Ska jag, eller ska jag inte?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav skymmning » 2010-08-22 8:52:38

Owl skrev:
skymmning skrev:Brrrr...Owl, det där med den ekonomiska obalansen i relationen låter lite läskigt, ordet "underläge"borde inte finnas mellan två livskamrater.

Han säger att jag inte ska behöva känna så, men det kommer hela tiden pikar och gliringar från honom som stärker den känslan hos mig... :cry:

Förstår han inte själv att han inte kan köra med dubbla budskap? Antingen tycker han att det är OK att ingen skall behöva uppleva underläge i relationen pga. en svagare ekonomi eller så tycker han inte det. Om han vill ge sitt stöd men ändå kommer med pikar och gliringar så är det något som är skevt. Kanske är han inte medveten om det själv?

Owl skrev:Får jag fråga varför du valt att inget säga?

Javisst - det är så att säga efter moget övervägande. Min partner har en hel del egna saker att kämpa med och vi fungerar tillsammans till viss del på grund av att vi är bra - och dåliga på olika saker. Jag har berättat väldigt mycket om HUR jag fungerar men inte kallat det för AS. Detta skulle bara bli ett ord och om man inte känner till vad det innebär så hjälper det inte till djupare förståelse.
Men jag har stor respekt för att man väljer att gå ut med att man har AS och tror intee att det finns något entydigt svar om när detta är lämpligt eller ej.


Moderator mnordgren: Fixade citatet. Tänk på att citera så det syns vem som skrivit vad.
skymmning
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2010-08-06

Inläggav Altus » 2010-09-10 6:37:23

Owl skrev:
Altus skrev:
Owl skrev:
Altus skrev:
Owl skrev:Jag måste avsluta å gå ner och ta en stesolid till


Vi har en liten bensoklubb här på forumet. Jag tog precis en temesta.


Ser man på... Några särskilda kriterier (förutom att man knaprar benso då) för att bli meddlem där?


Det är en informell klubb, så informell att de övriga medlemmarna inte vet om att den existerar. Så inga kriterier nej. Förutom kanske att man är positiv till benso (viktigare än att man faktiskt tar det). Det är vi bensoister mot resten av världen.

I`m positive, for sure! Utan min Xanor, Stesolid och Imovane hade jag varit ett vrak som aldrig fått sova, aldrig kunnat lämna hemmet...


OK, låter bra (att det hjälper). Ytterligare motvikt till den förhärskande uppfattningen att benso främst är dåligt. Är snart inne på mitt tredje år och upplever fortfarande nästan bara fördelar (och har inga problem att hålla upp om jag vill, även om jag upplever abstinens när jag slutar.)

Läste för övrigt nyligen om en studie där man undersökt långtidsanvändare av benso och kommit fram till att bara 1.6% (om jag minns rätt) efter två års bruk har ökat sin dos. I kontrast till vårdens överdrivna varningar om risken för tolerans och dosökning. De verkar generalisera utifrån en ganska liten grupp användare.

Det finns risker och de ska erkännas, men jag brukar föredra att ställa mig på den sidan i debatten som jag anser är underrepresenterad.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in