Kemisk lobotomi (neuroleptika)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav matterik » 2010-06-17 6:03:45

Jag tror att man ska acceptera sitt AS/Autism/Autistiska Drag. Det underlättar för välmåendet om man accepterar de egenskaper man har.
Senast redigerad av matterik 2010-06-17 6:14:41, redigerad totalt 1 gång.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Firkraag » 2010-06-17 6:13:43

matterik skrev:Jag tror att man ska acceptera sitt AS/Autism

Vad menar du? Det är väl ingen som förnekar att man har AS/Autism. Eller menar du att acceptera genom att inte medicinera mot den? Det låter oerhört dumt och helt i linje med 'klipp dig å skaffa dig ett jobb' :roll:
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav matterik » 2010-06-17 6:17:03

Klipp dig och skaffa dig ett jobb va precis de råd jag fick. Jag menar att om man inte accepterar sin autism. Jag läste i inlägget ovan att en person upplevde att den blivit mer autistisk av medicinen. Det låter då som om personen arbetar för att bli av med vissa personlighetsdrag. Jag tror att en grundläggande förutsättning för att må bra är att man älskar sig själv. Så om man har autistiska drag så ska man acceptera dessa. Det gör att man lättare hittar rätt i livet när det gäller beslut etc.

Men jag förstår din fråga. Du undrar om jag är emot medicin etc. Jag har insett att det där är invidivuellt och folk måste bedöma själva om de behöver medicin eller inte.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav matterik » 2010-06-17 9:40:21

Jag läste om autism och såg när man sätter in neuroleptika:

Atypiska neuroleptika (aggressioner mot andra, självskadande beteende, sömnproblem, överaktivitet)


Jag fick dock inte atypisk neuroleptika utan fluanxol vilken är typisk. Det var cirka 1994. Jag hade depression och ångest.

Maria Råstam: Neuropsykiatri
Senast redigerad av matterik 2010-06-17 9:48:06, redigerad totalt 2 gånger.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Lakrits » 2010-06-17 9:42:32

Firkraag skrev:Det låter oerhört dumt och helt i linje med 'klipp dig å skaffa dig ett jobb' :roll:

Jag har en bror som borde göra bägge delarna, fast inte nödvändigtvis i den ordningen. Man måste ju ha en inkomst för att ha råd att klippa sig. Fast en rejäl militärsnagg kan man förstås ordna på egen hand.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav DIProgan » 2010-06-17 11:46:58

Lakrits skrev:
Firkraag skrev:Det låter oerhört dumt och helt i linje med 'klipp dig å skaffa dig ett jobb' :roll:

Jag har en bror som borde göra bägge delarna, fast inte nödvändigtvis i den ordningen. Man måste ju ha en inkomst för att ha råd att klippa sig. Fast en rejäl militärsnagg kan man förstås ordna på egen hand.


Snaggar mig, check. Behöver klippa mig, check. Behöver ett jobb, check.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Kvasir » 2010-06-17 11:57:01

matterik skrev:Jag tror att man ska acceptera sitt AS/Autism/Autistiska Drag. Det underlättar för välmåendet om man accepterar de egenskaper man har.


Vad har det med medicinering och med tråden att göra? Det finns inga mediciner som är indicerade för autismttillstånd, och förhoppningsvis inte heller några läkare som försöker medicinera mot det.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav matterik » 2010-06-17 12:05:33

Kvasir skrev:
matterik skrev:Jag tror att man ska acceptera sitt AS/Autism/Autistiska Drag. Det underlättar för välmåendet om man accepterar de egenskaper man har.


Vad har det med medicinering och med tråden att göra? Det finns inga mediciner som är indicerade för autismttillstånd, och förhoppningsvis inte heller några läkare som försöker medicinera mot det.


Jag kan inte sådant där men jag har läst på nätet att man medicinerar med neuroleptika vid autism spectrum om det förekommer:

aggressioner mot andra, självskadande beteende, sömnproblem, överaktivitet
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Kvasir » 2010-06-17 12:42:05

matterik skrev:
Kvasir skrev:
matterik skrev:Jag tror att man ska acceptera sitt AS/Autism/Autistiska Drag. Det underlättar för välmåendet om man accepterar de egenskaper man har.


Vad har det med medicinering och med tråden att göra? Det finns inga mediciner som är indicerade för autismttillstånd, och förhoppningsvis inte heller några läkare som försöker medicinera mot det.


Jag kan inte sådant där men jag har läst på nätet att man medicinerar med neuroleptika vid autism spectrum om det förekommer:

aggressioner mot andra, självskadande beteende, sömnproblem, överaktivitet


Sådant kan man (ibland) medicinera mot, men själva autismen kan man inte medicinera mot, och gör det inte heller.

T.ex. så kan man medicinera mot depression, och depression är en vanlig konsekvens av asperger, men det är då depressionen man medicinerar mot, inte själva aspergern.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lakrits » 2010-06-17 13:50:58

Kvasir skrev:T.ex. så kan man medicinera mot depression, och depression är en vanlig konsekvens av asperger, men det är då depressionen man medicinerar mot, inte själva aspergern.

Det är jag ett exempel på och det finns fler här på forumet som medicineras mot psykiatriska problem samtidigt som de har en neuropsykiatrisk diagnos.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav junkandshit » 2010-06-17 16:37:26

Medicinering vid Aspergers syndrom.
http://www.lul.se/templates/page____4294.aspx
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Inläggav Lakrits » 2010-06-17 16:48:48

junkandshit skrev:Medicinering vid Aspergers syndrom.
http://www.lul.se/templates/page____4294.aspx

...där det dessutom klart och tydligt framgår att man medicinerar mot sjukdomstillstånd och andra tillstånd som ofta finns som komorbitet hos personer med AS, inte själva AST:n. Man medicinerar inte mot AS, utan vid AS om det finns t.ex. depression eller bipolaritet i bakgrunden.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kimmelie » 2010-06-17 22:49:39

regnif skrev:Men jag vet inte vad jag skall sova på istället...något som inte så gärna gör mig trött efteråt. Det måste inte smaka beskt om dem så gärna heller. Menar alternativ till neuroleptika.


Sömntabletter? (T ex Propavan, eller insomningstabletter som Imovane...)

regnif skrev:Jag har för längesedan blivit rekommenderad Seroquel (har aldrig tagit den, dock)

Det känns också som att jag får mer AS/Autism eller något av de här medicinerna. Men Abilify fick jag nog ADHD-symptom av. Det låter kanske lite dumt men jag vet inte vad det var, annars.


Jag blir mer autistiskt inbunden av allt som höjer dopaminet, alt. sänker serotoninet (t ex Seroquel), liksom jag blir mer ADHD:ig av allt som gör motsatsen (bl a Abilify). Så det låter inte det minsta dumt...

För mig är det en svår balansgång att hitta mediciner som funkar, för klara mig utan skulle jag inte göra för tillfället...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Firkraag » 2010-06-17 23:04:45

Kimmelie skrev:
regnif skrev:Men jag vet inte vad jag skall sova på istället...något som inte så gärna gör mig trött efteråt. Det måste inte smaka beskt om dem så gärna heller. Menar alternativ till neuroleptika.


Sömntabletter? (T ex Propavan, eller insomningstabletter som Imovane...)


Om han/hon vill ha några 'sömnpiller' där man inte är trött osv efteråt så rekommenderar jag absolut inte Propavan, baksmällan dagen efter är inte att leka med och håller i flera timmar.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Inläggav Xzirie » 2010-06-18 3:56:26

Firkraag skrev:Om han/hon vill ha några 'sömnpiller' där man inte är trött osv efteråt så rekommenderar jag absolut inte Propavan, baksmällan dagen efter är inte att leka med och håller i flera timmar.


Håller i sig i ett par dagar för mig och inte fan hjälper dom mig att somna heller. Skittabletter.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Inläggav Kimmelie » 2010-06-18 10:33:45

Xzirie skrev:
Firkraag skrev:Om han/hon vill ha några 'sömnpiller' där man inte är trött osv efteråt så rekommenderar jag absolut inte Propavan, baksmällan dagen efter är inte att leka med och håller i flera timmar.


Håller i sig i ett par dagar för mig och inte fan hjälper dom mig att somna heller. Skittabletter.


Jag har ätit Propavan varje natt i över 2 år, och sover fortfarande bra på dem, och morgontröttheten har gått över. (Tar dem oftast ca 19:30, just för att de inte ska sitta i så länge på morgonen. Och de tar ju oftast minst 2 timmar innan de verkar...)

Men jag skrev ju även insomningstabletter som alternativ, ifall det inte behövs nåt som sitter i hela natten.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav regnif » 2010-06-18 14:59:11

Kimmelie skrev:
regnif skrev:Men jag vet inte vad jag skall sova på istället...något som inte så gärna gör mig trött efteråt. Det måste inte smaka beskt om dem så gärna heller. Menar alternativ till neuroleptika.


Sömntabletter? (T ex Propavan, eller insomningstabletter som Imovane...)

regnif skrev:Jag har för längesedan blivit rekommenderad Seroquel (har aldrig tagit den, dock)

Det känns också som att jag får mer AS/Autism eller något av de här medicinerna. Men Abilify fick jag nog ADHD-symptom av. Det låter kanske lite dumt men jag vet inte vad det var, annars.


Jag blir mer autistiskt inbunden av allt som höjer dopaminet, alt. sänker serotoninet (t ex Seroquel), liksom jag blir mer ADHD:ig av allt som gör motsatsen (bl a Abilify). Så det låter inte det minsta dumt...

För mig är det en svår balansgång att hitta mediciner som funkar, för klara mig utan skulle jag inte göra för tillfället...


Tack för tipsen.
Skönt att höra någon som förstår. Men vad är autistiskt inbunden? Låter hursomhelst intressant då jag fått liknande besvär.

Imovane upplevde jag att jag blev förvirrad av som kom nån timme efter intag eller var det nån timme efter vaknandet. Ganska många timmar efteråt. Nu har jag provat Zopiklon (som borde vara samma men med annat namn) jag har här hemma men det verkar inte hända något med dem. Blir tröttare och tröttare för varje timme och börjar sova sedan några timmar efter intag. Jag trodde de funkade på ca. en halvtimme. Fast nu har någon lagt bipacksedeln någonstans så kan inte läsa den. Har även provat naturläkemedel. Har funderat på Stilnoct/Zolpidem nu igen. Får se vad min psykkontakt säger om det. Jag som frivilligt lämnade in dem för diverse besvär, men nu vill jag ha dem igen...

Jag har också läst att tex. Risperdal är godkänt vid autism...vet ej om det var patient-FASS kanske. Vet då inte riktigt vad de menade eller om det stod trotssyndrom vid autism eller något sådant. Jag har alltså inte tagit de här medicinerna (neuroleptika) för att bota någon autism (iallafall var inte det min idé, isådanafall läkarnas). Det är för att lugna tankarna och mig också tydligen men jag får oro av tabletterna, misstänker jag...sedan är det för sömnen jag fått neuroleptikan till.
Tanken är väl att minska sina problem, inte öka dem, som jag tyckte att ökade AS/Autism (får nu svårt att skilja på det)-symptom innebär. Som svar till matterik. Jag vet inte om jag vill skriva hur det blev av dem.

Jag kan ju återgå till Zyprexan igen för den sov jag varje natt av men då vill jag inte stiga upp och vill sova mer än 12 timmar, kanske 16 timmar och vill passa på att sova så mycket jag kan och vill inte göra annat än sova. Är det heller så bra? Det var väl tänkt för att stämningsstabilisera mig men jag tyckte då att jag hade humörsvängningar och jobbiga tankar ändå. Om man vill få ett "bra humör", måste man bli zombie då? En liten undran här för man vet inte vad man skall ta istället. Puh, huh.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav ragnevi » 2010-06-18 16:09:13

Jag har ätit både Zyprexa och Abilify i låga doser för min ångestproblematik.
Abilify gjorde min ADHD mycket värre, det kändes som att vara tonåring på nytt innan jag lärt mig att hantera hyperaktiviteten.
Intressant resultat, men inte helt ovanligt.
Zyprexa tyckte jag fungerade bra, men nackdelen är som många andra erfarit att du lätt lägger på dig. Men jag hade inte fixat perioden av ångest som jag hade i höst och vintras utan, för jag mådde verkligen inget vidare då och smärtan i bröstet var olidlig.

Detta var inte de första preparaten jag testade, jag började med lyrica och buspar men de hade ingen effekt på mig. Och jag ville inte äta Xanor eller liknande bensodiazepin.

Jag tycker absolut inte att någon ska äta medicin i onödan, men i en del fall är de nödvändiga.

Just nu äter jag Strattera, det fungerar bra för min ADHD, ångestnivån är låg men den gör sig påmind ibland utan synlig orsak, som om den vill säga:
"jag finns fortfarande här, tro inte att jag har lämnat dig…"
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav Kimmelie » 2010-06-18 21:31:12

regnif skrev:Tack för tipsen.
Skönt att höra någon som förstår. Men vad är autistiskt inbunden? Låter hursomhelst intressant då jag fått liknande besvär.


Jag fastnade i mig själv, kände mig som i en glaskupa, fick svårt att prata, blev extremt ljudkänslig, osv...

regnif skrev:Jag kan ju återgå till Zyprexan igen för den sov jag varje natt av men då vill jag inte stiga upp och vill sova mer än 12 timmar, kanske 16 timmar och vill passa på att sova så mycket jag kan och vill inte göra annat än sova. Är det heller så bra? Det var väl tänkt för att stämningsstabilisera mig men jag tyckte då att jag hade humörsvängningar och jobbiga tankar ändå. Om man vill få ett "bra humör", måste man bli zombie då? En liten undran här för man vet inte vad man skall ta istället. Puh, huh.


Har du provat Melatonin? Jag åt det 2 nätter när jag var inlagd, och har nog aldrig somnat så naturligt som av dem, jämfört med andra sömntabletter. (Om jag inte ätit alla andra mediciner, som gör att jag inte kan sova, så skulle jag inte behöva sömntabletter alls. Så jag har inga sömnproblem bortsett från biverkningarna av de mediciner jag äter...)

Låter inte som att Zyprexa är rätt medicin för dig... Men har du provat att sänka dosen?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav regnif » 2010-06-18 23:09:11

Kimmelie skrev:
regnif skrev:Tack för tipsen.
Skönt att höra någon som förstår. Men vad är autistiskt inbunden? Låter hursomhelst intressant då jag fått liknande besvär.


Jag fastnade i mig själv, kände mig som i en glaskupa, fick svårt att prata, blev extremt ljudkänslig, osv...

regnif skrev:Jag kan ju återgå till Zyprexan igen för den sov jag varje natt av men då vill jag inte stiga upp och vill sova mer än 12 timmar, kanske 16 timmar och vill passa på att sova så mycket jag kan och vill inte göra annat än sova. Är det heller så bra? Det var väl tänkt för att stämningsstabilisera mig men jag tyckte då att jag hade humörsvängningar och jobbiga tankar ändå. Om man vill få ett "bra humör", måste man bli zombie då? En liten undran här för man vet inte vad man skall ta istället. Puh, huh.


Har du provat Melatonin? Jag åt det 2 nätter när jag var inlagd, och har nog aldrig somnat så naturligt som av dem, jämfört med andra sömntabletter. (Om jag inte ätit alla andra mediciner, som gör att jag inte kan sova, så skulle jag inte behöva sömntabletter alls. Så jag har inga sömnproblem bortsett från biverkningarna av de mediciner jag äter...)

Låter inte som att Zyprexa är rätt medicin för dig... Men har du provat att sänka dosen?


Ok. Ljudkänslig lät intressant att du blev.
De tycker att jag borde ha mer stabilt läge i livet (jobb, vänner, stadga mig i lägenheten jag inte är i dagsläget så mycket alls) innan man gör något åt medicinen överhuvudtaget så de verkar inte tycka att vi minskar men de har pratat om att kanske göra det senare. Men de och deras kansken jag vet inte..
Även på akuten för någon månad sen så tyckte de att det kanske inte är rätt medicin. Och de säger att jag behöver sova mycket just nu så så låter det när man pratar med dem. Hade tänkt att dela medicinen själv om det hade gått men de är ju sådär blanka och nästan runda så det är svårt att dela dem.

Jag har provat Melatonin faktiskt. Kan man få det på sjukhus? Jag trodde inte de tillät det... Tycker inte det har funkat alla gånger, en gång tyckte jag det. Om jag inte var trött efter en annan medicin jag tog dagen innan..? Men är det så att man inte får gå och lägga sig alldeles för många timmar efter intag, då det s a s "går över" det här med att somna bra? Alltså, hur lång tid innan läggdags är lämpligt att ta det? Och kan insomningstiden gå över om det går för lång tid? Tex. på insomningstabletter har jag för mig att man inte får vänta för länge innan läggdags när man tagit dem, då de inte fungerar längre. Det här var extra starka också enligt förpackningen.

Menar du att du skulle haft mindre sömnproblem om du inte tagit alla de där medicinerna du pratar om?
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Kimmelie » 2010-06-19 21:21:37

regnif skrev:
Kimmelie skrev:Låter inte som att Zyprexa är rätt medicin för dig... Men har du provat att sänka dosen?


Hade tänkt att dela medicinen själv om det hade gått men de är ju sådär blanka och nästan runda så det är svårt att dela dem.


Vilken styrka har du? Du kan ju testa med en kniv, på nåt sätt så borde de gå att dela...

regnif skrev:Jag har provat Melatonin faktiskt.[...]Men är det så att man inte får gå och lägga sig alldeles för många timmar efter intag, då det s a s "går över" det här med att somna bra? Alltså, hur lång tid innan läggdags är lämpligt att ta det? Och kan insomningstiden gå över om det går för lång tid? Tex. på insomningstabletter har jag för mig att man inte får vänta för länge innan läggdags när man tagit dem, då de inte fungerar längre. Det här var extra starka också enligt förpackningen.


Du ska ta dem när du går och lägger dig... Insomningstabletter brukar göra att man blir pigg efter ca en timme, om man inte gått och lagt sig direkt, och då är det t.o.m. ännu omöjligare att somna än om man inte tagit dem alls...

regnif skrev:Menar du att du skulle haft mindre sömnproblem om du inte tagit alla de där medicinerna du pratar om?


Inga sömnproblem alls, har aldrig haft...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav regnif » 2010-06-19 23:42:39

Kimmelie skrev:
regnif skrev:
Kimmelie skrev:Låter inte som att Zyprexa är rätt medicin för dig... Men har du provat att sänka dosen?


Hade tänkt att dela medicinen själv om det hade gått men de är ju sådär blanka och nästan runda så det är svårt att dela dem.


Vilken styrka har du? Du kan ju testa med en kniv, på nåt sätt så borde de gå att dela...

regnif skrev:Jag har provat Melatonin faktiskt.[...]Men är det så att man inte får gå och lägga sig alldeles för många timmar efter intag, då det s a s "går över" det här med att somna bra? Alltså, hur lång tid innan läggdags är lämpligt att ta det? Och kan insomningstiden gå över om det går för lång tid? Tex. på insomningstabletter har jag för mig att man inte får vänta för länge innan läggdags när man tagit dem, då de inte fungerar längre. Det här var extra starka också enligt förpackningen.


Du ska ta dem när du går och lägger dig... Insomningstabletter brukar göra att man blir pigg efter ca en timme, om man inte gått och lagt sig direkt, och då är det t.o.m. ännu omöjligare att somna än om man inte tagit dem alls...

regnif skrev:Menar du att du skulle haft mindre sömnproblem om du inte tagit alla de där medicinerna du pratar om?


Inga sömnproblem alls, har aldrig haft...


Var du ironisk om sömnproblemen nu? Jag frågar väl mycket..;)
Det är tydligen en liten dos, Zyprexan. 5 mg. är det, men jag får biverkningar och så även av det..
Åhå. Vid läggdags alltså. Ja, vissa piller förstår jag att man skall ta direkt innan sängggående då verkningstiden fort går över men det vet jag inte om jag redan skrivit, orkar ej titta efter. ;)

Kanske kan vara värt att prova igen. Jag råkade nämligen gå och lägga mig en 3-4 timmar efteråt för jag tyckte inte det stod något om det och jag trodde de var långtidsverkande. Nu har jag hört att det finns en Melatonin som skall fungera bättre eller nåt än en annan sort! Hm. Nejnej, jag vill ju att de här jag har tillgång till skall funka. Nu blir jag ju fundersam.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Kimmelie » 2010-06-20 22:41:00

regnif skrev:Menar du att du skulle haft mindre sömnproblem om du inte tagit alla de där medicinerna du pratar om?

Kimmelie skrev:Inga sömnproblem alls, har aldrig haft...


Var du ironisk om sömnproblemen nu?


Nej, jag var inte ironisk. Alla aspergare har inte sömnproblem...

regnif skrev:Det är tydligen en liten dos, Zyprexan. 5 mg. är det, men jag får biverkningar och så även av det..

Åhå. Vid läggdags alltså.


Zyprexan behöver du inte ta vid läggdags, det är insomningstabletter man ska ta vid läggdags.

regnif skrev:Nu har jag hört att det finns en Melatonin som skall fungera bättre eller nåt än en annan sort!

Det finns både långtidsverkande och korttidsverkande Melatonin. En av dem är licenspreparat, men jag kommer inte ihåg vilken... Tror det var den korttidsverkande (insomningstablett.)

Jag fick Melatoninet vid läggdags, och somnade nästan på en gång av det.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Alien » 2010-06-20 22:53:14

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in