Är ren ADHD = NT?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vi kallar gärna folk utan AS för "NT"/"neurotypiska" här. Räknas människor med ADHD utan diagnos inom autismspektrumet också som NT?

JA! Är de inte autistiska så är de neurotypiska.
10
29%
"Det beror på"/"det varierar" se kompletterande foruminlägg nedan.
7
20%
NEJ! ADHD-människorna och AS-människorna sitter i samma båt. De är inte mer NT än vi Aspergare.
18
51%
 
Antal röster : 35

Är ren ADHD = NT?

Inläggav animal » 2010-06-16 18:02:10

Jag träffade en tjej med ADHD häromdagen och tänkte spontant att det kanske var fel att lyfta upp mötet med henne här i dagboken över NT-ragg, ifall hon inte hör till kategorin NT.

Ge er åsikt! Var går gränsen för NT?!
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav Pemer » 2010-06-16 18:56:40

Jag upplever definitivt rena ADHD:isar utan autistiska drag som renodlade NT:s, personlighetsmässigt. Där vi aspies känns som en helt annan sorts grundpersonlighetstyp med helt annat synsätt i många avseenden, tycker jag ADHD:isarna känns som precis samma typ som NT:s. De som har Asperger eller aspergerdrag också är undantagen, men i övrigt är detta den känsla jag har av några års erfarenhet av kommunikation både skriftligt och IRL med NPF:are av alla de slag.

Märk väl, det är min känsla. Den grundpersonlighetstyp jag förknippar som neurotypisk, den känner jag att rena ADHD:isar delar helt och fullt.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Laika » 2010-06-16 19:34:30

Jag tänker att definitionsmässigt borde ADHD vara lika lite NT som AS. Båda ADHD och AS är neuropsykiatriska funktionshinder, vilket som jag förstår det betyder att människor med ADHD och AS ur neuropsykiatriskt perspektiv inte fungerar enligt normen. Definitionen av neurotypisk, som jag förstått den, är just att man fungerar enligt neuropsykiatriska normer. Alltså: ADHD är inte NT.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav carl » 2010-06-16 19:38:47

ADHD är inte samma som AS kanske är mer korrekt?
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Pemer » 2010-06-16 19:45:07

Strängt taget beror det väl på vad man menar. Menar man rent "kliniskt" så ska förstås NT betyda att man är helt "normal" och inte kvalificerar för någon form av NPF-diagnos.

Som personlighetstyp tycker jag däremot alltså att vi aspies är en helt annan grundtyp än NT:s på ett sätt jag inte har upplevt att rena ADHD:are är. De kan ha mycket problem med sina ADHD-drag men verkar personlighetsmässigt vara samma "sort" som NT:isarna.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Laika » 2010-06-16 19:48:59

Pemer skrev:Som personlighetstyp tycker jag däremot alltså att vi aspies är en helt annan grundtyp än NT:s på ett sätt jag inte har upplevt att rena ADHD:are är. De kan ha mycket problem med sina ADHD-drag men verkar personlighetsmässigt vara samma "sort" som NT:isarna.

Betraktar du NT som någon sorts motsats till AS? Är det vad som brukar avses med NT när det skrivs om det här på forumet?
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Inläggav Lakrits » 2010-06-16 19:52:26

Laika skrev:
Pemer skrev:Som personlighetstyp tycker jag däremot alltså att vi aspies är en helt annan grundtyp än NT:s på ett sätt jag inte har upplevt att rena ADHD:are är. De kan ha mycket problem med sina ADHD-drag men verkar personlighetsmässigt vara samma "sort" som NT:isarna.

Betraktar du NT som någon sorts motsats till AS? Är det vad som brukar avses med NT när det skrivs om det här på forumet?

Det finns de som anser att ett vi och de-tänkande är det bästa sättet att föra fram neuropsykiatriskt funktionshindrades frågor. Själv försöker jag med blandad framgång undvika att använda begreppet NT, eftersom det är så otroligt ospecifikt och dessutom klumpar ihop människor på ett sätt som många av oss här inte vill att andra skall göra med oss.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav outzaidur » 2010-06-16 19:59:31

om man har gått igenom en ADHD-utredning och fått diagnosen från en legitim källa så är man långt ifrån NT. men ADHD kan lättare "simulera NT" än vad aspergare kan.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Krake » 2010-06-16 21:04:56

Lakrits skrev:Det finns de som anser att ett vi och de-tänkande är det bästa sättet att föra fram neuropsykiatriskt funktionshindrades frågor. Själv försöker jag med blandad framgång undvika att använda begreppet NT, eftersom det är så otroligt ospecifikt och dessutom klumpar ihop människor på ett sätt som många av oss här inte vill att andra skall göra med oss.


Håller helt med. Tycker faktiskt att hela den här frågeställningen är meningslös.

@Premer: För det första ska man bedöma individer som just sådana och inte efter deras grupptillhörighet. Dessutom håller jag inte med om att ADHD-typ är detsamma som NT-typ. Jag har ren asperger men har funnit att jag många gånger kommer bättre överens med ADHD folk än med andra, ibland aspergare inkluderat.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav matterik » 2010-06-16 21:55:27

Laika skrev:Jag tänker att definitionsmässigt borde ADHD vara lika lite NT som AS. Båda ADHD och AS är neuropsykiatriska funktionshinder, vilket som jag förstår det betyder att människor med ADHD och AS ur neuropsykiatriskt perspektiv inte fungerar enligt normen. Definitionen av neurotypisk, som jag förstått den, är just att man fungerar enligt neuropsykiatriska normer. Alltså: ADHD är inte NT.


Att ADHD fungerar enligt neuropsykiatriska normer låter som om neuropsykiatrin definierar hur en ADHD människa fungerar. Men jag förstår vad du menar.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Pemer » 2010-06-16 22:17:11

outzaidur skrev:...men ADHD kan lättare "simulera NT" än vad aspergare kan.


Jag vidhåller ändå: ADHD kan i många enskilda fall vara ett mycket större handikapp än ett "lindrigt" fall av Asperger är, och ADHD:are och aspergare har ofta ovanligt lätt att förstå varandra och komma överens, mer än vad vi har gentemot "NT:s".

Men jag upplever Asperger mycket mer i grund och botten som en helt annan sorts personlighetstyp, på ett sätt som jag inte känner att ADHD är det. "De" känns mer som människor med en "normal" personlighet i botten, men som har specifika problem med fokusering, koncentration och det exekutiva.

Den problematiken känns helt enkelt inte lika mycket som en egen sorts personlighet som jag tycker det aspiga gör. ADHD ger inte lika väsentligt direkt socialt handikapp, de brukar verka lika "normalpräglade" på karriär, blommor och bin, villa, Volvo och vovve som NT:s och inte ha några generella sociala problem inbakade i ADHD:n som många av oss har i våra aspergerdrag.

Däremot kan jag göra avbön från att kalla det just för att de därmed "är NT:s". Visst, den termen bör användas i en rent "klinisk" betydelse, så precis som jag skrev först - NT betyder att inte kvalificera för någon NPF-diagnos. Och då är ingen med någon NPF-diagnos NT. Absolut. Vi är helt överens!

Sedan hoppas jag Krake lär om och lär rätt när det gäller mitt namn. "Premer" är en vederstygglighet. *iiiiiiiiiiiiih*
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav jorand » 2010-06-16 22:30:20

Lakrits skrev:Det finns de som anser att ett vi och de-tänkande är det bästa sättet att föra fram neuropsykiatriskt funktionshindrades frågor. Själv försöker jag med blandad framgång undvika att använda begreppet NT, eftersom det är så otroligt ospecifikt och dessutom klumpar ihop människor på ett sätt som många av oss här inte vill att andra skall göra med oss.

+1
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav MsTibbs » 2010-06-16 22:32:20

Jag tänker att NPF inte är NT, men ADHD är mycket närmre NT än AS är. Vi hade tex ADHD-fritt på Nätverket Asps julavslutning, bara för att hade det dykt upp tio personer med ADHD så hade de tagit all uppmärksamhet.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Windfarne » 2010-06-16 22:33:19

Hur var det nu egentligen med komorbiditeten när det gäller ADD/ADHD kontra AS? Läste en siffra på 80% men då vet jag inte om man utgick från AS eller ADHD som primärdiagnos.

En sak är säker; åtminstone ADD-diagnosticerade kan ha en hoper väldigt aspiga drag som fokusering på specialintressen.
Och bristande exekutiva funktioner är väl gemensamt för AS och ADD?

Egentligen, kan jag känna, är skillnaden inte gigantisk mellan tillstånden. ADHD-personer har svårt att koncentrera sig på inlärning av fakta och AS-personer har svårt att koncentrera sig på det sociala surret.
(en gravt förenklad beskrivning, men lite sanning finns det väl i den?)

Hoppas någon med kunskaper om detta slänger in en kommentar.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav matterik » 2010-06-16 22:35:44

Arbetspsykologen skrev att jag hade nedsatt exekutiv funktion.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Pemer » 2010-06-16 22:38:38

Absolut, det ingår i båda diagnoserna.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav MsTibbs » 2010-06-16 23:01:14

Windfarne skrev:Hur var det nu egentligen med komorbiditeten när det gäller ADD/ADHD kontra AS? Läste en siffra på 80% men då vet jag inte om man utgick från AS eller ADHD som primärdiagnos.


Om siffrorna stämmer, så har aspergare ofta ADHD, då ADHD är mycket mer vanligt än vad AS är.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2010-06-16 23:21:36

Andelen som testas för ADxD är givetvis oxå högre i den grupp som har fått As diagnos.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alien » 2010-06-16 23:24:51

Windfarne skrev:Hur var det nu egentligen med komorbiditeten när det gäller ADD/ADHD kontra AS? Läste en siffra på 80% men då vet jag inte om man utgick från AS eller ADHD som primärdiagnos.


Jag hörde på en föreläsning att 80% av alla som har AS också har AD(H)D. Däremot har jag inte hört något om hur många med AD(H)D som också har AS, men jag är säker på att det är en minoritet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Windfarne » 2010-06-16 23:29:31

Tack för svaret!
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav ragnevi » 2010-06-16 23:51:45

Alien skrev:
Windfarne skrev:Hur var det nu egentligen med komorbiditeten när det gäller ADD/ADHD kontra AS? Läste en siffra på 80% men då vet jag inte om man utgick från AS eller ADHD som primärdiagnos.


Jag hörde på en föreläsning att 80% av alla som har AS också har AD(H)D. Däremot har jag inte hört något om hur många med AD(H)D som också har AS, men jag är säker på att det är en minoritet.


30 procent av dem med ADHD har också AS.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav ragnevi » 2010-06-16 23:53:33

Jag fick siffran från BNK i Göteborg, men de kan ha sagt AST vid närmare eftertanke...
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav ragnevi » 2010-06-17 0:03:18

Jag tycker ju själv att det är ganska trevligt att ha både ADHD och Asperger samtidigt. Känner dessutom väldigt, väldigt få som har ren ADHD utan samsjuklighet.
Och då har jag nog mött hundratals personer med ADHD...
Det är ju inte bara AST som är komorbiditet.
Många har ju en väldigt bred problematik (självklart inte alla jag räknar upp samtidigt) med depressioner, personlighetsstörningar, psykoser, bipolaritet, ätstörningar, sömnstörningar, ångestproblematik, tics, tvångstankar, dyslexi, dyskalkyli, inlärningssvårigheter, utbrändhet eller sociala problem som missbruk och kriminalitet...

Känns inte så neurotypiskt enligt mig.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Firkraag » 2010-06-17 0:14:34

syrran fick diagnosen 'grav damp' som liten, vilket nu kallas ADHD(?). och hon är då fan inte 'normal', maken till knäppare människa har jag aldrig träffat.

så mitt svar är ett starkt nej
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in