens välja skärm och tangentbord själv. Det enda argument jag har hört som låter rimligt är att tydligen vissa programvaror för musik- och mediaproduktion bara finns till Mac, så att vissa proffs inom dessa områden väljer Mac. Ja, så skulle det vara om man har svårt att hålla reda på mera än en knapp på musen då. Fast även Apple kanske har börjat förstå att vi har många fingrar på en hand? :)

Framemaker utvecklades ursprungligen till Unix, men sedan kom det till Mac före Windows. Pagemaker kom däremot först till Mac (och det utvecklades väl åt Apple just till deras första fönstersystem?) och ett och ett halvt år senare till Windows.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:58:09, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav barracuber » 2007-11-26 18:15:01

Citroen?

[img]http://www.doro.nl/doro/cars/citroen/citroen_cx%2025%20gti%20turbo_1985_80/citroen_cx%2025%20gti%20turbo_1985_80_links%20voor.jpg[/img]

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:58:10, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Kvasir » 2007-11-26 19:09:41

Jag har svårt att se någon hållbar analog med bilar alls, när det gäller datorer idag. Mac är ett fabrikat och ganska låst i hårdvara och mjukvara. PC är ett koncept och kan vara i stort sett vilken hård- och mjukvara som hest. De är inte jämförbara med varandra rakt av, och ännu mindre kan jag se vad PC skulle innebära i bilvärden.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:58:10, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2007-11-26 19:53:00

Den EGENTLIGA frågan när man säger:
"har du PC eller Mac" är
"Har du Mac OS eller Window$?"

Macmänniskor brukar inte ha något emot Linux exempelvis, men Linux brukar inte svensson köpa ändå.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:58:10, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2007-11-26 21:41:47

MsTibbs skrev:Den EGENTLIGA frågan när man säger:
"har du PC eller Mac" är
"Har du Mac OS eller Window$?"

Macmänniskor brukar inte ha något emot Linux exempelvis, men Linux brukar inte svensson köpa ändå.


Visst det är vad de flesta människor menar, men det är en överförenkling likaväl. Men min poäng var att PC inte heller är någon speciell hårdvara förutom vissa standarder. Det går att bygga ihop en PC lite hur som helst, och även om man köper en färdig Dell eller HP så är den en fabriksbyggd byggsats, så att säga, där fabriken har valt vad de köper in och det kan variera från gång till gång. Mac är mera standardiserat i hårdvara, men också svårare att bygga om och uppgradera (som jag förstår det, ska jag väl tillägga eftersom jag inte har intresserat mig alls för Mac).

Nuvarande Mac-OS, OS-X eller vad det heter, bygger väl dessutom på en Unixkärna, om jag inte minns fel, så Mac är inte helt en egen värld längre.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:58:10, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2007-11-26 23:25:20

Kvasir skrev:Nuvarande Mac-OS, OS-X eller vad det heter, bygger väl dessutom på en Unixkärna, om jag inte minns fel


Korrekt, UNIX it is. Håller med om resten också. Numera har mac även Intel-processorer. Sen kan man installera Windows på macen också, så man kan titta på bluescreens om man har lust 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:58:10, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-27 0:53:44

Hej!

Tack, Barracuber!!!

Vi har en datoraffär cirka 300 meter från där vi bor och idag när vi skulle handla på ICA tittade vi in där. En sån där förgreningskontakt med teleplugg 3,5 mm kostade 49 kr så jag köpte en.

Nu i natt har jag pluggat in mitt headset. Jag provade att chatta med maken. Det verkade som om det fungerade. Jag hörde honom glasklart, han hörde mig lite sämre. Jag hörde bara i vänstra örat, det verkar vara glappkontakt i den. När jag bytte till makens headset hörde jag glasklart i bägge lurarna. Dock ekar det en hel del, jag hör allt jag säger med en sekunds fördröjning. Men detta med eko tror jag är en inställning i Windows bara, har jag inte rätt?

Från att inte ha hört någonting alls hör jag nu vad som sägs. Dock med eko. Och jag har dig att tacka för beskrivningen med bilder och allt, var ju superlätt att koppla. :D

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:58:10, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2007-11-27 2:52:44

Lilla Gumman skrev:Hej!

Tack, Barracuber!!!


Vad kul! Jag blir jätteglad! Och fortsätt gärna berömmet! En dröm att läsa! :-D

Lilla Gumman skrev:Nu i natt har jag pluggat in mitt headset. Jag provade att chatta med maken. Det verkade som om det fungerade. Jag hörde honom glasklart, han hörde mig lite sämre. Jag hörde bara i vänstra örat, det verkar vara glappkontakt i den. När jag bytte till makens headset hörde jag glasklart i bägge lurarna. Dock ekar det en hel del, jag hör allt jag säger med en sekunds fördröjning. Men detta med eko tror jag är en inställning i Windows bara, har jag inte rätt?

Från att inte ha hört någonting alls hör jag nu vad som sägs. Dock med eko. Och jag har dig att tacka för beskrivningen med bilder och allt, var ju superlätt att koppla. :D

Hälsningar

Lilla Gumman


Mitt headset har jag använt två gånger: 1) när jag prövade karioke singalong på datorn eftersom dottern tycker det är så kul, och eftersom vi inte har råd att köpa Playstation 2........... 2) de få gånger jag testat Skype (och ett bra Skype-alternativ som heter VoipStunt) för att ringa vissa lite mer långväga samtal. De gångerna har jag aldrig märkt något eko. Jag har alltså aldrig haft eko i min dator.

Men i alla ljudsammanhang är glappkontakt hur vanligt som helst. Även sprakande oväsen av oxiderade kontakter.

Eko brukar jag höra ibland i min 3G-telefon när jag pratar med min fru. Det visar bara att ingen teknologi (och ingen människa!) är perfekt. Se bara på hackande digital-TV, banksystem som brakar samman, rymdskyttlar som exploderar .......

/Barracuber
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in