Hur är ditt lokalsinne?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur är ditt lokalsinne?

1. mycket bra
31
29%
2. ganska bra
14
13%
3. ganska dåligt
26
25%
4. mycket dåligt
35
33%
 
Antal röster : 106

Inläggav pappan » 2010-12-10 14:21:59

Jag har jätte dåligt lokal sinne. GPS saves me!
pappan
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Laholm

Inläggav imperativ » 2010-12-11 0:15:41

Lokalsinne är att kunna gå någonstans och orientera sig utifrån hur man rör sig genom/förbi landmärkena man försöker minnas. Ett kasst lokalsinne blir då att gå runt genom samma område utan att lägga märke till att man går i cirklar. Ett bra lokalsinne blir då att gå åt något håll och skapa sig en egen mental karta av området för att helt undvika komma bort sig.

Generellt för mänskligheten finns det ett samband mellan tid/hastighet och lokalsinnet. Mycket tid/låg fart = bra lokalsinne, lite tid/hög fart = dåligt lokalsinne.

Mitt lokalsinne fungerar utmärkt. Problem blir det eftersom jag inte memorerar gatunamn eller var specifika platser faktiskt ligger. Frågar någon mig om vägen till X så har jag ofta ingen aning om vad jag ska svara eftersom jag minns främst strukturen på området.

När jag hittar dåligt är det för att jag fått fel information, trots lämpliga följdfrågor från mig, det säger mer om den andres förmåga än om min.
Helst vill jag att folk undviker högervänstertramset, detaljerade beskrivningar av hur byggnaden/platsen ser ut och detaljer om vilka landmärken som finns från punkt A till punkt B. Adressen är det enda jag vill veta, resten sköter jag på egen hand med kartor.
(Orientering tycker jag är kul för jag blev snabbt bra på det.)
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav modestrick » 2010-12-28 17:35:38

Jag hittar ingenstans. Varken ute i trafiken eller inomhus. När jag var till doktorn för nån månad sedan så hittade jag inte tillbaka ut till väntrummet från hans kontor. ´Fick fråga om hjälp :oops:
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav Heishi » 2010-12-28 23:08:46

Jag vet inte riktigt hur det kommer sig att jag inte ännu har plockat upp en mobiltelefon som har GPS, låt oss säga så.. :wink:
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in