Kemisk lobotomi (neuroleptika)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kemisk lobotomi (neuroleptika)

Inläggav shibedibato » 2010-06-16 9:25:32

Jag tänker först och främst på alla neuroleptikapreparat som cirkulerar runt till människor som inte är i det minsta behov av det. Själv har jag också erfarenhet av dem, på det sämre planet. Jag mådde sämre, fick skakiga händer, gick upp i vikt m.m.

Jag har läst en studie med psykos-/schizofrenipatienter där terapi var betydligt mer effektivt än att bli behandlad med neuroleptika. Jag skulle vilja veta, vad lurar läkarna i er för att ni frivilligt ska svälja pillren? Neuroleptika är inget annat än kemisk lobotomi, därför används det inom psykvården så mycket. Jag åt neuroleptika i ungefär ett år, nu efteråt skakar mina händer som om jag vore 90 år och jag känner ingen direkt koppling till mig själv längre. Neuroleptikan fick mig att tappa livsgnistan helt, att gå runt i en ultrarapid värld hela dagarna var inget positivt för mig.

Jag fick bl a Zyprexa, Seroquel, Abilify, Nozinan, Theralen m.m.

KAN ni välja annat än vad läkarna försöker lura i er så välj bort neuroleptikan. Jag kan slå vad om att ingen läkare frivilligt tar neuroleptika då de mycket väl vet vad som händer i kroppen av dem.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav MsTibbs » 2010-06-16 11:17:05

Hade du psykotiska symtom? Självklart skall man inte ta mediciner mot saker man inte har, men tydligen har läkarna ansett det behövligt i ditt fall.

Var du under LPT? Var du inte det så har läkarna ingen rätt att tvinga i dig mediciner. Var du inte nöjd med din läkare hade du kunnat söka om en ny.

Dessutom kan neuroleptika användas med framgång vid tex bipolära humörsvängningar. Jag är av åsikten att fördelarna måste överväga nackdelarna, annars är det bara att byta/sluta med medicin. Inga konstigheter.


Angående terapi vs medicin, så kan terapi hjälpa schizofrena, men kommer en patient in med akut psykos så funkar inte terapi, det säger sig självt. Studier visar också till att då patienter självmant slutar med sina mediciner mot läkarens inrådan (autoseponering) så är risken för att personen skall få en ny psykos mycket högre än om personen fortsätter med mediciner. Schizofreni är ju i de flesta fall en kronisk sjukdom. Jag anser dock inte att den ene behöver utesluta den andre.

Själv har jag haft Cisordinol (om vi skall begränsa oss till mitt neuroleptikalager), den mådde jag inte bra av, så jag bytte till Zyprexa och litium, de mår jag bra av. Jag tycker även om Theralen. Fördelarna överskrider nackdelarna, så som det skall fungera med alla mediciner. Vilken medicin en viss individ fungerar på, är olika. Man får prova sig fram.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav matterik » 2010-06-16 11:43:09

“If there is any fixed star in our constitutional constellation, it is that no official, high or petty, can prescribe what shall be orthodox in politics, nationalism, religion, or other matters of opinion or force citizens to confess by word or act their faith therein.” Speaking in the context of religious freedom, the Court at one point said that, while the freedom to act on one’s beliefs could be limited, the freedom to believe what one will “is absolute.”
https://law.justia.com/constitution/us/ ... elief.html
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav shibedibato » 2010-06-16 11:56:53

Jag hade inga psykotiska symptom, har varit under både LPT och HSL. Det som var det värsta var att jag vid sista inläggningen försökte bli övertalad att ta Leponex, jag sa att jag kunde tänka på det OM de kunde ge en endaste bra anledning varför. Men jag fick ingen anledning alls. Leponex ges enligt beskrivning endast till de som inte svarat på någon annan behandling av neuroleptika. Inte konstigt, jag hade inget som behövde behandlas. Jag vet inte om de försökte göra min personlighet "normal", det har då inte gett mer än att jag fått skador av medicinen.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav carl » 2010-06-16 12:05:42

Vad var indikationen för de tidigare läkemedlen?
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Re: Kemisk lobotomi

Inläggav kratos » 2010-06-16 12:07:43

shibedibato skrev:Jag tänker först och främst på alla neuroleptikapreparat som cirkulerar runt till människor som inte är i det minsta behov av det. Själv har jag också erfarenhet av dem, på det sämre planet. Jag mådde sämre, fick skakiga händer, gick upp i vikt m.m.

Jag har läst en studie med psykos-/schizofrenipatienter där terapi var betydligt mer effektivt än att bli behandlad med neuroleptika. Jag skulle vilja veta, vad lurar läkarna i er för att ni frivilligt ska svälja pillren? Neuroleptika är inget annat än kemisk lobotomi, därför används det inom psykvården så mycket. Jag åt neuroleptika i ungefär ett år, nu efteråt skakar mina händer som om jag vore 90 år och jag känner ingen direkt koppling till mig själv längre. Neuroleptikan fick mig att tappa livsgnistan helt, att gå runt i en ultrarapid värld hela dagarna var inget positivt för mig.

Jag fick bl a Zyprexa, Seroquel, Abilify, Nozinan, Theralen m.m.

KAN ni välja annat än vad läkarna försöker lura i er så välj bort neuroleptikan. Jag kan slå vad om att ingen läkare frivilligt tar neuroleptika då de mycket väl vet vad som händer i kroppen av dem.

Dom vill att man skall ta skiten för att det inte är beroendeblabla..
kratos
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-06-06
Ort: Göteborg

Re: Kemisk lobotomi

Inläggav matterik » 2010-06-16 12:26:32

kratos skrev:
shibedibato skrev:Jag tänker först och främst på alla neuroleptikapreparat som cirkulerar runt till människor som inte är i det minsta behov av det. Själv har jag också erfarenhet av dem, på det sämre planet. Jag mådde sämre, fick skakiga händer, gick upp i vikt m.m.

Jag har läst en studie med psykos-/schizofrenipatienter där terapi var betydligt mer effektivt än att bli behandlad med neuroleptika. Jag skulle vilja veta, vad lurar läkarna i er för att ni frivilligt ska svälja pillren? Neuroleptika är inget annat än kemisk lobotomi, därför används det inom psykvården så mycket. Jag åt neuroleptika i ungefär ett år, nu efteråt skakar mina händer som om jag vore 90 år och jag känner ingen direkt koppling till mig själv längre. Neuroleptikan fick mig att tappa livsgnistan helt, att gå runt i en ultrarapid värld hela dagarna var inget positivt för mig.

Jag fick bl a Zyprexa, Seroquel, Abilify, Nozinan, Theralen m.m.

KAN ni välja annat än vad läkarna försöker lura i er så välj bort neuroleptikan. Jag kan slå vad om att ingen läkare frivilligt tar neuroleptika då de mycket väl vet vad som händer i kroppen av dem.

Dom vill att man skall ta skiten för att det inte är beroendeblabla..


Låt bli piller över huvud taget om ni kan.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav shibedibato » 2010-06-16 12:30:23

De har aldrig skrivit något i journalen om varför jag skulle ta neuroleptika, det var väl bara ett påhitt. Ett korkat sådant.

Nu när jag inte tar piller alls längre så inser jag att jag saknat att vara så jordnära, det som fått mig att må så dåligt har varit alla mediciner de proppat i mig. Men, jag vill inte prata om mig egentligen utan varna alla andra för giftet.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav vallesmamma » 2010-06-16 12:59:30

Jag tar Zyprexa mot mina aggressioner. Zyprexa hjälper. Utan den blir jag aggressiv, har sönder saker, skadar mig själv men inga andra. Med Zyprexa bibehåller jag lugnet.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Kemisk lobotomi

Inläggav kratos » 2010-06-16 13:28:06

matterik skrev:
kratos skrev:
shibedibato skrev:Jag tänker först och främst på alla neuroleptikapreparat som cirkulerar runt till människor som inte är i det minsta behov av det. Själv har jag också erfarenhet av dem, på det sämre planet. Jag mådde sämre, fick skakiga händer, gick upp i vikt m.m.

Jag har läst en studie med psykos-/schizofrenipatienter där terapi var betydligt mer effektivt än att bli behandlad med neuroleptika. Jag skulle vilja veta, vad lurar läkarna i er för att ni frivilligt ska svälja pillren? Neuroleptika är inget annat än kemisk lobotomi, därför används det inom psykvården så mycket. Jag åt neuroleptika i ungefär ett år, nu efteråt skakar mina händer som om jag vore 90 år och jag känner ingen direkt koppling till mig själv längre. Neuroleptikan fick mig att tappa livsgnistan helt, att gå runt i en ultrarapid värld hela dagarna var inget positivt för mig.

Jag fick bl a Zyprexa, Seroquel, Abilify, Nozinan, Theralen m.m.

KAN ni välja annat än vad läkarna försöker lura i er så välj bort neuroleptikan. Jag kan slå vad om att ingen läkare frivilligt tar neuroleptika då de mycket väl vet vad som händer i kroppen av dem.

Dom vill att man skall ta skiten för att det inte är beroendeblabla..


Låt bli piller över huvud taget om ni kan.

Ja men det är självklart. Ville mer få fram att det sker en massförskrivning av vissa typer av läkemedel som folk o media köper bara för att det är utan beroendepotential . Tycker att biverkningar kontra effekt skall vara den faktor som avgör. Med andra ord många lider och får gå o lida pga att man inte vågar ge de potentantare medsen enbart för att en biverkning är beroende. Tänker på benzodiazipiner först o främst.
kratos
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-06-06
Ort: Göteborg

Inläggav Lakrits » 2010-06-16 13:31:56

Neuroleptika är nödvändigt för vissa typer av tillstånd, t.ex. akuta psykoser. Där är själva psykosen farligare än neuroleptikan, och ger ärrvävnad i hjärnan om inget görs. Samtalsterapi är inte tillräckligt effektiv i sådana fall.

Jag avskyr den här typen av propaganda, där egna erfarenheter blir till sanningar för resten av mänskligheten. Okunskap och rädsla som skadar mer än den hjälper. Tala istället om när man bör använda mediciner och när man bör använda andra metoder, eller allra helst alla de tillfällen då en kombination är bäst. De här frågorna är inte binära.

Utan psykofarmaka hade jag inte levt idag, men jag hade heller inte klarat mig utan samtalsterapi och KBT.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav MsTibbs » 2010-06-16 13:53:19

shibedibato skrev:De har aldrig skrivit något i journalen om varför jag skulle ta neuroleptika, det var väl bara ett påhitt. Ett korkat sådant.


Varför hamnade du på LPT då? Det gör man inte utan anledning, snarare så är det svårt att bli inlagd.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav matterik » 2010-06-16 16:04:44

Jag har en schizotypisk personlighet vilket innebär att jag kan leka med psychos eller liknande symtom utan att vara i risk för att utveckla riktig psykos. Jag har alltså en naturligt neurotisk/psykotisk personlighet som inte är sjuklig utan helt enkelt min naturliga personlighet och som inte leder till några besvär för mig eller för omvärlden.

However, many people have unusual and unshared (distinct) experiences of what they perceive to be different realities without fitting the clinical definition of psychosis. For example, many people in the general population have experienced hallucinations related to religious or paranormal experience.[1][2] As a result, it has been argued that psychosis is simply an extreme state of consciousness that falls beyond the norms experienced by most.[3] In this view, people who are clinically found to be psychotic may simply be having particularly intense or distressing experiences (see schizotypy).
http://www.thefullwiki.org/Psychosis
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav matterik » 2010-06-16 16:24:28

Det här är den typiska konflikten som finns med folk. Vissa säger att anti psykotisk medicin skadar och andra säger att det hjälper. Jag skulle villja påstå att det finns folk som får psykoser och behöver antipsykotisk medicin, men så finns det också folk som har en fantasifull neurotisk personlighet och som i kontakt med psykolog vid någon depression feldiagnostiseras som att ha en psykos och felmedicineras.

Sen finns det också alternativa behandlingar mot galenskaper. Folk skulle se filmen "The Madness of King George".
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav shibedibato » 2010-06-16 16:34:10

Jag säger inte att ingen ska ta neuroleptika, det jag säger är att de har allvarliga biverkningar som alla mediciner men som inte går att rycka på axlarna till. Ska man ens äta dem så bör det ju finnas en anledning varför. En god vän till mig utvecklade diabetes av dem och han har, liksom mig, inga psykotiska fenomen utan mådde bara allmänt dåligt. Under de 10 år han fick neuroleptika så har han varit deprimerad alla 10 år. När han slutade ta medicinen så började han återhämta sig och diabetesen försvann. Jag har haft benödem, ojämna hjärtslag och hjärtrusningar, skakningar i kroppen, konstant begär av mat, trötthet, irritation m.m. men jag förstod aldrig att det hörde till neuroleptikan förrän jag slutat.

Tar det där med LPT i meddelande till dig MsTibbs, det har inte med neuroleptikan att göra.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Inläggav Parvlon » 2010-06-16 16:50:09

shibedibato skrev:Jag skulle vilja veta, vad lurar läkarna i er för att ni frivilligt ska svälja pillren?
Att man är "felaktigt kopplad" är rätt så vanligt att de påstår. Inte för att jag har gått på det någon gång, men jag vet många som tror på allt Läkaren säger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lakrits » 2010-06-16 17:13:13

Läkarna lurar inte i mig någonting. Jag diskuterar saken med dem, läser på om medicinerna och biverkningarna, och om jag misstycker så låter jag dem veta det och tar reda på vilka alternativ som finns. Min inställning är att min behandling lika mycket är mitt ansvar som läkarens.

Jag är förvånad över hur många det är här på forumet som anser sig vara lurade. Det är en fråga som ni absolut skall ta upp med den behandlande läkaren och/eller patientnämnden.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav matterik » 2010-06-16 17:18:04

Jag upplevde att psykologen ljög mig rakt upp i ansiktet angående biverkningarna för neuroleptikan. Jag läste om biverkningar och tog upp det med psykologen men de sa att det var välprövat och det var inga problem alls.

Jag har hört senare att de har rätt att ljuga om man säger att man vill ta livet av sig.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav carl » 2010-06-16 19:24:17

Lakrits skrev:Jag är förvånad över hur många det är här på forumet som anser sig vara lurade. Det är en fråga som ni absolut skall ta upp med den behandlande läkaren och/eller patientnämnden.


Min uppfattning är att självreflektionen inom vården är ganska begränsad.

Sen är tendenserna med underfinansierad vård ett sätt att uppmuntra "quick fixes" före mer utförliga utredningar. Om man inte är påläst, så att man själv kan bidra med hjälp om sin problematik, så tror jag att det kan finnas stor risk att känna sig lurad efteråt. Det behöver inte ens röra sig om några direkta fel i behandling utan bara ett för opersonligt tillvägagångssätt.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Lakrits » 2010-06-16 19:48:39

carl skrev:Min uppfattning är att självreflektionen inom vården är ganska begränsad.

En brist som jag dessutom ser inom patientgruppen.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Kemisk lobotomi

Inläggav carl » 2010-06-16 19:56:34

kratos skrev:Dom vill att man skall ta skiten för att det inte är beroendeblabla..


Om det hade skett en förskrivning av benzodiazepiner som ersättning för neuroleptika (trots att en indikation är ångest) så skulle det verkligen varit skandal. De verkar ju på helt olika sätt.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Re: Kemisk lobotomi

Inläggav kratos » 2010-06-16 22:16:17

Du har missförstått vad jag menade.
kratos
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2010-06-06
Ort: Göteborg

Inläggav sugrövmanövern » 2010-06-17 0:11:13

Jag har aldrig blivit ilurad någonting. Enda gången jag inte läst på innan var när jag åt Cipramil för 12 år sedan. Den boostade positiva vad jag senare kommit att misstänka är schizofrenisymptom och gjorde mig hypomanisk. Vårdgivarna klappade händerna och hurrade för nu har sugrövmanövern blivit mer aktiv och social!

Anledningen till att jag provar vad som helst inklusive neuroleptika och ECT är ju för att jag är svårt sjuk och greppar varje halmstrå jag kan finna. Vill ut ur skräcken och kaoset, men är fast.

Hur känslokall jag än blir finns alltid en känsla. Skräck.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav regnif » 2010-06-17 1:40:32

Om jag har ätit vissa andra saker så har jag upplevt skakningar som om jag frös. Jag drack en dryck med nån thein i tror jag och sen har jag provat Omega 3, tog jag dem samma dag eller samtidigt eller så, som Zyprexa nu senast, så började jag skaka. Inte kul. Kände mig också som en 80-åring ungefär. Riktigt roligt. Not. Har också tappat livsgnistan i samband med neuroleptika. Fast jag var lite sådan innan jag började med dem senaste gången. Men jag säger samma....har tappat livsgnistan och mig själv på nåt sätt av dem. Så min livslust har inte direkt ökat med dem, och jag har väl inte omständigheter alltid som gör att mitt liv fungerar så antidepressiva vet jag inte. En blev jag helt galen (manisk? fysiskt åtminstone) av också så jag vet inte....tror väl mer på att förändra livet på ett eller annat sätt.

Men jag vet inte vad jag skall sova på istället...något som inte så gärna gör mig trött efteråt. Det måste inte smaka beskt om dem så gärna heller. Menar alternativ till neuroleptika. Vill ju ha något att sova på. Har provat olika neuroleptika. Zyprexa, Abilify, Risperdal, Theralen. Jag har haft Zyprexa nu senast, men jag förstår inte riktigt vad det är så bra med den nu eftersom jag inte vill stiga upp och göra någonting och vill sova mer än 12 timmar, sova var jag än kan, går upp och tillbaka för att sova igen så den verkar inte göra så mycket nytta? Det är ju på tal om arbete kanske för mig snart så då går det inte om jag bara vill sova hela tiden ju..? Hoppas den inte har skadat bort permanent en del saker nu. Saker som personlighet. Om jag inte längre vill pyssla med kreativa saker då fasen...

Jag har för längesedan blivit rekommenderad Seroquel (har aldrig tagit den, dock), fast nu på senare tid så tyckte de INTE att jag skall ta den pga suicidrisk antar jag. Jag tycker en grej är också läskig med den, man får inte dricka grapefruktjuice med den. Dess enzym kan visst förstärka en del verkningar/biverkningar?

Vilken bra tråd förresten. Just sånt som man behöver (prata om) nu!

Förresten, vad läkarna lurat i mig..hm, jag vet inte. Att det (neuroleptika, speciellt Risperdal och Zyprexa har de tjatat om. Och Abilify men den klarade jag inte av alls. Risperdal gör att det drar i kinden på mig som inte är behagligt och jag får svårt att andas av den så nej tack) är bra för mig, helt enkelt. Buhahaha, de försökte lura mig att deras luft var dålig på sjukhuset, fast jag fick förifanken svårt att andas även hemma av Risperdal (hade dessutom käkat dem innan detta tillfälle och mindes då de tidigare andningssvårigheterna)!! Löjligt. Hur jäkla dum tror de att man är egentligen?! Herregud. Det var förolämpande.

Det känns också som att jag får mer AS/Autism eller något av de här medicinerna. Men Abilify fick jag nog ADHD-symptom av. Det låter kanske lite dumt men jag vet inte vad det var, annars. Behagligt var det då inte och fick avsluta den direkt..i utbyte mot Risperdal. Hm.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in