Hur många har nekats tandvårdsstöd?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kristofer » 2008-01-16 12:37:45

Lägesrapport:

Ringde i morse igen. Fick beskedet att de inte ringt upp mig för att de (på kommunen) inte har fått någon ny information från landstinget. Försökte ringa landstinget (det blir visst så att jag får göra deras jobb) men tydligen har de telefontid där så jag får prova senare. Ska också prova att ringa chefen på LSS hos kommunen.

Vad jag hittills fått reda på är att kommunen inte vill göra en personkretsbedömning enbart för tandvårdsstödet. Därför tar de kontakt med landstinget och hör sedan inget mer. De verkar inte heller tjata på landstinget utan väntar snällt på att landstinget ska höra av sig igen. Så i ärlighetens namn får jag känslan av att kommunen skiter i detta och hoppas på att jag ska tröttna på att göra deras jobb och förmedla och tjata mellan kommun och landsting. Färmodligen kommer de få rätt också. För på torsdag drar skolan igång på allvar med ny kurs och då har inte jag tid med sådant här. Då måste jag fokusera min ork på skolan.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:50:36, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kristofer » 2008-01-16 14:20:54

Talade nyss med chefen på kommunen. Kommunen kommer inte ge mig något eftersom jag inte har några insatser hos dem. Det har deras jurist beslutat. Landstinget går enl. kommunen på den linjen de med. Ska ringa landstinget senare i e.m då de har sin tfntid. Men som det ser ut nu så är jag nekad.

Jag kommer inte heller ha tid att hålla på och motsätta mig deras jurist. Så det är nog bara inse fakta. De gör som de vill och använder sina heltidsanställda resurser som vapen mot min knappa enmans-resurs på fritid.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav sommar » 2008-01-16 17:41:03

Kristofer skrev:Talade nyss med chefen på kommunen. Kommunen kommer inte ge mig något eftersom jag inte har några insatser hos dem. Det har deras jurist beslutat. Landstinget går enl. kommunen på den linjen de med. Ska ringa landstinget senare i e.m då de har sin tfntid. Men som det ser ut nu så är jag nekad.

Jag kommer inte heller ha tid att hålla på och motsätta mig deras jurist. Så det är nog bara inse fakta. De gör som de vill och använder sina heltidsanställda resurser som vapen mot min knappa enmans-resurs på fritid.


Ja, onekligen gör de så. :twisted: Försök stå på dig hos "ditt" landsting. Har du ingen som kan hjälpa dig om du vill? Jag ska ansöka hos landstinget (Skåne) snart för jag har inte heller andra insatser. o. ska få hjälp av "min kurator". Hon frågade om jag kunde själv då sa jag Nej fast jag egentligen kan fylla i blanketter själv för det brukar väga till tyngre när en myndighetsperson el. vårdpersonal har varit med vid ansökandet.

Som du säkert vet har vi laglig rätt även utan andra LSS.-insatser för vi tillhör ju personkrets 1 enligt LSS.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kvasir » 2008-01-16 17:58:12

Du måste alltså ha någon form av hjälpinsats för att få tandvårdskort? Eftersom du inte lyckas få tandvårdskort så har du uppenbarligen problem med myndighetskontakter, och då kan du begära att få en person som hjälper dig med myndighetskontakter. Då har du plötsligt en hjälpinsats och bör alltså vara berättigad till tandvårdskort. Det låter sjukt, men skulle kunna fungera. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2008-01-17 0:18:03

Kvasir skrev:Du måste alltså ha någon form av hjälpinsats för att få tandvårdskort? Eftersom du inte lyckas få tandvårdskort så har du uppenbarligen problem med myndighetskontakter, och då kan du begära att få en person som hjälper dig med myndighetskontakter. Då har du plötsligt en hjälpinsats och bör alltså vara berättigad till tandvårdskort. Det låter sjukt, men skulle kunna fungera. :)


Visst kan det verka sjukt, men värt att testa. Jag märkte skillnad bara i informationssyfte om det var jag eller kuratorn som ringde.. Jag fick typ "kalla handen" av Lss. handläggaren o. kuratorn fick en massa infopapper o. vi frågade efter samma sak o. ringde någon vecka efter varandra. Då jag berättade fär min a.terapeut att LSS.-tanten varit lite sur sa hon; kan vara för att de inte är vana att patienter ringer själv..
Man ska inte ge sig i första taget!!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Kristofer » 2008-01-17 1:19:18

Jag har skrivit till habiliteingen i andra ärenden. Så när jag fått svar från hab. så kanske jag kan ordna en insats därifrån och gå via den för tandvårdsstödet.

Det som dock stör mig är att de har fel men ändå får fortsätta göra fel trots påpekanden. Dvs. att de utnyttjar sin storlek och kapacitet i form av heltidsanställda. Jag har en ganska intensiv vårtermin att se fram emot så jag har inte mycket tid över till detta.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Pemer » 2008-01-17 2:13:44

Kristofer skrev:Talade nyss med chefen på kommunen. Kommunen kommer inte ge mig något eftersom jag inte har några insatser hos dem. Det har deras jurist beslutat. Landstinget går enl. kommunen på den linjen de med. Ska ringa landstinget senare i e.m då de har sin tfntid. Men som det ser ut nu så är jag nekad.

Jag kommer inte heller ha tid att hålla på och motsätta mig deras jurist. Så det är nog bara inse fakta. De gör som de vill och använder sina heltidsanställda resurser som vapen mot min knappa enmans-resurs på fritid.

Deras jurist har nyligen hört ifrån A och fått på tafsen om att han är kraftigt ute och cyklar i den här tolkningen, det förvånar mig att det fanskapet har mage att fortsätta vara så obstinat. Vem i helvete tror den där jäveln egentligen att han är, undrar man - en jurist som gett sig fan på att bryta mot lagen för att kränka, stoppa och hindra funktionsnedsatta att få ta del av sina lagliga rättigheter. Jag börjar få god lust att polisanmäla den där jävla pajsaren!! :twisted:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-01-17 2:22:53

Visst kan man anföra att likaväl är landstinget direkt som ska dela ut tandvårdskortet och inte kommunen, om man nu ändå inte har några insatser från kommunen, men vad har kommunen för anledning att dela ut tandvårdskort till personer som har rätt till det och som har insatser enligt LSS beviljade, men inte till övriga som har rätt till det? Det är ju inte kommunen som drar på sig några utgifter i och med det utlämnandet, det är ju hos landstinget. Det landsting som lagligt sett inte har något annat väl än att bevilja tandvårdskortet om man nu kommer och ingår i någon av personkretsarna för LSS och ansöker.

Jag förstår inte vad som är svårt att förstå hos sådana aktörer. Vad fan har de för diagnoser??? Patologisk oförståelse/illvilja mot att tillerkänna funktionshindrade deras lagliga rättigheter... :shock:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-01-17 2:47:02

Nu jävlar kunde jag inte hålla mig... kommunen har just fått, landstinget ska strax också få...

Nog nu!

Uppsala landsting och Uppsala kommun förefaller systematiskt obstruera Tandvårdslagens (1985:125) uttryckliga rätt till nödvändig tandvård åt den grupp som OMFATTAS av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Socialstyrelsen har redan vid ett par tidigare tillfällen efter propåer från berörda handikapporganisationer sagt till felande landsting om att detta ovanstående inte på något sätt handlar om att rätten ska tillkomma de personer som FÅR INSATSER BEVILJADE enligt LSS, utan att det är de tre personkretsarna enligt LSS som åsyftas - man har rätt till tandvårdsstödet, om man INGÅR I någon av personkretsarna:

Personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

Har man fått en diagnos inom autismspektrumet INGÅR man således i personkrets 1 i LSS, och HAR DÄRMED RÄTT till tandvårdsstödet enligt tandvårdslagen (1985:125).

Socialstyrelsen har i ett särskilt yttrande slagit fast att personer som ingår i någon av personkretsen för LSS REDAN HAR BEDÖMTS ha ett sådant varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser, som gäller de tre andra grupperna som omfattas av tandvårdslagen, och att någon ytterligare bedömning DÄRFÖR INTE SKA GÖRAS. De har rätt till stödet, och ska få intyg för tandvårdsstöd, punkt.

Detta är helt klarlagt från Socialstyrelsens sida flera gånger om, under de sista åren.

Det vore på sin plats att även Uppsala slutar negligera detta, och neka personer som omfattas av LSS, men inte har sökt eller beviljats några insatser, tandvårdsstöd.

Vi i Organiserade Autister Stockholm (som för närvarande omfattar också OA:s medlemmar i Uppsala län) ser allvarligt på detta direkt felaktiga
schackrande med en av de lagliga rättigheter vår utsatta grupp funktionsnedsatta människor faktiskt har i Sverige enligt svensk lag.

Vi vill således med skärpa uppmana Uppsala kommun och Uppsala landsting att sluta upp med detta missförhållande!

Mvh
Anders Pemer
Ordförande
Organiserade Autister Stockholm
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-01-17 3:42:44

Öhrm... om man söker fram vad Uppsala landsting skriver om rätten till tandvårdsstöd på sin hemsida, så finner man (http://www.lul.se/templates/page____6817.aspx):

Tandvårdsstöd
Personer med varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser har rätt till subventionerad tandvård från landstinget. Med omfattande insatser menas personlig omvårdnad under större delen av dygnet, dvs. minst tre gånger/dygn, och tillsyn under natten eller larm. Med varaktigt menas ett behov av vård- och omsorgsinsatser som troligen finns kvar under minst ett år. Omvårdnaden kan ges av såväl närstående som kommunal eller privat vård- och omsorgspersonal.

Personer som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS, 1§ punkt 1-3) har samma rätt. Någon ytterligare bedömning av personens behov av vård- och omsorgsinsatser görs inte. Kommunens beslut att individen omfattas av bestämmelserna i lagen är bindande.

Personer som har en psykossjukdom eller en annan psykisk störning som varat längre än ett år och som medfört ett omfattande funktionshinder som gör att de inte av egen kraft förmår uppsöka tandvården eller inser sitt behov av tandvård har också rätt till subventionerad tandvård.

Om din livssituation liknar den som beskrivs ovan eller om du har insatser enligt LSS så har du sannolikt rätt till ett intyg om nödvändig tandvård.

Även personer med behov av tandvård som led i viss sjukdomsbehandling kan i vissa fall få tandvård subventionerad av landstinget. Är behovet av tandvård ökat på grund av långvarig sjukdom eller funktionshinder kan försäkringskassan lämna förhöjd ersättning. I båda fallen ska utlåtande från läkare överlämnas till behandlande tandläkare.


Landstinget har alltså gått helt på den linje som socialstyrelsen slagit fast i ett yttrande. Kommunen ska bara besluta att individen omfattas av bestämmelserna i lagen, och där har de bara en sak att gå på - en diagnos i autismspektrumet placerar en person i personkrets 1 i LSS, och ger rätt till tandvårdsstödet.

Landstinget har t o m ett pdf-dokument, "Anvisningar Tandvårdsreformen", för nedladdning på samma sida (se "Relaterade dokument" i spalten till höger), som helt och hållet följer Socialstyrelsens uttalanden som A och/eller jag har citerat någon annanstans. Med precis samma glasklara citat:

Personer som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade har redan bedömts ha omfattande och varaktiga funktionshinder. Någon ytterligare bedömning av dessa personers behov av vård- och omsorgsinsatser skall därför inte ske utan kommunens beslut att individen omfattas av bestämmelserna i lagen är bindande.


Är man hyfsat bevandrad i svenska språket så ser man rätt klart vad texten faktiskt säger. Omfattas av LSS gör man inte när man väl har sökt och fått åtgärder beviljade, omfattas av LSS gör man när man uppfyller kriterierna som anges i stycket närmast före i pdf-filen. Som vi alla här är så väl förtrogna med. Har man diagnosticerad autism eller autismliknande tillstånd ingår man i personkrets 1 och o-m-f-a-t-t-a-s av LSS.

Är man dessutom juridiskt skolad är det väl förbannat jävla märkligt om man inte kan läsa och förstå något sådant här.

Kommunens uppgift vid inkommen ansökan om tandvårdsstöd från någon som omfattas av LSS är att kolla läget, "omfattas han av LSS?", "ja...", "okej, alltså har han rätt till stödet". Punkt. Det är det ynka lilla beslut kommunen enligt alla dessa förklaringsmodellser behöver fatta.

Ergo: När man utreddes och fick en diagnos inom autismspektrumet bedömdes man ha ett omfattande och varaktigt funktionshinder. Det är den som sätter diagnosen som redan har gjort den bedömningen. Det är därför ingen ytterligare bedömning ska ske.

Men Uppsalas kommunjurist tolkar tydligen detta som att det är kommunens beslut om åtgärder enligt LSS som bekräftar att man omfattas av lagen, och som sedan är bindande för rätten till tandvårdsstödet. Omfattas av en lag gör man inte förrän man har ansökt om, och beviljats, insatser enligt lagen. Tycker juristen i Uppsala. Men det är inte vad lagen säger. Och inte vad Socialstyrelsen säger. Och inte vad hans eget landsting säger. Det är hans egen filibustrande lek med ord.

Och vederbörande ska inte få tro länge till att hans personliga villfarelser står över lagstiftarnas, Socialstyrelsens OCH hans eget landstings intentioner.

Ärligt talat tycker jag det känns som grovt åsidosättande av vanlig jävla hederlighet och sinne för etik och moral. Bort med fanskapet! Hur kriminell ska man få vara ostraffat i dylik yrkesutövning?

JO- och polisanmälan kunde vara något. Den nivån ligger det här på, tycker jag allt!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-01-17 4:04:20

Sedan är det ju så att vi alla ska vara lika inför lagen.

Om det stiftas en lag som reglerar vissa rättigheter medborgarna, eller vissa medborgare, har gentemot samhället, så måste den förväntas tillämpas likadant i hela landet.

Om lagstiftarnas intentioner möjligen varit oklara, och det därför presteras anvisningar och klargöranden om vad som gäller - men vissa kommuner ändå framhärdar i sina egna hemsnickrade egensinniga tolkningar av hur lagen ska tillämpas, så är det inte bara obstinat lagtrots, det är också en kränkning av medborgarnas mänskliga rättigheter i de aktuella kommunerna - allas rätt till likhet inför lagen. Är jag inte i alldeles galen tunna ingår det i FN:s konventioner om mänskliga rättigheter... :?: *ska kolla det*

Upp till kamp nu mot totalitärt arbetande kommuner som Uppsala! Jag är på som fan. Nu jävlar ska de få!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav jonsch » 2008-01-17 4:15:22

Jag som inte gillar lagar vill inte lägga mig i - men jag är imponerad av din nit. Och tycker att du fört fram din poäng i brevet så tydligt, koncist och välunderbyggt som det alls kan göras. Möjligen kan de komma undan genom att "misstolka" dina finaste byråkratiska och grammatiska ordvändningar men förhoppningsvis är de för stolta över sitt fina språk för att göra det.

Till lycka. Själv brukar jag känna mig sugen att köra "argumentet" som en kursis citerade med ett snett flin en gång:

"Det var ett djävla tjatande om de där poängen... Ge mig mina PENGAR BARA!"
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Pemer » 2008-01-17 4:24:24

jonsch skrev:Jag som inte gillar lagar vill inte lägga mig i - men jag är imponerad av din nit. Och tycker att du fört fram din poäng i brevet så tydligt, koncist och välunderbyggt som det alls kan göras. Möjligen kan de komma undan genom att "misstolka" dina finaste byråkratiska och grammatiska ordvändningar men förhoppningsvis är de för stolta över sitt fina språk för att göra det.

Till lycka.


Tackar ödmjukast! :)

Själv brukar jag känna mig sugen att köra "argumentet" som en kursis citerade med ett snett flin en gång:

"Det var ett djävla tjatande om de där poängen... Ge mig mina PENGAR BARA!"


:lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav A » 2008-01-21 2:31:10

Hej Pemer

Bra rutet! Jag håller på med brevet till SoS så jag ska skicka det till dig när jag kommit lite längre.

När det gäller det här problemet du skrev till Uppsala om, så tror jag den springande punkten är skrivelsen "kommunens beslut är bindande".
När det blir problem så beror det på att kommunen inte vill göra en utredning av kretstillhörigheten, inte ens om det bara är ett konstaterande, av en person som inte ska ha deras insatser.
En del landsting har då löst det så att dessa personer kan vända sig direkt till landstingets centrala administration.
Kruxet är bara att de inte informerar om det....
Så det ska också tas upp.
Vi hörs!
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Zombie » 2008-01-21 3:01:48

Ja, lycka till, A och Pemer! Verkligen, för det ni gör för oss alla! :D

(sagt av en som tyvärr har bott i Uppsala ett tag och vet vad kommunen rent allmänt brukar gå för...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 10:50:38, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2008-01-21 3:31:02

Och ändå är det inte mycket till utredning det handlar om... ja, de är roliga...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Aspergare och vården



Logga in