Plugga som aspie, utan csn, på deltid. Får FK utbrott?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-07 20:13:18

Kvasir skrev:
Savanten Svante skrev:"Kreativ svenska" i någon form. Skrivarkurs helt enkelt!


Aha, men då är det väl knappast fråga om universitetskurser i alla fall. Jag vet inte om det har hänt något nyligen, men annars finns nog bara den tvååriga författarutbildningen i Göteborg på akademisk nivå.

Skrivarkurser som kvällskurs brukar däremot finnas. Det har jag själv gått, och kvällskurser har jag aldrig hört FK protestera emot.

Så finns det väl folkhögskolor som har både lite längre och kortare sådana kurser, och där har väl kanske FK ungefär samma regler som för universitet.

Kolla om du kan hitta någon vettig kvällskurs eller liknande, så behöver du inte bry dig.


Jodå.

http://www.sol.lu.se/forfattarskolan/ut ... er.html?hp

Eller så kan man gå kursen på http://deckarskolan.com/ och lära sig av några som inte kan skillnaden på synops och synopsis, men som kan sätta fetstil överallt istället.

Loggar man in på deras demokonto så finns följande lärar/elevkonversation:

Jesper har nu gift sig med en av filmnördarna med downs syndorm.
Emil lever ett ensamt liv i en grotta och han påminner vädligt mycket om en svensk mulla omar till utseendet.

Nu ska vi slänga in en ny person i berättelsen.

ELIAS!

Elias är 12 år, har ganska stora bröst, svart hår och jobbar som Jetman nötare.
Han tillbringar ca 18 timmar av sitt vakna liv framför Jetman.
Jetman är hans liv, han har inget annat för sig. Just nu frågar Roffe vad Synopsis.
och duktig som Elias är så klarar han av att slita sig från Jetman och kolla på wikipedia.
Men nu är han back on track som man säger.
ELIAS ÄR ÄVEN EN KONSTNÄR! HAN HATAR JETMAN!


Förmodar att man kan ändra i det där själv, men det såg lika dant ut förra gången jag var inne så de som håller i siten verkar inte bry sig så mycket.

Det är SÅNTDÄR som jag är rädd för att råka ut för på kvällskurser i kreativt skrivande.

Äh vafan. Jag ska börja läsa om de böcker jag har i ämnet, sen kan jag leta kurs. Jag har nog inte energi till en riktig kurs ändå.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav tahlia » 2007-11-07 20:51:33

Pemer skrev:Som sagt, det finns bara en variant - aktivitetsersättning är namnet om man är under 30, och då förväntas det också absolut hänga ihop med att en daglig verksamhet ska skapas också.

Över 30 så heter det sjukersättning. Har ersatt både sjukpension och förtidspension, om det nu var två olika termer. Även då vill man gärna försöka hitta rehabiliterande dagliga verksamheter, men kräver det inte.

Man får alltså uppenbarligen ha det på halvtid, jobba på halvtid plus ha egen firma, och en på forumet fick om jag inte missuppfattat behålla sin sjukersättning medan hon går en rehabiliteringsinriktad linje på en folkhögskola, så det verkar inte på något vis finnas någon verklig formell grund för att neka Thalia eller någon annan, att faktiskt försöka sig på att stappla ut i studier i lite lagom dos för att pröva sina vingar med bibehållen sjukersättning, utan vara något som kan beslutas av en tjänsteman som känner för att besluta det..

Det här får nog bli en bit till som jag tar upp i den debattartikel på temat "Kamper på alla fronter" om vuxen med Asperger-problematik som jag har börjat fila på till ett knippe större tidningar... Nu jävlar ska vi ta bladet från munnen!


På försäkringskassans hemsida står följande:

"Pröva att arbeta eller studera
Du som har sjukersättning har möjlighet att arbeta eller studera utan att förlora rätten till ersättningen. Det kallas vilande sjukersättning. För att kunna få din sjukersättning vilande måste du haft den i minst ett år.

När du vill pröva om du klarar av att arbeta kan du ansöka om en prövotid med ersättning och lön samtidigt. Om arbetsförsöket fungerar kan du ansöka om att få din ersättning vilande. Prövotiden och tiden med vilande ersättning kan sammanlagt längst pågå under 24 kalendermånader eller under den återstående tiden du beviljats ersättning för.

Vill du studera kan du också ansöka om vilande ersättning. När du studerar blir hela den ersättning du har vilande oavsett hur mycket du studerar. Ersättningen blir vilande från och med den månad du börjar studera. Utbetalningen av ersättningen påverkas däremot först från och månaden därefter. Perioden med vilande ersättning kan pågå längst 24 kalendermånader eller under den återstående tiden du beviljats ersättning för."

Du kan alltså inte få sjukersättning medan du studerar. Däremot kan du behålla rätten till sjukersättning under två år, om du studerar. Studerar du då (eller jobbar) mer än 2 år så förlorar du rätten till ersättning.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2007-11-07 21:33:07

Savanten Svante skrev:Jodå.

http://www.sol.lu.se/forfattarskolan/ut ... er.html?hp

Eller så kan man gå kursen på http://deckarskolan.com/ och lära sig av några som inte kan skillnaden på synops och synopsis, men som kan sätta fetstil överallt istället.


Det är SÅNTDÄR som jag är rädd för att råka ut för på kvällskurser i kreativt skrivande.


OK, då har det hänt lite mera. Kursen i Göteborg har nog varit väldigt populär i och för sig, så det är kanske inte så förvånande om flera tar efter.

Döm inte alla kvällskurser på ett bräde. De kan nog variera väldigt mycket i kvalitet. Den jag gick var ganska bra trots allt. Jag gillade egentligen inte kursledaren, men hon läste själv en kurs för lärare på skrivarkurser samtidigt och gav oss väldigt bra övningar, så jag tycker jag lärde mig en hel del ändå. Just detta att få en uppgift att skriva något som man kanske inte skulla ha funderat på att skriva själv annars, och att sedan diskutera varandras alster, är väldigt nyttigt.

Rent generellt är jag annars lite tveksam till skrivarkurser överhuvudtaget. I USA är det väldigt populärt med "creative writing courses", men som jag har förstått det går väldigt många ut på att lära ut vissa sätt att skriva, så det väldigt schablonmässigt.

Jag hörde en motsvarande sak om någon konstskola i Norge som hade förberedande kurser. Ett år sökte 20 av deras elever till samma konsthögskola. Kommentaren från en av professorerna som skötte antagningen var "De var väldigt duktiga alla 20, men vi antog inte enda av dem, för vi kunde inte skilja dem åt. Det fanns ingenting personligt i det de gjorde.". Den risken tror jag är stor med skrivarutbildningar av det längre slaget också, men naturligtvis måste det inte alltid vara så, och de svenska universitetskurserna är förhoppningsvis inte av det slaget.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav A » 2007-11-07 21:35:58

Det finns inget som heter sjukpension eller förtidspension.
De begreppen är borttagna.

Numera heter det sjukersättning, tidsbegränsad eller inte tidsbegränsad. Är du under 29 år så heter det aktivitetsersättning.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-09 11:50:39

Man kan visst få provjobba i 3månader med möjligheten att gå tillbaka till sjukersättningen igen.

Det funkar olika beroende på om man har varit pensionär i 1 år eller mer.

Inte ett år TOTALT utan ett år sedan förra beslutet togs! Jävla idiotregler.

Nåja, jobbet jag snubblade på igår gick iaf inte för sig, det funkade inte som jag ville. (eller rättare sagt, min situation funkade inte som arbetsgivaren ville).

Det är skickligt att konstruera reglerna så att man alltid kan få olika svar beroende på vem man fråga. VARJE gång jag har frågat flera gånger på FK har jag fått olika svar, på alltifrån bostadstillägg till provjobb, till hur mycket man får ha fritid som ger pengar.

Nåja, jag ska bygga min mupptillvaro så bra det går ändå jag.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Pemer » 2007-11-09 14:01:06

Otroligt "handikappvänligt" när det fungerar så... inte... :x icon
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2007-11-11 1:40:09

A skrev:Det finns inget som heter sjukpension eller förtidspension.
De begreppen är borttagna.

Numera heter det sjukersättning, tidsbegränsad eller inte tidsbegränsad. Är du under 29 år så heter det aktivitetsersättning.


Jag säger iaf fortfarande "förtidspensionerad". Alla vet vad man menar. "Icke tidsbegränsad sjukersättning" låter både klumpigt och byråkratiskt. Det är möjligt att begreppen "tidsbegränsad sjukersättning kontra icke tidsbegränsad sjukersättning" gjort livet lättare för FK:s byråkrater, men sannerligen inte för vanligt folk.

Tror de har avskaffat låg-, mellan- och högstadiet också, men folk använder fortfarande begreppen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-11 3:48:19

Försäkringskassan borde använda begreppet "muppjävel" så man vet när de tänker bråka, på samma vis som man borde kalla pension för pension.

Kalla en spade en spade... så man vet vad man pratar om.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Pemer » 2007-11-11 4:26:02

"Muppjävelforum". ;)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Proffe Slimp » 2008-08-04 15:00:46

Jag har också ställt till det hos CSN. Kommer snart att med största sannolikhet bli diagnostiserad med AS. Har diskuterat en eventuell yrkesutbildning med min psykolog och hon visste exempel på folk som gått utbildningar med pengar från FK.

Jag antar att det går vägen om man förklarar att utbildningen passar ens personlighet och att det finns pengar att hämta så att det inte är ytterst osäkert humanioraflams.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav JJ » 2008-08-15 10:44:06

Själv fick jag till slut lov att läsa sommarkursen som jag blivit antagen till.
Men endast efter att jag tilldelats en ny handläggare (p.g.a flytt till en annan kommundel) som var mer positivt inställd.
Senast redigerad av JJ 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
JJ
Inaktiv
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2005-10-13

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-15 10:53:05

Mitt FK sade att jag fick studera om jag gick över från sjukpenning till sjukersättning (förtidspension).

De sade också att jag bara fick studera om studierna INTE ledde till arbete.
Om de ledde till arbete så fick jag gå till CSN i stället, då var jag frisk menade de.

Allt hänger alltså på godtycke från FK.
Vilket gör att man kan råka illa ut om man får något för en handläggare och den sedan slutar och man får en annan handläggare som tycker annat.
Sådant har jag råkat ut för. Som tur är blev det inga allvarliga konsekvenser utan hände innan jag började göra något som jag skulle få ha ångrat.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-15 11:48:22

Det är väl så att en viss tid i veckan får man gå vad man vill utan att det räknas. OM det överstiger denna tid, kommer inte ihåg exakt antal timmar, så ska det vara i rehabiliteringssyfte och inte alls godtyckligt mellan handläggare.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav geocache » 2008-08-15 12:05:28

Hmpf... vad ska man studera för, om inte för att (om (o)möjligt) skaffa sig möjlighet att få jobb...? och CSN... nu har jag inte haft med de att göra sedan jag pluggade för närmare femton år sedan, men då när jag bodde i en stad i Östergötland så ringde jag och kollade hur jag skulle fylla i en ansökningsblankett om studiemedel. Då svarade den jag pratade med att jag skulle kontakta någon uppe i Kiruna :o :shock: :evil:, många många många mil från där jag bodde då, trots att det fanns ett CSN-kontor i staden redan... säkert helst fara upp dit med blanketten i handen. Eller skicka den... hmpf igen.

Bror Duktig skrev:Mitt FK sade att jag fick studera om jag gick över från sjukpenning till sjukersättning (förtidspension).

De sade också att jag bara fick studera om studierna INTE ledde till arbete.
Om de ledde till arbete så fick jag gå till CSN i stället, då var jag frisk menade de.

Allt hänger alltså på godtycke från FK.
Vilket gör att man kan råka illa ut om man får något för en handläggare och den sedan slutar och man får en annan handläggare som tycker annat.
Sådant har jag råkat ut för. Som tur är blev det inga allvarliga konsekvenser utan hände innan jag började göra något som jag skulle få ha ångrat.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Flinta » 2008-08-15 20:30:37

geocache skrev:Hmpf... vad ska man studera för, om inte för att (om (o)möjligt) skaffa sig möjlighet att få jobb...?


Efter idoga misslyckaden på arbetsplatser kanske man ger upp, och ser studier som ett vettigt sysselsättningsalternativ.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav MiaM » 2008-08-15 20:57:37

Jag känner igen det här med olika svar från FK....


Förut var jag inne på att gå nån enstaka universitetskurs som "vettig sysselsättning". Först var det totalt tvärstopp hos FK, sen omorganiserade de och nästa handläggare tyckte det var en bra idé. Jag orkade dock inte börja plugga nåt då, så det rann ut i sanden. Nu tror jag de har omorganiserat igen, jag har säkert ytterligare en ny handläggare som jag inte ens vet vem det är...
Senast redigerad av MiaM 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
MiaM
 
Inlägg: 178
Anslöt: 2008-08-15

Inläggav Alien » 2008-08-15 21:52:23

Men hur ska man tolka det här då:
Regeringen föreslår nu att alla begränsningar för arbetets omfattning avskaffas för dem som senast i augusti 2007 hade beviljats icke-tidsbegränsad sjukersättning. De kommer därmed att kunna arbeta hur mycket eller hur lite de vill. Vill man starta företag, arbeta ideellt eller studera går det förstås lika bra. Alla i denna grupp ska dessutom kunna tjäna ett prisbasbelopp, eller 41.000 kronor, om året utan att sjukersättningen reduceras.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=739260

Är dessa regler införda el inte?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav powmia » 2008-08-16 20:51:01

vilken pension är det som gäller, (svårt och hålla koll på förtidspension eller sjukpension) som vi Aspieare kan få?? pg.a av vår funktionhinder


mvh
Senast redigerad av powmia 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
powmia
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2008-07-31

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-16 21:45:45

Vi kan inte få någon pension p.g.a. vårt funktionshinder.
Däremot p.g.a. symptom som gör att vi inte kan jobba.
De symptomen kan bero på funktionshindret, eller på en annan sjukdom (och det är relativt vanligt att aspergare får sjukdomar som depression eller stressrelaterade jukdomar).

Det som i folkmun kallas förtidspension eller sjukpension heter egentligen sjukersättning.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Debbido » 2008-08-17 23:25:00

När jag fått bättre medicin för sju år sedan kollade jag upp om jag kunde studera på 25 % och uppdatera mina kunskaper som specialpedagog.
Jag frågade FK om jag kunde få plugga lite i min egen takt med bibehållen sjukersättning.

Svaret var Nej! Eftersom jag fyllt 50 kunde jag inte få studielån. Jag undrade om det inte var bättre att jag läste när jag satt hemma och eventuellt kunde arbeta något framöver än motsatsen, att inte plugga och aldrig kunna arbeta igen. Svaret var NEJ!

- Men om du, mot förmodan, skulle kunna läsa upp dig och få ett välbetalt yrke på halvtid med en lön som överstiger den lilla pension du nu har, så kommer du inte att få bibehålla din halva sjukpension utan den tar vi bort! Så du kommer inte att tjäna någonting extra på det här! (att arbeta)
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Lilla Gumman » 2008-08-19 16:25:08

Hej!

Debbido skrev:När jag fått bättre medicin för sju år sedan kollade jag upp om jag kunde studera på 25 % och uppdatera mina kunskaper som specialpedagog.
Jag frågade FK om jag kunde få plugga lite i min egen takt med bibehållen sjukersättning.

Svaret var Nej! Eftersom jag fyllt 50 kunde jag inte få studielån. Jag undrade om det inte var bättre att jag läste när jag satt hemma och eventuellt kunde arbeta något framöver än motsatsen, att inte plugga och aldrig kunna arbeta igen. Svaret var NEJ!

- Men om du, mot förmodan, skulle kunna läsa upp dig och få ett välbetalt yrke på halvtid med en lön som överstiger den lilla pension du nu har, så kommer du inte att få bibehålla din halva sjukpension utan den tar vi bort! Så du kommer inte att tjäna någonting extra på det här! (att arbeta)



Vad sjukt! Men enstaka kurser kan man ju ta på KomVux eller högskolan utan att fråga FK, antar jag. För man får ju gå en kurs på ett studieförbund, eller gå på daglig verksamhet, eller något liknande. Då borde man också kunna läsa enstaka kurser. Eller köp böcker som du läser på egen hand.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-19 21:05:19

På Försäkringskassans hemsida finns info exakt vad som är tillåtet i annat fall kan handläggare svara. Man kan även ringa anonymt för att fråga sina frågor.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-20 0:00:59

Aspkvinna skrev:På Försäkringskassans hemsida finns info exakt vad som är tillåtet i annat fall kan handläggare svara. Man kan även ringa anonymt för att fråga sina frågor.


Dessvärre tycker jag de vinner OS i luddighet och dubbla budskap.. Att få samma svar om en sak från en gång till en annan är svårare än ett utbrytarnummer.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alien » 2008-08-20 1:02:09

Debbido skrev:- Men om du, mot förmodan, skulle kunna läsa upp dig och få ett välbetalt yrke på halvtid med en lön som överstiger den lilla pension du nu har, så kommer du inte att få bibehålla din halva sjukpension utan den tar vi bort! Så du kommer inte att tjäna någonting extra på det här! (att arbeta)


Men just detta föreslås ju bli ändrat fr o m 2009:
Ett fribelopp införs. Detta föreslås bli ett prisbasbelopp för personer med hel sjukersättning. Prisbasbeloppet för 2008 är 41 000 kronor. Det innebär att en person med sjukersättning kan tjäna 41 000 kronor per år, utan att sjukersättningen minskas.
http://www.regeringen.se/sb/d/10197
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:52:37, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in