Är ren ADHD = NT?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vi kallar gärna folk utan AS för "NT"/"neurotypiska" här. Räknas människor med ADHD utan diagnos inom autismspektrumet också som NT?

JA! Är de inte autistiska så är de neurotypiska.
10
29%
"Det beror på"/"det varierar" se kompletterande foruminlägg nedan.
7
20%
NEJ! ADHD-människorna och AS-människorna sitter i samma båt. De är inte mer NT än vi Aspergare.
18
51%
 
Antal röster : 35

Inläggav Flia » 2010-06-17 23:44:48

Nej, det går inte att "rätta till" ADHD med medicin.
Medzen gör det aningen lättare att leva, men ADHD-fri blir man inte.

Ändrar.... Medzen KAN göra det aningen lättare att leva. Långt ifrån alla med ADHD får hjälp av medz.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Windfarne » 2010-06-17 23:49:23

Flia skrev:Nej, det går inte att "rätta till" ADHD med medicin.
Medzen gör det aningen lättare att leva, men ADHD-fri blir man inte.

Ändrar.... Medzen KAN göra det aningen lättare att leva. Långt ifrån alla med ADHD får hjälp av medz.


Det var det jag var inne på med min tanke om att det var ett konstlat sätt att behandla symptomen.
Men om man jämför med insulin, som nämndes tidigare, så är det ju så att det visserligen inte BOTAR diabetesen (det är ju inte en kur utan en livslång medicinering) , men om insulinnivån och blodsockernivån hålls på exemplariska nivåer så existerar ju sjukdomen så att säga bara teoretiskt.

Dvs kroppen fungerar som avsett tack vare det utifrån tillförda insulinet.

Att sedan problematiken är avsevärt mer komplicerad bland våra 100 miljarder neuroner med alla dubbeldiagnoser och mobbotrogena felkopplingar är en annan sak.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Windfarne » 2010-06-17 23:58:17

Förlåt jag är trött. Etiologi är ett bättre ord än patogenes här. :roll:
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav Kimmelie » 2010-06-18 10:26:34

alfapetsmamma skrev:
Kimmelie skrev:Jag har träffat några rena ADHD:isar, och när de fick medicin (t ex Concerta) blev de "som vilka NT som helst"...


1. När de fick medicin blev de X. Som med folk som har insulin mot diabetes osv. De är fortfarande annorlunda, i det att det ständigt behöver detta tillägg för att funka hjälpligt normalt.


Medicin för att få hjärnan att vakna till ordentliget, så de slipper kämpa för att väcka upp sig själva med hyperaktivitet... (jfr. när man är övertrött och speedar igång...)

alfapetsmamma skrev:2. Jag har faktiskt hört om fler som medicin inte funkar för än funkar för, iaf i vuxen ålder. Iofs kan det vara så att det är fullt med folk med dubbeldiagnos, och/eller en massa psykologiska pålagringar, men ändå, så vanligt tycks det inte att det funkar klockrent rätt av. Tycker jag.


Nu handlade det om de som bara har ren ADHD och inga andra diagnoser...

alfapetsmamma skrev:3. VERKAR vara som vilka NT som helst. Skulle vilja höra hur de här känner sig. Bl.a med tanke på allt som hänt innan man fick medicin, allt skit man hört om sig själv och sin dysfunktion.


Hur de känner sig vet jag inte, förutom att de sagt att de mår bra, och att livet funkar bra med medicinen.
De talar NT-språk och inte aspiska, dvs underförstådda budskap osv... Förstår sociala koder utan att nån behöver förklara för dem, och nöta in manuellt, som vi med AS...

Räcker det som förklaring till varför jag inte uppfattar att rena ADHD:isar inte tillhör samma "kategori" som de som har AS (med eller utan ADHD, och oavsett vilket som är huvuddiagnosen.)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-18 11:31:12

Kimmelie skrev:Medicin för att få hjärnan att vakna till ordentliget, så de slipper kämpa för att väcka upp sig själva med hyperaktivitet... (jfr. när man är övertrött och speedar igång...)


Vad JAG menade här är att man inte är "normal" för att man är okej på medicinering. Man är fortfarande en person som behöver nåt kemiskt för att funka hjälpligt, man är fortfarande sjuk/funktionshindrad, men har fått hjälpmedel. Som jag ser det.

Kimmelie skrev:
alfapetsmamma skrev:3. VERKAR vara som vilka NT som helst. Skulle vilja höra hur de här känner sig. Bl.a med tanke på allt som hänt innan man fick medicin, allt skit man hört om sig själv och sin dysfunktion.


Hur de känner sig vet jag inte, förutom att de sagt att de mår bra, och att livet funkar bra med medicinen.
De talar NT-språk och inte aspiska, dvs underförstådda budskap osv... Förstår sociala koder utan att nån behöver förklara för dem, och nöta in manuellt, som vi med AS...

Räcker det som förklaring till varför jag inte uppfattar att rena ADHD:isar inte tillhör samma "kategori" som de som har AS (med eller utan ADHD, och oavsett vilket som är huvuddiagnosen.)


Du låter sur... Jag ville inte ifrågasätta dig, jag ifrågasätter riktigheten i att folk med ADHD skulle vara NT-mässiga, vare sig de står på medicin eller ej. Sen kan DU ha träffat folk som tedde sig NT-mässiga eller helt enkelt var mindre drabbade än andra osv.

Detta baserat dels på det jag hör på x antal träffar med föräldrar och anhöriga till barn med "bara" ADHD (jag har ju inte bara bokstäver själv, jag har ju två barn med det), och på vad jag läst i sisådär 150 böcker i ämnet.

I böckerna talar man om t ex PTSD som folk fått utifrån hur ADHD handikappat dem i skolan, och väldigt mycket på det sociala området, även om anledningen till dysfunktionen är en annan än en aspig hjärna. Men man talar ändå om utanförskap, mobbning, classroom trauma osv.

Och det handlar uteslutande om ADHD eller ADD som de ofta säger. Inte ett spår av aspighet där. Och väldigt ofta finns det inga extra diagnoser uppsatta mer än ADHD.

Jaja, om jag inte gör mig förstådd här så skit samma, då ger jag upp diskussionen.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-18 11:33:32

Flia skrev:Nej, det går inte att "rätta till" ADHD med medicin.
Medzen gör det aningen lättare att leva, men ADHD-fri blir man inte.

Ändrar.... Medzen KAN göra det aningen lättare att leva. Långt ifrån alla med ADHD får hjälp av medz.


Precis. Och vissa får en viss hjälp men kan ändå inte fortsätta för att de får för mycket biverkningar.

Den uppfattning jag fått är att det mest funkar på barn, som inte varit med om så mycket, och byggt upp en (över-)känslighet mot biverkningar. Bland annat.

Anyway, det viktiga är väl inte att nån får rätt, alla får ha sin uppfattning och sin åsikt, men det här är vad jag tror utifrån det jag upplevt, hört och läst.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kimmelie » 2010-06-18 21:16:58

alfapetsmamma skrev:Du låter sur... Jag ville inte ifrågasätta dig, jag ifrågasätter riktigheten i att folk med ADHD skulle vara NT-mässiga, vare sig de står på medicin eller ej. Sen kan DU ha träffat folk som tedde sig NT-mässiga eller helt enkelt var mindre drabbade än andra osv.

Detta baserat dels på det jag hör på x antal träffar med föräldrar och anhöriga till barn med "bara" ADHD (jag har ju inte bara bokstäver själv, jag har ju två barn med det), och på vad jag läst i sisådär 150 böcker i ämnet.

I böckerna talar man om t ex PTSD som folk fått utifrån hur ADHD handikappat dem i skolan, och väldigt mycket på det sociala området, även om anledningen till dysfunktionen är en annan än en aspig hjärna. Men man talar ändå om utanförskap, mobbning, classroom trauma osv.

Och det handlar uteslutande om ADHD eller ADD som de ofta säger. Inte ett spår av aspighet där. Och väldigt ofta finns det inga extra diagnoser uppsatta mer än ADHD.

Jaja, om jag inte gör mig förstådd här så skit samma, då ger jag upp diskussionen.


Jag är inte sur, jag har bara en annan uppfattning än du...

Och PTSD kan man drabbas av även om man inte har ADHD, liksom mobbning och utanförskap, och ett förstört liv, kan man också drabbas av utan att ha ADHD...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-18 23:46:50

Kimmelie skrev:
alfapetsmamma skrev:Du låter sur... Jag ville inte ifrågasätta dig, jag ifrågasätter riktigheten i att folk med ADHD skulle vara NT-mässiga, vare sig de står på medicin eller ej. Sen kan DU ha träffat folk som tedde sig NT-mässiga eller helt enkelt var mindre drabbade än andra osv.

Detta baserat dels på det jag hör på x antal träffar med föräldrar och anhöriga till barn med "bara" ADHD (jag har ju inte bara bokstäver själv, jag har ju två barn med det), och på vad jag läst i sisådär 150 böcker i ämnet.

I böckerna talar man om t ex PTSD som folk fått utifrån hur ADHD handikappat dem i skolan, och väldigt mycket på det sociala området, även om anledningen till dysfunktionen är en annan än en aspig hjärna. Men man talar ändå om utanförskap, mobbning, classroom trauma osv.

Och det handlar uteslutande om ADHD eller ADD som de ofta säger. Inte ett spår av aspighet där. Och väldigt ofta finns det inga extra diagnoser uppsatta mer än ADHD.

Jaja, om jag inte gör mig förstådd här så skit samma, då ger jag upp diskussionen.


Jag är inte sur, jag har bara en annan uppfattning än du...

Och PTSD kan man drabbas av även om man inte har ADHD, liksom mobbning och utanförskap, och ett förstört liv, kan man också drabbas av utan att ha ADHD...


1. Vad bra.

2. Förstår inte vad du menar med det där om PTSD, även om jag förstår orden. Det är väl ganska självklart att såväl NT som folk med TS, epilepsi, personlighetsstörningar, allergi eller vad du vill kan drabbas av PTSD och annat skit.

Det jag menade var att ADHD i sig ofta är väldigt bra jordmån för diverse följdskador som kommer sig av krocken med familjens, skolans och andras förväntningar, som ofta sviks.

Som sagt, det är fritt land och man får tycka vad man vill, jag vänder mig bara emot att göra ADHD till nåt slags light-npf, som jag upplever det när man jämställer det med att vara NT.

Iofs behöver inte NT-varandet vara så himla lätt, de drabbas ju av allehanda skräp de också, som såväl fysiska som psykiska sjukdomar.

Nuff said...
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav TK » 2010-06-19 0:44:12

Håller helt med det förra inlägget.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Kimmelie » 2010-06-19 21:28:26

@ alfapetsmamma: Jag tror vi har olika definition på vad NT syftar på... Jag använder det i betydelsen "icke AS/autistisk"...

Alla NT/"icke AST" kan inte heller kategoriseras i samma fack...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-19 21:36:40

Kimmelie skrev:@ alfapetsmamma: Jag tror vi har olika definition på vad NT syftar på... Jag använder det i betydelsen "icke AS/autistisk"...


Ja då så. Så vitt jag förstått innebär det neurotypisk, dvs inte behäftad med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Inte lätt att prata när det råder sån begreppsförvirring... ;)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kimmelie » 2010-06-19 22:46:57

När jag var ny här på forumet, för drygt 3 år sen, var det nån som i nåt sammanhang skrev att personer med ADHD var NT. Ingen som protesterade mot det. Men det fastnade i mitt minne...

Vad jag menar är att problemen ser olika ut, inte att förneka att vissa med ren ADHD kan ha det hemskt svårt, kanske även svårare än de med "lindrig AS"...

Det jag har reagerat på, inte så mycket här men på andra forum, är att det har blivit en sån grej att "inte vara NT", och fler och fler vill vara med i "klubben för inbördes beundran". Som jag uppfattar de som skriver på det sättet, verkar det vara personer med både ADHD och AS(-drag), som även lyfter fram ADHD:n som nåt märkvärdigt. Som att det skulle vara häftigt att "inte vara som alla andra"...

När jag var ny här på forumet var jag gärna med och skapade en vi-och-dem-känsla; något som inte var uppskattat... Idag är jag tvärtom. Jag vill avsluta mitt medlemskap i "NPF-klubben för inbördes beundran"... Jag vill lära mig att fungera så bra som möjligt bland "NT". (Ursäkta ordvalet, om det nu är störande...)

Det här kanske låter motsägelsefullt mot de klumpigt formulerade inlägg jag skrivit i den här tråden. Vad jag menar är egentligen bara att problematiken hos personer med AS och de med enbart ADHD ser olika ut; alltså att det är olika "kategorier", även om båda är NPF...

Men sen beror det givetvis på om personen ifråga har andra tilläggsdiagnoser, som gör problematiken svårare, och mer komplex, jämfört med de som jag träffat som inte haft några psykiska problem alls...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav alfapetsmamma » 2010-06-19 23:06:05

Då håller jag helt med dig. :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kimmelie » 2010-06-20 22:10:43

alfapetsmamma skrev:Då håller jag helt med dig. :)


Vad skönt att vi lyckades reda ut begreppsförvirringen, och förstå varann till slut... :)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Flawed » 2010-06-25 17:20:17

Nt är ett tramsord.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in