AspieQueer - Stockholm Pride 2009

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

AspieQueer - Stockholm Pride 2009

Inläggav Redaktören » 2009-07-25 6:03:17

Aspieequeer - en sjukdomsförklaring av heteronormen

Arrangör: Aspiequeer aktivism

Fjolårssuccén är tillbaka! Aspberger syndrom är ett slags autism, med "symtom" som könsblindhet och fördomsfrihet. Vad betyder det för vår förståelse för funktionshinder och vad som egentligen är normalt? Vad kan DAMP-aktivister lära av hbtq-rörelsen och tvärtom? Ett samtal om normer, begräsningar och möjligheter – och om vad som egentligen är friskt och sjukt.


Medverkande
Immanuel Brändemo – transman med asperger och adhd
Fredrik Stillerud – transexuell aspie och tourettewannabe
Simon Holender – transperson med bokstavsdrag
Rikkert Hasselrot – transexuell med aspergerdrag

Tid
torsdag 30 juli 13:00–13:45

Plats
Pride House (Bryggan), Kulturhuset & Stockholms stadsteater, Sergels Torg 3, Centralen

Läs mer...
Senast redigerad av Redaktören 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Redaktören
 
Inlägg: 571
Anslöt: 2009-04-13

Re: AspieQueer - Stockholm Pride 2009

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-25 13:16:57

Redaktören skrev:Fjolårssuccén är tillbaka! Aspberger syndrom är ett slags autism, med "symtom" som könsblindhet och fördomsfrihet.

Vad är det här för larv??
Jag är inte "könsblind" på minsta sätt.
Jag kan också stava till mitt eget funktionshinder...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2009-07-25 14:33:18

Så då var det upplagt igen för muppkrig mellan extremister på båda sidor som är blinda för att andra är olika dem själva...

Såvida det nu ens är de själva som står bakom den där destruktivt klumpiga ingresstexten, och inte någon okunnig redaktör.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2009-07-25 16:30:54

Det är en okunnig redaktör. Som ingen verkar komma åt att säga till. Jag har kollat...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2009-07-25 17:38:28

*avundsjuk på Pemers energi ;) *

Ser man på, alla queer- och feminismhatare. Och ni får ursäkta om jag är spydig, men ni vet inte hur vanligt sådant här är - också med flit i avsikt att svärta ner. Fast det här lär ju få ungefär samma effekt. :(
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-25 19:24:08

Jag tycker pridearrarrangörernas budskap om att i år direkt angripa heteronormen är jätteintressant.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav rapchic » 2009-07-25 19:40:46

har alldrig hört att könsblindhet (eh vad betyder det att man inte ser att det är en man eller en kvinna) och fördomsfrihet skulle vara ett symtom på AS.

att det är lite vanligare att man inte är fördomsfull kanske och att tex asexualitet skulle vara lite vanligare kanske men inte ett symtom

(+ det är ingen sjukdomsbild)

och vad betyder damp aktivist, är inte hundra på vad damp är (är helt enkelt inte intresserad) men det har väl inget med AS och göra eller?...

inge illa ment mot pride dock, min far (hetro) har varit på pride festivalen många gånger och jag hade tänkt följa med honom nått år (också hetro eller så har jag inte hittat rätt tjej än ;) ) men det blir nog antagligen inte nu
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: AspieQueer - Stockholm Pride 2009

Inläggav Saninaé » 2009-07-25 19:42:06

KrigarSjäl skrev:
Redaktören skrev:Fjolårssuccén är tillbaka! Aspberger syndrom är ett slags autism, med "symtom" som könsblindhet och fördomsfrihet.

Vad är det här för larv??
Jag är inte "könsblind" på minsta sätt.
Jag kan också stava till mitt eget funktionshinder...

Jag reagerade likadant. Jag tycker att jag har hyfsat bra koll på kön samt är egentligen fördomsfull. Min likgiltighet till olika sorters människor är en form av respekt som jag lärt mig.

I vilket fall så är det bra att människor överhuvud taget pratar om det eftersom det är I nuläget mycket svårt att hitta saklig information om hur AS ter sig bland transsexuella. Det är (relativt) inte alls ovanligt med denna kombination verkar det som. (finns även dem som undrar ifall FtM's (Female to Male) ofta feldiagnosticeras pga det misstas för den så kallade extremt manliga hjärnan.)
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 20:41:28, redigerad totalt 3 gånger.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Saninaé » 2009-07-25 19:44:06

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker pridearrarrangörernas budskap om att i år direkt angripa heteronormen är jätteintressant.

http://www.stockholmpride.org/hurhetero/
http://www.stockholmpride.org/howhetero/
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Zombie » 2009-07-25 19:57:05

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker pridearrarrangörernas budskap om att i år direkt angripa heteronormen är jätteintressant.

Vet inte om det framgick att jag också tycker det.
Just därför svär jag ve och förbannelse över sådana okunniga presentationer (ofta av någon centralfigur som inte har med ämnet att göra).

rapchic skrev:och vad betyder damp aktivist, är inte hundra på vad damp är (är helt enkelt inte intresserad) men det har väl inget med AS och göra eller?..

[WikiSve]DAMP[/WikiSve] är [WikiSve]Christopher Gillberg[/WikiSve]s gamla diagnoskriterier för vad som ungefär täcks av [WikiSve]ADHD[/WikiSve] - som på inget vis måste förekomma i lag med Asperger, men gör det hos rätt många.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Lakrits » 2009-07-25 20:11:33

Zombie skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker pridearrarrangörernas budskap om att i år direkt angripa heteronormen är jätteintressant.

Vet inte om det framgick att jag också tycker det.
Just därför svär jag ve och förbannelse över sådana okunniga presentationer (ofta av någon centralfigur som inte har med ämnet att göra).

Jo, fast på ett sätt så är de lite roliga när de blir så uppenbart felaktiga som här. Ungefär som att läsa ur Nordisk Familjebok om smålänningar, norrlänningar, indianer, negrer (det står så), tyskar etc. (jfr. Hasseåtages revy Gula Hund).

Det skulle vara ganska roligt att skriva något liknande om HBT/queer inför en paneldebatt på en aspergerkonferens. "HBT/q är ett slags sexualitet, med "symtom" som fjollighet och god smak". Det skulle ta hus i helvete :)
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Moggy » 2009-07-25 21:11:27

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker pridearrarrangörernas budskap om att i år direkt angripa heteronormen är jätteintressant.




Dom kan ju angripa gravitationen på samma gång.


Ungefär lika vettigt.

Heterosexualitet är det normala och därför är det och ska vara normen i samhället.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav MsTibbs » 2009-07-25 21:20:03

Lakrits skrev:Det skulle vara ganska roligt att skriva något liknande om HBT/queer inför en paneldebatt på en aspergerkonferens. "HBT/q är ett slags sexualitet, med "symtom" som fjollighet och god smak". Det skulle ta hus i helvete :)


Det vore ett framsteg.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Saninaé » 2009-07-25 21:59:35

Moggy skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker pridearrarrangörernas budskap om att i år direkt angripa heteronormen är jätteintressant.




Dom kan ju angripa gravitationen på samma gång.


Ungefär lika vettigt.

Heterosexualitet är det normala och därför är det och ska vara normen i samhället.

Jag citerar från länken jag postade i mitt förra inlägg.
Årets tema för Stockholm Pride är [Hetero] där vi fokuserar på hur heteronormen praktiskt inverkar på homosexuella, bisexuella och transpersoners vardag, vilka konsekvenser den för med sig och hur den påverkar samhället i stort. En del av den heteronormativa miljön utgörs av hur vi kopplar vissa ord i språket till normer och föreställningar kring hur en "riktig" man eller kvinna skall vara. Med detta test vill vi direkt och på ett roligt och konkret sätt påvisa hur dessa språknormer direkt inverkar på hur andra ser oss. Vi har medvetet valt att påtvinga alla som gör testet att välja kön för att visa hur tätt knutet språket är till föreställningar kring både kön och sexualitet. Hur påverkar heteronormen dig? Det pratar vi om på årets upplaga av Stockholm Pride.


Ordvalet "hetero" anspelar nog mest på hur vissa gärna kallar saker för "bögigt" utan att ens prata om sexualitet.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav dragonslayer » 2009-07-25 22:11:55

Tror inte könsblind ska tas bokstavligt. Tror oxo att GLBT är vanligare hos bokstavspersoner.

Känns lite jobbigt att folk med asperger alltid måste ivra för att vi alltid är så himla normala, typ vi har helt normal empati, alla är hetero etc.
Senast redigerad av dragonslayer 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
dragonslayer
f.d. deadpoet, inaktiv
 
Inlägg: 236
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Södermanland

Inläggav rapchic » 2009-07-25 22:14:01

dragonslayer skrev:Tror inte könsblind ska tas bokstavligt. Tror oxo att GLBT är vanligare hos bokstavspersoner.

Känns lite jobbigt att folk med asperger alltid måste ivra för att vi alltid är så himla normala, typ vi har helt normal empati, alla är hetero etc.


jag reagerade medt på att det skulle vara ett symtom av AS
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-25 23:34:24

Jag kan inte säga nåt om själva grejen, för jag är lite för partisk i och med att Trollhare är med. Tycker h*n ofta skriver så bra och så nyanserat och roligt, t ex häromdagen om Rigmor Robert och det där i DN, om Thomas Quick och huruvida hans krim-karriär kunde förklaras av Tourettes.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav regnif » 2009-07-26 3:31:50

Tack, Zombie.
Det finns folk som blir helt galna när man nämner feminism, att man är någon som skall utrota vissa från denna planet. Folk tycker nog också jag är spydig om samma sak, känns lite lättande. Har märkt av folk som verkar bli helt till sig bara man nämner feminism. De tror genast man är nån slags rasist då. Halva samhället går det väl inte att samtala med ändå, nähä då, känner jag bara, skit i't och lyssna inte, typ. Är det inte samma som equalism, bara ett annat ord? Eller kan va samma?

Det här är nog en stor anledning till att jag inte vågar prata med folk för jag vet deras reaktion. Till halva världen skall nu babblas om att där finns nån som tänker gå ut med att utrota halva befolkningen, akta dig. Okej, jag skall inte tvinga nån in i nån tvåsidig diskussion iallafall, typ.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Re: AspieQueer - Stockholm Pride 2009

Inläggav serpentin » 2009-07-26 8:50:21

Redaktören skrev:Aspieequeer - en sjukdomsförklaring av heteronormen

Arrangör: Aspiequeer aktivism

Fjolårssuccén är tillbaka! Aspberger syndrom är ett slags autism, med "symtom" som könsblindhet och fördomsfrihet. Vad betyder det för vår förståelse för funktionshinder och vad som egentligen är normalt? Vad kan DAMP-aktivister lära av hbtq-rörelsen och tvärtom? Ett samtal om normer, begräsningar och möjligheter – och om vad som egentligen är friskt och sjukt.


Medverkande
Immanuel Brändemo – transman med asperger och adhd
Fredrik Stillerud – transexuell aspie och tourettewannabe
Simon Holender – transperson med bokstavsdrag
Rikkert Hasselrot – transexuell med aspergerdrag

Tid
torsdag 30 juli 13:00–13:45

Plats
Pride House (Bryggan), Kulturhuset & Stockholms stadsteater, Sergels Torg 3, Centralen

Läs mer...


Detta tar jag som person med Asperger syndrom och icke-hetero starkt avstånd från.

Mycket olycklig formulering även om jag bortser från felstavningen.

Sjukdomsförklara heteronormen? Vad vinner man på det? Är ni så unga att ni inte minns/känner till att homosexualitet för inte så hemskt länge sedan var sjukdomsklassat så kan jag påminna er. Det gjorde ingen bög eller lesbisk glad av att kallas sjuk. Sexuella handlingar som sker på lika villkor mellan människor är inte en sjukdom.

Att påstå att aspergare är könsblinda är såväl dumt som kränkande. Om ni som personer vill kalla er könsblinda så gör det men går ni ut och påstår att ni är några slags allmänna representanter för alla med aspergers syndrom så kommer protesterna inte att dröja.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-26 11:38:30

Zombie skrev:Så då var det upplagt igen för muppkrig mellan extremister på båda sidor som är blinda för att andra är olika dem själva...

Det handlar inte om extremism, utan om att jag har svårt för organisationer eller personer som använder sig av AS i sin argumentation för annan sak. Jag gillar inte att man använder oss som slagträn i den politiska debatten, oavsett avsikter.

Lika lite gillar jag långsökta resonemang som saknar verklighetsgrund; "könsblindhet" är varken kriterium eller symptom på AS.

Sen förstår jag öht inte varför du använder ord som "extremism" i ett inlägg som svarar på det jag sagt. Är jag en extremist för att jag ifrågasätter queerideologin som den främsta förklaringsmodellen av alla?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-26 12:44:55

KrigarSjäl skrev:Jag gillar inte att man använder oss som slagträn i den politiska debatten, oavsett avsikter.

Lika lite gillar jag långsökta resonemang som saknar verklighetsgrund; "könsblindhet" är varken kriterium eller symptom på AS.


Först det första använder de deltagande i så fall inte OSS som slagträn i så fall, utan sig själva, eftersom de själva har npf-diagnoser.

Så länge man inte säger När man har X så är man så här och så här så tycker jag att det är helt okej att säga sånt som att Många med X och Y är mer så här och så här. Som t ex att många med t ex AS sägs vara mer ointresserade än majoriteten (eller NT, om man vill det) av hierarkier, andras socio-ekonomiska status, färg, ålder eller kön som avgörande för om man finner en annan person intressant (inte som sängkamrat utan överlag).

Det tycker jag har framhållits som positivt, av många här, så jag förstår inte varför det uppfattas som stötande nu. Könsblind var kanske yxigt uttryckt, men inte mer svart-vitt eller grovt än mycket mycket som skrivs här inne, och då t o m sånt uppskattats för sin befriande icke-people teasing-kvalitet?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Miche » 2009-07-26 13:37:08

Moggy skrev:Heterosexualitet är det normala och därför är det och ska vara normen i samhället.

Inskränkthet är det normala och därför är det och ska vara normen i samhället.

Låter lika vettigt, eller hur?

Varför i helvete måste man ha en norm, det genererar bara en massa fördomar och annat skit!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:41:34, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-07-26 13:54:35

För mig är heteronormen en del av könsförtrycket och det som definierar vad som är normalt för en kvinna och som därmed begränsar mig som människa.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 20:41:34, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2009-07-26 15:28:40

Bjäbbmonstret skrev:För mig är heteronormen en del av könsförtrycket och det som definierar vad som är normalt för en kvinna och som därmed begränsar mig som människa.

Instämmer och lägger till detsamma för mig som man.

************************

De där generaliseringarna om aspergare verkar alltså möjligen vara en okunnig redaktörs fel och inte NPF:arnas eget, ifall någon missade Pemers inlägg upptill i tråden.

-------------------------------------------------------------------------------------
Och sedan Moggy och Krigis - egentligen orkar jag verkligen inte svara, för det här har inte på x antal försök gått att diskutera med er, men bara för att ändå ha svarat påpekar jag att man kan komma till exakt den slutsats man önskar om man bara ser till att göra sina egna definitioner av begreppen, eller åtminstone låter ideologiska fienders och aningslösa ungdomars definitioner vara de gällande - som här "heteronormativitet" (Moggy) och "feminism" och "queerteori" (Krigis). Där har Krigis också en nyckel till att jag kallar honom "extremist".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:41:34, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in