Hur är ditt lokalsinne?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur är ditt lokalsinne?

1. mycket bra
31
29%
2. ganska bra
14
13%
3. ganska dåligt
26
25%
4. mycket dåligt
35
33%
 
Antal röster : 106

Hur är ditt lokalsinne?

Inläggav barracuber » 2010-10-10 20:27:34

Hur bra hittar du i städer, på köpcentra, i stora byggnader typ skolor, i skogen?

Är det skillnad på om du varit där förr eller det är första gången?

Hur hittar du? Använder du minnet, gps, kartor, anteckningar, väderstrecken, riktmärken, solen, månen, stjärnorna?

Om du normalt sett hittar dåligt, tror du det beror på din Asperger?
Senast redigerad av barracuber 2010-10-10 21:09:43, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav MsTibbs » 2010-10-10 21:00:08

3. ganska dåligt

Däremot kan jag memorera kartor och följa dem i minnet.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Hur är ditt lokalsinne?

Inläggav geocache » 2010-10-10 22:02:01

Jag klickade för alternativet "Ganska bra".

När jag är i städer jag inte varit i förut brukar jag "se ovanifrån" vilka gator jag på, samtidigt som jag då och då vänder mig om för att memorera vägen tillbaka.

Jag använder både minnet, min GPS-mottagare (kompass ibland, men den har jag alltid med mig när jag är ute och reser). Vid ett enda tillfälle när jag lyckades gå vilse ute på landet söder om staden jag växte upp i orienterade jag mig efter solen och klockan. Efter ännu en stund kom jag fram till en större väg, där jag fick se Ekeby kyrka jag kännde igen. Det var mitt på dagen, så jag visste genom att solen stod så högt på himmlen åt vilket håll söder var, och medan jag gick längs med en timmerbilväg fick jag syn på den där kyrkan, som är jättelätt att känna igen för att den är målad med skarpt lätt orange-rosa-aktig färg.

Det var den gången jag bestämmde mig för att alltid ha med mig kompass.

Det är inte så stor skillnad på om jag varit på en plats tidigare eller inte.

Men i köpcentrum och gallerior går jag jättelätt "vilse", eftersom det ser så olika ut med alla butiker :?... och ännu värre blir det för mig när personalen i butiker jag besöker lite regelbundet gör om och flyttar om de olika hyllorna. Då gör min autism att jag blir jättevillrådig, på gränsen till panikångest :( :cry:. Men lyckligtvis finns det alltid någon i personalen att fråga...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav lasseivägen » 2010-10-10 22:33:17

Väldigt bra, både i städer och i skogen, kommer ihåg nästan varenda svampställe från dom senaste åren, väldigt frustrerande när dom röjt i skogen, tar längre tid att hitta mina gamla ställen.

Hittar bra i städer jag varit i tidigare, te.x. centrala London hittar jag nog fortfarande bra.
Tyvärr har lokalsinnet försämrats med åren.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav shibedibato » 2010-10-10 23:06:37

Värdelöst. Verkligen värdelöst. Jag har gett kommentarer som "Är inte det där din bil?" bara av att gå in på en restaurang, sätta oss 180 grader så jag ser bilen genom fönstret. Ibland är det jobbigt men jag har lärt mig leva med det. Oftast ger det mer att arbeta med eftersom jag känner mig så kolossalt förvirrad och stressad om jag inte vet i förväg var jag ska. Jag borde ha lärt mig att det löser sig, men det fungerar inte så.

Det tog ett(1) år för mig att hitta på de största gatorna mitt inne i stan när jag flyttade första gången - då var det ändå grundläggande som någon lär sig efter en helg av fyllesvammel.

Första gången jag åkte från busstationen här så hade jag min styvbror med mig och hans kompis, de ville springa iväg och göra annat än att hålla mig sällskap så jag övervägde att följa med dem så jag slapp sitta ensam. Efter ca 50 meter fick jag panik och sprang tillbaka till busstationen, jag hade aldrig hittat tillbaka om jag inte vänt precis där och då.

Det är något med med mitt lokalsinne som gör att jag kan tappa bort mig på något ställe som jag varit på flera hundra gånger. Det räcker med någon liten grej.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav Miche » 2010-10-10 23:21:15

Jag har ytterst sällan problem med att hitta dit jag ska, om det är ett nytt ställe brukar jag titta på kartan innan jag åker och hittar nästan alltid direkt rätt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Kahlokatt » 2010-10-10 23:24:14

Jag har gått vilse i sängen.

Jo, det är faktiskt sant! På den tid jag var "väskbarn" och bodde ibland hos pappa, ibland hos mamma, var jag van att min säng hos mamma stod så att jag hade väggen till vänster om mig och klev upp till höger. Sedan flyttade mamma och i mitt nya rum stod sängen vid en högervägg. Följaktligen slängde jag mig rakt in i väggen en morgon....

Jag går ofta vilse. Förut gillade jag att åka runt i Stockholm och fota hemsökta platser. Då hade jag med mig en spökbok och tog mig runt med tuben. Flera gånger hamnade jag vilse, men var aldrig rädd, utan tänkte bara: "Aja, jag går på så får jag se var jag hamnar. Förr eller senare kommer jag till en T-banestation eller så kan jag ta bussen till city."
Däremot skulle jag aldrig ge mig ut ensam i en djup skog eller liknande. Då kan man ju virra runt tills man fryser/svälter/törstar ihjäl.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav andypandy » 2010-10-10 23:32:49

Mitt lokalsinne är nog världens sämsta, skulle jag vilja påstå. Det gäller åtminstone, om jag ska hitta i städer och platser som jag inte tidigare har varit i. Jag var till exempel i Västervik och spelade schack. Jag skulle ta tåget efter att jag hade ätit. På något sätt lyckades jag gå åt motsatt håll relativt tågcentralen. Det resulterade i att efter att ha upptäckt mitt misstag att jag fick fråga en snubbe hur man kom till tågstationen. Jag missade ändå tåget, vilket var riktigt surt. Jag har också gått vilse inne på universitet och hotell. Jag hittar någorlunda bra i min hemstad. Den är dock relativt liten.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Funderaren » 2010-10-11 0:42:17

Jag skulle vilja säga att det är bra. Och är jag osäker kollar jag en karta innan och memorerar den i huvudet.
Men sen är det ju det där med att sen kommer nåt i verkligheten som stör en. Som gör att man blir osäker och inte vill göra bort sig. Därför, trots att man vet att man kommit rätt, måste man gå förbi några gånger, kolla om någon annan går in där, ska dit eller liknande... gud så man håller på.
Ställen jag är på ofta kan jag varenda detalj av.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav FakkDöWörld » 2010-10-11 1:02:50

Det brukade vara dåligt när jag var yngre, men nu för tiden hittar jag överallt. Jag använder riktmärken som en kompass. Jag vet att t.ex den kyrkan ligger där, och den statyn där, då måste det jag letar efter vara här nånstans. Känns nästan som ett sjätte sinne ibland så bra hittar jag. Vet alltid vägen ut ur en skog t.ex.
FakkDöWörld
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2010-09-29
Ort: Linköping

Inläggav barracuber » 2010-10-11 2:04:42

Tack för svar :)

Själv satte jag mycket bra. (Är dock under utredning, inte alls säker jag kommer få nån diagnos.)

Jag ser städer, byggnader mm visuellt "ovanifrån" med helikopterperspektiv. Använder solen och väderstreck. Stora byggnader kan dock vara svåra. Är jag ny i en stad preppar jag med kartor.

Enda gången jag hamnade riktigt vilse var i en tjock skog en igenmulen natt. Ja riktigt otäckt.
Senast redigerad av barracuber 2010-10-11 8:57:51, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Charley? » 2010-10-11 8:02:36

Störigt. Skrev ett inlägg som bara försvann.

Jag hittar otroligt bra överallt. Nästan löjligt. Kan inte svara på hur jag gör, det är ingenting jag någonsin behövt tänka på.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Musicus » 2010-10-11 9:33:20

Har aldrig haft problem med lokalsinnet, så det är nog rätt bra. Dock har jag gärna med mig karta i alla fall, eftersom jag gillar att planera hur jag rör mig.

Det händer att jag memorerar kartbilden i grova drag om jag ska till ett obekant ställe. Då kan jag sedan gå på känn. Ibland lär jag istället in en vägbeskrivning "i textform".

I okända större byggnader kan jag gå vilse för ett ögonblick, men det är kanske så jag bäst lär mig hitta.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Inläggav barracuber » 2010-10-11 9:37:43

Väldigt utspridda svar. Men förvånansvärt många (just nu flest) hittar mycket bra. Kanske en myt att aspergare har dåligt lokalsinne :?:

Eller beror det på alla hjälpmedel som finns? Ju mer hjälpmedel man använder desto bättre hittar man antagligen.

Ungefär som miniräknare :lol:


Sedan finns det två typer av hjälpmedel:

1) de som egentligen inte kräver nån egen "kunskap" förutom att man "knackar in" (=väljer) rätt destination och lyckas skaffa sig nån form av utrustning för väginstruktion (som inte alltid är gratis): navigator, gps, kartor, vägbeskrivning, personlig guide

2) de som kräver lite mer kunskaper: kompass, väderstreck, skyltar riktmärken, solen, månen, planeterna, stjärnor, stjärnbilder, väder(?).

Själv klarar jag att hantera hjälpmedel av typ 1) (därmed inte sagt att jag har tillgång till dem alltid). Jag klarar de flesta i typ 2). Men om jag inte har tillgång till något hjälpmedel då är jag vilsnare än en pingvin i Sahara.

Naturligtvis spelar den tidigare kännedomen om platsen och området starkt in.
Senast redigerad av barracuber 2010-10-11 11:05:34, redigerad totalt 4 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-10-11 9:42:17

Jag hittar okej om det finns tydliga landmärken, som skyltar, statyer eller något som sticker ut. Men om jag ska hitta tillbaka när jag gått någonstans måste jag vända mig om varje gång jag svänger för att memorera hur vägen ser ut från andra hållet.

Jag går sällan vilse om jag har mina landmärken, men är helt bortkollrad i nya områden. Jag vet aldrig vad som är norr och söder, har ingen känsla för om jag går i cirklar och har urdålig avståndsbedömning. Med en karta kan det gå, så länge kartan stämmer överens exakt med verkligheten.

På plussidan ser jag bra på långt håll så jag kan i allmänhet läsa ut gatunamn på håll. Däremot blir jag ofta förvirrad bär det gäller vilket håll jag ska åt på gatan.

Sen bidrar det säkert att jag går och drömmer hela dagarna när jag är ute också.

Jag röstade på "ganska dåligt".
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Hur är ditt lokalsinne?

Inläggav JennyH » 2010-10-11 11:02:01

Jag har mycket dåligt lokalsinne... Jag har snart bott ett år på detta stället, men det händer fortfarande att jag råkar gå fel. Ringer någon mig när jag tex. är på väg hem från affären och jag tappar koncentrationen för några minuter så är det helkört. Köpcentra är en mardröm...

Jag vet inte riktigt vad det beror på faktiskt?! Inte mer än att det blev ännu värre sen jag fick en spark i ansiktet av en häst för snart 3 år sen.

I somras fick jag en ny mobil av pappa, med GPS och kartor i.
Den används flitigt kan jag lova! :lol:
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Inläggav annorlunda » 2010-10-11 12:41:19

Hittar dåligt i städer, byggnader m m men brukar däremot hitta bra i skogen. I städer blir det bara ett virrvarr av byggnader och i inuti byggnaderna så är det ofta folk som förvirrar mig där de myllrar omkring. I skogen däremot, där ser jag skillnad på träden och använder ett extra avvikande träd som riktmärke för att hitta tillbaka.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav Rosa » 2010-10-12 22:17:48

Jag hittar välldigt dåligt så pass dåligt att min sambo måste köra mig var gång jag går ut från huset och ska någon stans. jag hittar inte ens i området jag bor. Finns en sjö här som alla säger, bara följ sjön runt så hittar du, nene så lätt var det inte:( Lokalsinnet som är så dåligt fullständigt förstör hela livet för mig, är så frunktansvärt beroende av andra personer är en fara för mig själv.
Rosa
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2007-04-24
Ort: Göteborg

Inläggav Debbido » 2010-10-13 2:36:52

Den spatiala förmågan tas upp t ex här:

http://www.dyskalkyli.nu/spatialt.html

Jag uppfattar AS som att olika delar av hjärnan samarbetar olika väl, beroende på hur just min eller din "glappkontakt" ser ut.

Så det borde finnas många aspergare med bristande spatial förmåga.
Jag är en av dem.

Utomhus klarar jag mig hyfsat bra, men inne i byggnader är det kört! T ex om någon säger: "Du går först vänster, sedan höger, sedan höger...eller åt det håll brandstationen ligger... :shock:

- Hallå där! Jag kan inte se brandstationen här inne ifrån. Här finns det en mängd korridorer åt olika håll. Hur vet jag vad som är väster eller öster? Ge mig en kompass!

Dessutom kan jag inte skilja på vänster och höger i korsningar där trafiken rör på sig, då blir situationen ohanterlig, eftersom allt förndras hela tiden. När jag var ung och försökte ta körkort blev jag kuggad eftersom jag inte ens på en rak gata stannade för bilar från höger. Vaddå höger? :shock:
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Thurizas » 2010-10-13 5:25:24

3.Ganska dåligt. värst är det i en stad. det tog närmare ett halvår/år för mig att hitta på den ort jag bor idag.jag tror jag orienterar mig med hjälp av ljud.Vilket är grymt svårt att göra i den närmaste staden då den är väldigt trafikerad mot för min hemstad är.

I skogen vänder jag mig om rätt ofta och minns hur det ser ut bakom mig när jag går framåt och orienterar mig på det sättet. Fast det har hänt några gånger att jag gått vilse ändå.Men så länge hunden är med är jag inte orolig han brukar guida mig rätt ibland :wink:

Känner väl igen mig i det du skrev Debbido

höger vänster.. jag fryser till när någon skall ge mig riktlinjer så.

Fixar jag någonsin ett körkort så skall jag sätta fast två stora märken vid ratten, med pilar och stora bokstäver. VÄNSTER, HÖGER.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Pemer » 2010-10-13 5:32:39

Mycket bra, ungefär som Charley? beskrev det.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Fab » 2010-10-13 9:15:11

hm. Jeg finner godt fram, særlig i skogen, i byer også. Inne i store bygg er det vanskeligere. Men jeg finner godt frem. Enten er jeg forberedt og har tittet på et kart som jeg relaterer til uten at jeg egentlig er det bevisst. Om jeg ikke har sett et kart, så lager jeg et indre kart underveis mens jeg går. Jo vanskeligere det er å finne frem jo mer klar er jeg over at jeg er i ferd med å lage et innvendig kart over stedet.
Høyre og venstre...... uff, det har jeg alltid strevd med. Men etter at begynte å lære toåringen min forskjellen på høyre og venstre har jeg også blitt flinkere. Når han var tre begynte vi så smått med å lære forskjell på himmelretningene. Det er morsomt. Vi snakker om hvor solen går opp og ned og hvor det blåser fra i dag.
Jeg tror noen av oss (meg for eksempel), trenger å drille slike begrep som høyre og venstre mer enn de aller fleste.
Fab
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2010-09-05
Ort: Bohuslän

Inläggav barracuber » 2010-10-13 11:26:54

Jag har inget problem med höger o vänster.

Däremot lär jag mig aldrig vad som är backhand o forehand.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav lollo_testar » 2010-10-13 11:41:27

jag använder gps på mobilen alt i bilen i kombination med tidigare erfarenhet men inte många gatunamn fastnar. tog ett jävla tag innan jag hajja att en av stans största gator gick i närheten av där vi bor... ;) sedan frågar jag mycket folk på gatan om vägledning. eller innan gps i mobilens tid använde jag antingen gatukartor från eniro eller uppritade av far min :P
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in