Hur många har nekats tandvårdsstöd?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2007-11-15 16:13:28

Lilla Gumman skrev:Hej!

Det står ju inskrivet i journalen att man har AS. Kan det inte vara så att tandvården kan titta i ens journaler? Jag vet inte, det var bara en tanke.

Hälsningar

Lilla Gumman


Knappast. AS är väl ingen diagnos som ställs utanför den psykiatriska vården, och de får inte lämna ett ett endaste papper utan ditt tillstånd, ens till andra kliniker på sjukhuset. Nu när LSS ska ha mina papper så räckte det inte ens att jag gav muntiligt tillstånd till kliniken att lämna ut det, utan jag måste skriva på att de får meddela min diagnos till LSS, som ju ändå känner till den muntligt redan.

Psykiatriska journaler är f.ö. omgärdade med större sekretess än de vanliga. Ingen läkare eller annan person från en annan klinik får ens titta i en psykiatrisk journal utan patientens tillstånd.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2007-11-15 18:41:19

För min del känns det i alla fall mer angeläget att få betydligt billigare tandvård och så talar jag också öppet med tandläkaren och tandsköterskan om diagnosen.

Jag kan bara avundas den som har så gott om pengar att man hellre betalar normalpris för tandvård än att ens vilja nämna sin "avvikelse" för sin tandläkare...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2007-11-15 19:40:27

Pemer skrev:För min del känns det i alla fall mer angeläget att få betydligt billigare tandvård och så talar jag också öppet med tandläkaren och tandsköterskan om diagnosen.

Jag kan bara avundas den som har så gott om pengar att man hellre betalar normalpris för tandvård än att ens vilja nämna sin "avvikelse" för sin tandläkare...


Inget hindrar ju att man talar om det själv och utnyttjar ev. förmåner. Men poängen är just att man måste tala om det själv eller ge sitt tillstånd att uppgifterna lämnas ut till t.ex. tandläkare. I annat fall har rimligen något allvarligt fel begåtts. Uppgifter om en AS-diagnos ska inte få lämnas ut med någon automatik av något slag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2007-11-15 19:46:35

Nej, det är klart, jag syftade mer på att någon skrev om att alltid ha betalat normalpris förr, och att det kändes tokigt att öppet visa att det finns någon form av "avvikelse" med i bilden för sin tandläkare för att få rabatt.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Titti » 2007-11-15 21:34:10

Jag fick ett utan knot av min LSS-handläggare redan innan jag fått något beslut om någon slags insats. Mitt är grönt , innehåller mitt namn och personnummer, en hänvisning till bestämmelserna i tandvårdslagen 8a§. Det finns fyra rutor att kryssa i för de grupper som nämns i lagen och i mitt fall är det ruta 3. Sen är det daterat och underskrivet av handläggaren. På baksidan står det att man skall visa upp det för att få reducerad avgift och så står det att det gäller så länge jag tillhör någon av de fyra grupperna och bor i Västra Götaland samt att det kan återkallas om man fått det på felaktiga grunder.

Jag är väldigt glad åt mitt, jag både vet att och hur jag skall borsta tänderna men har svårt att få det gjort ändå. Obehagligt är det också...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-15 23:10:02

Hej!

I mitt fall ställde en psykolog på Habiliteringen diagnosen. Habiliteringens psykolog har inget med psykvården att göra, i alla fall får de ju inte skriva ut mediciner o.s.v. utan är mer till för "råd och stöd".

Huruvida Habiliteringens journaler är sekretessbelagda eller inte minns jag inte. Och på nätet hittar jag ingenting om det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2007-11-15 23:15:08

Lilla Gumman skrev:Hej!

I mitt fall ställde en psykolog på Habiliteringen diagnosen. Habiliteringens psykolog har inget med psykvården att göra, i alla fall får de ju inte skriva ut mediciner o.s.v. utan är mer till för "råd och stöd".

Huruvida Habiliteringens journaler är sekretessbelagda eller inte minns jag inte. Och på nätet hittar jag ingenting om det.

Hälsningar

Lilla Gumman


Gjorde de verkligen en neuropsykoatrisk utredning? Det låter märkligt, jag trodde habiliteringen enbart var till för hjälpinsatser av olika slag. Du måste rimligen ha haft någon annan diagnos först som gjorde att du kom i kontakt med habiliteringen, så det var inte bara så att någon där tyckte att du verkar ha AS också utan att ha gjort någon riktig utredning?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-16 8:33:34

Hej!

Jag hade kontakt med Habiliteringen som barn. Har diagnosen diplegi med högersidig övervikt (läs: CP-skada) men jag är inte spastisk alls och fattar inte varför jag har en CP-skada, antagligen därför att jag har för korta leder så jag till exempel inte kan sträcka ut benen så de blir helt raka. Vid sex års ålder ställde en läkare MBD.

Efter mellanstadiet upphörde kontakten med Habiliteringen. Hade sjukgymnastik i varmvattenbassäng varje måndag från sexan till åttan.

1992 gick jag ut gymnasiet. Sedan gick jag på AMI-s i 7 månader, hade därefter några korta praktikplatser. Gick på folkhögskola i tre år men blev arbetslös våren 1996. Mamma tyckte jag skulle kontakta Habiliteringen igen, för någon hade sagt innan kontakten avslutades i mellanstadiet "att jag kunde kontakta Habiliteringen om det var något" och jag var ju arbetslös. Inte kunde Habiliteringen fixa det och det insåg väl även mamma så småningom.

En psykolog gjorde en massa tester och fann att jag var normalintelligent. Men jag hade ändock sådana svårigheter att jag skulle tillhöra Habiliteringen ansåg psykologen, så jag hamnade efter 1 1/2 år av tester och samtal i personkrets 3.

Och ja, våren 2000 fick jag göra tester som visade att jag har AS. Jag har ritat av en figur och gjort ett logiskt test med kort med symboler på. De har gett mina föräldrar ett frågeformulär där de skulle fylla i hur jag var som barn. De har pratat med mina föräldrar. De har pratat med mig. De har visat en film om hur det är att ha AS.

Psykiatrin har aldrig varit inkopplad. Det är tack vare mamma som sett till att jag kommit till Habiliteringen i stället. Två gånger veckorna efter varandra har jag varit på samtal hos en psykolog på psyk, som ansåg att jag inte var i behov av psyks resurser för tillfället. Den gången var det en psykolog på Habiliteringen som fixade så jag fick träffa psykologen. Mina föräldrar hade tänkt vara med fast jag ville inte det (då var jag 23 år ungefär), men psykologen ringde till mamma och sa att jag kunde gå själv.

"Nu blev du väl glad", sa mormor syrligt. Mormor hade varit barnvakt åt mig för mina föräldrar hade varit utomlands och kom hem typ samma dag som jag skulle till psyk eller kanske dagen före. Min lillebror som var 16 fick bo i huset därför att han behövde ha nära till skolan, handbollsträning och fotbollsträning. Jag fick bo hos mormor 1 mil bort bara för att mamma och pappa inte litade på att vi kunde hålla sams, och förresten fick jag aldrig vara ensam i huset ens en över en helg utan fick följa med dem överallt eller vara hos mormor. Fast jag var vuxen och kunde klara mig själv.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-16 8:43:38

Hej!

Nu har jag tandvärk.

Igår gick jag för att laga en tand. De bedövade och borrade men det gjorde ont. Då kom han på att han kom emot en nerv. Tanden skulle istället dras ut men gick inte och tanden skulle dras ut. De bedövade mera men det gjorde ändå ont. De slet och drog i tanden och fick inte loss den. Jag var rädd och grät i tandläkarstolen. Jag skrek när det gjorde ont.

De beslutade att låta en tandläkare på sjukhuset ta hand om det. Sjukhuset, det är inte vårt lilla utan det stora i Falun. Där kan jag få mer bedövning och kanske även lugnande medicin. När jag ska dit vet jag inte, Falún skickar en tid.

De lagade tanden provisoriskt igår innan jag fick gå hem. Jag kände den beska bedövning i munnen även sedan bedövningen släppt lite och skulle borsta tänderna efter ett par timmar för att få en fräsch smak i munnen. Då lossnade den provisoriska fyllningen, Så jag ska dit idag halv elva för att lägga dit ny fyllning. Jag ska fråga om jag får borsta tänderna eller om jag ska låta bli att borsta på lagningen.

Så jag är verkligen glad att jag har tandvårdskortet. Det sparar in massor av slantar. Igår behövde jag inte betala något alls för jag ska ju få remiss till Falun.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav A » 2007-11-18 0:22:44

Lilla Gumman

ALLA journaler, oavsett var de skrivs eller finns, är sekretessbelagda. De får inte lämnas ut till någon utan ditt tillstånd, mer än på vissa speciella villkor om det föreligger ett bestämt behov, i princip livshotande eller något som har med tvångsvård att göra.

Alien, var såg du det på nätet som du citerade om tandvårdskort? Det står fel på många landstings hemsidor, även på sjukvårdsupplysningens. De kommer f ö att ändra texten nu sedan jag skrivit till dem och påpekat detta.

Du från Västra Götaland som fick ditt tandvårdskort utan problem:
Kul att höra! Det är nämligen jag som sett till at tdet numera är så. Efter en korrespondens ifjor med tandvårdschefen och brev till Socialstyrelsen, så blev VG-region tvungna att ändra i sina direktiv. Skönt när det funkar!

Jag har nu pratat med tre landsting, skrivit till sjukvårdsupplysningen, pratat med Socialstyrelsen, och ska framöver sätta ihop en skirvelse till Socialstyrelsen i frågan.

Det är gott hopp om att Upplands läns landsting komemr att ändra sig.
Samma tror jag kommer att gälla Dalarna. Så ni som bor där kan sannolikt få rätt ganska snart.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Titti » 2007-11-18 0:32:03

A skrev:
Du från Västra Götaland som fick ditt tandvårdskort utan problem:
Kul att höra! Det är nämligen jag som sett till at tdet numera är så. Efter en korrespondens ifjor med tandvårdschefen och brev till Socialstyrelsen, så blev VG-region tvungna att ändra i sina direktiv. Skönt när det funkar!


Då är det bara att tacka då och hoppas att alla får det. Jag hade inte ens hört talas om det utan det fick jag veta av min handläggare på kommunen då jag nämnde något om att jag skulle till tandläkaren några dagar senare.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Alien » 2007-11-18 3:01:52

A skrev:Alien, var såg du det på nätet som du citerade om tandvårdskort? Det står fel på många landstings hemsidor, även på sjukvårdsupplysningens. De kommer f ö att ändra texten nu sedan jag skrivit till dem och påpekat detta.


Det stod på ett landstings hemsida, kanske var det Östergötlands. Rätt komplicerat, men jag fattade att de som hade rätt till tandårdsvkort var samma grupper som hade rätt till "uppsökande verksamhet".

Ett förändrat ekonomiskt stöd för tandvård i samband med sjukdom och funktionshinder (tandvårdslagen SFS 1985:125) infördes den 1 januari 1999. Detta stöd administreras av landstingen. Enligt reformen om Tandvård i samband med sjukdom och funktionshinder ansvarar landstingen för:
• Uppsökande verksamhet, d.v.s. munhälsobedömning och rådgivning utan avgift, och nödvändig tandvård, med avgifter som för hälso- och sjukvård, till äldre och funktionshindrade.
• Tandvård som ett led i en kortvarig sjukdomsbehandling under en begränsad tid, med avgifter som för hälso- och sjukvård.

Den personkrets som den uppsökande verksamheten vänder sig till, och som även har rätt till nödvändig tandvård, finns angiven i Tandvårdslagen 8 a §. Det är alltså samma personkrets som har rätt till uppsökande verksamhet som till nödvändig tandvård.

Grupper enligt Tandvårdslagen 8 a §:
Uppsökande verksamhet skall bedrivas bland dem som omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS-lagen) samt bland dem som har ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som

1. kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763). Med detta menas personer som bor i särskilda boendeformer för service och omvårdnad, t.ex. sjukhem, ålderdomshem, gruppboenden o.dyl. eller
2. får hälso- och sjukvård i hemmet eller
3. är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller omsorg som personer som omfattas av punkterna 1-2 ovan.

För ovanstående grupper gäller att det särskilda stödet begränsas till dem, som har ett mycket stort behov av vård, service eller omsorg och/eller att individerna har stora svårigheter med eller inte inser vikten av att regelbundet söka tandvård. Avgörande för om en person skall omfattas av detta särskilda stöd är inte boendeformen eller individens personliga ekonomi utan det individuella behovet av vård, service eller omsorg. Förbättringsutsikterna skall vara mycket små.

Avgörande för om man ska omfattas av stödet är att individen p.g.a. sjukdom eller funktionshinder och stort omvårdnadsbehov har oförmåga att sköta sin munhygien.

För att kunna få uppsökande verksamhet och nödvändig tandvård krävs ett intyg som visar att man tillhör personkretsen. Landstinget i Östergötland utfärdar tandvårdskort efter intyg.


Jag har haft mycket bekymmer med tänderna, men jag anser verkligen inte att jag är "oförmögen att sköta min munhygien". Jag borstar tänderna morgon och kväll och använder också tandtråd.

Skulle jag få ett tandvårdskort tycker jag det skulle bero på min dåliga ekonomi som förtidspensionerad (vilket i sin tur beror på AS), inte pga att jag är en idiot. :twisted:
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2007-11-18 3:07:20

Pemer skrev:För min del känns det i alla fall mer angeläget att få betydligt billigare tandvård och så talar jag också öppet med tandläkaren och tandsköterskan om diagnosen.

Jag kan bara avundas den som har så gott om pengar att man hellre betalar normalpris för tandvård än att ens vilja nämna sin "avvikelse" för sin tandläkare...


Vet du inte att man ska ha en årslön på banken? :twisted:

Har man ett heltidsarbete (om än lågavlönat) så har man också råd att gå till tandläkaren. Det är utgifter man räknar med.

Sen visste jag ju inte om min AS heller. Nu har jag som förtidspensionerad visserligen mycket lägre inkomst. Men det gäller ju alla som pensioneras, de får klara sig ändå.

Tandvårdskortet borde utgå efter ekonomi, inte efter handikapp.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav A » 2007-11-18 18:52:39

Alien

Tack för citatet, ska påpeka för det landstinget att det är lite svårtolkat och lätt kan missförstås.

Det är nämligen bara de numrerade grupperna 1-3 som avses med den text som kommer därefter om stort vårdbehov osv.

Den texten gäller INTE de som omfattas av LSS.

Så du kan lugnt ansöka om tandvårdskort. Det är väl inte så dumt att få tandvård så billigt? Du har faktiskt rätt till det!
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

rättghet eller inte?

Inläggav Debbido » 2007-12-08 21:43:19

Jag har äntligen fått hem min AS-diagnos. Men LSS-avdelningen har ju ingen tid med mig förrän efter alla julhelger. "Min" handläggare har ännu inte tillsatts på sin tjänst etc etc.

Har en rotfyllning på gång, men har inte råd med den; ca 5000 kr.
Har bråttom med grönt tandvårdskort. Har kontaktat ansvarig medicinsk sköterska som det heter. Hon skulle såna lite. Allting flyter och jag är rädd att jag inte får något tandkort.

Är det en tydlig rättighet att den som är LSS-klassad kan få grönt tandvårdskort eller inte? Är det beroende på olika faktorer eller en absolut/otvetydig rättighet, som jag ev. kan överklaga vid ev. avslag. Något som vet?

Att jag har en axelprotes som kan stötas bort ur kroppen vid ev. infektion, att jag är muntorr och multisjuk har hittills gett avslag på grönt kort. :-)036
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Ganesh » 2007-12-08 21:54:36

Den här frågan är ett utmärkt exempel på vad som händer när myndighetr bryter mot serviceskyldigheten.

Den innebär att myndigheter skall informera om allt det som medborgaren behöver veta. Det räcker inte med att svara på frågor. Detta finns reglerat io Förvaltningslagen §4.

Dagens tips är att googla

Förvaltningslagen Serviceskyldighet för mer info. Speciellt om ni skall skriva ngt om det.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav elmindreda » 2007-12-08 21:57:19

Kvasir skrev:Psykiatriska journaler är f.ö. omgärdade med större sekretess än de vanliga. Ingen läkare eller annan person från en annan klinik får ens titta i en psykiatrisk journal utan patientens tillstånd.

Mordlarmet – ord för ord
Senast redigerad av elmindreda 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
elmindreda
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2006-03-06
Ort: Sverige

Inläggav elmindreda » 2007-12-08 22:01:10

Alien skrev:Skulle jag få ett tandvårdskort tycker jag det skulle bero på min dåliga ekonomi som förtidspensionerad (vilket i sin tur beror på AS), inte pga att jag är en idiot.

Så du klassar personer som har problem att sköta munhygienen som idioter?
Senast redigerad av elmindreda 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
elmindreda
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2006-03-06
Ort: Sverige

Inläggav Sam » 2007-12-09 14:06:19

Vart vänder man sig för att få ett tandvårdsstödsintyg , när man inte har några andra LSS insatser?
Handläggarna i min kommun vägrar att skriva ut endast ett tandvårdsstödsintyg, de anser att man ska vara i behov av andra insatser också.
För övrigt delar jag uppfattnigen att det är ett ekonomiskt bistånd.

För mig skulle det idag, vara ett stöd för för att upprätthålla en någorlunda god tandstatus.
Så som det ser ut idag är jag tvungen att välja bort tandläkarbesök som inte är akuta.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav tahlia » 2007-12-09 14:17:20

Sam skrev:Vart vänder man sig för att få ett tandvårdsstödsintyg , när man inte har några andra LSS insatser?
Handläggarna i min kommun vägrar att skriva ut endast ett tandvårdsstödsintyg, de anser att man ska vara i behov av andra insatser också.
För övrigt delar jag uppfattnigen att det är ett ekonomiskt bistånd.

För mig skulle det idag, vara ett stöd för för att upprätthålla en någorlunda god tandstatus.
Så som det ser ut idag är jag tvungen att välja bort tandläkarbesök som inte är akuta.


Handläggaren är ute och cyklar. Du behöver inte alls ha några andra insatser. Mitt tandvårdskort skrevs ut av min handläggare på kommunen, och jag har inga andra insatser öht.
Så läxa upp människan ;)

Annars kan man vända sig till sin socialsekreterare (om man har en sådan) eller sin läkare (läs psykiater). Dock är det i första hand LSS handläggaren som skall skriva ut det (efter vad jag läst mig till och blivit informerad om).

Lycka till! :D
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Sam » 2007-12-09 17:43:19

Ja jag vet att handläggaren i min kommun har fel. Trots detta hamnar mani moment 22. Frågan är hur kommer man vidare, utan att ta död på sig själv. Jag har varken kontakt med socialsekreterare eller lss handläggare.
Ni som fått tandvårdstödintyg har ni fyllt i någon speciell blankett?
Hur är det med tandvårdsenheten, kan de utfärda ett intyget, med diagnosintyget som underlag?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav A » 2007-12-09 20:07:21

Hej Sam

Arbetet med att författa en skrivelse till Socialstyrelsen pågår, jag har ett landsting till som jag vill prata med först.

När skrivelsen är klar kan du få den och ha den att skicka med till handläggarna när du begär ett tandvårdsintyg, så ska det bli intressant och se vad dom säger då!
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav MsTibbs » 2007-12-09 23:50:22

Hur får man en såndär LSS-handläggare att fråga om tandvårdskort då?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:50:33, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Debbido » 2007-12-10 1:57:16

Jag har läst inläggen här och inte blivit mycket klokare.

LSS-handläggaren i Uddevalla kommun säger att hon aldrig någonsin har befattat sig med tandvårdskort. Det är inte hennes uppgift (i den här kommunen).

Den medicinskt ansvariga sköterskan, som tandläkaren rått mig att kontakta har sagt att hon skulle undersöka saken. Midnatt råder tyst det är i välfärdssverige.

Habiliteringen visste inte mycket om någonting. De gissade att tandkortet gavs till dem som inte klarade av att borsta tänderna själv :-)092

Men jag har inte damp, är inte klumpig och är delvis överintelligent så jag är för korkad för att fatta varför en överintelligent person inte kan borsta tänderna. Eftersom min högerhand är partiellt förlamad borde det räcka som skäl, men det gör det inte. Jag vet att jag inte har en chans att vinna det här kriget om det inte finns en rikstäckande lag, typ Förvaltningslagen § 4, som någon nämnde, som kan rädda mina tänder/mitt liv. :-)077

Det så är så åt h...e fel att varje kommun har sin egen praxis, dvs sin högst personliga tolkning av hur Socialstyrelsens regler ska tillämpas och denna praxis är baserad på kommunens bra eller dåliga ekonomi.

Jag efterlyser en nationell rättvisa här!!! Det ska inte vara så att en person i Söråker får grönt kort utan ansträngning medan en Uddevallabo ska processa juridiskt i åratal för att få ett tandvårdskort.

Hur kan ett "demokratiskt" land ha ett så !"#¤%&/() odemokratiskt beslutssystem?? :-)064
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:50:35, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in