Min dator klarar inte av att känna av mitt headset

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min dator klarar inte av att känna av mitt headset

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-20 16:37:53

Hej!

Jag kan inte använda headset i min dator.

Frampå finns det två kontakter, en för mikrofon och en för hörlurar. Dessa kontakter är rätt ikopplade inuti datorn, vad vi kan se. En datoraffär har sagt att det kan behöva ställas in i BIOS. I BIOS hittar jag ingenting som har med headsetet att göra, och jag har provat att ha det mesta på yes o.s.v. utan resultat.

Så jag har satt i headsetet bakpå. En gång fungerade det. Varför vet vi inte. Men alla andra gånger vi har pluggat in headsetet bakpå har det inte fungerat.

Vi har provat både med mitt headset och det headset maken använder till sin dator. Samma resultat. Maken har provat mitt headset i hans dator och där fungerar mitt headset. Vi har provat att göra inställningar i Windows XP, men headsetet hittas ju inte.

Jag har högtalare kopplade bak på datorn och ljudet är det inget som helst fel på. Men att ansluta headset fungerar inte.

Snälla, vad är fel? Någon som har några idéer?

Jag vill kunna prata med personer som har Windows Live Messenger (eller vilken version de nu har) ibland istället för att chatta. Webbkamera har jag men det vore kul att kunna snacka vanligt oxå.

Förresten, webbkameran kräver så mycket ljus att allt som syns i webbkameran blir gultonat. Det är iofs en billig Labtec webbkamera inköpt i december 2003. någon som har varit ute för samma?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-20 16:48:51

Vanligt headset med vanliga "hörlurskontakter"?

Då hittar inte datorn det alls. Du kopplar det bara till hörlur ut och mic in så går det via ljudkortet, som redan är hittat.

Hörlur är grön, mic är ... rosa TROR jag. Kopplar du fel där så blir det bara skit, dvs inget händer.

Bios, my ass.

Däremot kan du behöva ställa in så att datorn slår på micingången. Det gör du via den lilla högtalarsymbolen där nere vid klockan.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav ufo » 2007-11-20 16:52:50

BIOS?
Ta det lungt med BIOS, går man in där så är det lätt hänt att man förstör och drar på sig en kostsam reperation. När det gäller BIOS så måste man veta exakt vad det är man gör.
Tror din försäljare inte vet ett dugg om vad det är om han föreslår en sådan sak.(om du inte utger dig för att vara en mångårig datatekniker).
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav weasley » 2007-11-20 16:55:08

Du måste koppla in headsetets mikrofon på Line In och hörlurarna på Line Out. Line Out brukar vara grön och Line In brukar vara röd eller rosa. Har datorn inte färgade kontakter av någon anledning så finns det oftast bilder, en på ett par hörlurar och en på en mikrofon. Koppla in på rätt ställe.

Har du ett headset med bara en stereoplugg är det ett headset för mobiltelefon och då lär du ha specialprogramvara för att det ska funka - om det går öht. Jag har iofs aldrig provat så inget är omöjligt.

Har du kopplat rätt och riktigt och det inte funkar ändå, får du kolla ljudinställningarna på Kontrollpanelen. Du måste aktivera både Volymkontroll och Mikrofon för att det ska funka ordentligt.

Om det fortfarande inte funkar skulle jag börja fundera på om ljudkortet verkligen är helt friskt. Prova sätt in ett annat ljudkort och se om det funkar då. Gör det inte det så får du återkomma så kan jag labba lite härhemma för att se om jag kanske kommer på något bättre, om inte någon annan här har något hjälpande att komma med?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-20 16:56:38

Hej!

Ja, jag HAR kopplat dem till grön och rosa ingång. Även headsetets kontakter är märkt med de färgerna så det går inte att sätta fel. Men det funkar inte.

Vid klockan har jag en radda val, bland dem är volymknappen. Men där kan jag inte välja micingången. Något annat har jag inte. Men i Kontrollpanelen kunde jag inte välja nåt vettigt, eftersom datorn inte alls känner igen att hallå, jag har pluggat in ett headset här.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-20 16:59:04

Den känner ALDRIG igen att du kopplar in ett headset på ljudkortet.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-20 17:00:02

weasley skrev:Du måste koppla in headsetets mikrofon på Line In


Inte line in. MIC in.

Line in har för svag förstärkning, i bästa fall hör man litelitelite i bakgrunden, men förmodligen inget alls.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav weasley » 2007-11-20 17:03:16

Vad gäller BIOS så måste det inte per definition vara en dum ide - det beror på hur datorn ser ut, vilket jag vet alldeles för lite om.

Men har man ett inbyggt ljudkort så måste man avaktivera det när man skaffar ett PCI-ljudkort som man monterar in själv, annars kan det ske märkliga minnesallokeringskonflikter som kan ställa till det på lustiga sätt för en. På vissa konstiga datorer kan man dessutom vara nödgad att ställa in mer än OnBoard Audio On/Off, även om jag ser det som högst osannolikt att Lilla Gumman har en sådan.

Däremot håller jag med om att det inte alltid är lätt som en plätt för en datoroinsatt att pilla i BIOS. Det är inte alltid saker heter likadant från BIOS till BIOS.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2007-11-20 17:05:47

Savanten Svante skrev:
weasley skrev:Du måste koppla in headsetets mikrofon på Line In


Inte line in. MIC in.

Line in har för svag förstärkning, i bästa fall hör man litelitelite i bakgrunden, men förmodligen inget alls.


Naturligtvis. Jag tänkte inte på vad jag skrev riktigt, såg bara symbolerna och färgerna framför mej i huvet; inte orden.

Lilla Gumman. Precis som Svante säger ska det vara MIC In. Fast färgerna stämmer!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-20 17:05:50

Jag antar att ljudkortet är rätt konfigurerat i BIOS och WINDOWS eftersom ingen pratar om att ljudet inte funkar, utan att headsettet är märkligt. Då är det en DUM ide att rota i bios.


Du, det är inte så lätt som att det är en volymkontroll på headsettet? Det är det på min!

Ang den där inställningen på högtalaren vid klockan, kolla i menyn. "alternativ - egenskaper - inspelning - mic - visa kontroller" där hittar du förmodligen saker.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav weasley » 2007-11-20 17:15:48

För att komma åt att slå på mikrofonljudet kan man vara tvungen att utföra följande:

Start -> Inställningar -> Kontrollpanelen -> Ljud -> Under fliken Volym klickar du på Advanced för Volyminställningar (inte för högtalarinställningar!) -> [du får upp en ruta det står Volymkontroll på] -> File -> Properties -> Klicka i "Mikrofon" om den boxen inte är ifylld! -> Stäng ner fönstren.

---------
EDIT: Slå på mikrofonljudet innan du stänger ner fönstren, naturligtvis! Den borde ha dykt upp under Volymkontroll. Möjligen kan du behöva stänga fönstren och öppna Volymkontroll genom att dubbelklicka på ikonen Volym nere vid klockan.
--------

Prova om headsettet funkar nu då?

Och förlåt för de engelska orden mitt i allt; jag har ett engelskt XP och kom inte på vad de svenska motsvarigheterna till detta heter. Svante kanske kan översätta?

-----------

EDIT: Jag tar det mesta direkt ur huvudet, därför kan det bli såna här små skavanker i vad jag kallar saker; det är inte alltid jag kommer på det svenska ordet med en gång, och gällande tex Line In, så tänkte jag bara på symbolerna och färgerna och inte på vad det hette....
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-20 18:10:08

Properties är välan egenskaper tror jag.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-20 21:14:58

Hej!

Ja, jag HAR kopplat dem till grön och rosa ingång. Även headsetets kontakter är märkt med de färgerna så det går inte att sätta fel. Men det funkar inte.

Vid klockan har jag en radda val, bland dem är volymknappen. Men där kan jag inte välja micingången. Något annat har jag inte. Men i Kontrollpanelen kunde jag inte välja nåt vettigt, eftersom datorn inte alls känner igen att hallå, jag har pluggat in ett headset här.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2007-11-20 21:28:37

Har du kollat så du inte kryssat bort mic-ingången eller något sådant i volymkontrollen, och så de separata volymkontrollerna för in och utgångar inte står i botten?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Moggy » 2007-11-20 21:28:42

Och du har dubbelklickat på volymgrejen vid klockan för att få upp mixern? Där går du till Options och Properties, tror det heter Alternativ och Egenskaper på svenska. Där väljer du Recordning/inspelning och kollatr aatt Mikrofon är ikryssad. Tryck Ok och se om du får upp en stapel för Microfon. Får du det så kryssa i Select/Välj och se till att reglager inte står i botten.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav weasley » 2007-11-21 0:41:14

Lilla Gumman skrev:Hej!

Ja, jag HAR kopplat dem till grön och rosa ingång. Även headsetets kontakter är märkt med de färgerna så det går inte att sätta fel. Men det funkar inte.

Vid klockan har jag en radda val, bland dem är volymknappen. Men där kan jag inte välja micingången. Något annat har jag inte. Men i Kontrollpanelen kunde jag inte välja nåt vettigt, eftersom datorn inte alls känner igen att hallå, jag har pluggat in ett headset här.

Hälsningar

Lilla Gumman


Hej!

Finns ingen anledning att posta två ggr.

Har du gjort som jag skrev förut? Kollat så du har aktiverat alla in- och utgångar på ljudkortet? Dragit upp volymen på dem?

Och precis som Svante skrev för ett tag sedan; datorn känner inte av att det finns ett headset i datorn. Inte när du använder det via stereopluggarna iaf! Det finns headset som går på USB, men det är inte ett sånt du har, enligt vad jag har förstått.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-21 8:23:29

Hej!

Kvasir skrev:Har du kollat så du inte kryssat bort mic-ingången eller
något sådant i volymkontrollen, och så de separata volymkontrollerna för in och utgångar inte står i botten?


Japp, det har jag kollat.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:55:07, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2007-11-21 11:28:01

Lilla Gumman hur har det gått?

För en månad sedan hade jag exakt samma problem som du. Jag ville testa Karioke-programmet UltraStar, som är ett gratisalternativ till Playstation-succéen Singalong. Jag körde Vista och försökte få mitt headset att fungera där. Det gick inte, trots att Vista har en guide där man ska provprata i mikrofonen för att Vista ska identifiera headsetet.

Jag bytte till XP och fick det att fungera efter en hel del grävande, googlande och fipplande med rosa/gröna kontakter. Det märkliga (fast ganska typiskt kanske - vi snackar ju Windows....) var att det helt plötsligt bara började fungera. Du skrev något liknande, att det fungerade en gång och sedan aldrig mer osv.

Jag har ett tips som jag saknade i Weasleys och de andras instruktioner till dig. Men allt som sagts om rosa kontakter osv har jag inget att invända emot.

(Jag är övertygad om att du kan översätta till engelska, ifall du kör engelsk XP)

1. Start > Inställningar > Kontrollpanelen > Ljud och ljudenheter

Så här ser det ut på min dator:
[img]http://www.tant.se/~barracuber/XPsounddevices.JPG[/img]

Klicka på Volym-knappen i mitten under Inspelning av ljud (du vill ju spela in din röst eller iaf att datorn ska höra din röst, eller hur?)

Jag får upp det här:
[img]http://www.tant.se/~barracuber/XPrecordvolume.JPG[/img]

(:evil: :evil: fattar inte varför den bilden blir grynig men inte den förra..säg till om jag ska pm:a bilderna till dig)

Checkboxen längst till vänster ska inte vara bockad för det stänger av allt ljud. Det man ska göra är att bocka för Välj under Mic och låta resten vara obockade.

Förresten vad har du har i Standardenhet (där jag har Vinyl AC97 Audio WAVE)? Skriv gärna det i tråden, det kan vara viktigt.

Vinyl AC97 är mitt "ljudkort" som egentligen inte är ett eget ljudkort utan en inbyggd ("onboard") krets på moderkortet. AC97 är ett väldigt primitivt och väldigt vanligt sätt att få ljud i enklare datorer, inget för ljudproffsen.

Det var mina tips. Sedan gäller alltid 3 saker:

1.testa
2.testa
3.testa

Skriv gärna hur det går!

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:57:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-21 20:36:28

Hej!

Jo, det är rätt bockat. Jag kollade för säkerhets skull.

Ljudkortet är från Realtek. Orkar inte hämta listan över alla datorkompnenter nu. Det står i alla fall följande i Enhetshanteraren under Ljud- video och spelenheter:
Ljud-CODEC
Mediekontrollenheter
Realtek High Definition Audio
Video-CODEC
Äldre ljuddrivrutiner
Äldre videoinspelningsenheter

Ska du ha exakta specifikationer för ljudkortet, Barracuber, så hämtar jag dem och skriver in senare. Alla datorpapper ligger i en låda ovanpå en hög bokhylla, orkar inte ta fram stegen just nu.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav barracuber » 2007-11-21 20:42:45

Lilla Gumman skrev:Ljudkortet är från Realtek. Orkar inte hämta listan över alla datorkompnenter nu. Det står i alla fall följande i Enhetshanteraren under Ljud- video och spelenheter:
Ljud-CODEC
Mediekontrollenheter
Realtek High Definition Audio
Video-CODEC
Äldre ljuddrivrutiner
Äldre videoinspelningsenheter

Ska du ha exakta specifikationer för ljudkortet, Barracuber, så hämtar jag dem och skriver in senare. Alla datorpapper ligger i en låda ovanpå en hög bokhylla, orkar inte ta fram stegen just nu.


Om det är Realtek är det nog AC97 precis som jag har.

Nej du behöver inte ge mig dem just nu. Jag kan inte så mycket ändå om ljudkort.

Så du har inte fått igång headsetet?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:57:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-21 20:55:04

Hmm... är vi säkra på att själva HEADSETTET är helt?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-21 22:44:34

Hej!

Japp, headsetet är helt. Maken har använt det i sin dator. Dessutom har jag provat hans headset, och det funkar inte heller trots att han använder det i sin dator.

Detta övergår snart min fattningsförmåga. Önskar att någon kunde komma hit och klicka och få det att fungera ... men jag vill inte i dagsläget betala för en sådan sak.

På Inspelning av ljud har jag: CD-volym, Insignal-volym, Mikr-volym och Stereo Mix. Där är bara Mikr-volym ibockad.

På Huvudvolym har jag: Huvudvolym, Wave, Synthesizer, CD-volym, Front Green In och Front Pink in. Där var Front Pink in bockad. Bockade av den. Stängde Huvudvolym och provade att spela en mp3-låt. Inget ljud i hörlurarna.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2007-11-21 22:51:24

Fungerar varken mikrofon eller lurar i headsetet?

Har du provat att koppla in något annat till ljudkortet för att testa att kortet fungerar? Fungerar det t.ex. att bara koppla in ett par hörlurar? Eftersom det inte fungerar med ett annat headset heller, så känns det som inte mycket annat borde fungera heller. Om det sedan är själva hårdvaran som krånglar eller mjukvaran eller bara någon inställning som fortfarande inte är rätt återstår att lista ut.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-21 22:54:29

Ditt headset är nog besatt av döva andar. Testat vigvatten?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till IT-forum



Logga in