Funktionshinder, socialbidrag och bostadskostnad

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav matterik » 2010-06-14 21:01:45

Jag inbillar mig att arbetsförmedlingen och försäkringskassan bedömmer att Mariette trots sin asperger diagnos inte har rätt till ersättning pga att hon har två examina.

Medan outzaidur tvärtom kom från socialen och därmed sätts hon på sjukersättning lättare.

De kollar på arbetsförmåga och om man har två examina så vägrar de tro på att min inte kan jobba. Detta är min tanke. Orsaken att jag tänker detta är för att jag har en teknisk fysik examen och jag upplever inte att jag får någon hjälp. Jag är helt utan ersättning idag. Varken från arbetsförmedlingen, försäkringskassan eller socialen får jag någonting.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Mariette » 2010-06-14 21:09:23

Bror Duktig skrev:
Mariette skrev:Läkarutlåtandet jag har med min diagnos (diagnoser) talar om att eventuellt pröva anpassat arbete om minst ett år och inte om anpassat arbete som praktikant.

outzaidur skrev:
Bror Duktig skrev:Det utlåtande du har från utredande läkare är ju inget intyg,


Jo, alla som gör en fullständig Asperger diagnostik utredning och uppfyller kriterierna har rätt till intyg från utredaren som gäller hos FK. Jag fick mitt första intyg utan att fråga, min utredare prackade på mig samtidigt som hon *winkade* och *hintade* hårt att jag skulle söka FK.


Ha rätt till intyg som gäller hos FK är en sak, det utlåtande man får är en annan (Mariette skrev utlåtande). Jag fick ett utlåtande också, där det står en hel del saker och som används av psyk, habilitering och LSS. Jag fick dock ett specifikt intyg för att använda till en sak (ej FK) eftersom utlåtande inte är utformade som intyg (enligt det neuropsykiatriska teamet). Att lämna hela utlåtandet till FK eller annanstans hade varit kontraproduktivt. I utlåtandet står en massa (flera sidor) om testerna och en hel del om de toppar och dalar jag har i begåvningskurvan. Står lite lätt att jag behöver stöd i hemmet och att jag har haft problem med arbetsliv och socialt liv.

I Mariettes utlåtande står också om att pröva riktigt arbete "om ett år", vilket gör att FK enligt nuvarande regler inte får ge sjukersättning.

Det är det här jag stör mig på. När FK behandlar Asperger som en förkylning. Bara för att det har gått ett år sen diagnosen betyder det inte att Mariette har mindre asperger och problem idag. Det är medfött och problematiken kommer finnas med henne (på ett eller annat sätt) i hela hennes liv.

FK kräver färska intyg för alla möjliga grupper av handikappade. Observera att jag inte säger att det är rätt.

Senast i torsdags talade jag med en mamma, där FK krävde nya intyg om att dottern fortfarande är blind och utvecklingsstörd. Om de har rätt att göra så vet jag inte, men de gör det för alla möjliga. Läste också om en man i rullstol (permanent förlamad) som skulle skicka in nytt intyg. Mamman berättade om flera liknande fall.

Oavsett om vi är permanent handikappade eller ej, så kan reglerna vara utformade så att färska intyg krävs (känner ej till exakta reglerna om detta, men möjligheten finns, precis som för andra underliga regler).

Och även om vi har asperger för livet, så kan vår arbetsförmåga skifta. En aspergare som har utmattningsdepression p.g.a. dåliga förhållanden har precis som alla andra, andra förutsättningar att arbeta om den blir frisk. Observera att detta betyder inte att jag anser att alla med AS ska jobba och inte kan ha problem av sin AS på en arbetsplats, det är självklart att vi väldigt ofta har.

Eftersom FK bedömer arbetsförmåga, så kan de därför säkert kräva nya intyg i vissa fall, trots livslångt handikapp.


Arbetsförmågan kan inte skifta till att bli bättre så länge socialtjänsten, FK och AF håller nere den direkt eller indirekt. Jag blir bara sjukare trots att jag vill ta mig upp. Hur ska jag kunna bli den jag ska vara, har förmågan att bli, när jag hela tiden blir nerklubbad utav dessa vars enda verklighet/önskan handlar om att kunna få behålla sina arbeten?

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav outzaidur » 2010-06-14 21:09:42

matterik skrev:Medan outzaidur tvärtom kom från socialen och därmed sätts han på sjukersättning lättare.


Ska bara ändra kön på mig i citatet. Så... :wink:

Nja jag kom från till socialen från CSN och en misslyckat utbildning på KTH. Motiveringen till att jag skulle få aktivitetsersättning var att jag misslyckades på så många arbetsplatser. Aktivitetsersättningen fortsattes sedan med motiveringen att jag behövde en utbildning och hade inte möjlighet till CSN längre.

Nu är jag högutbildad men en fin examen stående på mitt middagsbord. Jag ska söka nytt aktivitetsersättning till hösten och har redan ordnat möte mellan MISA och LSS för att diskutera framtida planer. Samt en fint nytt intyg från en ny psykolog jag har börjat träffa.

Det gäller att veta sina rättigheter, stå på sig och samordna alla myndigheter och inblandade. FK har sina regler och de är väldigt snabba på att köra över folk som inte kräver sina rättigheter.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav outzaidur » 2010-06-14 21:13:16

Mariette skrev:Jag blir bara sjukare trots att jag vill ta mig upp. Hur ska jag kunna bli den jag ska vara, har förmågan att bli, när jag hela tiden blir nerklubbad utav dessa vars enda verklighet/önskan handlar om att kunna få behålla sina arbeten?


Det här måste du verkligen förklara för din psykolog. Tydligt. Det är just dessa stressande och ångestframkallande moment som psykoterapi handlar om att klarlägga. En stor del av att bli frisk handlar också om att bli av med dessa moment. Detta var resonemanget bakom min aktivitetsersättning då jag hade stora problem med att söka socialbidrag varje månad.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Mariette » 2010-06-14 23:26:12

outzaidur skrev:
Mariette skrev:Jag blir bara sjukare trots att jag vill ta mig upp. Hur ska jag kunna bli den jag ska vara, har förmågan att bli, när jag hela tiden blir nerklubbad utav dessa vars enda verklighet/önskan handlar om att kunna få behålla sina arbeten?


Det här måste du verkligen förklara för din psykolog. Tydligt. Det är just dessa stressande och ångestframkallande moment som psykoterapi handlar om att klarlägga. En stor del av att bli frisk handlar också om att bli av med dessa moment. Detta var resonemanget bakom min aktivitetsersättning då jag hade stora problem med att söka socialbidrag varje månad.


De flesta inom socialtjänst, LSS och habiliteringen är kvinnor. Jag är en kvinna som hade kunnat ta över deras arbeten direkt om jag hade haft dom ambitionerna. Nu har jag inte det och vill endast veta mina rättigheter samtidigt som jag ser att de ser hotade ut när jag börjar prata.
Vad ska jag säga eller göra?

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav matterik » 2010-06-14 23:35:56

Jag har en förklaring på hur jag ser på myndigheter. Det är en kille som har en blogg som heter popularsymbolism. han har asperger som har skrivit ett dokument om hur han ser på hur världen styrs. Här är ett citat från dokumentet.

In direct contrast to all of this, the ’society of control’ does not ’encourage’ discipline - it enforces compliance, and makes sure that
your compliance is guaranteed. The stakeholders within this system (’chief information officers’, corporate bureaucrats, social workers, defense establishment figures) no longer consider the concept of ’personal responsibility’ as being a crucial factor to maintaining a healthy and stable society, but rather, prefer a more conformist approach - ’good behavior’, self-discipline is now ’quantified’, and rational approaches exist (such as surveillance; questionnaires, datamining of forum posts/tweets/e-mails) to measure and determine individual and mass public behavior/opinion.Deleuze covered all of this in his postscript “The Societies of Control”, as well as alluding to the fact that in order for this to succeed, the unions had to be onboard with this new ’society of control’, lest they be classified as a potential threat to the new system.

http://popularsymbolism.com/mitaphane/rma-en.pdf
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Parvlon » 2010-06-14 23:52:41

Du skriver att de har påstått att du måste ha en alkoholproblematik för att få hjälp från psyk, kan det inte vara så att de menar att du måste söka för just det problemet (först)?
Om jag fattat dig rätt från andra trådar så har du fortfarande en "inte så nyttig" relation till alkohol. Om det är så att du har detta problem så är det nog roligast om du gör precis så, eftersom det lär bli svårare att ta tag i det när/om du blir hemlös. Passa på medans det är gratis..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Mariette » 2010-06-15 2:55:43

Parvlon skrev:Du skriver att de har påstått att du måste ha en alkoholproblematik för att få hjälp från psyk, kan det inte vara så att de menar att du måste söka för just det problemet (först)?
Om jag fattat dig rätt från andra trådar så har du fortfarande en "inte så nyttig" relation till alkohol. Om det är så att du har detta problem så är det nog roligast om du gör precis så, eftersom det lär bli svårare att ta tag i det när/om du blir hemlös. Passa på medans det är gratis..


Har du inte läst vad jag har skrivit?

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav outzaidur » 2010-06-15 11:49:10

Mariette skrev:De flesta inom socialtjänst, LSS och habiliteringen är kvinnor.

de ser hotade ut när jag börjar prata.

Vad ska jag säga eller göra?


Det ska inte vara ett problem egentligen men jag har sett det så många gånger tidigare. Tjejer och kvinnor som motarbetar varandra trots att de är "på samma lag". Det är inte konstigt att FI får så få röster. Men det är en helt annan debatt.

Du behöver mer folk omkring dig som hjälper dig slå dig fram. Det finns nu inget tvivel hos mig att du ska skaffa dig en godman som hjälper dig när saker går fel och stödjer dig i möten med myndigheterna.

Att sitta ensam och "försöka låtsas vara stark" gör bara att de uppfattar dig som stark och därmed inget behov av stöd. Men sen går du hem och faller ihop av all ångest och stress över framtiden och all den där styrkan du hade på mötet är bara borta. Eller så är du ensam och svag och då kör de bara över dig för att du inte kräver dina rättigheter.

Att ha en opartisk medlare emellan som har DINA intressen som fokus är till stor hjälp. En godman kan komma in och hjälpa till med många saker men bara med ditt tillstånd. Han/hon är inte en förmyndare och du förblir myndig.

Det måste vara någon som har mycket med tid på händerna som kan sitta med vid mötena.

Alternativt att du sätter dig ner och läser igenom alla FK regler, LSS-lagstiftningen, dina uppfyllda egna asperger kriterier från utredningen och har med dig ett utlåtande från nya psykologen där du tydligt har förklarat din historia och håller framme hur mycket stress och ångest du har just nu på grund av ekonomin (suicid-tendenser). När du har allt i hand är det dags för ett möte med FK (ha en ifylld blankett om ansökan för aktivitetsersättning färdig). Sitt ner och prata med dem och försök förklara. Inte tjafsa eller konfrontera, bara prata lungt och fint. Och ingen alkohol dagarna innan mötet!

Kanske kan gå bra. Vi håller tummarna! 8)
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav carl » 2010-06-15 15:28:57

outzaidur skrev:Du behöver mer folk omkring dig som hjälper dig slå dig fram. Det finns nu inget tvivel hos mig att du ska skaffa dig en godman som hjälper dig när saker går fel och stödjer dig i möten med myndigheterna.

Bra råd i övrigt, men detta brukar ett personligt ombud ha som arbetsuppgift. En god man kan man nog inte räkna gör det.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Parvlon » 2010-06-15 15:38:39

Mariette skrev:
Parvlon skrev:Du skriver att de har påstått att du måste ha en alkoholproblematik för att få hjälp från psyk, kan det inte vara så att de menar att du måste söka för just det problemet (först)?
Om jag fattat dig rätt från andra trådar så har du fortfarande en "inte så nyttig" relation till alkohol. Om det är så att du har detta problem så är det nog roligast om du gör precis så, eftersom det lär bli svårare att ta tag i det när/om du blir hemlös. Passa på medans det är gratis..

Har du inte läst vad jag har skrivit?

Mariette
Folk skriver så mycket.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav outzaidur » 2010-06-15 15:56:17

carl skrev:Bra råd i övrigt, men detta brukar ett personligt ombud ha som arbetsuppgift. En god man kan man nog inte räkna gör det.


Både ja och nej. Man kan få sin godeman att göra många olika saker, det finns inga riktiga gränser. Min godeman gav mig glass igår <3

Nackdelen med PO är att dom inte har några befogenheter eller rättigheter att hjälpa någon fullt ut när det verkligen krisar. Godman kan gå in och betala räkningar t.ex. utan omnejd. Ta hand om barnen när man själv ligger utslagen, fastbunden, nerdrogad och katatonisk på ett psyke efter ett självmordsförsök.
Finns inga nackdelar med godman som jag kan se det. Förmyndare är en helt annan sak dock.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav carl » 2010-06-15 18:04:13

outzaidur skrev:Både ja och nej. Man kan få sin godeman att göra många olika saker, det finns inga riktiga gränser. Min godeman gav mig glass igår <3


Jag brukar inte be människor att göra saker utanför deras arbetsuppgifter, men det är klart man kan. Dock kan man inte lita på att det fungerar.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav outzaidur » 2010-06-16 10:29:31

carl skrev:Jag brukar inte be människor att göra saker utanför deras arbetsuppgifter, men det är klart man kan. Dock kan man inte lita på att det fungerar.


I regelverket står det vad en godman har för möjligheter och rättigheter. Det står alltså hur mycket han eller hon kan göra. Men det finns ingen övre gräns och det är viktigt att komma ihåg. Man måste stå på sig och våga försöka kräva saker även när det inte specifikt står i arbetsbeskrivningen.

Man ska ju tillägga att PO inte får betalt så man kan kräva mer från en godman.

GLASS! <3
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Mariette » 2010-06-18 9:21:23

outzaidur skrev:
carl skrev:Jag brukar inte be människor att göra saker utanför deras arbetsuppgifter, men det är klart man kan. Dock kan man inte lita på att det fungerar.


I regelverket står det vad en godman har för möjligheter och rättigheter. Det står alltså hur mycket han eller hon kan göra. Men det finns ingen övre gräns och det är viktigt att komma ihåg. Man måste stå på sig och våga försöka kräva saker även när det inte specifikt står i arbetsbeskrivningen.

Man ska ju tillägga att PO inte får betalt så man kan kräva mer från en godman.

GLASS! <3


Enligt min kontaktperson så får personliga ombud betalt

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav outzaidur » 2010-06-18 9:36:18

enligt personligtombud.se

Personligt ombud arbetar fristående från myndigheter och vårdgivare.

Personligt ombud är en frivillig och kostnadsfri verksamhet.


men andra sidor som www.handikappupplysningen.se ger en annan bild.

som vanligt har vi en underbar mix av missuppfattningar från både myndigheter, tjänstemän och patienter.
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav matterik » 2010-06-19 12:57:48

Jag läste om psykiskt funktionshinder och upptäkte att asperger ingår i psykiskt funktionshinder om det är högfungerande :

Detta innebär att de tillstånd som ofta ges samlingsnamnet
”neuropsykiatriska störningar/funktionshinder” (t.ex. Aspergers
syndrom, autismspektrumstörningar) ingår, i de fall personen är
”högfungerande”, dvs. inte lider av påtaglig utvecklingsstörning


http://www.personligtombud.se/publikati ... t%20ps.pdf
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Bror Duktig » 2010-06-19 13:05:12

matterik skrev:Jag läste om psykiskt funktionshinder och upptäkte att asperger ingår i psykiskt funktionshinder om det är högfungerande :

Detta innebär att de tillstånd som ofta ges samlingsnamnet
”neuropsykiatriska störningar/funktionshinder” (t.ex. Aspergers
syndrom, autismspektrumstörningar) ingår, i de fall personen är
”högfungerande”, dvs. inte lider av påtaglig utvecklingsstörning


http://www.personligtombud.se/publikati ... t%20ps.pdf

Fast PO kan välja och vraka hur de vill bland vilka de vill hjälpa.

I min kommun hjälper de inte personer med NPF. De påstår att det beror på att NPF inte ingår i den målgrupp som beskrivs i det dokument du länkar till.

Jag har haft en del mailkontakt med dem angående detta faktum, men det har inte löst sig. I stället blev de otrevliga.'

PO är gratis för den som får hjälp av en PO, men de som är personliga ombud får betalt som en vanlig lön. De är anställda.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav matterik » 2010-06-19 13:34:57

Ja det var arbetsförmedlingen som satte det psykiska funktionshindret på mig. Hur som helst arbetsförmedlingen har skrivit ett papper att jag inte får ha ett psykiskt funktionshinder längre för att jag kallade dem psykopater när jag upplevde att de kränkte mig och utövade makt över mitt huvud. Så du har nog rätt. Jag menar att det psykiska funktionshindret inte nödvändigtvis används för att hjälpa personen på personens villkor.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Inläggav TK » 2010-06-19 15:58:27

outzaidur skrev:enligt personligtombud.se

Personligt ombud arbetar fristående från myndigheter och vårdgivare.

Personligt ombud är en frivillig och kostnadsfri verksamhet.


men andra sidor som www.handikappupplysningen.se ger en annan bild.

som vanligt har vi en underbar mix av missuppfattningar från både myndigheter, tjänstemän och patienter.


Att en verksamhet är kostnadsfri (för den som använder sig av den) är nu inte samma sak som att verksamheten inte är förenad med kostnader, exv en viss arvodering av PO. Jag är alls inte insatt hur det ser ut med arvodering eller annan form av ersättning för nedlagt arbete för den som är PO.

Men det finns ju säkert en massa information om detta. Jag har tidigare vid något tillfälle nosat på det och det förefallar vara en rätt omfattande verksamhet med allt vad det innebär av behov av kostnadstäckning. Något frivilligt solidaritetsarbete typ ideell förening fick jag inget intryck av att det skulle vara. Men som sagt, jag satte mig inte närmare in i saken.

Jag ville bara påpeka denna distinktion, som nog får anses vara rätt viktig att ha i åtanke.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Mariette » 2010-06-20 8:22:37

matterik skrev:Jag läste om psykiskt funktionshinder och upptäkte att asperger ingår i psykiskt funktionshinder om det är högfungerande :

Detta innebär att de tillstånd som ofta ges samlingsnamnet
”neuropsykiatriska störningar/funktionshinder” (t.ex. Aspergers
syndrom, autismspektrumstörningar) ingår, i de fall personen är
”högfungerande”, dvs. inte lider av påtaglig utvecklingsstörning


http://www.personligtombud.se/publikati ... t%20ps.pdf


Då måste man ju som Aspergare ha rätt till en läkarkontakt inom psykiatrin. Eller hur?

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Mariette » 2010-06-20 8:28:00

matterik skrev:Ja det var arbetsförmedlingen som satte det psykiska funktionshindret på mig. Hur som helst arbetsförmedlingen har skrivit ett papper att jag inte får ha ett psykiskt funktionshinder längre för att jag kallade dem psykopater när jag upplevde att de kränkte mig och utövade makt över mitt huvud. Så du har nog rätt. Jag menar att det psykiska funktionshindret inte nödvändigtvis används för att hjälpa personen på personens villkor.


Vad får du för hjälp nu eller blev du avskriven från arbetsförmedlingen?

Mariette
Mariette
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2009-02-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in