Sömnmedicin? Lugnande?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Wagner » 2010-10-09 23:17:08

Tor skrev:
Wagner skrev:Vad menar du med sömntabletter?

- sömntabletter som ges mot svårighet sova (d.v.s. då man har problem att somna in + vaknar på nätterna). Alltså långtidsverkande sömnmedicin.


De brukar skilja på insomningstabletter och tabletter att sova på idag. Därav min undran. Eller ja, det är min erfarenhet i dagsläget iaf. när det kommer till recept på dylika preparat.
Wagner
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Skåne

Inläggav Tor » 2010-10-09 23:23:09

Wagner skrev:
Tor skrev:
Wagner skrev:Vad menar du med sömntabletter?

- sömntabletter som ges mot svårighet sova (d.v.s. då man har problem att somna in + vaknar på nätterna). Alltså långtidsverkande sömnmedicin.


De brukar skilja på insomningstabletter och tabletter att sova på idag. Därav min undran. Eller ja, det är min erfarenhet i dagsläget iaf. när det kommer till recept på dylika preparat.

- jo, insomningstabletter är korttidsverkande. Däremot är tabletter att sova på långtidsverkande, men man borde ju nog somna av dem ganska fort också.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Juddy » 2010-10-10 10:37:14

Jag blev helt utslagen på Nozinan och Theralen. Som UTSLAGEN.
Propavan var okej. Mianserin rena giftet. Atarax och Lergigan gjorde ingenting, de är gamla allergimediciner och eftersom jag är allergisk så kom vi ingenvart på det.
Nu tar jag Imovane när det behövs.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav shibedibato » 2010-10-10 12:07:15

Jag är riktigt överkänslig vad gäller mediciner, de jag inte får hemska fysiska biverkningar av, får jag oftast psykiska. Mianserin gjorde mig helt däckad, kunde inte ens sitta upp på 14 timmar - som om någon släckte ljuset. Theralen, Propavan, Truxal m.m. har alla haft ungefär samma verkan, neuroleptika var döden för mig. De enda medicinerna som fungerat bra är benzobaserade, vilket oftast är svårast att få utskrivna.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav Truly » 2010-10-10 12:41:39

shibedibato skrev:Jag är riktigt överkänslig vad gäller mediciner, de jag inte får hemska fysiska biverkningar av, får jag oftast psykiska. Mianserin gjorde mig helt däckad, kunde inte ens sitta upp på 14 timmar - som om någon släckte ljuset. Theralen, Propavan, Truxal m.m. har alla haft ungefär samma verkan, neuroleptika var döden för mig. De enda medicinerna som fungerat bra är benzobaserade, vilket oftast är svårast att få utskrivna.


Känner igen precis! Samma för mig. De enda som funkar är Benzo, allt annat blir jag däckad och trög av flera dygn efter.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav shibedibato » 2010-10-10 12:48:00

Truly skrev:
shibedibato skrev:Jag är riktigt överkänslig vad gäller mediciner, de jag inte får hemska fysiska biverkningar av, får jag oftast psykiska. Mianserin gjorde mig helt däckad, kunde inte ens sitta upp på 14 timmar - som om någon släckte ljuset. Theralen, Propavan, Truxal m.m. har alla haft ungefär samma verkan, neuroleptika var döden för mig. De enda medicinerna som fungerat bra är benzobaserade, vilket oftast är svårast att få utskrivna.


Känner igen precis! Samma för mig. De enda som funkar är Benzo, allt annat blir jag däckad och trög av flera dygn efter.


Jag tror att det för vissa med olika typer av autism är vanligare med överkänslighet, medicin är inte det enda jag är överkänslig mot. Jag rekommenderar inte neuroleptika att prova hemma, jag är tacksam att jag var inlagd under den perioden - jag hade inte mycket över till livet. Allt som gjort mig trög har också gjort mig mer deprimerad, jag behöver fungera hyfsat för att ha någon livsglädje. En del läkare är jag tacksam mot, blev övertalad många gånger att stanna kvar för att utvärdera medicinerna vilket aldrig ska underskattas.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav Truly » 2010-10-10 12:54:28

shibedibato skrev:
Truly skrev:
shibedibato skrev:Jag är riktigt överkänslig vad gäller mediciner, de jag inte får hemska fysiska biverkningar av, får jag oftast psykiska. Mianserin gjorde mig helt däckad, kunde inte ens sitta upp på 14 timmar - som om någon släckte ljuset. Theralen, Propavan, Truxal m.m. har alla haft ungefär samma verkan, neuroleptika var döden för mig. De enda medicinerna som fungerat bra är benzobaserade, vilket oftast är svårast att få utskrivna.


Känner igen precis! Samma för mig. De enda som funkar är Benzo, allt annat blir jag däckad och trög av flera dygn efter.


Jag tror att det för vissa med olika typer av autism är vanligare med överkänslighet, medicin är inte det enda jag är överkänslig mot. Jag rekommenderar inte neuroleptika att prova hemma, jag är tacksam att jag var inlagd under den perioden - jag hade inte mycket över till livet. Allt som gjort mig trög har också gjort mig mer deprimerad, jag behöver fungera hyfsat för att ha någon livsglädje. En del läkare är jag tacksam mot, blev övertalad många gånger att stanna kvar för att utvärdera medicinerna vilket aldrig ska underskattas.


Tack för tipset! :D
Min läkare vill att jag ska testa Abilify. Läkaren verkar tycka det är botet mot allt. Men jag är rädd. Vet att många här på forumet har berättat om svåra biverkningar.
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav shibedibato » 2010-10-10 13:04:17

Biverkningar är inget man behöver få, även om risken finns. Jag är mycket skeptisk till neuroleptika idag, tyckte ändå att Abilify var lindrigare än många andra. Det är något som är värt att diskutera med ens läkare, vad vanliga biverkningar är och hur man kan förväntas må den första tiden efter insättning.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav Tor » 2010-10-10 13:33:34

Abilify som sömnmedicin? Absolut inte.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Truly » 2010-10-10 14:37:45

Tor skrev:Abilify som sömnmedicin? Absolut inte.


Nej, inte som sömnmedicin. shibedibato och jag kom in på ett annat spår då vi diskuterade sömnmediciner. Vi är båda två överkänsliga.
I mitt fall var väl läkarens tanke att jag med Abilify skulle fungera bättre om jag inte varvade upp mig så mycket, om jag fick igång startmotorn utan att bli överhettad så att säga. Och eftersom Abilify sägs ha en "balanserande" effekt i hjärnan så ville läkaren testa detta. Om jag är mer balanserad under dagen så kanske jag somnar bättre om nätterna... på ett ungefär...
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Inläggav shibedibato » 2010-10-10 14:56:44

OT! Alla neuroleptika sägs väl ha en balanserande effekt, jag vet inte om man blir så balanserad av dem om det rör sig om att ha svårt att varva ner, depression och sömnsvårigheter. Levde i en mardröm av neuroleptika i över ett år innan läkarna insåg sitt övergrepp, har nu sakta börjat ta mig tillbaka igen. På något sätt känns det som en permanent skada, bli inte livrädd nu..

Vissa svarar riktigt bra på neuroleptika, säger inte att det bara är negativt men jag tycker att det borde vara betydligt mer restriktivt kring utskrivning och bruk av läkemedlet.

Hade som ex. av Seroquel benödem och takykardi, gissa att kroppen inte mådde som den skulle när jag vaknade kl.2 på natten med 150 i vilopuls som inte gav sig ens efter flera timmar.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Ännu en sömnmedicin misslyckas.. Nu då?

Inläggav guilliotine » 2010-11-10 0:48:41

Hej. Tror jag skrivit här förut om mina sömnsvårigheter, men vi kör en re-cap.
Har haft problem hela livet med att behålla en dygnsrytm mer än ett par dagar. Kan somna och vakna vid samma tid var dag, sen helt plötslig en dag så ligger jag där och stirrar i taket och somnar inte. Och vänder på så sätt dygnet helt och hållet.
Detta händer konstant, oberoende på hur jag mår, och behöver därför medicin för att återställa balansen och helt enkelt somna de nätter då jag behöver sova. T.ex. nu, ska upp och jobba på flygplatsen om 5h, legat i sängen i tre timmar, och inte ens varit i närheten av att somna. Tog en stilnoct innan jag lade mig. Jag känner av effekten, det snurrar, men inte fan somnar jag. Det är väl kanske det tredje eller fjärde pillret jag tar, utbrett på två, tre veckor. Första gången så fungerade det utmärkt, andra gången inte lika bra, senaste gångerna ligger jag vaken ändå.

Så vad ska jag göra? Vad kommer min läkare ge mig nästa gång jag kommer dit? Och jag behöver ju sömnhjälp för evigt, så att säga, då det inte beror på depression eller liknande. Har alltid sovit dåligt, kommer alltid sova dåligt..

Vad finns det för mediciner som kan hjälpa mig? Imovane och Stilnoct fungerar uppenbarligen inte..


atoms

Detta inlägg utgör TS i en tråd som blivit inbäddad i en tråd som tar upp ett liknande ämne. Den döda trådens alla inlägg ligger direkt efter detta inlägg; det sista inlägget är daterat 2010-12-03.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-10 1:24:29

Testat Valdoxan? Orkar inte googla eller skriva, men det finns trådar om den. Den ska hjälpa på just sömnrytm!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav slackern » 2010-11-10 13:28:50

Hej annars har du Cirkadin som reglerar dygnsrytmen är melatonin baserat som är ett kroppseget hormon.

Fungerar ganska bra för mej har slutat helt att ta Imovane nu PGA den medicinen.

Annars kanske du skulle pröva ett bolltäcke eller kedjetäcke man kan få den utskriven här i STHLM från en arbetsterapute ska själv testa ut bägge modelerna och se om det funkar på mej.

Och ska väll tillägga att jag själv har haft sömnstörning hela livet mer eller mindre.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Theone » 2010-11-10 14:58:11

Jag har aldrig provat melatonin, men jag brukade blanda Imovan/stilnoct med theralen. Då blir man lugn och muskel avslappnad, samtidigt som man blir så in i helvete seg att man somnar. Annars vill man ju inte sova när man börjar må bra, då vill man vara vaken och mysa framför TV:n.

Eftersom jag lider av kramper i mellan åt så hjälper inte vanliga sömn mediciner, måste vara muskelavslappnande. Men mina sömnsvårigheter har uteslutande med ångest och kramper att göra, så det kanske är ett annat problem.

Det jag sover bäst på är Flunitrazepam, Nitrazepam. Fast det är inte att rekommendera då det är grymt beroendeframkallande, dessutom så får man snabbt tolerans och behöver mer. Men vad ska man göra när inget annat hjälper, vet att det aldrig går med medecin som inte har lugnande avslappnande verkan. Det har inget med trötthet att göra, kan vara hur trött som helst spelar ingen roll, kan inte sova för ens allt släpper. Speciellt den där känslan av att någon tagit tag i alla revbenen runt hjärtat och vrider allt vad det går, omöjligt att sova då. Spelar ingen roll hur mycket jag försöker ignorera det, blir det bara värre och värre tills man ligger där klockan 7 på morgonen med värre ångest en någonsin, nästan på gränsen till vansinne efter några veckor. Då tar jag tag i det själv, vägrar att må så dåligt utan anledning.

MvH
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav guilliotine » 2010-11-10 16:13:10

Hej, tack för alla svar. =)

Circadin har jag provat, det gick helt okay. Dock sade min läkare att jag fick sluta med den när jag började ta Strattera, så det sög en aning.

Och tror jag behöver något som verkligen nockar mig.. T.ex. i natt så kände jag av stilnocten hela natten, var snurrig och slapp som fan, men somnade inte ändå. Sen när morgonen kom och jag fortfarande inte somnat så blir snurrigheten extrem och mår skitdåligt också. Stilnoct tycker inte om mig.. Så det är lite läskigt att ta den igen, för om jag inte somnar så har jag en dag av extrem illamående och snurrighet framför mig.

Men ska ringa min läkare och se vad han kan ge mig.. Tack igen för alla svar. =)
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav alfapetsmamma » 2010-11-10 19:51:21

Valdoxan är inte en egentlig sömntablett utan en sömnrytmsreglerare, som ska användas för deprimerade som bl.a har sömnproblem (som kan ha en stor betydelse för deras deprimerade tillstånd). Jag är själv nyfiken på den.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2010-11-10 21:30:32

Nozinan somnar de flesta på.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav NoteToSelf » 2010-11-10 21:37:48

Själv har jag också störd sömn, har haft de hela livet. Har väldigt svårt för att somna, vaknar på natten eller tidigt på morgonen, och har mardrömmar i perioder. Har verkligen testat allt möjligt; yoga, akupunktur, spikmatta, motion, nyttigare mat, lägga mig tidigare, lägga mig senare... och så sömnmedicin, med föga verkan:
Propavan (tror jag de stavas?): ingen skillnad alls
Cirkadin (melatonin): blev sämre. Det var av dessa jag började vakna på natten också, innan jag tog dem hade jag "bara" svårt att somna och vaknade tidigt. Tog dem ändå bara tre dagar, det var ett år sen, har fortfarande sömnrubbningar av dem...
Theralen: funkar ibland. Inte för jag somnar fortare, men ibland vaknar jag inte under natten, och oftast inte tidigt. Men som sagt, ibland har den ingen verkan alls. Blir också dåsig dagen efter, så kan inte ta den på vardagarna.

Har dock depression, och har antagligen mått dåligt hela mitt liv, så kan ha en del med det att göra.

Har fått rekomenderat att jag ska prova bolltäcke: ett täcke som det finns bollar insydda i (som man hör på namnet). Täcket blir alltså tyngre, och detta ska göra att man känner sig tryggare. Man kan tydligen låna sådana täcken på vårdcentralen, om man träffar en arbetsterapeut först, men herregud vad de ska vara svårt att få tag på dem... Men som sagt, man kan låna bolltäcken gratis om man har remiss, annars koster det typ 5000 kr att köpa... Bolltäcken kan också hjälpa mot ångest, för övrigt.
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-10 22:57:32

MsTibbs skrev:Nozinan somnar de flesta på.

Inte jag. Provade den medicinen för 15 år sedan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Theone » 2010-11-10 23:12:58

Propavan är en skit medicin samma med Lergigan Esucos Atarax, tar jag någon av dessa utan lugnande så får jag panikångest direkt. Theralen vill jag gärna inte ta utan lugnande heller, eftersom den ökar kramperna. Bakfyllan ifrån Theralen försvinner (för de flesta) efter några veckor, dock så kan man få väldigt otäcka biverkningar av det, efter lång tids användande om man tar en hög dos. Själv tog jag 2ml Theralen och 2st 7,5 mg Imovan till natten, det funka väldigt bra länge.

Men som sagt det finns mycket skit medicin som de skriver ut nuförtiden, det kryper nog i mina ben ändå, behöver inte ha något som gör det 5 gånger värre (vilket Propavan gör)

Känslan av att ha grus i ögonen är inte heller något som jag vill uppleva igen (Lergigan)

Svimma långsamt så man får panik men inte kan röra sig (Esucos)

Man kan få riktigt knepiga drömmar av Theralen också, vilket kan vara både på gott och ont.

De mediciner som funkar är följande. Imovan 15 mg + Theralen, stilnoct 20 – 40 mg + Theralen, Nitrazepam 20 – 30 mg, Flunitrazepam 2 – 4 mg, Triazolam 0,4 – 0,8 mg. Ja och så kan jag fortsätta ett tag men det var iaf några som säkert funkar bra om man har svårt att sova, doserna som är angivna är mina vanliga doser som jag tar utan tolerans, det är relativt höga doser att börja med så folk vet. Om man inte har erfarenhet så bör man inte hålla på med något viktigt efter att man tagit dessa, utan man bör hålla sig där man tänk sova.

Nu är det väldigt svårt att få något annat en Imovan och Stilnoct utskrivet på grund av en massa skit regler, men de funkar oftast också väldigt bra som sagt. Det enda är, Imovan järnsmak i munnen dagen efter, frukosten smakar skit om man är ovan. Stilnoct risk för hallucinationer + att den är snabb och kort verkande, så det kan hända att man vaknar upp efter att effekten gått ur (detta kontar dock Theralen om man tar med det som i dos tabellen över)

MvH
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Inläggav Altus » 2010-11-10 23:52:56

Bror Duktig skrev:
MsTibbs skrev:Nozinan somnar de flesta på.

Inte jag. Provade den medicinen för 15 år sedan.


Inte jag heller. Har kvar tabletter och kommer nog prova igen.
Senast redigerad av Altus 2010-11-10 23:59:55, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Altus » 2010-11-10 23:59:28

Theone skrev:Det jag sover bäst på är Flunitrazepam, Nitrazepam. Fast det är inte att rekommendera då det är grymt beroendeframkallande, dessutom så får man snabbt tolerans och behöver mer.


Det där med toleransökning verkar vara en överdrift. Det finns många som håller sig till samma dos och får samma effekt även efter en lång period, möjligen efter en toleransökning som kommer i ett tidigt skede (men inte ökar ytterligare). Det är också min erfarenhet. (Vet iofs exempel på missbrukare som behöver skyhöga doser, men att konstant pressa gränserna med missbruk kanske skapar en tolerans som inte skapas vid normalt bruk.)
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Theone » 2010-11-11 2:40:39

Nja du kommer utveckla tolerans för benzo efter en tid. Den ångestdämpande effekten tar det längre tid att bli tolerant i mot, men med tiden kommer även den att avta. Om du fortfarande upplever att den dosen du startade på verkar då, då är det inte pillret utan tryggheten du finner i att ha det och ta det (alltså placebo effekt)

Benzo är till för korta behandlingar av ångest, det är så de bör användas också enligt mig. Visst går det att ta det en längre tid och öka lite smått för att få minsta möjliga effekt, men sen är det en av de svåraste drogerna att sluta med. Det kan ju bli så att man någon gång tvingas att sluta av någon omständighet.

MvH
Theone
Får inte posta
 
Inlägg: 287
Anslöt: 2010-11-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in