KLASSISK MUSIK!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2010-09-09 11:20:12

Windfarne skrev:
Zombie skrev:
Windfarne skrev:Sedan har jag hört om en teori att Mozart hade Tourettes syndrom och att alla de där sextondelarna (tänk Nattens Drottning) var en slags utflöde av detta, eller en självterapi.

Det om sextondelarna låter som en [WikiSve]faktoid[/WikiSve] fortplantad bland folk som inte känner till sjuttonhundratalsmusik. (I fallet Nattens drottning särskilt den italienska [WikiSve]opera seria[/WikiSve]-stilen. Att just hon sjunger i den högtravande stilen ingår snarare i karaktärsteckningen.)


Lyssnar själv allra helst på barock, fr a Händel.
Har ingen lust att försvara teorin då jag inte vet om den har någon faktabakgrund eller sanningshalt . Dock vill jag säga att sammanhanget jag mötte den i talar emot att det uteslutande är en vandringssägen.

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/news/mozart-had-tourettes-says-new-documentary-558220.html

Tunt på fötterna med bevis, men inte alls otänkbart om man ska dra en snabb slutsats.

Jodå, den spekulationen är väl rätt etablerad. Och själv, för vad det är värt, misstänker jag både ADHD och åtminstone aspergerdrag hos honom. [WikiSve]Kontrapunktik[/WikiSve] som självkontroll har jag väl rentav själv litet erfarenhet av som amatörmusiker, fast för mig samspelar den också med OCD-drag på ett inte helt lyckat sätt*, och visst var den ur modet på hans tid. Men sextondelslöpningar eller koloraturer var det exempel du relaterade (med distans, som jag fattade det), och de var moderna.

* - men kanske på ett mer lyckat sätt för Bach - kan det möjligen ha bidragit till hans makalösa skicklighet och stringens på det området och andra som har att göra med exakthet och att proppa varenda mellanstämma full med substans? - Måste förstås inte vara så.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav barracuber » 2010-09-10 11:43:44

barracuber skrev:
Inger skrev:
Bali skrev:Vad sägs om Schubert´s Ave Maria med bl.a. harpa och panflöjt?

Fin kombination.

(Även om jag nog hört just den låten lite för många gånger för att kunna uppskatta varje ny version till fullo.)


Harpa är ju inte så jättevanligt inom klassiskt, åtminstone inte som soloinstrrument. Får mig att tänka på att det finns väldigt fin barockmusik (typ) som framförs på mandolin. Minns inte vem som har komponerat just nu. Jag har lite grand nedladdat och ska leta fram det.


J.S. Bach Concerto in A minor. Avi Avital - mandolin
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bali » 2010-09-10 17:50:43

Inger skrev:
Bali skrev:Vad sägs om Schubert´s Ave Maria med bl.a. harpa och panflöjt?

Fin kombination.

(Även om jag nog hört just den låten lite för många gånger för att kunna uppskatta varje ny version till fullo.)


Kan själv inte sluta älska Ave Maria i typ "alla" versioner jag stöter på, det är bara ett mästerverk som spelar på mina inre strängar.

Är också lite smått förtjust, eller kanske fascinerad är ett bättre ord, i harpan, wow ... tänk att kunna spela på ett instrument som det!

Ett verk av Bach skickar även jag här:

Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Inger » 2010-09-14 5:47:51

En till för harpälskare:

Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav RedshirtRaven » 2010-09-14 19:19:11

RedshirtRaven
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-09-14
Ort: Stockholm

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-25 21:53:35

Vet inte om man skall kalla det här för musikal egentligen. Aniara med musik av Kleerup har just haft premiär på Stockholms Stadsteater och jag bara MÅSTE se den, inte minst för att jag tycker väldigt mycket om Helen Sjöholm.
Här är Helen som den blinda Poetissan. Så vackert och hemskt att jag får ståpäls.

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Moggy » 2010-10-25 22:07:50

Kahlokatt skrev:Vet inte om man skall kalla det här för musikal egentligen. Aniara med musik av Kleerup har just haft premiär på Stockholms Stadsteater och jag bara MÅSTE se den, inte minst för att jag tycker väldigt mycket om Helen Sjöholm.
Här är Helen som den blinda Poetissan. Så vackert och hemskt att jag får ståpäls.




Såg nåt om det för ett tag sen. blir lite intresserad men glömde bort det... Tack för att du påminde mig.

Är väldigt sugen på att gå på Aniara. Har tänkt ett tag att jag vill prova på nåt att uppleva nåt sånt här. Typ opera. Nu var inte det är opera iofs men verkar kunna vara en upplevelse.


Hur länge kommer den här att gå? Är det nån vecka eller nån månad?

finns det nån chans att den kommer till andra orter är Stockholm?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2010-10-25 22:17:45

Fan vad värdelöst. Allt är ju utsålt till Aniara ända fram tills dom lägger ned den 31 Dec. Varför gör dom inte fler föreställningar som att folk har en rimlig chans att få tag i biljetter?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-25 22:20:25

Fan då! :(
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-25 23:18:39

Får väl ta och läsa den i stället då...*mutter, fnys*
Min bästis i högstadiet försökte sig på att läsa Aniara redan då, men gav snabbt upp. "Den var konstig...?" har jag för mig att hon tyckte.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-29 21:28:21

Nu har jag haft Helen Sjöholms låt på hjärnan i snart en vecka och det finns inga piletter att få till Aniara. Min frustration börjar bli ganska jobbig.
För sisådär tio år sedan var jag förresten precis som Filippa Bark. Jag dyrkade Helen och det gjorde min kusin A också. En sommardag åkte vi till Stockholm och häckade utanför Cirkus i timtal för att få träffa vår idol. När så Helen Sjöholm äntligen kom, frös både A och jag till is, kunde inte röra oss och inte få fram ett ljud...och så var den chansen förbi... :(
När jag tänker på det i dag tycker jag att vi var otroligt patetiska... :oops:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Krake » 2010-10-31 18:01:28

Om Aniara var konstig kanske den skulle passa mig. Fin musik i alla fall. En annan konstig berättelse är Peter Nilsons rymdepos som börjar med Rymdväktaren. något ot kanske...

I alla fall måste jag påpeka en fullkomlig avsaknad av Dvorak här som måste åtgärdas:

Slavonic Dance Op. 72, No. 2.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav Krake » 2010-10-31 18:03:20

Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav Kahlokatt » 2010-11-25 23:02:40

Måste bara posta en låt till med denna fantastiska tjej... :wink:
Det här är min favoritlåt ur Chess och jag kan den på både svenska och engelska. I original sjöngs den av Elaine Paige, som också är en fantastisk tjej.

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Klassisk musik

Inläggav geocache » 2011-02-16 10:52:53

Jag har lyssnat på klassisk musik sedan jag var femton år. Och "måste" jag välja på bara en enda musikstil att lyssna på så får det bli just klassisk musik.

En av mina favoriter heter Nigel Kennedy. Antonio Vivaldis "De fyra årstiderna" är mitt absoluta favoritstycke. Och då har jag ändå massor av klassisk musik på skiva...

"Vintern":

geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2011-02-16 11:47:21

Bland nutida violinister har Viktoria Mullova seglat upp som en av mina favoriter. Jag kommer ihåg att det var stora rubriker när hon som 24-åring hoppade av och sökte asyl i Sverige under en turné 1983. Hon betraktades som en av de största unga ryska violinisterna, och fick ganska omgående låna en Stradivarius. Men sedan hörde man inte talas så mycket om henne och hon försvann till USA efter ett tag. Jag misstänkte att hon kanske inte var så fantastisk trots allt, och brydde mig inte så mycket om henne.

Så såg jag en dokumentär om henne på TV för några år sedan och blev mycket fascinerad, inte minst av hennes sätt att spela Bach, som också gjorde stort intryck på ryssarna när hon var tillbaka där på turné. Hon hade inte alls den traditionella ryska stilen längre.

Här är en ganska färsk (tror jag) inspelning av Bachs chaconne, som jag spontant tycker ännu bättre om än den äldre inspelning jag har på CD med henne. Chaconne är såvitt jag förstår mycket svårspelad, men hon väljer att inte briljera med sin tekniska virtuositet utan framhäver det musikaliska istället. Hon brukar också använda delvis natursträngar när hon spelar Bach för att få ett mera tidstypiskt ljud.



(Mullova har även gjort en hel del Vivaldi och spelar ofta med en italiensk orkester, men jag hittade inga årstider med henne).

Första gången jag överhuvhudtaget hörde chaconne var på en konsert i Stockholm för 25 år sedan när Ann-Sophie Mutter spelade den som extanummer, och jag blev helt fascinerad. Dock hittar jag ingen chaconne med henne på youtube. Däremot hittar jag en lite märklig video med klipp ur årstiderna. :)



Och vi kan väl ta lite mera Mutter på en gång. Här Meditation ur Massenets Thaïs med sin vanliga ackompanjatör Lambert Orkis.

Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kahlokatt » 2011-02-19 0:12:40

Kort men vackert stycke ur Aniara (som jag tyvärr aldrig fick någon biljett till, det var ju f-n slutsålt varenda kväll!)

Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav geocache » 2011-02-19 2:16:09

barracuber skrev:MISSA INTE DENNA!

Keith Jarrett, piano

spelar Händels Suite for keyboard in G minor, HWV 452



Så vackert... :cry:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2011-02-26 15:52:56

Chaussons Poème med Ginette Neveu. Trots sin alldeles för tidiga död hann hon göra två inspelningar av verket. Den första är från 1946 med Issay Dobrowen och Philharmonia. Den andra är från 1949 med Charles Münch och New York Philharmonic. Själv föredrar jag klart den andra (möjligen delvis för att jag har den på CD och är van vid den). Tyvärr hittade jag bara en icke fullständig version av den, med en tokig japan som sitter och dirigerar till inspelningen. :)



Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2011-02-26 16:05:39

Häromkvällen hörde jag Christian Zacharias spela Chopins andra pianokonsert i Göteborg. Det var en väldigt bra tolkning, och får man höra en sådan version live innan man dör så får man nog vara nöjd. Fast det är långt kvar till sådana legendariska versioner som den med Clara Haskil och André Cluytens från 1954. Här andra satsen, som jag helt håller med Schumann och Liszt om att det är bland det vackraste Chopin skrev.

Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Krake » 2011-03-04 0:03:58

Kände mig tvungen att posta den här!



och den här...

Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav internettt » 2011-03-08 3:45:04

Jussis kanske bästa version av Nessun Dorma, ialla fall den bästa jag hört:


internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav Arkimedes » 2011-03-09 18:33:32

Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav Arkimedes » 2011-03-09 18:38:17

Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in