Plugga som aspie, utan csn, på deltid. Får FK utbrott?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Plugga som aspie, utan csn, på deltid. Får FK utbrott?

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-07 10:41:39

Tänkte jag skulle ev börja plugga lite smått (deltid), funkar det utan att FK får flipp på mig? Går på förtidspension.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav tahlia » 2007-11-07 10:50:07

Förtidspension vet jag inget om. Själv har jag sjukersättning (sjukpension) och jag får inte studera öht med bibehållen ersättning, utan måste söka från csn då.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-07 11:10:10

och csn har jag muppat bort under mina depressioner. Fan.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav tahlia » 2007-11-07 11:23:44

Savanten Svante skrev:och csn har jag muppat bort under mina depressioner. Fan.


Som mig då :?

Men jag vet att det finns åtminstone en person på forumet som fått studera med sjukersättning, så du skall inte ge upp utan att höra dig för. Det ser ju olika ut på olika platser i sverige (dumt nog). Så hör dig för med din handläggare på FK innan du kastar in handduken.
Se också till att de vet hur din situation ser ut, med csn och framtiden. Man kan inte få mer än ett nej, så fråga bör man alltid göra.

Lycka till!
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Plugga som aspie, utan csn, på deltid. Får FK utbrott?

Inläggav manne » 2007-11-07 11:34:54

Savanten Svante skrev:Tänkte jag skulle ev börja plugga lite smått (deltid), funkar det utan att FK får flipp på mig? Går på förtidspension.


sök ditt här får du csn pluggade stjälv här under 2 år förrut


http://www.osterlen.fhsk.se/index.php?page=225
Senast redigerad av manne 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18538
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-07 11:56:59

Nej, jag får inte CSN, för jag har misskött mig. Jag har varit så utstuderad elak att jag har drabbats av depressioner.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kvasir » 2007-11-07 12:11:29

En variant skulle kunna vara att se om det finns några stipendier som är till för folk i din situation. Fast förmdoligen finns det i så fall inget enskilt stipendium som kommer i närheten av det faktiska ekonomiska behovet. Så brukar man förstås behöva vara född i Grythyttehultebybobruks socken eller något sådant också.

Har du kollat säkert så det inte går att få någon slags undantag från CSN om t.ex. en läkare intygar att de misskötte dig pga. sjukdom förra gången och àtt du faktiskt mår bättre nu?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2007-11-07 12:13:20

Var du sjukskriven under tiden du hade CSN kan du visa upp intyg så räknas de veckorna/månaderna bort från tiden du hade CSN.

Litet exempel: Du har tagit CSN i 30v. 10 av dem var du sjukskriven. Går du till CSN med intyg på det så räknas lånet ner så du bara har tagit CSN 20v.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-07 12:42:18

En hel del av bortmuppningen av csn handlar om att jag inte betalat tillbaka. Och när man tappat bort ett år av återbetalning känns det mindre lönt att börja betala.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kvasir » 2007-11-07 12:48:49

Aha, ja låta bli att betala är nog det värsta man kan göra om man vill hålla sig väl med CSN.


Förresten, vill du studera för att få papper på det du har läst, eller bara av intresse? Föreläsningar är ju öppna för allmänheten, och kurslitteratur kan ju vem som helst köpa, så om det bara är kunskapen man är ute efter så går det till stor del att lösa.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Matulda » 2007-11-07 13:14:55

Jag tänker att om du har tänkt att ta någon enstaka kurs, typ 25% eller så kan de väl knappast ha några åsikter. Alla människor har väl rätt att studera på sin fritid? Eller har FK andra regler om man har pension? Hur ser den ut förresten, har du fått icke tidsbegränsad eller är det t.o.m ett visst datum? Kan tänka mig att det spelar in också. Har du icke tidsbegränsad så räknas det väl som pension och då får du väl göra vad du vill?

Jag har en jobbarkompis som är halvt sjukskriven utan tidsbegränsning. Hennes tjänst halverades då till halvtid för att hon har pension resten. Men hon har ett eget företag vid sidan om och kan man ha det utan att FK lägger sig i så måste man väl få plugga litegrann?

Återigen kanske jag är naiv, visserligen ger jag inte mycket för svenska myndigheter längre så inget förvånar mig, men det måste ju ändå finnas någon någonstans som inser det mänskliga värdet! Ska man behöva fråga dem om lov för att leva och förverkliga sig själv?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav tahlia » 2007-11-07 13:33:26

Matulda skrev:Jag tänker att om du har tänkt att ta någon enstaka kurs, typ 25% eller så kan de väl knappast ha några åsikter. Alla människor har väl rätt att studera på sin fritid? Eller har FK andra regler om man har pension? Hur ser den ut förresten, har du fått icke tidsbegränsad eller är det t.o.m ett visst datum? Kan tänka mig att det spelar in också. Har du icke tidsbegränsad så räknas det väl som pension och då får du väl göra vad du vill?

Jag har en jobbarkompis som är halvt sjukskriven utan tidsbegränsning. Hennes tjänst halverades då till halvtid för att hon har pension resten. Men hon har ett eget företag vid sidan om och kan man ha det utan att FK lägger sig i så måste man väl få plugga litegrann?

Återigen kanske jag är naiv, visserligen ger jag inte mycket för svenska myndigheter längre så inget förvånar mig, men det måste ju ändå finnas någon någonstans som inser det mänskliga värdet! Ska man behöva fråga dem om lov för att leva och förverkliga sig själv?


Jag kan inte svara för Svante, utan bara för mig själv och hur det är här.

Jag har sjukersättning som inte är tidsbegränsad, men jag får inte studera med bibehållen sjukersättning. Är jag frisk nog att studera skall jag heller inte ha sjukersättning för den tiden. Enda chansen skulle vara om jag kunde bevisa att studierna leder till ett jobb, men eftersom jag inte klarar något jobb så kan jag glömma studier.

Visst skulle man kunna studera utan att meddela dem, men då blir man av med ersättningen och blir återbetalningsskyldig om de kommer på en, och den risken tar jag inte.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Matulda » 2007-11-07 13:59:08

Det låter helt sjukt! Man måste ju få göra saker man mår bra av! Det handlar ju inte om man är frisk eller sjuk. Man mår knappast bättre av att inte få leva ett normalt liv! Man måste få ha en meningsfull tillvaro även om man har sjukpension istället för nedvärderas. Det är ju bara ett sätt att sparka på dem som redan ligger! Så om man nu har pension då ska man bara sitta inne resten av livet och göra ingenting? Nu blir jag ännu argare! Lägg ned alla statliga myndigheter! Byråkrati! :evil:
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Kvasir » 2007-11-07 14:27:50

Nu pratade väl tahlia om sjukersättning, inte förtidspension. Där är reglerna striktare såvitt jag förstår. Själv är jag fortfarande kvar i sjukersättning, så jag vet inte riktigt vad som gäller vid pension, man som jag har förstått har man större frihet då, men oklart hur mycket.

Att klara av att studera är nog dock något som F-kassan tenderar att betrakta som att man skulle klara av att jobba också, om det är i betydande omfattning. Men det återknyter till min tidigara fråga, om Svante vill studera enbart av intresse eller även för att få betyg/intyg? Om man bara följer föreläsningar som icke anmäld utomstående och inte tentar, inte gör labbar osv. så finns man inte i några register och visar heller inte att man klarar att prestera något, eftersom man inte tentar och visar att man har lärt sig något.

Något annat man ska i tankarna är också att F-kassans regler ändras titt som tätt, och jag kan tänka mig att redan har hänt, eller i alla fall kommer hända, en del pga. nya regeringen. Att se till att ha färska uppgifter om vad som gäller är alltså viktigt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-07 14:50:59

Ja, alltså, min pension heter ju nåt annat. Aktivitetsstöd, fast för oss äldre vad det nu kan heta. Det hette förtidspension förr.

Jo, smygläsa är ju ett alternativ. det är nog tillåmed det bästa. Jag vill nämligen läsa för egen del.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav tahlia » 2007-11-07 14:56:39

Savanten Svante skrev:Ja, alltså, min pension heter ju nåt annat. Aktivitetsstöd, fast för oss äldre vad det nu kan heta. Det hette förtidspension förr.

Jo, smygläsa är ju ett alternativ. det är nog tillåmed det bästa. Jag vill nämligen läsa för egen del.


Mitt aktivitetsstöd gick över till att vara sjukersättning (sjukpension).
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2007-11-07 14:58:56

Savanten Svante skrev:
Jo, smygläsa är ju ett alternativ. det är nog tillåmed det bästa. Jag vill nämligen läsa för egen del.


Men då så. Jag har undervisat mycket på universitet och som jag har fattat det har jag inte rätt att avvisa någon från en föreläsning så länge de inte stör undervisningen. Möjligen kan man göra det om det är väldigt ont om platser så det inte räcker ens till dem som är registrerade, men jag tror inte det. I praktiken är det ju aldrig något problem, eftersom det knappast brukar välla in folk som inte går på kursen.

Vill du testa dina kunskaper för dig själv så brukar det dessutom ofta gå att få tag på gamla tentor med lösningsförslag, men det kanske beror rätt mycket på vad slags utbildning det är.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2007-11-07 15:01:59

tahlia skrev:Mitt aktivitetsstöd gick över till att vara sjukersättning (sjukpension).


Är sjukersättning samma som sjukpension? Hm, då blandar jag nog ihop det. Jag tänkte på det som i alla fall brukade heta tidsbegränsad sjukersättning, när jag skrev sjukersättning. Och tidigare hette ingenting enbart sjukersättning, men det kan ju ha ändrats.
De ändra namnen men jämna mellanrum så inte ens läkarna har koll på vad det heter.

Förresten, vad hade du tänkt studera, om man får vara nyfiken?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 2 gånger.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav tahlia » 2007-11-07 15:13:26

Kvasir skrev:
tahlia skrev:Mitt aktivitetsstöd gick över till att vara sjukersättning (sjukpension).


Är sjukersättning samma som sjukpension? Hm, då blandar jag nog ihop det. Jag tänkte på det som i alla fall brukade heta tidsbegränsad sjukersättning, när jag skrev sjukersättning. Och tidigare hette ingenting enbart sjukersättning, men det kan ju ha ändrats.
De ändra namnen men jämna mellanrum så inte ens läkarna har koll på vad det heter.


Ordet sjukpension är avskaffat. Nu för tiden heter det bara sjukersättning. Den finns ju både som tidsbegränsad och inte.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Kvasir » 2007-11-07 15:15:58

tahlia skrev:Ordet sjukpension är avskaffat. Nu för tiden heter det bara sjukersättning. Den finns ju både som tidsbegränsad och inte.


OK. Det var ju synd att de har valt två så förvirrande lika namn. Jag hade för mig att tidsbegränsad sjukersättning hette så även när sjukpensionen inte hette sjukersättning, men jag kanske minns fel. De byter som sagt namn nästan lika ofta som modet växlar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-07 15:36:55

Snacka med handläggaren på FK! Det där om man får plugga eller inte är godtyckligt. Många handläggare är positivt inställda till trevande försök att plugga. Framhåll att du faktiskt är psykiskt instabil och inte känner dig redo för att plugga på allvar, och vill försöka utan att känna press på dig att klara allt på en gång.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-07 16:28:56

Kvasir skrev:Förresten, vad hade du tänkt studera, om man får vara nyfiken?


"Kreativ svenska" i någon form. Skrivarkurs helt enkelt!

sugrövmanövern skrev:Snacka med handläggaren på FK! Det där om man får plugga eller inte är godtyckligt. Många handläggare är positivt inställda till trevande försök att plugga. Framhåll att du faktiskt är psykiskt instabil och inte känner dig redo för att plugga på allvar, och vill försöka utan att känna press på dig att klara allt på en gång.


Jo.. Allt det där verkar väldans godtyckligt. Och aldrig är det lätt att vara säker på vad som gäller, inte ens de som är anställda kan ta reda på vad som gäller ibland.

"Håll dig på plats muppjävel" står det mellan raderna.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kvasir » 2007-11-07 16:40:08

Savanten Svante skrev:"Kreativ svenska" i någon form. Skrivarkurs helt enkelt!


Aha, men då är det väl knappast fråga om universitetskurser i alla fall. Jag vet inte om det har hänt något nyligen, men annars finns nog bara den tvååriga författarutbildningen i Göteborg på akademisk nivå.

Skrivarkurser som kvällskurs brukar däremot finnas. Det har jag själv gått, och kvällskurser har jag aldrig hört FK protestera emot.

Så finns det väl folkhögskolor som har både lite längre och kortare sådana kurser, och där har väl kanske FK ungefär samma regler som för universitet.

Kolla om du kan hitta någon vettig kvällskurs eller liknande, så behöver du inte bry dig.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2007-11-07 18:17:49

Som sagt, det finns bara en variant - aktivitetsersättning är namnet om man är under 30, och då förväntas det också absolut hänga ihop med att en daglig verksamhet ska skapas också.

Över 30 så heter det sjukersättning. Har ersatt både sjukpension och förtidspension, om det nu var två olika termer. Även då vill man gärna försöka hitta rehabiliterande dagliga verksamheter, men kräver det inte.

Man får alltså uppenbarligen ha det på halvtid, jobba på halvtid plus ha egen firma, och en på forumet fick om jag inte missuppfattat behålla sin sjukersättning medan hon går en rehabiliteringsinriktad linje på en folkhögskola, så det verkar inte på något vis finnas någon verklig formell grund för att neka Thalia eller någon annan, att faktiskt försöka sig på att stappla ut i studier i lite lagom dos för att pröva sina vingar med bibehållen sjukersättning, utan vara något som kan beslutas av en tjänsteman som känner för att besluta det..

Det här får nog bli en bit till som jag tar upp i den debattartikel på temat "Kamper på alla fronter" om vuxen med Asperger-problematik som jag har börjat fila på till ett knippe större tidningar... Nu jävlar ska vi ta bladet från munnen!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:52:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in