Asperger och transsexualism

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kimmelie » 2010-07-27 20:37:33

Jag känner också igen mig, Bali. Anledningen till att jag inte svarade på ditt inlägg var att jag inte hade nåt mer att tillägga än det jag redan skrivit, några inlägg högre upp i denna tråd...

Jag har alltid vetat att jag är asexuell. Även om första gången jag hörde talas om det ordet, och att jag inte var ensam om det, var för drygt 1 år sen. Vilken underbar befrielse! Men förståelsen av att jag är ett "neutrum" har gradvis vuxit fram i vuxen ålder. (Fyller 38 i år.)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav styx » 2010-07-27 23:22:17

Nu är det väl dock lite off topic, eftersom transsexualism inte har med läggning att göra överhuvudtaget...
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav Alien » 2010-07-28 0:20:32

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Inger » 2010-07-28 0:45:18

Tillbaka till könstillhörigheten då.

Som jag skrivit om på min hemsida så tycker jag mig ha observerat att många NPF-kvinnor har fler manliga drag och intressen än majoriteten kvinnor. Och att många AS-män är lite mer androgyna, passiva, känsliga eller mjuka än majoriteten män.

(Jag är dock inga statistiska belägg för detta utan det är bara baserat på personer jag haft kontakt med. Och naturligtvis är det en generalisering som säkert har många undantag även om det skulle stämma generellt.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bali » 2010-07-28 5:51:54

Jag är ledsen, Kimmelie för att jag med all tydlighet inte läste tråden ordentligt innan jag postade mitt smått panikartade "infallsinlägg". :oops:

Kimmelie skrev:*önskar att det fanns ett (allmänt accepterat) könsneutralt alternativ*

Instämmer helt och fullt!

/Bali
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav styx » 2010-07-28 9:55:53

Jag önskar att världen kunde inse hur oviktigt det är vad man har mellan benen.
"It's not the size of his dick that makes him a bigger man, it's the size of his heart".
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav Inger » 2010-07-28 11:53:52

styx skrev:"It's not the size of his dick that makes him a bigger man, it's the size of his heart".

Det var ett fint citat.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lakrits » 2010-07-28 14:01:12

(Kan någon moderator ändra trådrubrikens första ord från "Transexuell" till "Transsexuell"? För såvitt jag kan se handlar inte tråden om tidelag med fjäderfän.)

Moderator: Har ändrat från transexuell till transsexuell. Men det är annars sånt som man har utropstecknet till (inte säkert modsen läser alla trådar).
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav styx » 2010-07-28 14:50:34

Lakrits skrev:(Kan någon moderator ändra trådrubrikens första ord från "Transexuell" till "Transsexuell"? För såvitt jag kan se handlar inte tråden om tidelag med fjäderfän.)


Haha, klockrent!
styx
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2009-11-20
Ort: Karlshamn

Inläggav Bali » 2010-07-28 18:03:22

Hade i morse bestämt mig för att inte skriva något alls på detta underbara forum (ja, kära drivande krafter bakom kulisserna och givetvis också ni andra skrivande medlemmar här, sug åt er berömmet är ni snälla! :-)049 ) på ett tag, eftersom jag känner att jag denna sommar verkar tappa mer kämparanda för var stund och då märker jag ju att också "grodorna" hoppar fram mer än vanligt ur munnen min och/eller som i denna tråd där jag inte ens "läst på" ordenligt. :oops:

Det var dock i morse det, men nu när jag ser vad styx och Lakrits skrivit kan jag likt förbaskat inte låta bli att återkomma.

styx skrev:
"It's not the size of his dick that makes him a bigger man, it's the size of his heart".

Håller med Inger om det verkligen är ett bra citat!

Lakrits skrev:(Kan någon moderator ändra trådrubrikens första ord från "Transexuell" till "Transsexuell"? För såvitt jag kan se handlar inte tråden om tidelag med fjäderfän.)

:lol: Din humor, Lakrits är då bara obetalbar och jag tackar verkligen för att du delar med dig till oss andra som inte alltid är lika "rappa i käften"! :wink:

"Kjam" på er och förlåt kära/käre friends24 för att jag kanske strulat till det i din tråd!

/Bali
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Transexuell FTM

Inläggav friends24 » 2010-07-29 13:22:04

manne skrev:
friends24 skrev:Hejsan !!
jag undrar om det finns fler här på sidan som är transexuell FTM
skulle vara kul å lära känna andra i samma situation som man kan byta
erfarenheter å lära sig mer om hur ni upplever detta ärende.
Jag har själv adhd å asperger syndrom. MVH Andy


varför tar du inte detta då.??

http://www.ebustgrow.net/testrogel/index.html

Bild
Bild



Detta är för tjejer bara ju så inget för mig vill inte bli mer tjej fy fan för det nog som de redan är
friends24
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2006-08-11
Ort: Värmland

Re: Transexuell FTM

Inläggav friends24 » 2010-07-29 13:28:59

friends24 skrev:
manne skrev:
friends24 skrev:Hejsan !!
jag undrar om det finns fler här på sidan som är transexuell FTM
skulle vara kul å lära känna andra i samma situation som man kan byta
erfarenheter å lära sig mer om hur ni upplever detta ärende.
Jag har själv adhd å asperger syndrom. MVH Andy


varför tar du inte detta då.??

http://www.ebustgrow.net/testrogel/index.html

Bild
Bild



Detta är för tjejer bara ju så inget för mig vill inte bli mer tjej fy fan för det nog som de redan är


jag ser mig själv som en man fullt ut bryr mig inte om de som tycker man skall vara som man är född när man absolute inte känner sig som det kön man fötts i. Jag hatar allt tjejigt jag är som en man i allt jag gillar å är har ett väldigt manligt utseende å i kropps byggnaden väldigt få som tar en för tjej å då mår jag bara gott när dom inte vet mer än vad dom ser. Jag ser mig som man bara är så å jag känner mig trygg i det med.
Inte alla som kan acceptera det bara å svårt med relationer om inte den man är med kan acceptera ens liv som man har det. Kram Andy
friends24
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2006-08-11
Ort: Värmland

Re: Transexuell FTM

Inläggav teresaja » 2010-09-22 18:53:17

friends24 skrev:Hejsan !!
jag undrar om det finns fler här på sidan som är transexuell FTM
skulle vara kul å lära känna andra i samma situation som man kan byta
erfarenheter å lära sig mer om hur ni upplever detta ärende.
Jag har själv adhd å asperger syndrom. MVH Andy


Jag är ts tjej..
men vågar inte ta steget ur garderoben...
så jag får väl må extremt dåligt i fel kropp,

finns det fler hbt:are i samma situation?

min syster med sambo är dom enda som vet..
att jag gillar killar dock.. inte att jag ser mig själv som tjej
teresaja
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-09-22
Ort: Västervik

Inläggav fingal12 » 2010-09-22 19:39:36

Teresaja
du är inte ensam finns flera i samma situation, men för mig har då tagit en otrolig lång tid att dels komma underfund och dels börja erkänna det hela för sig själv. Dvs en massa årtionden. Själv är jag m2f och det är verkligen en omställning kan jag säga och även bemötandet man får från dem man talar om det för.
Och ens tankar pendlar från ena sidan till den andra, vet inte om det har att göra med ens add/asperger som sätter käppar i hjulen med hur man mår.
Har ännu ingen läkare bakom mig utan sköter det hela själv, inget att rekommendera för 5 öre, finns orsaker till att det är så nu, kanske blir det en ändring senare.

Lycka till med dina steg, jag har inte hunnit så mycket längre. 8)
fingal12
Inaktiv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2008-10-04
Ort: Hufvudstaden

Inläggav teresaja » 2010-09-22 20:03:49

fingal12 skrev:Teresaja
du är inte ensam finns flera i samma situation, men för mig har då tagit en otrolig lång tid att dels komma underfund och dels börja erkänna det hela för sig själv. Dvs en massa årtionden. Själv är jag m2f och det är verkligen en omställning kan jag säga och även bemötandet man får från dem man talar om det för.
Och ens tankar pendlar från ena sidan till den andra, vet inte om det har att göra med ens add/asperger som sätter käppar i hjulen med hur man mår.
Har ännu ingen läkare bakom mig utan sköter det hela själv, inget att rekommendera för 5 öre, finns orsaker till att det är så nu, kanske blir det en ändring senare.

Lycka till med dina steg, jag har inte hunnit så mycket längre. 8)


forum.transsexuallism.se
Finns mycket bra läsning där
En svensk sida med alla tips och läsning
Du kan tänka dig om mtf/ftm och allt som rör
det! Om du har frågor kan du ställa dem där också!


Finns mycket bra ställning där
teresaja
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-09-22
Ort: Västervik

Re: Transexuell FTM

Inläggav friends24 » 2010-09-23 13:05:18

teresaja skrev:
friends24 skrev:Hejsan !!
jag undrar om det finns fler här på sidan som är transexuell FTM
skulle vara kul å lära känna andra i samma situation som man kan byta
erfarenheter å lära sig mer om hur ni upplever detta ärende.
Jag har själv adhd å asperger syndrom. MVH Andy


Jag är ts tjej..
men vågar inte ta steget ur garderoben...
så jag får väl må extremt dåligt i fel kropp,

finns det fler hbt:are i samma situation?

min syster med sambo är dom enda som vet..
att jag gillar killar dock.. inte att jag ser mig själv som tjej


Steget att våga gå ut ur garderoben handlar mycket om sin självkänsla å självförtroende man skall vara stolt vad man än känner sig som å stå för de trots att andra säger annat :) Det är inget farligt å du är nog inte ensam om att känna så där :) Känn efter helt å att du är helt säker på vad du vill med ditt liv :) Jag lyssnar gärna å hjälper till så gott jag kan jag är bra på att lyssna :) Kram
friends24
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2006-08-11
Ort: Värmland

Inläggav friends24 » 2010-09-23 13:08:33

fingal12 skrev:Teresaja
du är inte ensam finns flera i samma situation, men för mig har då tagit en otrolig lång tid att dels komma underfund och dels börja erkänna det hela för sig själv. Dvs en massa årtionden. Själv är jag m2f och det är verkligen en omställning kan jag säga och även bemötandet man får från dem man talar om det för.
Och ens tankar pendlar från ena sidan till den andra, vet inte om det har att göra med ens add/asperger som sätter käppar i hjulen med hur man mår.
Har ännu ingen läkare bakom mig utan sköter det hela själv, inget att rekommendera för 5 öre, finns orsaker till att det är så nu, kanske blir det en ändring senare.

Lycka till med dina steg, jag har inte hunnit så mycket längre. 8)



Men på ett sätt är det bra att de tar tid så man verkligen kan tänka igenom vad som är bäst för en själv :) en viss problematik kan de vara om man har diagnoser å de är mera vanligt att de känner sig annorlunda å att de känner sig mer som motsatt kön förekommer mer än vad man kan tro :) Bara man mår bra så vet man att man gjort rätt val med vem man är :) Lycka till !!!
friends24
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2006-08-11
Ort: Värmland

Inläggav teresaja » 2010-09-23 13:38:12

Friends24 pm:a mig!

Det är tråkigt att så många är så... oförstående!
Och att okunskapen är så stor kring ämnet TS.
Många tror att det är en fix idé. Eller att man bara gillar det "för sexets skull" föreg. var ett citat från en i min närhet!
teresaja
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-09-22
Ort: Västervik

Inläggav friends24 » 2010-09-24 11:50:48

teresaja skrev:Friends24 pm:a mig!

Det är tråkigt att så många är så... oförstående!
Och att okunskapen är så stor kring ämnet TS.
Många tror att det är en fix idé. Eller att man bara gillar det "för sexets skull" föreg. var ett citat från en i min närhet!


jag tror att många är rädda för det som är annorlunda å många kanske inte har kunskapen vad det är, visst det är mycket tråkigt för detta med att vara TS förekommer mer ofta än vad man tror. Men forskning å kunskapen går framåt för varje dag som går å det är mera sidor på internet å folk börjar öppna sig mer inför detta så jag tycker det går åt rätt håll jag i alla fall där jag bor :) Men man skall vara den man känner att man vill vara å det är absolute inget fel i det :) Sex är inte alltid det viktiga det är bara en krydda i tillvaron de viktigaste är att man känner sig trygg med sig själv å sin egen sexuella läggning å vet vad man vill med det. Å sen att hitta nån som förstår en som man är som man kan vara tillsammans med då blir den sexuella biten mycket bättre om den man är med förstår dig :) Kram på dig :)
friends24
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2006-08-11
Ort: Värmland

Asperger och transexualism?

Inläggav freijo » 2010-10-24 15:26:40

Hejsan, är ny här men tänkte att jag skulle skriva nåt jag undrat över ett tag...

Jag har aspergers och add, men blev inte diagnoticerad förns december 2009. Efter det har jag erkänt för mig själv att jag är ftm (female to male) och går på utredning för det. Både på mitt första möte på utredningen och lite inlägg på internet har jag förstått att det finns något outrett samband med aspergers och transexualism? Har någon annan tänkt på det här eller finns det nån annan Ftm som vill snacka lite? Säger inte att alla aspergare har samma problem, men jag undrar nog helt enkelt...

finns det nån annan som jag?


mnordgren:

Slog ihop.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
freijo
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Flawed » 2010-10-24 15:30:28

Det hölls föredrag under pride festivalen om det här.
Så det finns fler än dig.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav freijo » 2010-10-24 17:06:10

Jasså? Önskar att man vart där i så fall.
freijo
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Zombie » 2010-10-24 17:21:34

Sökte på "transsexu*" i sökrutan i vänsterspalten och fick upp det här från i juli:
http://www.aspergerforum.se/transsexuel ... 16336.html
Kanske finns mer, orkade inte söka igenom resultaten...

Ett par kanske mer allmänna trådar:
http://www.aspergerforum.se/aspergers-t ... 13396.html
http://www.aspergerforum.se/vad-har-du- ... 11050.html

Om Pride 2009:
http://www.aspergerforum.se/aspiequeer- ... 11381.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav freijo » 2010-10-24 17:33:36

Zombie Tack för det, ska kolla dem länkarna!
freijo
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2010-10-24

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in